Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.700
    Antall liker
    10.022
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mer Emerson kvartettboks, Dvorak.

    Den amerikanske kvartetten op 97, og samlingen av Cypresser. Noe velkjent jeg ikke har hørt på lenge, og noe jeg vel har hørt med Panochakvartetten for mange årtier siden. Flott musikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Onslow a quatre mains.png

    Onslow uimotståelig også i kveld. Den store sonaten for firehendig klaver op. 22, skrevet i 1823, stod på programmet da Liszt og Chopin debuterte som duopianister i Paris i 1834. Bedre anbefaling kan en vanskelig tenke seg. Rasende flott musikk, teknisk krevende og med umiskjennelig romantisk drag i seg. Her spilt med stilsikkert overskudd.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt på Annie Fischer som spiller Beethoven-sonater (Hungaraton), er det bare å bøye hodet i beundring og takknemlighet - eller juble i ren glede. Annie og Ludvig er litt av et team, gjennom århundrene og her og nå.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for anbefaling, @awe . Annie Fischer sine Beethoven-sonater har gått meg hus forbi. Fascinerende historie, da hun motsatte seg utgivelse av innspillingene mesteparten av sitt liv.
    Disse skal lyttes til, og jeg leser litt først. Det er mange som setter pris på disse. En kommentar på amazon for eksempel:
    "I have to think that Beethoven himself could not but smile, were he to hear these wonderful performances. Playing like this cannot have happened since he was alive."
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    9.844
    Sted
    Trondheim
    Nr. 8, 14, 18, 21, 24, 30 og 32 er på denne boksen:

    1691148890225.png

    Er det de samme som er på Hungaroton?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    1.438
    Fruen borte, hammeren er gjemt unna, så i dag er det blitt spilt Mahler med Ancerl og Cesca Filharmonie

    M9 Ancerl.jpg


    Kjøpt på en bruktsjappe, som det meste her i huset, og både lyd og fortolkning er helt i særklasse. Minnet faktisk veldig om min Favoritt M9'er med Neumann og Gewandhausorkesteret i Leipzig, og det kan jo absolutt være at Neumann plukket opp et og annet fra både orkester og dirigent, da han jo tok over Tjekkisk filharmoni, nettopp etter Ancerl.
    Det ble førstesatsen fra denne også :):
    M9 Neumann.jpg

    God Helg.
    Steen
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.733
    Antall liker
    5.176
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Fra denne boksen hører jeg på nr 7. Det er god lyd, meget stille vinyl og bra spilt.

    20230803_215213.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    1.438
    Fint bilde av fredagsaktiviteter Valentino. Og din "definisjon" av adagiettoen ække dum. Veeeeeeeeeldig vakker :giggle:. En av mine favoritt-femmere er med Barshai, og han bruker litt over 8 minutter på satsen, mens Karajan slår til med nesten 12!!
    Aiso: Den Richter- "Årstidene" er slettes ikke verst.
    Steen
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.733
    Antall liker
    5.176
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Fint bilde av fredagsaktiviteter Valentino. Og din "definisjon" av adagiettoen ække dum. Veeeeeeeeeldig vakker :giggle:. En av mine favoritt-femmere er med Barshai, og han bruker litt over 8 minutter på satsen, mens Karajan slår til med nesten 12!!
    Aiso: Den Richter- "Årstidene" er slettes ikke verst.
    Steen
    Steen: Jeg synes den er meget bra:)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.600
    Antall liker
    23.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg kjøpte Barshai som nedlasting fra Presto for en måneds tid siden, men de hadde feil, altså manglende musikk i alle satsene. Presto hevet kjøpet ok, og det er en CD (Brilliant) på vei i min retning fra en Discogs-tilbyder nå.
    Originalutgivelsen av M5 med HvK hadde 1. og 2. sats på én plateside. Da kunne man høre Abteilung for Abteilung uten å reise seg fra stolen. På den annen side (egentlig på side 1 da) måtte 28' særdeles dynamisk orkestermusikk skjæres på én side.

    @aiso Har du hørt Richters omarbeiding av Årstidene "sine", den som kom i fjor med Chineke! Orchestra og ham selv på Moog?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    1.438
    ^Jeg kjøpte Barshai som nedlasting fra Presto for en måneds tid siden, men de hadde feil, altså manglende musikk i alle satsene. Presto hevet kjøpet ok, og det er en CD (Brilliant) på vei i min retning fra en Discogs-tilbyder nå.
    Er det Brilliant-utgivelsen med to CD'er som er på vei? Da får du i så fall Barshai's egen "ferdigstillelse" av M10 som en spennende og særs god bonus. Har nevnt det før på disse sider, men hans 9-tonedissonans akkord i første sats er aldri hørt mer fryktinngydende. Gled deg.
    Steen
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.733
    Antall liker
    5.176
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    ^Jeg kjøpte Barshai som nedlasting fra Presto for en måneds tid siden, men de hadde feil, altså manglende musikk i alle satsene. Presto hevet kjøpet ok, og det er en CD (Brilliant) på vei i min retning fra en Discogs-tilbyder nå.
    Originalutgivelsen av M5 med HvK hadde 1. og 2. sats på én plateside. Da kunne man høre Abteilung for Abteilung uten å reise seg fra stolen. På den annen side (egentlig på side 1 da) måtte 28' særdeles dynamisk orkestermusikk skjæres på én side.

    @aiso Har du hørt Richters omarbeiding av Årstidene "sine", den som kom i fjor med Chineke! Orchestra og ham selv på Moog?
    @Valentino
    Nei, jeg har ikke hørt den. Er det noe du v il anbefale?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.600
    Antall liker
    23.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt verd en lytt eller tre. Kanskje du endre opp med å måtte ha den (også).
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.600
    Antall liker
    23.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er kjekt. Jeg synes den er kulere enn den første. Sikkert Moogen sin skyld.

    Siste plateside for kvelden: En Verdi-finale. Formidabel innspilling. Alt stemmer.
    IMG_4227.jpeg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Nr. 8, 14, 18, 21, 24, 30 og 32 er på denne boksen:

    Vis vedlegget 940384
    Er det de samme som er på Hungaroton?
    Nei, tror i farten ikke det. De tidligere EMI-innspillingene er berømte og gjorde henne kjent for et stort publikum, mens den senere syklusen på Hungaraton går for å være det ypperste hun gjorde blant entusiaster. Det finnes også noen BBC Legends-opptak som roses opp i skyene av noen. Sistnevnte har jeg ikke hørt ennå, så der jeg holder jeg klokelig munn.

    Nå hører jeg på Prazak-kvartetten i Haydns op. 76 (Praga Digitals). Vibrato, javel, den gamle stilen om du vil, men du verden for nærvær, nyanser og nerve. De kan holde igjen eller dra til, finne alvoret eller hive seg med i dansen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    9.844
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjenner den tidligere cellisten i Pražák kvartetten - Michal Kaňka. :)
    Han er gift med datteren til komponisten Jindřich Feld. Hun var klassevenninne av min kone på barneskolen.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    1.438
    Ja akkurat nå hørte jeg den kanskje beste Rachmaninovs pianokonsert no. 3 som jeg har hatt gleden av . Fyttirakkern. Andsnes, Bergen og Gardner har overbevist før, og man må vel kanskje sjekke ut hva de ellers har gjort.
    Steen
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner den tidligere cellisten i Pražák kvartetten - Michal Kaňka. :)
    Han er gift med datteren til komponisten Jindřich Feld. Hun var klassevenninne av min kone på barneskolen.
    Dette er jo virkelig moro, otare! Ikke et hvilket som helst bekjentskap, vil jeg si. Han ble med i 1986, leste jeg et sted, og spilte nok i op. 76-opptakene fra 1998, vil jeg tro. En legger merke til akutt timing og innsatser med fullt utviklet, krisp tone - også i krevende partier, en energi som både gir klarhet i linjer og fremdrift.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.165
    Antall liker
    5.253
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Regnet øser uvergelig ned. Da passer det med Don Quichotte.
    image.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.600
    Antall liker
    23.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1691419893212.png

    In his second recording of the work on DG Bernstein casts a boy treble in the last movement which I think rules it out completely. Had Mahler wanted a boy to sing the last movement I am willing to believe he would have said so in the score. - Tony Duggan

    Pyttsann.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    1.438
    Det er stort sett aldri avgjørende om det er guttesopran eller voksen kvinne i fjerde satsen. Dirigenter har vanligvis klart å sette sitt preg på denne symfonien lenge før siste satsen begynner :giggle: . Og en av de som oftest setter sitt eget merke på (stort sett) alt han gjør, er jo nettopp Bernstein. Fireren er dog normalt en symfoni de fleste har vært heldige med, da den er rimelig enkel og "klassisk".
    Steen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn