Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2 av hans beste verker på en plate. I glitrende innspillinger.
    Enig med deg i dette ja. Og BTW også i at Haitink stort sett er stor i Shostakovich (hans nr 15 er uovertruffen).

Selv om jeg ikke er alt for glad i disse megasamlingene (jeg har fortsatt alt for mange av disse liggende delvis uspilte) er det en god greie at de presenterer deg for ukjent stoff som du ellers aldri ville ha hørt (kvartetter av Wernick og Harbison, og en samling fine sonneter for sopran og kvartett av Weigl) og kjent stoff som man ikke har hørt på til dels særdeles lang tid (Kunst der Fuge, de første 3 Shostakovich kvartettene, klarinettkvintettene av Brahms and Mozart). Bare for å nevne noe fra den siste ukens spilling av den siste versjonen av Emerson kvartetten komplett. I en travel pensjonisthverdag har det en periode vært begrenset tid til å sette seg ned med musikk.

Prøver også innimellom å avslutte Ricercars Masters of German Baroque settet på 31 CDer. Har kommet til S, Schutz skivene har blitt spilt i det siste så det nærmer seg slutten.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.620
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hadde framme Haydns Lerkekvartett i går med Ungarerne, på en slik The Great Musicians 10” LP. Anbefaler å kjøpe plater i serien om du kommer over dem. Ikke all musisering er av beste kvalitet, men inkluderte liner notes er alltid lærerike, vel verd å ha som lesestoff til andre innspillinger.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.260
    Torget vurderinger
    4
    Granados har jeg ikke hørt mye på ( men denne kjente jeg igjen fra Tori Amos album Night of the hunter).

1687984237459.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.620
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For en uke siden, i Røros kirke. Popmusikk riktignok, men helakustisk så det får gå. Mitt lydopptak (den lille dingsen nederst til høyre i bildet), Thomas Caplins prosessering.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mendelssohn kvartetter op 44/2 og 44/3 fra Emersonboksen. Lenge siden jeg har hørt dette og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Strålende spilt og nydelig lyd.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.260
    Torget vurderinger
    4
    Enda en Bach, nå WF. Ser at det er samme dirigent som Mozarten over, ukjent for meg.

1688072657096.png

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Det er lenge mellom at jeg spiller plater med nålevende komponister, Pärt er et hederlig unntak på en fredags aften, hvor denne platen er først ut

_DSF3470.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.346
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Se hva jeg fant hos den lokale bruktsjappa for et par timer siden! 17 av denne serien, og alle ser uspilt ut. 20 kr/ stk var en grei pris, og nå må jeg vel til å plukke ut de andre fra hyllene for å se hvor langt mot totalen jeg er. Sikkert et par dubletter, og like sikkert en god del manko; i motsetning til ottone var jeg ikke på hugget da de ble utgitt. Kan jo ikke rett og slett gå forbi en sånn fin bunke :) .
    folder.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.596
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin serie det der, @berxter. Ikke alt er top notch men gjennomført bra og interessant historisk.
    Jeg har ment og påstått at jeg har hele serien, men faktisk har det manglet en i flere år. Den har vært umulig å finne tak i.
    Inntil for få uker siden da det dukket opp en på discogs i USA. Den nølte jeg med å bestille på grunn av veldig høy frakt. Men faktisk dukket den opp i forrige uke hos et norsk antikvariat, og den ble bestilt og er på vei.
    1688209997653.png

En av de siste LPene i serien, fra 1985. Ukjent musikk for meg, og desto mer interessant. Da kan jeg igjen hevde at jeg har alle.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har som berxter vært litt rundt og kom hjem med en fin bunke plater i dag, som alltid på utkikk etter Karajan og Mütters 1980 innspilling av Beethovens fiolinkonsert.

Alle gode ting er tre, på det fjerde skal det skje (hvis vi ser bort fra sonaten).​
    _DSF3474.jpg

Jeg begynner å ha en del forskjellige innspillinger av konserten, vet ikke helt hvorfor jeg liker den så godt, men fin er den og treffer godt.
    I skrivende stund er det Stern og Bernstein som ligger på spilleren, så kommer Karajan og Mütter senere i kveld.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Oj, det har jeg ikke fått med meg, men den skal jeg selvfølgelig få med meg, takk for tipset @otare

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi snakker om fremtidige konserter, jeg er sjelden tidlig ute med å sikre meg billetter siden livet tidvis er travelt og lite forutsigbart. Men Rosendal i august, Katia Kabanova i Grieghallen i november, og neste års avslutningskonsert i festspillene 5.6 med Mahler 8 er innkjøpt.

Nå spilles mer klavermusikk av Pierne.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.620
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har visst havnet der at jeg har nok med å organisere fremtidige konserter. Har lyst på Ringen i Operaen. Alle muligheter til å bli skuffet av det sceniske selvfølgelig. Det hadde passet meg best om de «bare» hadde lånt maskinen til The Met.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har alltid slitt med det der, og det er en av grunnene til at jeg også holder meg unna abonnementsserier. Setter pris på en viss frihet, og å sitte med billetter lang tid i forveien føler jeg ofte kan bli en klamp om foten. Skjønt Elektra i Grieghallen i desember (?) frister også til et forhåndskjøp.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Døpt i kirka i Weimar der pappaen var organist, og med Telemann som gudfar. Fin by. Heine og Der Blaue Reiter. Jeg har vært der. Mye å se i Tyskland, jeg er en fan.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan sies mye om strømmetjenester vs hele album, feks at det er lett å la seg distrahere. Samtidig er det litt som med internett, man blir sittende og følge stadig nye tråder og får satt litt kontekst på ting, hvis man bare klarer å unngå å rote seg bort i tull og tøys. I går kveld hadde jeg en slik runde. Ingen verker jeg ikke hadde vært innom fra CD samlingen tidligere, men noe av det er det lenge siden jeg hadde hørt, og så ble det litt kontekst og noen linjer i lyttingen.

Først litt Monteverdi madrigaler fra tredje og syvende madrigalbok. De lysende klare vokallinjene minte meg på en snodig måte om Stravinskis sene vokalverker, så jeg havnet på en CD der de Leeuw dirigerte vokalverker med instrumentalakkompagnement. Lyke-Wake Dirge (jeg måtte ta meg litt sammen for ikke å spore av til Brittens suverene Serenade over en av de samme tekstene) og Messen (den er det lenge siden jeg har hørt). Lysende klar og ren musikk, komprimert ned til et minimum. I mitt hode er det liten tvil om at Stravinski er forrige århundres mest interessante og originale komponist. Fra disse verkene var spranget over til Kreneks rent vokale og tolvtonebaserte Jeremias klagesanger kort.

En tankevekkende og svært interessant lytteseanse, som ble avsluttet med Joni Mitchells Blue som det er alt for lenge siden jeg har hørt og som renset ørene, selv om det dessverre er noen antydninger til tidvis overload på vokalen i innspillingen. Men vakker musikk overkommer tekniske begrensninger.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    For 128 år siden, altså i 1895, satt etter sigende en smått irritert Johannes Brahms og bladde gjennom notearkene til Dvořák og hans siste konsert, hvorpå han utbrøt: "Hvorfor i alle fandens dager viste jeg ikke at det er mulig å skrive sådan en cello konsert? Hadde jeg bare vist, skulle jeg ha skrevet en for lengst! "

Så sier i alle fall historien bak på omslaget til platen, om historien stemmer skal jeg ikke stå inne for, dog tørr jeg stemme i at dette er en av de vakreste cello konsertene jeg har hørt så langt. Omslagets tekst sier at jeg ikke er alene om det, Brahms skal også ha beundret mange av hans verker - uten sammenligning forøvrig. Dvořák hadde premiere på stykket i London 19. mars 1896, Leo Stern var solist sammen med Royal Philarmonic Society, hvor komponisten selv dirigerte.

Her er det en drøyt 30 år gammel Yo-Yo Ma som trakterer strengene på innspillingen fra 1986.
    _DSF3520.png

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.346
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh... er det riktige uttrykket. Og plata ser jo ut til å være i utmerket stand.
    Her Ginastera; minner meg på at jeg må skaffe meg mer av ham:
    folder.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Til morgen kaffen i dag en nyankommet og noe ikke hørt før;
    kapustin.jpeg
    Piano konserten. Jazz inspirert klassisk eller motsatt? Tenk Gershwin.
    Svært ok dette.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Balanse i komponistene, jeg synes Brahms fikk det til ganske så fint og bra også

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Brahms misunte (i beste forstand av ordet, tror jeg) Dvorak cellokonserten av åpenbare grunner, Lancaster. Det er en perle. Samtidig var han så sikker på egen kapasitet at han kunne unne seg velfortjent ros til sin gode venn. Brahms' egen dobbeltkonsert var allerede skrevet sju år før, og han visste hvilket mesterverk det var til tross for mye uforstående kritikk og begrenset suksess. Det kan nok være en bittersøt undertone i rosen også, mer rettet mot kritikerne enn kollegaen.

Min tanke er at Brahms' mer introverte og dyptpløyende opus 102 aldri kunne bli en publikumsvinner som Dvoraks mer ekstroverte og briljante cellokonsert, og Brahms visste det. Det er et senhøstes verk med sviende nostalgi, ja, en må nesten forberede seg mentalt for å unngå sjelelige brannsår. Et av de modigste og mest begavede verk jeg vet om.

Men i dag er jeg ikke der. Det er Haydns geniale opus 33 som fyller kropp og sjel med humor, vidd og smittende livsglede. Quarteto Casals på Harmonia Mundi er et blinkskudd i dette verket: kvikt, poengtert og med emosjonell elastisitet. Ja, for hos Haydn, som hos Shakespeare, er grensene mellom tragedie og komedie flytende. Ingen over, ingen ved siden av de to i så måte.

Casals op. 33.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.620
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg til 7-tommelen med David Oistrakh spilte jeg i går side to av DG TOS-utgivelsen av Schuberts ørretkvintett med Gilels, 3/4 Amadeus og Zepperlitz. Den plata er et must om du har platespiller. Ugh.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn