Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    erato skrev:
    Har nettopp bestillt denne. 15.10 + 6.50 frakt hos mdt, 15.31 + 1.50 frakt hos crotchet.co.uk.
    [...]
    Om det kan være til hjelp for noen befinner jeg meg i London for tiden; er på jobb alle mine våkne timer i ukedagene, men i helgene kan jeg alltids være behjelpelig om det er noe herrene sliter med å få tak i. (Hvordan fraktprisene til Norge for privatpersoner er aner jeg imidlertid ikke.)

Jeg er – nok en gang – på vei gjennom Kleibers Tristan & Isolde, kjøpt etter anbefaling her. Tror aldri jeg kommer til å klare å oppdage halvparten av alt som ligger på lur i denne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt litt på Pergolesi i det siste, særlig etter at Janet Baker har mint meg om at det tross alt er vel anvendt tid. I kveld før Hovedscenen så hører jeg på "La Serva Padrona" fra denne 50CD erkeboksen;

http://www.amazon.co.uk/Deutsche-Ha...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1234725799&sr=8-1

Kanskje litt mye recitativer etter min smak i dette intermezzoet (merkelig benevnelse) i 2 akter for sopran, bass og orkester, men ariene er veldig flotte.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Beethoven's første og andre pianokonsert med Kempff. Tolkningene hans er bemerkelsesverdige poetiske og spillet sitter spesielt som et skudd for konsert nr. 2. Bra saker dette og!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Jeg sitter og hører meg gjennom Marcelle Meyer-boksen. Det står opptak 1925 - 1957, men det aller meste er fra 1950-tallet med helt utmerket lydkvalitet.
    Jeg må si at jeg aldri før har fått så mye ut av Debussys og Ravels klavermusikk som i disse innspillingene. Dette repertoaret kan hun som ingen andre (jeg har hørt).
    Akkurat nå går det i Couperin, og det er ikke like bra. Mens Bach godt kan spilles på klaver, blir det feil med Couperin - det må spilles på cembalo.
    Dette kan ikke karakteriseres som noe annet enn et kjempekjøp. Bare 17£ på amazon. Vel verdt hver krone.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Koser meg med Irmgard Seefried i Lieder av ymse slag. Framifrå sangerinne.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Jeg sitter og hører meg gjennom Marcelle Meyer-boksen. Det står opptak 1925 - 1957, men det aller meste er fra 1950-tallet med helt utmerket lydkvalitet.
    Jeg må si at jeg aldri før har fått så mye ut av Debussys og Ravels klavermusikk som i disse innspillingene. Dette repertoaret kan hun som ingen andre (jeg har hørt).
    Akkurat nå går det i Couperin, og det er ikke like bra. Mens Bach godt kan spilles på klaver, blir det feil med Couperin - det må spilles på cembalo.
    Dette kan ikke karakteriseres som noe annet enn et kjempekjøp. Bare 17£ på amazon. Vel verdt hver krone.
    Veldig enig otare; mye musikk her i boksen som opplever en ny vår pga hennes spill. Hun gjør det liksom så.. selvsagt.

Akkurat nå Chabriers Pieces Pittoresques fra CD1.

Mange av remasteringene er også nesten helt nye, så jeg tipper at mye her nok ikke er utgitt på CD før?

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.492
    Sted
    Sunnmøre

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her Andsnes i sen Schubert:

Uhmm... Jeg vet ikke helt- han er ikke Pollini, Richter eller Lupu (selvsagt ikke, han er jo Andsnes)- det blir liksom litt glatt og "effortless" i D958, finalen. Vel, får høre hva han gjør med D960 og D850.

Bernt K

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes han er ekstremt bra i D960. F.eks. det spøkelsesaktige partiet midt i førstesatsen, der motivet fra åpningen opptrer, eller den spretne scherzoen. Mye bedre enn enkelte andre moderne pianister.

Hører forresten på Murray Perahia sin Aldeburgh Recital nå. Interessant å høre liveinnspillinger av en såpass studiosentrisk pianist.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hørte D960 med Andsnes på konsert her i Kristiansund, var det ifjor eller året før tro? En Schubert-pianist av størrelse det der.

Anglofil som jeg er; her høres med stor glede på Frederick Delius "Sea Drift", med en ung Terfel. Ser slik ut;

.. og platen er å finne blant 29 andre gullskatter i denne fabelaktige boksen;

Vet ikke om innholdet lar seg lese;

Alle platene kommer med pappcover med original coverart;

Virkelig en løp-og-kjøp-boks vil jeg si.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Andsnes er midtveis i D850 nå, og jeg må medgi at han er framifrå i D960. Han er sannelig ikke redd for pianissimo, den karen. Han gjør det så enkelt, uten de store fakter, slik at musikken er helt selvfølgelig.
    Noe annet kunne jeg skrive om andre pianister av i dag. Det var f eks en som nettopp har utgitt noen Beethoven-sonater, og framføringen av op. 106 fikk meg til å plukke fram notene, og mer irritere meg over manierte "håndforskyvninger" og delte akkorder som LvB slett ikke hadde skrevet iht ed. Peters. Nuvel.

EDIT: Og D850 var nydelig. Så lett og grasiøst.

Bernt K

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Symfoni 5 og 6 med Karajan/BPO fra 77-syklusen. 5'ern er absolutt god, men jeg tror samme mann overgikk denne i 1963. Pastoral'en var ikke Karajan's spesialitet, men Tordenstorm-seksjonen her er intens og det svinger skikkelig! Ellers er det litt opp og ned.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Queyras (som jeg kun har hørt i Boulez og Haydn) i Dvorák er interressant. Hva synes du om den platen, achri-d?
    Cellokonserten fremføres av et mindre ensemble som passer den bra og Queyras spill er av første klasse. Min favoritt - så får du med deg Dumka trioen i tillegg (utsøkt). Mvh.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er pussig nok i Tsjekkoslovakiamodus jeg også, og har sittet og spilt denne vakre musikken:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nicolai Medtners pianosonate nr.3 i g-moll op22 i bilen på vei til jobb. Gilels spiller. For lenge siden, ja faktisk i 1952 i Moskva. Utgitt originalt på en Westminster LP, nå i Original Masters-serien.

MDT er tom for de ser det ut til. Amazon har noen igjen;

http://www.amazon.co.uk/Emil-Gilels...=sr_1_7?ie=UTF8&s=music&qid=1234854898&sr=8-7

2CD'en inneholder russiske innspillinger fra 1935-55.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mozart i 600! Ser ut som at jeg har falt inn i en fordypning av Mozart etter 1788...

Strykekvintett KV614 i Ess-dur. Talichkvartetten med Karel Rehak på 2. bratsj. Praktfullt spill, intet mindre. Og musikken tar hele tiden de mest uventede strukturelle og harmoniske vendinger. Oh bliss!

---

Takk for tilbakemeldinger på Queyras i Dvorák. Bestilt.

S

Steinar O

Gjest
    Mange av cd`ene, boksene koster £11 og 12 .
    Kjøper man 2, bryter det 200 grensa.

Hva gjør dere?Kjøper 1 og 1 eller venter til du skal kjøpe en £7- 9 cd som totalt blir ca 200?

Mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper en og fyller på med midpriceplater som jeg likevel skal ha slik at jeg holder meg under 200-grensa.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleier stort sett å bare bestille en og en etterhvert som jeg får lyst på de jeg.

Men man kan bruke wishlistfunksjonen dersom man finner noen skiver man kunne ha tenkt seg å kjøpe sammen med andre, så henter man de bare inn i handlekurven ved høve.

Noen plater er sjeldnere enn hønetenner, og da kliner jeg til når det byr seg. Uansett så lite forskjell i frakt.

Har hørt på Irmgard jeg også idag. Framifrå, der sa du det! Merkelig at en dame med et navn som høres ut som om hun skulle være en ypperlig Wagner-alt synger som ei lerke :)

berxter skrev:

Bernt K
    Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Takker.
    Jeg gjør stort sett det, samler lavpris cd`er også under wishlist, men nå er denne lista full av £11-12 cd`er.

1 og 1 it will be..
    :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Har hørt på Irmgard jeg også idag. Framifrå, der sa du det! Merkelig at en dame med et navn som høres ut som om hun skulle være en ypperlig Wagner-alt synger som ei lerke :)

berxter skrev:
    Bernt K
    Mvh Vidar P
    Og som taffelmusikk til dagens enkle middag tar jeg den definitive Wolf: Italienisches Liederbuch, med henne og FiDi:

Bernt K

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Denne liker jeg og den må utforskes videre. er der nogen som har noen forslag til andre innspillinger? jeg er en novise innen Mahler (og stort sett annet av klassisk musikk)

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Denne liker jeg og den må utforskes videre. er der nogen som har noen forslag til andre innspillinger? jeg er en novise innen Mahler (og stort sett annet av klassisk musikk)
    Mahlertråd eller ikke, førstesymfonien er et gullkorn, og jeg mangler den med Bernstein!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Bernstein med Concertgebouw på DG i Mahler 1. Har ikke hørt Sonyinnspillingen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er mye energi, dramatikk, oppbygging/forventning og så pang!! sitter på nåler. Gøy :) Nå er det fløyel, vart og vakkert

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Takk Vidar P. må ta meg i nakken og søke i trådene før jeg starter å gnåle og spørre :-\

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    FiDi i Mahler:

Fischer-Dieskau og Furtwängler i Lieder eines fahrenden Gesellen, Kingsway Hall, 1952
    FiDi med Berlin P.O. og Kempe i Kindertotenlieder i Jesus-Christus-Kirche, 1955
    FiDi og Gerald Moore i Schumanns Liederkreis, op. 39 i Abbey Road i 1954

Kan det bli mye bedre? Og så 4£ for hele herligheten. Vi er bortskjemt!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mahler må da vel sies å alltid være velkommen som tema her..
    Forøvrig hører jeg på noen Triosonater av Händel, kompetent framført av l'Ecole d'Orphée, utgitt på Brilliant. Op. 2 nå, så ligger det an til også å bli op. 5.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fritz Wunderlich om møllerens datter. Tirsdag & Grolsch, men ingen Underwater.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kom meg sent avgårde på jobb idag. En av årsakene i morges var etpartre trioer fra denne;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//161PHOENIX.htm

Det jeg har hørt (CD8) av denne likte jeg virkelig godt; modent og ikke forhastet. Ikke noe fnidder, harpikssprut og overdreven ungdommelig dynamikk som maskerer innsikten i tonaliteten. Cellisten virker å ha en mer meningsfylt stemme enn på andre innspillinger av trioene (hans rolle i partituret er jo kun som enkelt bassakkompagnement til pianoet stort sett). Fiolinen tar ikke overhånd, som den ellers også har lett for å gjøre hos noen trioer. Hmmm... gleder meg til å høre mer.

Nå ligger denne boksen hjemme, men Max Regers tonepoemer nå, fra denne;

http://www.amazon.co.uk/Orchestral-...=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1234951696&sr=8-6

Det er faktisk en 2CD selv om amazon ser ut til å tro at det er en enkeltcd.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Første satsen i Bøcklin suiten (den ensomme fiolinisten) er en av mine alltime favoritt romantiske ekstravaganser!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den er nydelig erato. Nå har jeg fordøyd en 6-7 skotske folkesanger arrangert av vår venn Joseph. Jeg liker denne Eisenstadt-trioen veldig godt så langt; deres tilsynelatende stoiske lynne passer imo Haydn mye bedre enn noen av disse halvt hypomane turboartistene på speed som man innimellom hører skrike og frese seg gjennom Haydns musikk.

Sangene er veldig... eh, skotske. Men Lorna Anderson og denne McDougall synger enormt bra da.

Nå er det litt mer høytidsstemning; vekk fra det folkelige og over mot det mer gudenære; Franck's oratorium "Les Beatitudes";

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//99955.htm

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, skam å si at "Auld lang syne" i Haydns arrangement ligner på den ... trenodiøse... framføringspraksisen vi er vant til.
    Forøvrig har jeg nettopp hørt Rubinstein spille Chopins 2. klaverkonsert i et forferdelig opptak der solomikrofonen må ha blitt slengt oppi flygelet, mens orkesteret ble henvist til en 36' fraktcontainer. Musiseringa var det dog ikke noe som helst i veien med! Nå er det Tibór Varga som spiller Tchaikovskys fiolinkonsert under ledelse av Auberson i en såder Music Hall-pressing. Ikke noe i veien med spillinga her heller.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tester Naxos Webradio, i "near CD quality", som er dobbelt så dyrt som "FM quality" dersom jeg skulle finne på abonnere:

Mozarts strykekvintett i G-moll KV516. Éderkvartetten og Janos Fehervari.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn