Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det regner. Slutt på tørken på SørVestlandet. Plenen har blitt grønn igjen, og det begynner å komme vann i elvene. Nesten så det går an å fiske igjen. Jeg går på loftet og finner kassen med fluesnører, setter meg under parasoll i hagen for å kontrollere og smøre dem.
    Det passer å spille litt musikk, sånn som vi gjorde før i tiden, husker dere?
    Skjermbilde 2018-08-04 kl. 19.56.29.png

    Sergio Azzolini spiller Mozart K 191. Jeg samler på innspillinger av den, og spiller den selv, blir aldri lei av den.
    Og nå Michael Haydns symfoni nr 14, der andresatsen er en ren concertino for fagott.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haydn til arbeidet. Alt går lettere da.
    Opus 20 med Hagen og de.

    6150174.jpg


    En slags oppvarming til Maxwell Quartet ikveld med opus 71 på Kammermusikkfestivalen i Stavanger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Da spiller jeg meg gjennom denne boksen:



    Her finner vi (selvfølgelig) hennes innspilling av "Das wohltemperierte Klaver". Den første innspillingen av dette verket jeg hørte.
    Hun spiller Bach i trygg gammel tysk tradisjon, slik Bach skal spilles. Jeg har ofte syntes at Bach på cembalo kunne bli litt kjedelig, men dette lyder flott. Det kan være fordi klangen i det cembaloer hun spiller på er nydelig, eller at det klinger bedre i det anlegget jeg har nå enn de jeg har hatt tidligere. Uansett grunn synes jeg dette er strålende.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.803
    Det regner. Slutt på tørken på SørVestlandet. Plenen har blitt grønn igjen, og det begynner å komme vann i elvene. Nesten så det går an å fiske igjen. Jeg går på loftet og finner kassen med fluesnører, setter meg under parasoll i hagen for å kontrollere og smøre dem.
    Det passer å spille litt musikk, sånn som vi gjorde før i tiden, husker dere?
    Vis vedlegget 503773
    Sergio Azzolini spiller Mozart K 191. Jeg samler på innspillinger av den, og spiller den selv, blir aldri lei av den.
    Og nå Michael Haydns symfoni nr 14, der andresatsen er en ren concertino for fagott.
    Flott anbefaling! Takk!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    41R0uNXkmSL.jpg

    Handle brukte cder er en fin ferieaktivitet. En god bunke har funnet veien hit i sommer, nesten gratis.
    Nå spilles Saint Saens opera Samson og Dalila. Nytt bekjentskap for meg. Agnes Baltsa var god, og resten lover også godt.

    Ellers har det vært mye musikk de siste ukene, toppet seg i Rosendal med full pakke på Andsnes sin festival. Nå leter jeg etter gode innspillinger av Zemlinsky strykekvartetter. Amerikanske Dover Quartet spilte nr 2 i Rosendal, blant annet snadder. Brilliant framføring av et for meg ukjent storverk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Den så jeg på Metropolitan i New York med José Cura som Samson. Arien Mon Coeur S'ouvre À Ta Voix fra andre akt er utrolig vakker.
    Når det gjelder Zemlinsky er vel Lasalle kvartetten på DG helt OK vil jeg tro. Har dem, men det er lenge siden jeg hørte dem.



    PS: Ser at den er tilgjengelig på Brilliant nå:



    Zemlinsky var i sin tid forelsket i en av sine elever - Alma Schindler. Dere vet - hun her:


    Fra 1911 til 1927 var han dirigent for Deutsches Landestheater i Praha (nåværende Statní opera - den er for tiden stengt for oppussing. Jeg så i sin tid Brittens Peter Grimes og Poulencs La voix humane der) like ved jernbanestasjonen (for de som er lokalkjent).



    Han bodde da i en leilighet i Havličková like ved Masaryk jernbanestasjon (under kommunistene kalt Střed).
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    LaSalle er helt ok ja. Spilte nr 2 to ganger forleden.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I min leting gjenoppdager jeg de fine kvartett-trådene til erato. Linket til i spikret tråd her på forumet.
    Det ene tar det andre, og mer CDer er på vei inn i tillegg.
    Imens hører jeg på Brodsky Quartet på Spotify.
    Skjermbilde 2018-08-16 kl. 22.59.10.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.583
    Antall liker
    23.388
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig utenfor trådens tema men alligavel. Hvor ellers kan en få forståelse:
    Guttungen kom inn på musikklinja på herværende videregående. Uke 1 og ungdommene på skolen pusher en brosjyre for et lokalt ungdomskor og sier dette må være noe for deg! Gutten stiller på audition i kveld og lo and behold: han blir tatt opp. I dette:
    http://www.defrostyouthchoir.no/
    Hør!
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Kanskje litt sært for mange men utfordrende og spennende musikk dette her. Har nå bestilt en drøss flere CD ‘r med musikk av komponisten Peter Maxwell Davies.


    71ElnxsBGGL._SL1400_.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Inspirert at NRK Rebus spiller jeg nå en av Tchaikovskis operaer. Jeg sier ikke hvilken da jeg da vil røpe svaret på den siste oppgaven. At komponisten var Tchaikovsky kan det jo ikke være særlig tvil om.

    I Eugen Onegin er det en arie som starter "Ya lyublyu vas" (Jeg elsker Dem), men i denne arien som ble spilt sang han "Ya vas lyublyu" (Jeg elsker deg) ...

    PS: Håper jeg oversatte riktig fra russisk. Jeg bare regner med med at plasseringen av det personlige pronomenet endrer betydningen på den måten.

    PS: Det er "Spar Dame".
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PS: Det er "Spar Dame".
    Det var relativt åpenbart siden den for tiden går på hovedstadens operascene (når skal resten av landet få noen glede av den norske opera forresten) til gode kritikker....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Det var jeg ikke klar over. Men jeg har lagt merke til at det ofte dukker opp 2 typer oppgaver - filmmusikk (eller musikk til TV-serier, nå sist musikken til The Simpsons) og et eller annet som er relatert til noe som skjer/har skjedd i Oslo
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Programlederne lar seg i betydelig grad styre av hva de tydeligvis har opplevd og latt seg begeistre av i den senere tid, det er i hvert fall ofte en korrelasjon til oppførelser i Oslo eller ting som har stått på agenda i ulike festivaler. Og NRK klassisk sine programmer fylles stadig oftere av filmmusikk eller relativt lettvekts moderne klassisk musikk, som Rutter, Jenkins osv. Det er tydelig at dette attraktive samlingsstedet for klassiskfans har så beskjedne lyttertall at dumbing down er veien å gå. Ha!

    Samtidig er det nå så mye prateprogrammer og kjedelig popmusikk i P2 at jeg nesten har sluttet å lytte på den også, dvs prateprogrammer er veldig bra dersom det prates om noe jeg er interessert i , men litt for ofte er det ikke det.....

    Segmentering er flott dere. Jeg har endt opp å ende i den kategorien som ikke har noe segment.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Programlederen har vel et program om filmmusikk på NRK? Jeg mener å ha hørt stemmen hans i den sammenhengen.

    Jeg hører også mindre på radio. Ikke på grunn av DAB, men på grunn av segmenteringen. NRK klassisk har tydeligvis få lyttere, og så tror de at de kan trekke inn flere ved å spille lettere musikk, noe som bare fører til at de mister oss som er interessert i klassisk musikk.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører også mindre på radio. Ikke på grunn av DAB, men på grunn av segmenteringen. NRK klassisk har tydeligvis få lyttere, og så tror de at de kan trekke inn flere ved å spille lettere musikk, noe som bare fører til at de mister oss som er interessert i klassisk musikk.
    Samme her. Man har for mange programmer og for få lyttere, og da blir ingen av kanalene interessante nok. Men til gjengjeld har jo DAB satsingen gitt oss en haug med kommersielle kanaler som spiller den samme listepopen og fyller ørene våre med reklame.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Velspilt og deilig, like fint at den er på vinyl også

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Må høre noe man ikke hører hver dag:



    Glimrende musikk. Dette var to meget talentfulle brødre!
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    1.437
    R-7638948-1537102303-2395.png.jpg


    Ikke første gang man hører denne symfonien, men Muti går rett inn på topp to blant mine seksten forskjellige Pathetique'er. Alt stemmer mht. dynamikk og tempi, og selv om jeg hører på vanlig stereo, denne er quadro, har jeg dessverre ikke mange vinyler med slik lyd. At LP og cover er strøkne og til 20 kroner gjør ikke kvelden dårligere. Innspilling fra ca 1980.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Inspirert av NRK Rebus hørte jeg nettopp på denne:



    Mye fin norsk klavermusikk her. Også en av oppgavene i dagens program
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke plata men jeg vet hva det er.....Veldig utypisk for komponisten! Alle oppgavene var jo greie i dag også, men gidder ikke sende inn (DVs et par verker må jeg researche, og det gidder jeg ikke).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Veldig vakkert da, men et ekstremt tidlig verk. Jeg har heller ikke plata, men fant den på Apple Music.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Har ikke plata men jeg vet hva det er.....Veldig utypisk for komponisten! Alle oppgavene var jo greie i dag også, men gidder ikke sende inn (DVs et par verker må jeg researche, og det gidder jeg ikke).
    Jeg synes det er litt morsomt å finne verkene. Sender inn bare når jeg har alle verkene klare. Det tar vanligvis 30-45 minutter å finne ting. Jeg har jo det meste de spiller liggende på harddisk, så det går ganske fort å identifisere verkene når komponisten er klar. Er det tekst på verkene så går det enda fortere, som Sibelius sist. Jeg har jo hele Sibelius Edition fra BIS.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Callas synger Norma på La Scala, 1954
    Skjermbilde 2018-09-23 kl. 18.14.57.png

    Velkjent, ja, obligatorisk, men jeg har nok aldri lyttet på hele operaen. Jeg kjenner egentlig bare noen få arier. Mange gullkorn her.
    Fra sommerens bunke med klassisk bruktkjøp på CD.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Neste glede fra bunken åpnes, Rudolf Kempe og stjernelaget i Wagners Lohengrin.
    Skjermbilde 2018-09-23 kl. 18.38.14.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    1.437
    R-12501010-1536515542-4975.png.jpg


    Komponist(er) helt ukjent for undertegnede. Leopold Kozeluh og hans onkel Jan Antonin Kozeluh i en veldig god innspilling på Supraphon av respektive Klarinett- og fagotkonsert. Begge komponister er samtidige med Mozart og musikken kan til tider nesten forveksles, men hvor Mozart ofte er litt forutsigbar (fordi vi har hørt det meste) er det i disse verker både ungdommelighet og artige krumspring. Anbefales.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Finnes på en Simax-plate. Har du ikke den, da? ;)



    PS: Nå måtte jeg selvfølgelig sette den på, og du har rett - vakkert er det. Jeg har jo spilt platen et par ganger før, men det er en stund siden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får vel finne frem den plata jeg og...….:) Står i hyllene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens post.
    Mer Vivaldi i godlyd fra Naive.
    Skjermbilde 2018-09-28 kl. 18.27.53.png

    Fin fredagsmusikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt ekstra tid går med når man skal høre opera. Men det er verd innsatsen i tilfellet Giulini og Don Carlo.
    Skjermbilde 2018-09-28 kl. 23.48.54.png

    Brukt cd fra gatemarked sør i Europa.
    Forbausende god lyd, gnist og innlevelse man skal lete lenge etter idag.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    1.437
    20181010_185746.jpg


    Fruen reiste ut en tur, og da så jeg mitt snitt til å ta en slappings i godstolen. Først tre'eren og jammen var jeg stadig alene, så da rakk jeg nummer 9,mens jeg var i Mahler-modus. (når er man ikke det?)
    Ingen av disse trenger vel nærmere presentasjon, men etter tre timer er det bare å istemme: Dette er stor kunst. Burde kaste meg over Klemperer's #2 nå, men den får jeg ha til gode.

    Steen
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    4
    51GHS3ZEPGL.jpg



    Hørt dette live, så hadde jeg begynt å sippe

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn