Maurice Andrè er nok en av tidenes største (selv om mannen var liten) innen sitt fag.Utvalgte ting herfra... Heh, det var en gang for lenge siden at M Andrè var selveste profeten i trompetblåsing for oss som ikke selv var i "bransjen". Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men han har ikke helt det samme navnet i dag. Det er klart; det har dukket opp nye og friske stjerner på trompethimmelen, men Andrés innspillinger synes jo å ha tålt tidens tann rimelig greit, for en lekmann synes teknikken å være framifrå, og repertoaret var jo upåklagelig... Vil noen gå grundigere inn på det? Vel.
Kan rekommendera Konstantin Scherbakovs inspelning av 24 Preludier Op.34. Med en väldig klarhet och driv i sitt spel, är det svårt att inte ryckas med.Her har jeg i farten oppdaget noe rart idag, da jeg kvikk moro med å telle bokstaver i Sjostakovitsj.
Han skrev en samling på 24 preludier for piano, opus 34, og de er ganske ukjente og lite spilt.
Helt noe annet enn hans berømte 24 preludier og fuger opus 87.
Bare ukjente pianister på strømmetjenestene med op.34, eksempel fra Qobuz her
Du kan spille "sommer" nå i dag.....Der Herbst ist in Trøndelag angekommen.
Det kunne jeg i går, så også i dag, og sannsynligvis i morgen. Fredag spørs det om vi må la platen gå over i tredje sats.Du kan spille "sommer" nå i dag.....
Jeg vet ikke om Knaus kommer til å gjenoppstå når utbyggingen er ferdig? Havnet ofte på Knaus under UKA i mine studentdager.Tror ikke de har byttet navn. Håper i alle fall at det fremdeles finnes et bra blandet kor på campus, noe å bryne seg på for en Defrost alumnus.
Må jeg ta en lytt på. Enig i at utgaven jeg har, er relativt smooth i lyden. Men det er litt deilig, det også. Stemmen til Carreras er fløyelsmyk.Husker at jeg kjøpte den andre innspillingen (på Philips) på HMV i London for lenge siden. Skinnstoler og hodetelefoner. Det var platebutikken sin det.
Foretrekker den. Råere, mer direkte. Dårligere lyd, men det hele låter mer autentisk synes jeg.
Vis vedlegget 843883
Det ligger dessverre ikke på Tidal.Skriv gjerne hva du mener etterpå. Jeg har jo ikke fasit.