Det er 66-utgaven jeg lyttet til ja, har ikke rukket å høre den med noen andre enn Karajan enda, dog kommer det dager og tid til flere versjoner.
De siste dagene har jeg stort sett hørt bare på Shostakovich og lest en del om han, hans liv og komposisjoner, takk for linken erato. Selv om jeg foretrekker barokk musikk, så både slår og berører det meg noe med en komponist som har levd gjennom to verdenskriger, den kalde krigen og et hjemland/styre som var så ambivalent til hans komposisjoner. Russiske komponister risikerte ikke bare dårlig kritikk i avisene, det må ha krevd mot å komponere utenfor de føringer som Stalin og co satte for dem. Jo mer jeg leser, jo mer nysgjerrig blir jeg, og med den historiske bakgrunnen og tidsperiodene han komponerer i, blir musikken veldig spennende. I alle fall for meg, som knapt har dyppet tåen i den klassiske musikkens fantastiske verden.
Jeg har nå begynt å høre gjennom alle symfoniene han har komponert, vel og merke med ulike (og så langt tilfeldige) dirigenter, først for å få en oversikt over det hele. I aften har jeg kommet til den femte, som brakte han inn i varmen og nåde igjen i 1937, hvor kritikerne beskriver at han "nå har lært av sine feil" og har blitt en ekte sovjetisk komponist igjen. Jeg liker det jeg hører i den femte, det gleder meg at jeg fortsatt har ti verk igjen å høre.