Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.212
    Antall liker
    37.493
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes dette var vakkert jeg.
    facebook-image.jpg

    leif ove andsnes - chopin
     
    D

    Danke

    Gjest
    Tenkte jeg skulle unne meg en Sacd til jul.

    Tenkte Bach orgel, helst innkludert med toccata and fugue, og med sub bass spor.

    Vil ha en god innspilling og noe som er tilgjengelig.

    Er det noen som kan hjelpe?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte jeg skulle unne meg en Sacd til jul.

    Tenkte Bach orgel, helst innkludert med toccata and fugue, og med sub bass spor.

    Vil ha en god innspilling og noe som er tilgjengelig.

    Er det noen som kan hjelpe?
    Lawo holder på å gi ut Bach komplett med Kåre Nordstoga. Gjenstår et par dobbeltCDer før serien er komplett.
    Noen av disse har kommet på SACD, den siste har Toccata & Fuge BWV 565, men den er bare redbook CD på disk.
    Istedtfor SACD kan du kjøpe høyoppløselige filer direkte fra LAWO
    https://shop.klicktrack.com/lawoclassics/528777

    ed: ser den finnes på The Organ of the Oslo Cathedral også, fra samme selskap. Den vet jeg låter flott.
    https://shop.klicktrack.com/lawoclassics/477912
    Der har de også lagt ut 352 kHz FLAC, og du kan kjøpe enkeltspor
     

    Plodder57

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    46
    Jakub Orlinski, Anima Sacra. Kontratenor med nydelig italiensk musikk. Mqa hos Tidal.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her lytter vi på NRK klassisk nettradio på SuperUniti.
    Currentzis og hans Musica Aeterna spiller Beethovens 5. fra Proms i RAH
    Aldri hørt på maken til tolkning av skjebnesymfonien. Klapper mellom satsene gjør de og.
    Forfriskende.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach: Musikalisches Opfer, arrangert for orkester av Anton Webern
    Skjermbilde 2018-10-27 kl. 22.22.40.png

    Hørte den på konsert her om dagen, og ble fascinert.
    Kjent musikk men i uvant lydbilde. Balansemessig krevende, ikke perfekt framført lokalt her, men likevel fin lytteopplevelse slik musikken kontinuerlig beveger seg rundt blant de forskjellige instrumentene.

    Jeg gjenåpnet Spotify Premium idag, trenger det mer enn jeg var klar over.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det tar jeg som en anbefaling, erato, antar at det lyder godt nok til å eie.

    Her spilles Brahms symfoni nr.1 med Chailly og Gewandhausorchester Leipzig
    på BD pure audio fra Decca
    Rikt og henrivende. Siste satsen her er en av mine absolutte favoritter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Jeg har tidligere nevnt Zemlinsky og i den sammenhengen kom jeg til å nevne at han var forelsket i sin elev, Alma Schindler, som senere giftet seg med Gustav Mahler, Walter Gropius og Franz Werfel. Jeg tok trikken til byen i dag, og de har selvfølgelig lagt om trikkelinjene slik at jeg måtte gå av ved Masaryk-stasjonen og dermed gå forbi huset der Zemlinsky bodde i perioden 1911 til 1927 da han var dirigent i den tyske operaen i Praha, og jammen sto det ikke en annen plakett ved siden av Zemlinsky. Det viser seg jammen at Franz Werfel ble født i det samme huset i Havlíčkova:

    WerfelZemlinsky.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det siste halve året har Haydns strykekvartetter vært hovedingrediensen i mitt inntak av musikk. Det finnes en unik balanse i Haydns musikk generelt og i strykekvartettene spesielt som skaper et rom man lengter etter å være i. Fra de første modne kvartettene i opus 9 fra ca. 1769 og like til de hjerteskjærende oppriktige, siste to satsene han med alle krefter klarte å feste til notearkene i 1804.

    For å følge denne utrolige reisen gjennom liv og musikk, for å finne linjene og utviklingen, er det til stor hjelp - for meg i alle fall - å ta hele turen med de samme musikerne. To sykluser har skilt seg ut:

    Angeles Haydn.jpg


    The Angeles Quartet brukte fem år på de 68 kvartettene man nå regner som sikre Haydn-kvartetter, fra 1994 til -99. Homogene, stilsikre tolkninger som treffer karakter, uttrykk og struktur uten unntak. Det tryggeste valget, med full kontroll og samtidig stor innlevelse. Meget god lyd.

    Auryn Haydn.jpg


    Auryn har alle kvartetter fra og med opus 9, og fullførte sin syklus i 2011 på det audiofile selskapet Tacet. Eksepsjonell lydkvalitet, men har du brysomme resonanser i celloens bunnregister eller aggressive tendenser i diskantområdet, vil du få klar beskjed om det. Også musiseringen er mer pågående: Mer individualitet i stemmeføringen, sterkere kontraster og mer ekspressivitet i frasering og klangbehandling. Briljant teknikk, høy intensitet og likevel sober, fornem musisering. Utgitt enkeltvis etter opus-nummer, også i høyoppløselige formater.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Her lytter vi på NRK klassisk nettradio på SuperUniti.
    Currentzis og hans Musica Aeterna spiller Beethovens 5. fra Proms i RAH
    Aldri hørt på maken til tolkning av skjebnesymfonien. Klapper mellom satsene gjør de og.
    Forfriskende.
    Hørte på NRK klassisk i dag tidlig i bilen på veg til jobb.
    Der fortalte de om en dirigent som visstnok vil oppfordre til at man klapper mellom satsene; ja sågar ta noen minutters pause mellom satsene så publikum kunne twitre, sjekke FB osv - det er jo REVOLUSJON mot det etablerte så det holder :) :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    1.437
    rachmaninov-symphony-no.-2-andre-previn-rpo-telarc-dg-10113.jpg


    Har et litt ambivalent forhold til Previn, men denne er i mine ører en innertier. Musikken er jo så innsmigrende og lekker som den kan få blitt, senromantisk og orkestrert med bred penselføring, mye gjenkjennbart fra hans andre pianokonsert. Tror jammen meg at den var uspilt før den kom i mitt eie for tjue kroner. Lyden er jo selvfølgelig helt fantastisk, og det er faktisk verdt å ta med seg i dette repertoar.

    Steen
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.518
    Antall liker
    6.176
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hører/ser på klassisk programmet som går på nrk2 nå.
    De fire epoker-klassisk.
    Utrolig bra historisk om klassisk musikk.
    Lasse
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Rakovs fiolinkonsert i en trivelig romantisk/modernistisk stil. Tenk Barbers fiolinkonsert.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt hifi-renessanse her en høstkveld.
    Lenge siden jeg har spilt 1812-overtyren, og her kom det en versjon jeg virkelig liker.
    Boston Symphony med Colin Davis.
    Skjermbilde 2018-11-07 kl. 21.27.39.png

    Kor, orgel, orkester og kanoner i fire kanaler. Kvadrofoni fra 70tallet her på SACD.
    Karajan brukte også kor i åpningen, men jeg kan ikke huske å ha hørt det i avslutningen.
    Sibelius låter også levende og fint. Lyd- og musikk-glede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Falt ut på Hyperions "Romantic Piano concertos" serie i gjen. Jeg hadde egentlig tenkt å vente og håpe på at de pakker alt i en megaboks for så å kjøpe den, men det er jo en uendelig mengde å ta av. Så akkurat nå hører jeg på Bernhard Scholz' Capriccio for klaver og orkester, op. 35. Det er jo litt "kling-klang", men absolutt hørbart.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Kom nettopp hjem fra en forestilling i den gamle teatersalen i Trøndelag Teater i Trondheim. Bygningen ble inviet i 1816 og har vært i daglig bruk siden - den eldste teaterbygningen i Skandinavia som fremdeles er i daglig bruk.
    Forestillingen - Gretrys opera Raoul Barbe Bleu (Ridder blåskjegg etter Perraults eventyr) - er et samarbeid mellom Trondheim Barokk og Centre de Musique Baroque Versaille. De reklamerer med "Verdenspremiere", men det er det vel ikke - operaen ble spilt ⅔ 1789 i Paris, men er vel veldig sjelden spilt etter det.
    Uansett - en fantastisk forestilling. De spiller den i morgen også, og det kan jo være det er billetter igjen. Da vil jeg på det sterkeste anbefale å komme seg avgårde. Dette var flott!

    Noen utdrag fra anmeldelsen i Adresseavisen:

    "En opera som hadde urpremiere i 1789, og knapt er blitt spilt siste 200 år, som fremføres på originale barokkinstrumenter med dialog og sang i helhet fremført på fransk. "

    "«Ridder blåskjegg» («Raol Barbe Bleue») er i oppsetningen som faktisk hadde verdenspremiere på Trøndelag Teaters gamle scene onsdag, en frodig, dramatisk, morsom og elegant historie. Basisen er historisk og temmelig barokk; men det bringes inn moderne elementer."

    "...denne helaftens forestillingen skal ha en rekke oppsetninger i Frankrike og resten av verden, men premieren var altså på Norges eldste teaterscene, som også er landets eldste operascene. Da barokkscenen ble innviet i 1816 ble den hovedsakelig brukt til opera, med talt dialog: fransk opéra-comique. Dette gjenskapes for første gang i stor skala i moderne tid med denne oppsetningen.

    Hele produksjonen er bygd opp og øvet inn i Versailles, hvor hele gulvet på Gamle Scene er rekonstruert – før forestillingen er fraktet til Trondheim for premiere i en unik teatersal."

    "Oppsetningen er en sann fryd, som mange flere enn de som får oppleve den ville hatt glede av!"

    Dessverre bare to forestillinger - den i dag og en i morgen.
    PS: Salen var stappfull.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    10.016
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Reicha er en særdeles original komponist.

    Jeg hører tilfeldigvis akkurat på denne suverene platen nå:

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Spiller gjennom denne:



    Det er vel en komponist som går under radaren for de fleste, men klavermusikken i dette settet er faktisk helt utmerket. Absolutt hørbart.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gisle Kverndokk: Symfoniske danser.
    Stavanger Symfoniorkester, på eget selskap.
    Dirigent Ken-David Masur.
    Skjermbilde 2018-11-27 kl. 22.03.03.png

    En sammenstilling basert på etnisk musikk fra mange deler av verden, i en produksjon som det står stor respekt av.
    Forunderlig nok fungerer det som en helhet, og framstår som en gjennomført komposisjon.
    Underholdende, lyttevennlig, og meget vellydende.
    Årets anbefaling fra sørvest.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Symphonic Dances av Gisle Kverndokk, med SSO og Ken-David Masur fortjener spesiell oppmerksomhet også for produksjonen.
    Den kommer på CD og Bluray Audio, og senere på vinyl.
    Kanskje ikke rart at den lyder så godt når det tekniske håndteres av den internasjonale kremen av fagfolk.
    Tekniker Jim Anderson, produsent Ulrike Schwartz, mixing hos Skywalker Sound i California, og til slutt mastering Bob Ludwig.
    Ikke spør hvem som har betalt (vi gjør ikke det her i byen), men det lukter amerikansk superlyd.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    195
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    4
    4796038.jpg


    Tok sjansen og kjøpte denne på jobb i østerrike. Ved første gjennomlytting - wow, dette var det liv i og veldig bra opptak. I går leste jeg et spesialnummer av Gramophone (mai i år) som anmeldte 10 spesielt gode innspillinger som er å få i høyoppløst format (f.eks MQA-versjon på Tidal). Der var jo denne med Lisa Batiashvili, Staatskapelle Berlin/Daniel Barenboim med(!) Life is good...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn