Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er Living Stereo. Om det er en box vet jeg ikke.
    Ja jeg har noen av disse på hybrid sacdene, men det kom et boks med vanlige cder etter at de sacdene ble gitt ut og jeg mener at den Bartok plata er i den boksen.

    Edit: Ser den til venstre.
    living stereo box.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wow,! Den skulle jeg hatt. Uansett, har nå spilt mange av de samme verkene med Solti og samme orkester. Det er rått parti til Reiner synes jeg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @ottone; gir du en tilbakemelding på hva du synes om våre lokale helter i Bruckner?
    - kan alltid ha en til av syver'en i samlingen så lenge de ikke gjør seg helt bort...
    ...............
    Det er på tide med et svar på denne.
    (Stavanger Symfoniorkester, dir Markus Stenz med Bruckner symfoni nr.7)
    Jeg har fått spilt både CDen og LP over noen dager, og sammenliknet og fordøyd som jeg hadde tenkt.
    Konserten de holdt her i Stavanger med denne Bruckners 7. og dirigent Markus Stenz var imponerende god, kanskje det beste jeg har opplevd fra SSO.
    Nå viser det seg at innspillingen innfrir forventningene fra konserten. Det er en god produksjon, på orkesterets eget label, et par tyske navn på teknikk og produksjon der som tydelig vet hva de gjør. Tolkningen til Stenz er både vakker og interessant, og orkesteret spiller på sitt aller beste.
    Det er full tyngde og trøkk der det trengs, men det er et fascinerende lyst preg over det hele som gjør at jeg kjenner et slektskap til Schubert og hans melodiøse varme. Det betyr ikke at det mangler alvor og tyngde når det trengs, og de lange linjene er godt kontrollert, men det er mer varme og liv enn det jeg ofte opplever i Bruckner sine symfonier.
    LPene låter bra, og CDen ikke overraskende enda bedre. Ganske deilig orkesterlyd, faktisk, på mine store Chario.
    Jeg skal ikke ta for hardt i, ikke helt objektiv som fast tilhører og tilhenger, og har flere venner som spiller med orkesteret, men dette er veldig bra greier.
    Denne bør du ha.

    og forresten, takk for tips om Gran Partita på BIS, den kom i posten nylig og låter fenomenalt.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wow,! Den skulle jeg hatt. Uansett, har nå spilt mange av de samme verkene med Solti og samme orkester. Det er rått parti til Reiner synes jeg.
    Det har kommet to bokser i den serien, og den første er nå vanskelig å få tak i.
    Vær oppmerksom på at flere nettbutikker bruker bilder av vol.1 i annonsen for vol.2.
    Flere av de mest kjente innspillingene i serien ligger i vol.1, bare så det er klart.
    Vi hadde et par tråder her om Living Stereo for noen år siden, en av dem her

    Jeg samlet på disse på SACD over lengre tid, skaffet det som var tilgjengelig, idag fyller de en egen hylle i musikkkjelleren.
    IMG_2554.JPG

    Nesten fullstendig på SACD-utgavene. Lite sannsynlig at det kommer flere av disse.
    Alltid noe som mangler i hyllene, heldigvis.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Her er det operahelg. Jeg må ta meg sammen og høre ferdig den store Pavarotti-boksen.
    1610197636158.png


    Så langt Andrea Chenier og nå Un ballo in maschera. Andrea Chenier med Pavarotti og Caballé i hoverollene med Chailly som dirigent oppfyllte så definitivt forventnigene.

    Noen vil vel si at 101 CDer med Pavarotti kan bli i meste laget, men man kan jo spre det litt utover i tid :D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøver en av mine gamle vinyl innspillinger;
    Vis vedlegget 685829
    Låter enda '70 tall - på godt og vondt....

    Edit etter å ha hørt begge sider; mest vondt.
    Sirup. Framføring og lyd. God grunn til at denne har stått uspilt noen år ja...
    Giulini er ofte temposvak, men hans temposvake Beethoven nr 3 er jeg svak for.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes både Muti og Giulini ofte blir litt baktunge. Jeg hører ikke så mye på dem lenger, men det kan jo også ha med repertoaret å gjøre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    tosca calsa.jpg


    The last waltz? Sitter og spiller denne men jeg vurderer om jeg skal akseptere et bud på cd spilleren .
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg har endelig fått begynt på denne:

    1610444164647.png


    Foreløpig bare strykekvartettene (han skrev 9 datert mellom 1883 og 1905). Dette er strykekvartetter i samme stil som Brahms. Det er vanskelig å finne noe russisk/østeuropeisk preg her. Svært velskrevet musikk.

    PS: Bare 9 operaer igjen i Pavarotti-boksen, men de får vente litt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ikke rendyrket klassisk. Jazzisk? Avantgarde? Flott musikk i alle fall.

    1610448466370.png
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.077
    81oirROtZbL._SL1500_.jpg

    Heavy heavy heavy...
    Mozart på ster(e)oider. Så sa i alle fall Strauss selv. 164 musikere, sangere og kor. Helaftens operakos, musserende vin og ferske reker. Vi får ta med oss det vi kan i disse tider.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.077
    Giulini er ofte temposvak, men hans temposvake Beethoven nr 3 er jeg svak for.
    Han var ikke temposvak gjennom hele karrieren.
    Det er nå så. Langsomt tempo eller ikke, det må være en grunn til at jeg stadig vender tilbake til hans versjon av utstillingsbilder fra 70-tallet. Jeg har mange andre versjoner også.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.148
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å få sansen for Brendel, han gjør seg ikke bort med Mozart heller.
    Dette er vel et av få cover/bilder hvor han smiler og ser glad ut, som oftest ser han alltid ut som han er helt på gråten.
    brendel.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ny samleboks med visstnok 101 CDer i på vei. Har hørt ham live.
    Det kom vel ut en boks på 114 cder for noen år siden (komplett Phillips). Vet ikke om jeg trenger 101 cder, men noen av de Art of boksen kunne jeg nok kjøpt om de kom i "nice price" utgivelse. Mener å huske de var blitt vanskelig (dyre) å få tak i sist jeg sjekket.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    bach.jpg

    Vokalmusikk er ikke det jeg hører mest av når jeg spiller klassisk, men det hender.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    Giulini er ofte temposvak, men hans temposvake Beethoven nr 3 er jeg svak for.
    Han var ikke temposvak gjennom hele karrieren.
    Det er nå så. Langsomt tempo eller ikke, det må være en grunn til at jeg stadig vender tilbake til hans versjon av utstillingsbilder fra 70-tallet. Jeg har mange andre versjoner også.
    Giulini sin Don Giovanni er en av de beste, og i ungdommen hadde jeg stor sans for Dvorak symfoni nr 9 (nye verden). Får dra fram den gamle vinylen igjen og høre hvordan den står seg...
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    Salg på Platekompaniet, så da kom denne inn blant annet;
    kim spain.jpg
    Fin musikk til morgenkaffen og vanlig god ECM kvalitet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Rydder på kontoret (hjemmekontoret som faktisk er et kontor).
    Som gammel hardware-mann har jeg mye av hvert i hyller, skuffer, på bordet og på gulvet.
    Absolutt på tide med en større revisjon - i følge min trofaste kone, som pleier å ha rett.
    Tonefølge: En for meg ukjent innspilling av Vivaldis Årstidene med Giuliano Carmignola.
    Streamer fra Spotify
    1610788065814.png

    Deretter satser jeg på Gabriel Fauré.
    Det gjør et traurig arbeid lystigere. :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt litt på Mozarts klaverkonserter på Erato med Pires og Gulbenkian orkestret med Guschlbauer. Jeg innbilte meg at det skulle være litt sedat og lite spenstig, men så feil kan man altså ta. Helt glimrende spill.

    1610796535041.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    classik cd 3.jpg


    Fant frem noen bokser i dag, og begynner med litt Bach fra Arrau.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    beetohoven violin.jpg

    Og så litt Beethoven, var vel originalt på Phillips.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.077
    20210116_191516.jpg

    Enig med CH, Don Giovanni-aften er i gang. Giulini fra 1959 er min favoritt, og 24/96-overføringen fra 2016 er simpelthen superb.
    Tett på kommer Fricsay, også fra 1959 og med ny 24/192-overføring er lykken komplett. Gamle overføringer yter simpelthen ikke disse analoge skattene rettferdighet. Merkelig at at plateselskapene i dag fucker det til med rockemusikk mens de i den klassiske avdelingen oftest gjør det bra når de først gidder å pusse støv av gullet sitt.
    Vel, Krips fra 55 holder virkelig mål musikkmessig, men bokslyd fra svært tidlig stereo trekker ned. Mackerras fra 96 i Telarc digital er faktisk svært bra selv om solistene ikke riktig kan følge Giulini. Solti fra 97 er ujevn selv om det er artig å høre Terfel og Fleming. Harnoncourt fra 89 må ta til takke med jumboplassering i min samling. Litt urettferdig, for det er ikke en dårlig innspilling.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    don emi.jpg


    don giovanne emi.jpg



    Første Don Giovanni jeg hørte var Haitinks og jeg husker jeg likte overtyren veldig godt fra denne. Kjøpte så Giulinis som "alle" sa var best, men husker jeg syntes re-utgivelsen på EMI var litt "tam" i lyden, så jeg kjøpte den første utgivelsen på cd for å sammenligne da jeg hadde lest at denne skulle være bedre (må innrømme jeg ikke husker hvilen jeg likte best).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 690244
    Enig med CH, Don Giovanni-aften er i gang. Giulini fra 1959 er min favoritt, og 24/96-overføringen fra 2016 er simpelthen superb.
    Tett på kommer Fricsay, også fra 1959 og med ny 24/192-overføring er lykken komplett. Gamle overføringer yter simpelthen ikke disse analoge skattene rettferdighet. Merkelig at at plateselskapene i dag fucker det til med rockemusikk mens de i den klassiske avdelingen oftest gjør det bra når de først gidder å pusse støv av gullet sitt.
    Vel, Krips fra 55 holder virkelig mål musikkmessig, men bokslyd fra svært tidlig stereo trekker ned. Mackerras fra 96 i Telarc digital er faktisk svært bra selv om solistene ikke riktig kan følge Giulini. Solti fra 97 er ujevn selv om det er artig å høre Terfel og Fleming. Harnoncourt fra 89 må ta til takke med jumboplassering i min samling. Litt urettferdig, for det er ikke en dårlig innspilling.
    Er det en DCS Puccini vi ser under cdene?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    Nå skal jo opera helst også sees, og da helst også live.
    Husker godt en fin oppførelse av Don Giovanni på operaen i Oslo for noen år siden.
    Et ok alternative er blu ray på 65" OLED med multikanal.
    I dag så jeg slutten på denne (begynnelsen i går), og må si at med det visuelle i tillegg blir man lettere dratt inn i musikken og handlingen.
    Undertekster hjelper også for meg som ikke kan italiensk.
    Alt i alt en meget bra Don.
    don giovanni.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hørt noe av musikken før, men min kunnskap om klassisk kommer til kort når det gjelder Tortellier og Ciccolini. Forleden «ryddet» jeg litt i de bortgjemte kassene med klassisk hos min lokale platesjappe og plukket med meg bl.a. denne, mest fordi jeg liker cello og piano, og det er et strøkent eks. av engelskpresset EMI. Heldigvis faller musikken i smak, det låter bra, og i mine uskolerte ører spilles det bra, men jeg ble dog noe overrasket da jeg logget den inn på discogs og fant at man ville ha €200-250 for den. Mulig det bare er gullgravere for jeg kunne ikke se den var solgt til slike summer. Noen som vet?

    CC183469-ECDA-4CC5-8108-A410A8CF561C.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Ciccolini var tydeligvis stor i Frankrike. For noen år siden ble denne boksen utgitt:

    1610956729985.png


    og solgt for en billig penge. Den innspillingen du viser til finnes bådei denne boksen og i denne:

    1610956823642.png

    for de som spiller CDer. Jeg har begge :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter og opplever Beethoven sonatene på nytt i denne innspillingen, gjort på pianistens egen samling av diverse glimrende restaurerte instrumenter fra komponistens samtid. En virkelig øreåpner som gir sonatene en annen valør enn man er vant til. Kjøpt for en billig penge på presto rett før jul:

    Badura.PNG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og denne; kjøpt på platekompaniets nyttårssalg, har noe av den mest imponerende orkestergjengivelsen jeg har hørt på noen CD, og orkesterspillet står ikke noe særlig tilbake for å si det mildt:

    mussorgsky.PNG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk dette meget lovpriste settet inn postkassa mva fritt i dag. Lyder helt fabelaktig!

    Levert fra dodax (via amazon.co.uk) da det kan synes som om det er utgått. Prisen var særdeles gunstig og leveransen tok bare en drøy uke.
    Schnyder.PNG
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte på Eysteins Anbefalinger (kl13 på søndager). Veldig bra program synes jeg. Han hadde fokus på en Teodor Currentzis. Han var ukjent for meg. Har hørt noen verker via Tidal. Må si meg enig med programlederen som er svært begeistret. Mozarts Reqiem er veldig flott utført. Skal høre mer de neste dagene. Noen her som er kjent med denne dirigenten?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men jeg har ikke kjøpt mye. Han har en veldig fin og kammermusikalsk Shostakovich 14. Ellers er han kjent for særpregete fortolkninger som man enten elsker eller sjokkeres av, men aldri kjedelig. Og alltid særdeles gjennomtenkt og perfeksjonert.

    NRK sendte en interessant program med ham på TV for et par (?) år siden. Mulig det fortsatt logger på nettspilleren deres, kan være verdt å foreta et søk, en del av kulturprogrammene deres synes å ha lang levetid før de forsvinner av rettighetsgrunner.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk Erato. Av og til en fordel å ha steaming for å sjekke ut ny musikk. For å unngå feilkjøp bl.annet. Skal høre Shostakovich 14 snarest. Anbefaler ellers Eysteins Anbefalinger. Har vært lang tørketid etter Erling Sandmo’s bortgang...
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.148
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte også programmet, han var ukjent for meg også frem til da, og i går aften rakk jeg å høre litt på han via strømmetjenester. Likte veldig godt det jeg hørte, og tittet litt på youtube i lunsjpausen i dag også, i tillegg til at jeg sjekket NRK. Jeg finner ikke noe dokumentar om han på NRK, men det ligger en del på youtube som kan være verd å få med seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn