Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha sett et par forferdelige videoer med Mikhail Pletnev der han hakker løs på unge talenter som skal dirigere fra pianokrakken, må hodet vaskes med Beethovens mesterlige op. 131. Pletnev er et grotesk eksempel på hvordan en usedvanlig begavet utøver kan være direkte ufordragelig, og mye tyder på at han har gjort verre ting enn sadistisk utdriting av nervøse musikere. Nå bor han visst i Sveits, "ferry kodd kontri" heter det, og en må jo lure om ikke et begynnerkurs i engelsk hadde vært ganske smart for en mann som skryter av å snakke ti språk.

    Op. 131 blir spilt riktig så flott av Kuss-kvartetten. Lydkvaliteten er knallgod. Og ja, dette kan vaske bort det aller meste.

    original kuss.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.727
    Antall liker
    1.379
    Akkurat ferdig med nr 5 herfra;
    garrick.jpeg
    1-4 hørt tidligere i uken.
    Innkjøpt tildels pga av denne anmeldelsen (med RR og/eller Beethoven skal det lite til for å friste meg);
    Beethoven: Piano Concertos (Reference Recordings) - MusicWeb International
    "... I have several Reference Recordings in my collection and I’m always bowled over by their impeccability, where everything is recorded and mastered to perfection. For me, they’re the crème de la crème when it comes to recorded sound. This new release is no exception. ..."

    Lyden er svært god, altså RR standard, og utførelsen holder også godt mål. Beethoven sine klaver konserter tåler godt ulike tolkninger og denne synes gir også noe nytt i forhold til de jeg ellers har.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper ikke mye CDer lenger, de er dyre med dagens kurser og hyllene er fulle, men enkelte ting må man ha Disse er nyss ankommet og ble lyttet til i går:

    Barbireau.jpg


    Alt med dette ensemblet er et must for meg, og Barbireau som døde 36 år gammel er obskur, med lite overlevende musikk og lite annen dokumentasjon. Jobbet de siste årene av sitt korte liv som kormester i Vår Frue Kirke i Antwerpen. Spesiell musikk i Ockeghemtradisjonen.

    Stuck.jpg


    Dette er også et kremensemble og med sommersalg på presto kom den til en levelig pris. Bare første CD av 3 lyttet til så langt, men dette holder hva det lover. Fransk barokkopera er en sjanger jeg er glad i og Stuck kjenner jeg ikke til (I got stuck før jeg kom så langt). Stuck var primært utøvende cellist og derfor med en noe kortere verkliste enn mange andre, dette anses som hans hovedverk og et sentralt verk i perioden (premiere 1720). Og dermed en nødvendighet for en entusiast.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er nå en 2023 produksjon. Mange gode merker har gått inn, Timpani (som gikk konk), Hyperion (som er solgt) osv, har du hørt noe om problemer i Glossa?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En strålende innspilling av en opera jeg ikke har hørt før:

    Mitridate.jpg


    Utrolig at dette er skrevet av en 14 åring.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Strykekvartetter av en, for meg, ukjent komponist:
    folder.jpg

    Absolutt hørverdig.
    Mmm, den der Beauty Farm- saken må jeg vel ha...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.656
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som har inngående kjennskap til dovrak-boksen som ligger på børsen?
    fremførelse og lyd?


     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.196
    Antall liker
    1.500
    Utgivelsen er en "no brainer", om prisen er likeså, vil jeg ikke ha noen formening om. På mine enkeltutgivelser er lyden også bedre enn det meste.
    Steen
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det regner ute og det graves i klassisk bunken. Moldau, en meget fin innspilling dette! Kjøpte denne etter Hillvegs anbefaling i sin tid.

    Vis vedlegget 934526
    Tack till @Final för tips. Stod i lokala bruktbutiken på Kolbotn torg förra veckan och höll i dessa, men vågade inte köpa. I dag drog jag tillbaka och fick med mig tre av fyra (fjärde var fuktskadad). Smårufsiga i cover, men vinylen ser fin ut.

    IMG_1483.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    10.299
    Sted
    Trondheim
    noen som har inngående kjennskap til dovrak-boksen som ligger på børsen?
    fremførelse og lyd?


    Den ble jo regnet som en av de beste innspillingene (om ikke den beste) da den kom ut tidlig på 70-tallet.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom den Beauty Farm-saken nevnt ovenfor ennå ikke er tilgjengelig for nedlasting, ei heller for streaming, trøster jeg meg med denne:
    folder.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Sommerens Mozart-mirakel med Quatuor Ebene fortsetter denne morgenen med K. 421, 138 og 465. Disse kvartett-innspillingene er et drøyt tiår eldre enn de av strykekvintettene, men vi kan trygt si at de var godt underveis. Det er så fleksibelt mht. klang, tempo og dynamikk, allikevel stramt og med usvikelig basistempo, at det emosjonelle innholdet får en tetthet uten like. Salig, salig.

    Ebene K, 421.jpg


    Strømming fra Cobuz, som etter litt fikling låter riktig så bra på en hel del innspillinger - og så absolutt denne.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    185
    Sted
    Trondheim
    Sommerens Mozart-mirakel med Quatuor Ebene fortsetter denne morgenen med K. 421, 138 og 465. Disse kvartett-innspillingene er et drøyt tiår eldre enn de av strykekvintettene, men vi kan trygt si at de var godt underveis. Det er så fleksibelt mht. klang, tempo og dynamikk, allikevel stramt og med usvikelig basistempo, at det emosjonelle innholdet får en tetthet uten like. Salig, salig.

    Vis vedlegget 935898

    Strømming fra Cobuz, som etter litt fikling låter riktig så bra på en hel del innspillinger - og så absolutt denne.
    Strålende tips dette, takker. 100% enig i dine beskrivelser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.862
    Antall liker
    10.351
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hører på Emerson kvartetten spille gjennom Mozarts såkalte Haydnkvartetter (nr 14-19 i serien på 23), alle skrevet i 1785. Alle kvartettene fra nr 14 til nr 23 hører etter min mening til på en liste over de beste kvartettene som er skrevet, og er blant Mozarts absolutte mesterverker. Flott spilte versjoner.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.727
    Antall liker
    1.379
    Nr 5 og 6 herfra i dag (siste sats i 6 spiller akkurat nå...), de andre for ikke lenge siden.
    nielsen.jpeg
    Har Oramo og Gilbert (1-6) fra før, men denne fikk svært god kritikk, så hvorfor ikke tenkte jeg, man tåler vel en Nielsen 1-6 til.
    Og disse er spilt av dansker i motsetning til de andre.
    Første inntrykket 1-3; ja dette var friskt og brilliant spilt, svært god "in your face" lyd, med flott messing.
    Så nr 4; tja, ok, men var dette så bra? - kanskje hadde jeg en dårlig dag, men i hvert fall, dagen etter var det på med Gilbert i nr 4, og joda, akkurat den likte jeg bedre.
    Individuelle preferanser og dagsform og alt det der, men alltid greit å ha alternative innspillinger.
    5&6 i dag - svært bra igjen, i hvert fall nr 6.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.854
    Antall liker
    4.170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er egentlig ikke en stor tilhenger av fløyte, men dette er jo koselig :) Edit: Og der er det jammen fagott også!
    folder.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn