Det kan sies mye om strømmetjenester vs hele album, feks at det er lett å la seg distrahere. Samtidig er det litt som med internett, man blir sittende og følge stadig nye tråder og får satt litt kontekst på ting, hvis man bare klarer å unngå å rote seg bort i tull og tøys. I går kveld hadde jeg en slik runde. Ingen verker jeg ikke hadde vært innom fra CD samlingen tidligere, men noe av det er det lenge siden jeg hadde hørt, og så ble det litt kontekst og noen linjer i lyttingen.
Først litt Monteverdi madrigaler fra tredje og syvende madrigalbok. De lysende klare vokallinjene minte meg på en snodig måte om Stravinskis sene vokalverker, så jeg havnet på en CD der de Leeuw dirigerte vokalverker med instrumentalakkompagnement. Lyke-Wake Dirge (jeg måtte ta meg litt sammen for ikke å spore av til Brittens suverene Serenade over en av de samme tekstene) og Messen (den er det lenge siden jeg har hørt). Lysende klar og ren musikk, komprimert ned til et minimum. I mitt hode er det liten tvil om at Stravinski er forrige århundres mest interessante og originale komponist. Fra disse verkene var spranget over til Kreneks rent vokale og tolvtonebaserte Jeremias klagesanger kort.
En tankevekkende og svært interessant lytteseanse, som ble avsluttet med Joni Mitchells Blue som det er alt for lenge siden jeg har hørt og som renset ørene, selv om det dessverre er noen antydninger til tidvis overload på vokalen i innspillingen. Men vakker musikk overkommer tekniske begrensninger.