Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg repeterer for min bedre halvdel hva vi hørte og ikke hørte i sommer, hvorfor jeg mente det var så bra, og prøver nye argumenter.
    1661534510492.png

Jeg vet ikke om argumentene hjelper, men det låter fremdeles bra til kaffen med Naim og Spendor Classic.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siste Fretex-ervervelse:

Vis vedlegget 843187

Spiller Benjamin Britten-delen nå. Spennende musikk! Dynamikk så det holder!
    Den er fin. Jeg mente jeg hadde alle Andsnes fra den tiden, men den mangler. Ikke lett å få tak i på CD lengre. Innspilt i Symphony Hall i Birmingham, en av de beste konsertsalene jeg har opplevd, og det klinger fint.
    Sjekker den på Qobuz nå. Kona spiller selv Enescu, og liker Hardenberger sin versjon her.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dystert, intenst og krevende. Men veldig givende også. Skrevet i 43, så det var vel ikke så mye å glede seg over i Sovjet. Tror det er beleiringen av hans fødeby Leningrad som var i tankene hans.
    CF28EBFD-E7BD-45AC-92A9-8F25759E0541.jpeg

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    313
    Dystert, intenst og krevende. Men veldig givende også. Skrevet i 43, så det var vel ikke så mye å glede seg over i Sovjet. Tror det er beleiringen av hans fødeby Leningrad som var i tankene hans. Vis vedlegget 844571
    Har hele symfoni-pakken med Jansons og synes den er meget meget bra. Var først tenkt på å kjøpe den med Gergiev men da til dobbel pris. Har ikke angret det minste. Jansons tolkninger er ikke helt hundre prosent på riktig alle symfoniene, men det meste er svært svært bra.

Mvh Kjell

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cello her også på vinyl med samme solist. Det ble godnattmusikk i kjelleren, det låt så fint at jeg måtte repetere idag.
    1661695341505.png

Ikke den mest finslipte tolkningen, for å si det sånn, men med følelse som alltid, og fin pressing fra EMI.

Neste fra den uspilte bruktbunken er spennende, settes på nå

1661695194987.png

Ansermet på Decca stereo fra 1958.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.683
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Snublet innom NRK Hovedscenen i går. John Williams i Cirkus Karajani. Yngstegutten (han som ikke er musiker men tegner) satte seg ned gitt. Star Wars gir håp. Håp om at kidsa en gang i livet går og hører live uforsterket musikk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hverken spesielt liten eller alvorlig; altfor sjeldent innspilt, og gjerne da med altfor store krefter, jeg husker med gru en med Pavarotti (Gandolfi?) som etter min mening var en perversitet. Dette er min perfekte innspilling: Eh, det er nok ikke umulig at jeg kan ha nevnt den tidligere...
    Creed på HM er tolerabel...
    folder.jpg

Den ble en gang utgitt på CD, og jeg husker jeg sleit fælt for å få fatt i et ex. Good Luck hvis dere prøver; slik så den ut:
    folder.jpg
    Enda en edit:

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.683
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lettilgjengelige greier her. Mozart KV 453 med Geza Anda og kameratene fra Mozartakademiet i Salzburg:
    Den stakkars Thorensen har tilsynelatende overlevd dagens operasjoner. Nye fjærer og nytt elektronikkort. Nok til å bli tummelumsk av det.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.555
    Hverken spesielt liten eller alvorlig; altfor sjeldent innspilt, og gjerne da med altfor store krefter, jeg husker med gru en med Pavarotti (Gandolfi?) som etter min mening var en perversitet. Dette er min perfekte innspilling: Eh, det er nok ikke umulig at jeg kan ha nevnt den tidligere...
    Creed på HM er tolerabel...
    Enig med det du sier berxter, og må samtidig innrømme at jeg ikke har hørt Sawallish sin Solennelle. Vi sang messen under Flagstad-festivalen i sommer, og under innstuderingen hørte jeg på mye av det som finnes tilgjengelig på streaming. "Trampeorgel" og piano er ganske så fint som akkompagnement, og koret bør være av moderat størrelse.
    Min favoritt ble denne:
    PMS

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Ja Det er heftige greier. Da er Gretrys "Raoul Barbe Bleu" litt lettere (definitiv ikke i samme liga som Bartók):

1661848350638.png

Denne ble nesten uroppført i Trøndelag teater gamle sal i 2017 - den hadde vel ikke vært oppført siden 1789. Veldig morsomt å være til stede. Ikke noen stor opera, men underholdende, spesielt å se den live.

Edit: "Nesten uroppført" viser til at den ble oppført for første gang på 225 år på Trøndelag teater i 2017. Den ble spilt der fordi Trøndelag teater er et av de eldste offentlige teateret som spiller på den opprinnelige scenen i daglig drift i Europa. Det har ikke blitt endret siden det ble bygd og har vært brukt som teaterscene kontinuerlig siden det. Da franskmennene oppdaget teateret bygde de en replika av scenen i Versailles for å øve inn stykket slik at de kunne utnytte teaterscenen og salen skikkelig! Trøndelag teater ble bygd i 1816 og scenen og salen er fremdeles som de var den gang og har vært brukt som teater hele tiden siden da. Drottninghomteateret er vel eldre, men det var jo ikke et offentlig teater for almuen slik som Trøndelag teater er.
    Det var i hvert fall det som sto i programheftet.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer humoristisk her i kveld. Gobbi eide rollen som Schicchi: (Jeg ser jeg i sin tid betalte kr. 52,-.) (Så kan det jo debatteres hvorvidt frontbildet egentlig er av Sandor Végh...)
    folder.jpg

EDIT:

Vedlegg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.683
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst på den der på LP, helst den første stereoutgivelsen. Har ikke funnet den på Discogs.
    ...

Siden det ikke ble sykkeltur i fjellene denne sommeren (heller):

1661927478806.png

1992 er ikke riktig. Opptaket er fra 71.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også hørt på det meste av denne et par kvelder. Må vel være Karajans beste LvB-syklus? Første gang utgitt 1962, som boks, men opptaksdatoene for hver enkelt symfoni er ikke oppgitt.
    folder.jpg

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    I dag, årets første høstdag, er det naturlig å lytte til litt høstmusikk.
    Og dette er glimrende spilt og fin dynamikk:
    Concerto No. 3 In F Major For Solo Violin, "L'autunno" - RV293 - 3. Allegro
    1662015791062.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Hører litt på klavermusikk av Bartók for tiden. Med Zoltan Kocsis. Og det er veldig bra. Mikrokosmos i går. 2,5 t med enkel, men likevel kompleks musikk. Ble ikke kjedelig i det hele tatt, men Bartók er jo aldri kjedelig.

1662018576183.png

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.307
    Torget vurderinger
    4
    En lerke hvisket meg i øret at en sær, aldrende russer ved navn Grigory Sokolov er flink til å spille piano. Det er nok noe i det….

Noe sier meg at jeg kommer til å tilbringe noen timer med dette albumet utover høsten.

694B3CBF-E1D7-4C3D-B2FC-4A4011507225.jpeg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med å følge min gamle studiekamerats oppfordring om å spille hans siste innspilling; "spill med HØYT volum!!"

J.S Bach; Toccata and fuge i d-moll m. mer.
    Erling With Aasgård spiller på Nidarordomens Wagner-orgel.

Erlig W Aasgård Bach .jpeg

Det er ved slike innspillinger at en er glad for ikke å ha "skoesker" til å gjengi musikk i heimen.
    Jeg kjenner lyden fra de forskjellige delene av Nidarosdomen, etter å ha spilt mange konserter der selv, samt hørt utallige konserter - også orgel. Senest sist helg med Erling selv.
    Og nå har jeg Wagner-orgelet i min egen stue.
    Hans Passacaglia and fuge i c-moll er også helt der oppe - i toppklassen.
    Anbefales.

Lytt også på hans andre utgivelse - med Steimeyer-orgelet.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag startet med lyttestund før frokost, der orkesterklangen fra vinyl nytes i full bredde, tyngde og varme etter siste oppgradering. Berglund med Sjostakovitsj igjen
    96E6E78A-7742-499C-80F0-E6BB690DB7FE.jpeg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ene tar det andre når jeg er alene hjemme og sludrer på HFS. Mimring førte meg til vinylhyllene og Hindemith Konzertmusik for messing og strykere. Hindemith selv dirigerer Philharmonia. Denis Brain venter på tur.
    F8A809EE-C790-4A35-97AB-27D5DD8FE9BA.jpeg

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.403
    Torget vurderinger
    1
    Fant frem noen bortgjemte cd plater når jeg lette etter noe helt annet, fristelsen var så stor at en eldre dvd spiller er koblet opp til anlegget, nå nytes Carl Philipp gjennom Barokkanerne. Flott musikk og fremførelse til søndagens formiddagskaffe. Nesten så jeg begynner å tenke på en cd spiller her...
    _DSF2947.png

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.432
    A88DA8DB-C8AA-485A-9DF3-62B8876A1935.jpeg
    Siden jeg hørte Bartok stykket på konsert på torsdag, måtte jeg sjekke hvor bra denne Classic vinyl gjenutgivelsen faktisk er.
    Lyden er det ikke noe å si på selv om SSO i Valen salen er noe annet …
    Men det må sies at Reiner og Chicago gjør stykket bedre enn SSO gjorde…

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Bartok er krevende, og det er nok et stykke igjen til den absolutte toppen her også.
    Den innspillingen finnes sannsynligvis utgitt på SACD, og i så fall har jeg den i hylla. Det hadde jeg glemt, må visst gå gjennom SACD-hylla oftere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Det første Janáček verket jeg hørte. Sikkert fordi jeg var i en prog-rock fase og hørte på EL&P. Knife-edge fra det første ELP-albumet bruker jo åpningen av Sinfoniettaen som tema.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.683
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De samme kreftene, men nå i en vulkansk Dvorak 9.

A07631AE-F0D4-4735-BE0B-7CACF0E60546.jpeg

Rød Supraphon, jada.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn