Er noe rytmikk der inniblant. Jeg liker groove og jeg synes vel at de kommer greit ut av det. Men det er ikke musikk for nilytting tenker jeg, mye er lyddusj i katedralen.
Ja. Brahms generelt er et høydepunkt. Sangene hans er undervurdert, de sene klaververkene er undere i intens kontemplasjon, og kammermusikken hans er knapt overgått av noen. Settet du har der er jevnt over strålende, og så kan man jo supplere med diverse favoritter. Jeg har aldri vært på en konsert der noen av Brahms kammermusikkverker har blitt noenlunde kompetent spilt uten å bli totalt overveldet.
Haydn. Op. 33/2. Quatour Mosaïques.
Det er så bra.
Flashback til da Hardingfele og jeg var på QM-konsert i Slottskapellet iført shorts og piquet. Kom sist og ble geleidet forbi den oppkledde køen til reserverte plasser på første rad.
Egentlig godt at man ikke har slike privilegier til vanlig. Det er for lett å venne seg til slikt.
Jeg nyter fortsatt russiske symfonier, i aften er det Tchaikovsky sin siste komplette symfoni, ferdigstilt i 1893, som franskmennene senere oversatte feil da den kom på deres marked. Mest kjent som Pathétique etter dette, dog var den opprinnelige betegnelsen "Pateticheskaya" (emosjonell). Uansett; den berører, slik Tchaikovsky ønsket, her i opptak fra 1938.
Siden vi er på et audiofilt (eller er vi?) forum - en betraktning om betydning av lydkvalitet.
Ville høre Beethoven 9 i kveld og fant fram denne (trodde ikke jeg hadde hørt den - flere av de andre i boksen er svært bra);
Tja, litt dødt lydbilde, ikke så engasjerende - vekk med den etter et par minutter og fram med denne;
Dette var mye bedre, smell i paukene, rytme og dynamikk, mye, mye bedre.
(joda, har Karajan og Bernstein på vinyl fra gamle dager, men dette er friskere og med bedre lyd...)
Ellers; var i konserthuset i går og hørte Vårofferet. Det blir ikke mye bedre enn det - live. Rystende og sensasjonelt - dvs live - ikke noe som kommer opp mot det hjemme.
Ellers 2; Blomstedt og Oslo orkesteret gjorde en veldig god Beethoven 5 forrige fredag. De gamle kan det og Oslo bandet er slettes ikke verst
Godt å kalibreringspunkter...
Dette kunne jeg forsåvidt lagt i tidligmusikktråden, men jeg synes å ane at Erato har en plan der , så jeg hører på denne:
Den spanske musikken fra denne perioden, rundt 1590, er velutviklet og aldeles utmerket til avveksling fra NRK's forbaskede julegreie. (Hrm, ikkeno' gæernt med julemusikk, men den hører liksom jula til da, julaften og juledag... Nuvel.)
EDIT: Og etter et par dager med rimelig tung blues, les Muddy, John Lee, Muddys sønn Big Bill, BB, Blind Lemon Jefferson m fl, er det en sann glede å høre slikt.
Det går i tidligmusikk her med jevne mellomrom også, dog har jeg også såpass stor respekt for det Erato gjør i tidligmusikktråden, at jeg ikke roter mine ting inn der.
Audiofili. Har denne innspillingen av KV 626 på CD også. LPen lider under en svært forsiktig bass synes jeg, og jeg er ikke så sikker på at plasseringen av band og kor om Blumleinen er optimal.
Greit å kunne spille utvalgt julemusikk selv i stedet for å vasse i søtsuppa i NRK klassisk en hel måned. Det lille som var av interesse på kanalen er nå borte for en del uker.
Lytter i steder på Op. 11 – 12 Transcendental Études(dedisert til Liszt) av Sergei Lyapunov på Qobuz.
Nydelig lyd på disse SACDene med gode Kuijken og hans bande, fra Accent i kringlyd. Mye gjenklang og rom, bare synd at jeg ikke kjøpte alle mens de var tilgjengelige.
Igår var første søndag i kirkeåret, da ville jeg spille BWV 36,61,62, men ingen av dem finnes i samlingen. Jeg må ha Bach-kantatene komplett, og har medkorister som er Bachkantatenerder med flere hyllemeter. Jeg liker ikke koret i den japanske serien, de synger som maskiner, og Gardiner er åpenbar, og svindyr. Kan man be om anbefalinger?
Oh ja, jeg ser at Presto tar 284 penger for Gardiners bind 13 fra egotrippen hans, som FLAC. Min første kjærlighet er jo Harnoncourt/ Leonhardt på Telefunken/ Teldec; vinyl OG cd, men det var dette med sure guttestemmer og "hule" koropptak, da. Ellers har jeg bare Gardiner og Leeusink (fra Brilliants Bached) komplett, og der er nok Gardiner bedre. Noe Suzuki, Rilling osv, men bare noen få.
Trane: Ja! En strålende serie (se over), ...uhm, hvis du har bind 32, og vil bli kvitt den boksen, kjøper jeg den direkte... For meg er boks nr 14, Jauchzet Gott.... Ich will den Kreuzstab... noe av det fremste nogensinde prestert
Ja, das Kantatenwerk på vinyl har jeg sett komplett, og det er vel Harnoncourt og Gustav Leonhardt? De finnes i en cd-boks som jeg vurderer til ønskelista.
Trane: Ja! En strålende serie (se over), ...uhm, hvis du har bind 32, og vil bli kvitt den boksen, kjøper jeg den direkte... For meg er boks nr 14, Jauchzet Gott.... Ich will den Kreuzstab... noe av det fremste nogensinde prestert
Trane: Jeg tok fram BWV 30, Freue dich, erlöste Schaar her forleden, og ja, hvorvidt koret høres hult ut, eller det er kirkeakustikken som gjør det, vet jeg ikke. Hult er kanskje feil beskrivelse; litt vagt, fjernt og muligens litt ullent? Akkurat i den kantaten iaf. Så for å sjekke meg selv, hører jeg nå på sluttkoret fra BWV 56; Ich will den Kreuzstab... Koret der er bare et minutt eller to, og der er alt i orden; nærmest perfekt ... Den er Leonhardt, mens 30 er Harnoncourt, så det er nok et annet innspillingslokale. Dæsken, jeg kan ikke dy meg; her går 56 fra starten.
Jepp, H&L. https://www.bach-cantatas.com/IndexBWV.htm
Det fyller jo på et par Kallax-bokser om man skulle ryke på noe slikt. Ikke er jeg hverken korgutt eller religiøs heller. Jeg fikk bare ånden over meg i kveld. 10 kaldegrader og rim på trærne ga jo snev av julestemning, men ingen fare, den er nok borte i morgen.
Denne låter da bra i mine ører, men jeg er på dypt vann med få referanser.
Jøss, Perlman, Harrel og Askenazy i Beethonvens Erkehertug. Jeg driver visst og gjenoppdager klassisksamlingen min. Forresten så låter dette såpass bra tonalt at jeg lurer på om jeg har skrudd feil i delefiltrene mine...
Tøff innspilling. Måtte teste her i huset også. Joda, med 8 stk 10" så funker det
Og WOW så stor forskjell på vekting av akkordtoner i starten - og WOW for en forskjell i overgangen 2.05 etc. etc. i forhold til min referanse av dette verket; Orchestre Symphonique de Montrèal / Dutoit fra 80-tallet. Her brukes også orgel - som høres.
Men det er jo dette som er spennende med denne gravingen vår her på klassiskasylet - variasjonene.
Funker med åtte tolvtommere også. Grei påminning om at gulvbjelkene her er treverk, si.
Tror far har Dutoit på CD. Må be ham rippe og løfte til nærmeste sky.
Dvoraks "Amerikanske" strykekvartett nå. Lento-satsen er himmelsk vakker.
Gjett hvem som spiller?