Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utvalgte ting herfra... Heh, det var en gang for lenge siden at M Andrè var selveste profeten i trompetblåsing for oss som ikke selv var i "bransjen". Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men han har ikke helt det samme navnet i dag. Det er klart; det har dukket opp nye og friske stjerner på trompethimmelen, men Andrés innspillinger synes jo å ha tålt tidens tann rimelig greit, for en lekmann synes teknikken å være framifrå, og repertoaret var jo upåklagelig... Vil noen gå grundigere inn på det? Vel.
    Maurice Andrè er nok en av tidenes største (selv om mannen var liten) innen sitt fag.
    Jeg er en av dem som brukte mye av ungdoms- og studietiden på å høre på platene hans. Var så heldig å kunne spille mye av repertoaret til Andrè - selv om det nok var mange divisjoner opp til hans tekniske nivå. Gudebegavet trompetist rett og slett.
    Er heldig å ha fått hørt ham live. Har også delt rom et par uker- og spilt med en av hans elever under en orkestersamling for ungdommer i Tyskland. Mange fine historier som kom frem der.
    For meg er han like stor nå - som han var i levende live.
    Han har gjort utallige innspillinger og transkripsjoner av obo-konserter.
    Har mange av utgivelsene hans på LP enda. En av dem er spesielt spennende - der det tydeligvis er noe "feil" med opptaket....mikken er så tett innpå at en tydelig hører absolutt alt av ansatser, pust etc. Lærerikt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig, emotikon. Jeg har også mange av platene og rangerer Maurice Andre høyt. Hadde også mange trompetervenner som var nesegrus, og jer støtter dem fremdeles.

Her har jeg i farten oppdaget noe rart idag, da jeg kvikk moro med å telle bokstaver i Sjostakovitsj.
    Han skrev en samling på 24 preludier for piano, opus 34, og de er ganske ukjente og lite spilt.
    Helt noe annet enn hans berømte 24 preludier og fuger opus 87.
    Bare ukjente pianister på strømmetjenestene med op.34, eksempel fra Qobuz her
    1661175401199.png

Tatiana Nikolayeva har en innspilling på Hyperion fra 1992, som bare kan kjøpes som nedlasting, den skulle jeg gjerne hatt på CD

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den der Shostaen skal jeg sjekke ut ottone. Takk for tips.
    Kjekt å ha noe å høre på når timeplaner skal spikres....selv om det nok ikke er så lurt. 😂

Maurice Andrè; det var nok ikke Corelli, Tartini eller lignende som var det første jeg hørte med MA.
    Tror jeg var 13 da jeg fikk høre denne og bestemte meg for å få til løpene 2:20 ut i låta..........

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Makrokosmos
    Her har jeg i farten oppdaget noe rart idag, da jeg kvikk moro med å telle bokstaver i Sjostakovitsj.
    Han skrev en samling på 24 preludier for piano, opus 34, og de er ganske ukjente og lite spilt.
    Helt noe annet enn hans berømte 24 preludier og fuger opus 87.
    Bare ukjente pianister på strømmetjenestene med op.34, eksempel fra Qobuz her
    Kan rekommendera Konstantin Scherbakovs inspelning av 24 Preludier Op.34. Med en väldig klarhet och driv i sitt spel, är det svårt att inte ryckas med.
    20220822_165345.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.432
    gugnin.jpeg
    Jeg har denne (som CD). Fin den og tilgjengelig på Presto. Har fått svært god omtale.
    Måtte jo sette den på nå.
    Ellers akkurat ferdig med Sibelius 5 - Vanska, Minnesota, SACD.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.371
    Sted
    Makrokosmos
    Mieczyslav Weinberg var god vän med Shostakovich. Men hamnade i skymundan under sin livstid på grund av krig och politik. Här framförs Chamber Symphonies 1-4 samt Piano Quintet op.18. Väl värt att lyssna på.
    20220823_145326.jpg

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ble inspirert av iGran ang Weinberg. Hører nå denne. Veldig lovende første inntrykk. Kan forstå at Shostakovich satte han høyt.
    C9A5FD8B-4CEB-4DA6-82E8-5BB1139092C5.jpeg

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.403
    Torget vurderinger
    1
    Du kan spille "sommer" nå i dag.....
    Det kunne jeg i går, så også i dag, og sannsynligvis i morgen. Fredag spørs det om vi må la platen gå over i tredje sats.
    En av mange fine ting med Vivaldi og Haydn, de har musikk for alle årstider, eller en dag, som vi sier i Trøndelag.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Four Seasons in One Day
    Klassisk pop v/Crowded House.

I andre nyheter var guttungen på opptaksprøve til Trondhjems Studentersangforening i går. Vi er litt bekymret over at man kan søke opptak også om man har sunget i dusjen tidligere siden vi kun har hørt ham growle i dusjen.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pirum (som ble autokorr til Putin her) rekrutterer fra Sangforeningen etter hva vi forstår. Samme med det blandede Knauskoret.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Det høres jo fornuftig ut. Finnes det et Knauskor nå som det ikke finnes noe Knaus lenger?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke de har byttet navn. Håper i alle fall at det fremdeles finnes et bra blandet kor på campus, noe å bryne seg på for en Defrost alumnus.

P

parafinoksen

Gjest
    Prøver forsiktig å utvide smakspaletten. Kan like klassisk sang, men opera blir fort litt for tøft. Men melodiene til Verdi er jo bare ekstremt vakre.

IMG_20220824_094726326~2.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Tror ikke de har byttet navn. Håper i alle fall at det fremdeles finnes et bra blandet kor på campus, noe å bryne seg på for en Defrost alumnus.
    Jeg vet ikke om Knaus kommer til å gjenoppstå når utbyggingen er ferdig? Havnet ofte på Knaus under UKA i mine studentdager.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Kjekt med Verdi. Koser meg fælt med (hele) Nabucco med Gardelli på Decca.

P

parafinoksen

Gjest
    Ørene mine er litt overfølsomme i et visst frekvensområde på grunn av lange, høylytte jam session-kvelder. Litt høy operasang er ikke ideelt, merker jeg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.656
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Paavo Berglund var en gang listet som min favoritt i Sjostakovitsj, ved siden av Haitink, men jeg har ikke lyttet skikkelig på lenge. Berglund bragte alvoret til Bournemouth.
    0E11D948-98B7-47EB-B664-FCF729A66E5B.jpeg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Husker at jeg kjøpte den andre innspillingen (på Philips) på HMV i London for lenge siden. Skinnstoler og hodetelefoner. Det var platebutikken sin det.
    Foretrekker den. Råere, mer direkte. Dårligere lyd, men det hele låter mer autentisk synes jeg.
    1661415142380.jpeg

P

parafinoksen

Gjest
    Husker at jeg kjøpte den andre innspillingen (på Philips) på HMV i London for lenge siden. Skinnstoler og hodetelefoner. Det var platebutikken sin det.
    Foretrekker den. Råere, mer direkte. Dårligere lyd, men det hele låter mer autentisk synes jeg.
    Vis vedlegget 843883
    Må jeg ta en lytt på. Enig i at utgaven jeg har, er relativt smooth i lyden. Men det er litt deilig, det også. Stemmen til Carreras er fløyelsmyk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.677
    Sted
    Trondheim
    Jeg har spilt ferdig boksen med Atterbergs symfonier. Nr. 7 og 8 var veldig bra. Hadde ikke helt sansen for nr. 4,5 og 6. Nr. 9 var veldig annerledes - egentlig en "sangsyklus" eller et oratorium. Atterbergs musikk kunne gjerne spilles oftere.

1661419045303.png

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    NRK alltid klassisk nå. Oslo filharmonien. Alban Berg fiolinkonsert fulgt av Mahlers 5.

• Liker
    Reaksjoner: oal

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tilstår gjerne at jeg ikke har sansen for ballett framført scenisk; utmagrede piker i strutteskjørt og blodfylte tåspissko er ikke helt min greie. (Heller slett ikke karer i stram trikot som viser buler både her og der...) Som ren musikk er det ofte flott! Typisk kaldkrigs østeuropeisk mastring; litt skingrende i diskanten...
    folder.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.368
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med tinnitusen min? O glæde at Puffin-en har justeringsmuligheter i begge frekvensytterkantene... Forresten; Sovjetisk. Roshdestvenskij og "Das Grosse Rundfunk-Sinfonieorchester der UDSSR". Hvem nå det var akkurat den dagen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn