Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bernhard Molique (1802-1869), tysk komponist og fiolinist, skrev så ypperlig musikk at "alle" de store i hans samtid beundret ham. Arven fra klassisismen er der hele tiden, og han uttrykte seg snarere overveid reflekterende enn romantisk utagerende. Det oppstår så absolutt alvor og drama i musikken hans, og han trekker seg ikke når det skjer heller, men disse øyeblikkene balanseres mot ettertanke og en slags tingenes orden.

Mesteparten av produksjonen er konsertante verk og kammermusikk, med strykekvartetter som et naturlig midtpunkt. Mannheimer Streichquartett yter musikken full rettferdighet: fire cd'er der alt stemmer og musikkopplevelsene står i kø. Her er en av dem:

last nedMolique 4.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    dutilleux.jpg

Noe som er helt nytt for meg (Dutilleux). En har jo godt av å prøve noe nytt og anderledes og dette er slett ikke verst.
    Såpass bra at jeg må nesten sjekke andre D verk.....
    (Lutoslawski er for så vidt nytt også, men han har jeg noe annet av fra før)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    batia.jpg

Sibelius konserten.
    Batiashvili skal i følge programmet spille med SSO her i Stavanger 24 okt. Jeg er klar :)

Oppdatering etter å ha hørt ferdig.
    CD'en ble kjøpt etter å ha lest denne anmeldelsen;
    TCHAIKOVSKY & SIBELIUS - Violin Concertos Deutsche Grammophon 479 6038 [ST] Classical Music Reviews: March 2017 - MusicWeb-International
    "...While the Tchaikovsky concerto is very good, however, the Sibelius is something rather special…"
    og tilbakemeldinger ellers på Amazon.
    Joda, veldig bra. Hvor bra relativt?... jeg er svak for Heifetz sin versjon som jeg har på gjenutgitt vinyl, så jeg får vel sjekke den igjen, men som en CD versjon kan jeg godt leve med denne...

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører Willi Boskowsky og Lili Kraus spille Schubert fra denne boksen:

Utmerket musisering.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Spiller Haydn-trioer fra den overnevnte boksen. Sjekker innspillingsdato - 1/9-1939 - den dagen Tyskland invaderte Polen. Historie!

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    aho.jpg

Og så til noe helt annet...
    … må nok høre litt flere ganger for å få en bedre oppfatning av hvor bra dette er, men førsteinntrykket er bra og lyden er også god...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine ting for blåsere du viser der, ch.
    Crusell er godt kjent, jeg har vært med og spilt et par av de konsertene.
    Gode minner om solisten, vår dirigent Lars Kristian Brynhildsen, soloklarinettist i Bergensfilharmonien, som døde altfor tidlig.
    Kalevi Aho er også populær blant blåsere, jeg har en herlig innspilling av kontrafagottkonserten hans.
    Den du viser settes på ønskelista nå.

Her er det stille dager hjemme, aktiviteten begrenset til enkle ting som å åpne post fra Reference Recordings.
    IMG_1237.jpg

Det får bli dagens spilleliste.

Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Vis vedlegget 553632
    Noe som er helt nytt for meg (Dutilleux). En har jo godt av å prøve noe nytt og anderledes og dette er slett ikke verst.
    Såpass bra at jeg må nesten sjekke andre D verk.....
    (Lutoslawski er for så vidt nytt også, men han har jeg noe annet av fra før)
    Jeg likte godt Seattle symphony orchestra og Ludovic Morlot sin innspilling av Dutilleux. En anbefaling fra min side der, altså :)

810R7rZQEdL._SY355_.jpg

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Nå streamer dette. Flott.....er det litt for "pent"? Ja. Det mangler litt dybde, nerve.

3jovdq-gatewaysch-preview-m3_550x550.jpg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Pa Facebook går det et "kjedebrev" der man skal poste coveret på 10 av de albumene man har hørt som har vært med å forme ens musikksmak/interesse. Jeg hører nå på noe som i hvert fall åpnet ørene mine for tidligmusikk da jeg hørte det første gang rundt 1980:

Akkurat nå CDen - La Dolce Vita:Music in renaissance Naples

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kåre Nordstoga spiller Bach på SACD fra Lawo.
    Først Toccata og Fuge i d-moll BWV 538. Ikke den som alle kjenner, men stor musikk.
    Skjermbilde 2019-10-03 kl. 10.27.01.png

Stor lyd i flere kanaler hjelper på illusjonen om å sitte i Hauptkirche, St. Jacobi i Hamburg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha hørt Eureka på NRK i dag, slo det meg at det er lenge siden jeg har hørt Niebelungenringen. Så da må jeg jo det da. Rhingullet er nå startet. Mitt problem er at jeg må finne ut hvilken innspilling jeg skal velge. Det viser seg at jeg har 9 komplette. Jeg starter trygt med Solti.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har mye vinyl å spille gjennom, rydder, vasker og sorterer.
    Idag gode gamle Argerich og Abbado i Chopin på DGG. Det låter henrivende vakkert.
    Skjermbilde 2019-10-07 kl. 00.45.04.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sett på Ashkenazy/Solti og Beethovens piankonserter, ottone.
    Det er vellyd på alle måter...
    Ja, klart det. Har alle i boks i hylla. Sammen med Barenboim, Kempff, Brendel, Lewis, Andsnes og et par til.
    Får ikke nok av disse konsertene, har levd med dem siden jeg var ganske ung. De siste årene har jeg nok lyttet mest til Barenboim og Andsnes.
    Når du sier det merker jeg meg at Ashlkenazy /Solti har kommet i remaster på BlurayAudio, et format jeg setter pris på og samler litt på.
    Takk for påminnelsen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har oppdaget et nytt band!
    Det har seg slik at utmerkede Defrost Youth Choir som guttungen (på 17, jøje meg) synger i har blitt invitert til å synge på Mari Silje Samuelsens klassiske julekonsert(er) 13. desember i Furnes kirke. De skal gjøre ett nummer alene og ett sammen med det engelske vokalensemblet Voces8. Og siden de skal synge sammen blir det workshop først. Gjett om ungdommene kommer til å suge til seg!

Jeg hører på Voces8: A Choral Tapestry
    https://open.spotify.com/album/7GYUPGkWZHeYqC6bZUT68x?si=xC34z1ILRnCBxUnUchl_BQ

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Det kan vel ikke kalles klassisk, men jeg havnet bortpå en Naxos Nostalgia CD med sanger av Jerome Kern, og for noen flotte sanger han skrev:
    Smoke gets in your eyes, The way you look tonight, All the things you are, Bill, I won't dance, A fine romance, All through the day, Ol' man river, Pick yourself up, Only make believe, The last time I saw Paris ...
    Dette er flott - er det jeg som begynner å bli gammel?

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tidløst stoff det der. At ungdommen ikke lytter på det i skredet av støy de er utsatt for, er en annen sak.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Da ble det neste opera i Ringen for min del. Die Walküre er sikkert den mest letthørte operaen i Nibelungenringen. Dette er i hvert fall ikke vanskelig å høre på. Det er Solti-innspillingen jeg hører på.
    Og jeg lurer jo også litt på om lyden er blitt så mye bedre på de snart 60 årene siden dette ble innspilt, for her er det definitivt ikke noe å utsette på lydkvaliteten.

I kveld blir det konsert på Dokkhuset med Alisa Weilerstein og Trondheimsolistene. Tchaikovskys Souvenir de Florence, Schönbergs Verklärte Nacht og Preludiet til Capriccio av R. Strauss.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt favoritt Tchaikovsky kammermusikkverk + preludiet til min favoritt Straussopera....

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    handel.jpg

Nytt for meg, innkjøpt fordi SACD på tilbud og ikke mye av Handel i hyllene, så hvorfor ikke...?
    Fin musikk dette.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tidløst stoff det der. At ungdommen ikke lytter på det i skredet av støy de er utsatt for, er en annen sak.
    Når guttungen kommer hjem og fortelle at han skal synge Mozarts Requiem tenker jeg at det kan være smart å ikke være alt for kategorisk. :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.726
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når guttungen kommer hjem og fortelle at han skal synge Mozarts Requiem tenker jeg at det kan være smart å ikke være alt for kategorisk. :)
    Joda. En av mine beste venners datter på 17 hører på Fi-Di (Fischer-Dieskau) på badet. Men grensen til gamle musicals og operetter er kanskje noe høyere? Men hva var vel livet uten generaliseringer?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Mozarts Requiem er da nesten mainstream. Sanger av Jerome Kern er vel faktisk mer utenfor reportoaret for de fleste enn K 626.

Eller har jeg en datter som har sunget Vivaldis Gloria, RV 589 på plate (da hun var ca 15) og en sønn som har sunget Francesco Durantes Magnificat (også på CD) da han var 12/13. Så det er da håp.

Men på konserten i kveld var det ytterst få under 40... :(

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et berikende besøk i Amsterdam førte meg til platebutikker av en type jeg trodde hørte fortiden til.
    Lokale kontakter tok meg til Concerto i Utrechtstraat, og jeg var solgt.
    Jeg visste ikke at jeg trengte enda en komplett Beethoven-symfoni-syklus.
    Skjermbilde 2019-10-15 kl. 00.07.07.png

Konsertopptakene med Bernstein fra Wien på 70-tallet treffer meg midt på.
    Symfoni nr.2 og 4 ikveld, levende følsomme tolkninger, herlig feit stryker- og messing-klang i den deilige akustikken i Musikverein.
    Passer meg godt når lyden av Concertgebouw fremdeles sitter i kroppen og hodet.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    Amsterdam er enda en av de (få?) byene med et brukbart utvalg av brukt vinyl butikker, alle sjangre, inkludert klassisk.
    Concerto er kanskje den beste på klassisk (som jeg har vært i), har besøkt den hver gang jeg har vært i Amsterdam siden '80 tallet som også er tiåret jeg kjøpte Bernstein boksen.
    Stadig like fornøyd med den. Det er noe med Bernstein som jeg liker...

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Amsterdam er enda en av de (få?) byene med et brukbart utvalg av brukt vinyl butikker, alle sjangre, inkludert klassisk.
    Concerto er kanskje den beste på klassisk (som jeg har vært i), har besøkt den hver gang jeg har vært i Amsterdam siden '80 tallet som også er tiåret jeg kjøpte Bernstein boksen.
    Stadig like fornøyd med den. Det er noe med Bernstein som jeg liker...
    Concerto i Utrechtsestraat har også små live-konserter. Veldig hyggelig og man kommer tett på musikerne.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    clein.jpg

Liker en solo cello og vil prøve noe som kanskje er litt utenfor allfarvei kan jeg godt anbefale denne.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    reicha.jpg

Har akkurat hørt gjennom denne nyanskaffelsen.
    Ok synes nå jeg, men hvor bra er det egentlig? … sånn sammenlignet med "de store"... tja...?
    … men absolutt ok lyd i hvert fall... om det har noe å si...

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    bartok piano.jpg

Nå går det i denne. Bartok er bra greier...

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    Vis vedlegget 553703
    Sibelius konserten.
    Batiashvili skal i følge programmet spille med SSO her i Stavanger 24 okt. Jeg er klar :)
    Hun er virkelig god, en klasse over det vi ellers (vanligvis) hører av solister her (hørt live i Stavanger konserthus i går - Saint-Saëns fiolinkonsert nr3).

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brukt vinyl og remaster på Blu-ray Audio idag
    D0874BBC-BDBD-4733-A610-4C7C7DB3E148.jpeg