Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder moderne og historiske instrumenter, må hver enkelt utøver og lytter velge det som gir best realisering og opplevelse av musikken. Veien fra noter til lydbølger er en mangslungen affære.

    Som ung strittet jeg fælt imot en del historiske instrumenter og laget meg et vrengebilde av historisk fremføringspraksis. Det har for min del vært en berikelse å gradvis bli kjent med det vide spekteret av uttrykksmuligheter som både gamle og nye instrumenter kan by på. Alt kan overdrives, selvsagt, men det store flertall av dyktige utøvere er definitivt opptatt av å fremføre musikken så meningsfylt som mulig.

    Hammerklavier, Klavier, pianoforte, piano osv. har like mye med språk som med instrumenter å gjøre. Å få tak i musikkens innhold er poenget. Et strålende eksempel på det er denne utgivelsen,

    schubert skoda.jpg


    der Badura-Skoda spiller på fem forskjellige instrumenter fra årene 1810 til 1846, alt etter hans forståelse av sonatenes karakter. Han døde i 2019, nesten 92 år gammel, og hadde spilt med Furtwängler, Knappertsbusch osv. og flere av de ledende strykekvartettene fra 1940-årene og frem mot vår tid. Litt av en tradisjon, altså, og ikke noe fancy, nymotens påfunn. Det ligger en innsikt i denne musiseringen hinsides teknikk og historisme, som jeg ikke kan kalle annet enn tett på Schubert. Dette skyver ikke Brendel, Schiff eller Richter til sides. (Badura _Skoda har spilt inn alle Scubert-sonatene på moderne instrumenter også, og Schiff nå mer og mer spiller Schubert på historiske instrumenter).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.791
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Trondheim
    Det finnes mange dyktige kvinnelige komponister.

    Lily Boulanger
    Sofia Gubaidulina
    Agathe Backer Grøndahl
    Cécile Chaminade
    Louise farrenc
    Fanny Mendelssohn
    Clara Schumann
    Amy Beach
    Ethel Smyth
    Elizabeth Maconchy

    Bare for å nevne de første som falt meg inn.

    Som nevnt tidligere har Beecham sagt mye rart.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.979
    Antall liker
    22.115
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Flaut lite ABG i Musikkrådets klassikerserie, men fullt forståelig redaksjonen tatt i betraktning.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flaut lite ABG i Musikkrådets klassikerserie, men fullt forståelig redaksjonen tatt i betraktning.
    Hun er der, med to LPer, nummer 7 og 8 i serien. Klaverstykker med Liv Glaser, og Romanser.
    Jeg har hele serien nå, men måtte gå og sjekke. Ikke sikker om jeg har spilt disse to.
    Sist jeg sjekket på strømmetjenester etter disse fant jeg ingenting. Nå dukker disse opp i Spotify, som ett album, der alle sportittelene er byttet om. Sannsynligvis fra en CDutgivelse fra 80-tallet av samme innspillingene.
    Og noe dukker opp på Youtube, ser ut som en Taiwan-kineser har lastet opp kopier av pianostykkene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.791
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Trondheim
    Hun er der, med to LPer, nummer 7 og 8 i serien. Klaverstykker med Liv Glaser, og Romanser.
    Jeg har hele serien nå, men måtte gå og sjekke. Ikke sikker om jeg har spilt disse to.
    Sist jeg sjekket på strømmetjenester etter disse fant jeg ingenting. Nå dukker disse opp i Spotify, som ett album, der alle sportittelene er byttet om. Sannsynligvis fra en CDutgivelse fra 80-tallet av samme innspillingene.
    Og noe dukker opp på Youtube, ser ut som en Taiwan-kineser har lastet opp kopier av pianostykkene.
    Denne er på Apple Music. Til sammen 30 spor:

    1687196642683.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og på Spotify og Qobuz
    Screenshot 2023-06-19 at 21.02.14.png

    Men på begge virker sporene å være feil navngitt. Slik også på Apple?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Originalene fra 1975.
    Det har begynt å regne, da passer det å spille dem.
    1687202244211.png

    Nydelige omslag maleri av søster Harriet Backer.

    Lyden bør være bra også
    1687202271627.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.583
    Antall liker
    9.777
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes mange dyktige kvinnelige komponister.

    Lily Boulanger
    Sofia Gubaidulina
    Agathe Backer Grøndahl
    Cécile Chaminade
    Louise farrenc
    Fanny Mendelssohn
    Clara Schumann
    Amy Beach
    Ethel Smyth
    Elizabeth Maconchy
    Du glemte en av de beste, Graciana Bacewicz.

    Saariaho kunne vel også vært nevnt., men jeg har ikke mye greie på musikken hennes. Hun døde vel nettopp?

    Boulanger og Maconchy er to favoritter her i gården med et tonespråk som engasjerer meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.791
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Trondheim
    Saariaho døde 2/6. Hun var gjestekomponist på et orkesterarrangement i Trndheim for noen år siden. Tror ikke det var kammermusikkfestivalen, men usikker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.979
    Antall liker
    22.115
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var på omvisning i Olavsgruva på Røros i går sammen med Defrost Youth Choir og tok opp denne med en iPhone12 Mini:
    Defrost har konsert i Røros kirke klokka 17 i dag.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kiwi the Canary som hun også ble kalt......
    Henne har jeg såvidt hilst på, da hun signerte CDer etter en konsert her.
    Hun sang Strauss Vier Letzte Lieder, og dirigenten het faktisk Bruno Weil, fant jeg ut idag. Den gangen visste jeg ikke hvem han var, og hun fikk selvfølgelig all oppmerksomheten.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hamelin spiller Medtner med London Philharmonic og Jurowski, på Hyperion.
    CD som har ligget uåpnet her i flere år, en liten samling fra enda en musiker som kvittet seg med platene.
    1687466760520.png

    Interessant nytt bekjentskap, Nikolai Medtner.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Pleyel.jpeg


    Pleyels Prøyssiske kvartetter , 12 stykker i alt, er gnistrende god musikk direkte inspirert av Joseph Haydns op. 20. Ikke så rart, siden han var Haydns favorittelev. Fra læremesteren har han kunnskapen om hvordan han kan skrive strykekvartetter, stil og smak har han selv. Musikken har karakter og uttrykk, her svært så godt ivaretatt av Pleyel Quartett Köln og CPO.

    Skal vi la være å høre på Telemann og Fasch fordi vi har den samtidige Johann Sebastian Bach? Pleyel var god nok for Haydn og Mozart, men skjæres av historiens slaktevirksomhet, tidens tann, bort. Ytrefilet og entrecote hives, vi skal kun ha indrefilet - eller standardrepertoar, Haydn, Mozart, Beethoven og Schubert - på menyen.

    Ja, de store kanonene er fortsatt størst, men andre er tett på. Rett som det er sier de noe riktig godt, rikt og vakkert som de største ikke har sagt - i alle fall ikke slik. Pleyel er et fint eksempel på det.

    Jeg mener ikke å dogmatisk misjonere, anklage eller irettesette noen med dette. Det er mer entusiasme som renner over, en takknemlighet over å oppdage igjen og igjen hvor mye utsøkt bra som finnes rett foran oss. Så mye bra at selv en dinosaur som meg nå skal lumineres (Lumin streamer). Det blir nok et slaktehus av prima og ikke fullt så prima ytrefilet, ja, kanskje til og med en nakkekotelett i ny og ne.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    Til morgen kaffen i dag (siden det er søndag er det tid til 2 kopper og hele CD'en);
    ebene.jpg
    Denne ble vel anbefalt av @awe her tidligere - og har fått gode kritikker ellers.
    Jeg har noen andre versjoner av disse kvintettene i hyllene, de er også gode, men jeg kan likevel høre at dette er svært så bra.
    Har andre Quatuor Ebene innspillinger og de har også overbevist - det er en fremragende kvartett som også får god lyd.
    Litt av problemet med Mozart og vurdering av forskjellige innspillinger for meg er at musikken er så god at det blir bare nyanser av meget bra.
    Er det mulig å gjøre Mozart dårlig?

    En komponist som ikke helt er i Mozart kategorien er Ligeti (jeg har sansen for Ligeti, men alt er ikke like umiddelbart likandes...).
    Denne innspillingen (hørt tidligere i uken) er gjort så bra at en får et nytt syn på musikken (bedre enn en kanskje trodde)
    ligeti.jpeg
    Anbefales. Utmerket lyd også som vanlig fra Pentatone.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.109
    Torget vurderinger
    4
    Prøver noe nytt , Zani (1696-1757) var helt ukjent for meg.

    1687811271237.png


    Edit: Absolutt verd å lytte på, bra lyd en ekstra bonus.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn