Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    Jeg følger jevnlig med på denne tråden og har tidvis antydet at det blir intetsigende oppramsing av platetitler.
    Så er ikke tilfelle for tiden og jeg finner mer og mer glede i klassisktråden.

Av kjøpene som jeg har gjort har jeg nok funnet etpar "anbefalere" som tydeligvis favoriserer musikk og prioriteringer som står mitt musikkhjerte nær.

Takk til alle dere som deler med dere.

Kona har kommentert mer enn 1 gang alle småpakkene eller hentelappene som dukker opp i postkassa.

Ha en fin kveld :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så nå er det Weilalaleia utover natta? Mit Semmelnknödeln und Weissbier?

Forøvrig er det her nå Truls Mørk som nok en gang spiller Haydns cellokonserter, og det er stadig like bra.

Bernt K

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Har hatt finger'n på buy-knappen på elusive disk opptil flere ganger for den Testament-boksen. Faren for at moroa kan bli utsolgt gjør meg fristet til å slå til rimelig fort. Gleder meg til å lese hva du synes om den, Vidar P.

Jeg er på vei gjennom Starkers Bach-suiter, som anbefalt i Aus der Reihe-tråden. Rostropovich har alltid vært referansen min her, spennende å utforske alternative tolkninger av noe jeg kjenner godt. Uansett hvilken versjon jeg hører på er reaksjonen litt todelt. Den ene delen av meg er fascinert av hva som er mulig å få til på cello, og oppmuntrer til flittig øving. I andre øyeblikk innser jeg at det ikke finnes stort av håp, bare å selge instrumentet på rot. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Har hatt finger'n på buy-knappen på elusive disk opptil flere ganger for den Testament-boksen. Faren for at moroa kan bli utsolgt gjør meg fristet til å slå til rimelig fort. Gleder meg til å lese hva du synes om den, Vidar P.
    Jeg kjøpte min på CD denne gangen jeg, siden jeg har flere andre ringer på LP fra før, og cd'ene er veldig mye billigere, og kan rippes evt tas med på reise. Så jeg så litt på den boksen som ferie-ringen min.

Det er Testament-salg på Europadisc, så jeg kjøpte der jeg. Har ikke sett den billigere noe annet sted.

http://www.europadisc.co.uk/classical/55178/Wagner_-_Der_Ring_des_Nibelungen_(Bayreuth,_1955).htm

Jeg er bare såvidt halvveis uti Das Rheingold, men dette lover ufattelig bra!

Mvh Vidar P

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Solist niha, solist :)

Her er det litt Schlubbert til å kjede seg med mens jeg monterer en TrippTrapp-stol fra Stokke.

Mvh Vidar P
    Hei Vidar P!
    Solisten er Ion Voicu

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var da voldsomt til klassiskspilling på oss idag da. Jeg teller 21 svar til nå idag bare i denne tråden, så her er det høyverdig innekos over det ganske land tydeligvis.

Jeg spiller nyinnkjøpt Andsnes, idag Horizons

smakebiter her
    Full av ekstranummer (ja noen svisker også) denne CDen, og frydefull vellyd hele veien. Nå er det Mendelssohns op.67 nr.2. Nydelig spilt. ESL63 var ikke svak på pianoklang likevel...

Jeg skal skaffe meg alle Leif Oves innpsillinger, det er både en plikt og en glede. Mangler vel halvparten og tar en om gangen, cirka en i uken fra nå.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en hahahahaha Sjostakovitsj på den Horizons-plata. Ellers finner jeg den litt på det jevne.

Planlegger Hagenkvartetten i LvB op. 132 senere ikveld om helsa holder. Jeg får ta den med Jägermeister til rekonvalesentsatsen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    niha skrev:
    Hei Vidar P!
    Solisten er Ion Voicu
    Nytt bekjentskap for meg. Paganini-konsertene er jo teknisk veldig avanserte (noen mente jo at de i praksis var uspillbare), og litt av en utfordring for solisten. Har spilt fiolin i symfoniorkester selv (hobbybasis selvsagt) og kjenner til noen av Paganini's øvelser.. ikke noen lek akkurat.

Hyggelig og spennende det; nettopp det som er så fint med bl.a denne tråden det at man snuser opp litt om hva andre hører på, og spennende lærdom faller en i fanget når man minst aner det!

http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_Voicu

Her er han med ingen ringere enn Menuhin;

Spennende dette! Takk for berikelse.

Mvh Vidar P

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Det er Testament-salg på Europadisc, så jeg kjøpte der jeg. Har ikke sett den billigere noe annet sted.

http://www.europadisc.co.uk/classical/55178/Wagner_-_Der_Ring_des_Nibelungen_(Bayreuth,_1955).htm
    Takk for tipset – nå er den bestilt! En fordel i tillegg er at jeg har plass til denne i hyllene nå, «jeg har kjøpt 19 Wagner-plater i dag, vi må ha flere vinylhyller!» kunne potensielt ført til et underlig ansiktsuttrykk hos samboeren. Det verste er at det ikke hjelper å lokke med moroa på side 12 av Götterdämmerung. :)

(Har pleid å rasjonalisere dyrere vinylkjøp med at vinyloppsettet mitt er rimelig kurant og CD-spilleren elendig – men er jo godt på vei til ny CD-spiller allerede ved å ikke kjøpe vinylutgivelsen. På den annen side kan jeg kjøpe mer musikk om jeg beholder CD-spilleren – lett valg.)

S

Steinar O

Gjest
    Wright skrev:
    Vidar P skrev:

Takk for tipset – nå er den bestilt! En fordel i tillegg er at jeg har plass til denne i hyllene nå, «jeg har kjøpt 19 Wagner-plater i dag, vi må ha flere vinylhyller!» kunne potensielt ført til et underlig ansiktsuttrykk hos samboeren. Det verste er at det ikke hjelper å lokke med moroa på side 12 av Götterdämmerung. :)

(Har pleid å rasjonalisere dyrere vinylkjøp med at vinyloppsettet mitt er rimelig kurant og CD-spilleren elendig – men er jo godt på vei til ny CD-spiller allerede ved å ikke kjøpe vinylutgivelsen. På den annen side kan jeg kjøpe mer musikk om jeg beholder CD-spilleren – lett valg.)
    Hvor kjøper du vinyl for tiden?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er virkelig rette tiden for å anskaffe en god "endelig" cdp også i min mening Wright, jeg er hjertens enig i innfallsvinkelen. Bokser med klassisk musikk har aldri vært hverken bedre eller billigere. Noen fremholder at ripping er like bra, greit for meg, men de har antakelig bedre tid og gidd enn meg til å rippe uten noen praktisk eller lydmessig gevinst. Andre mener at hd-avspilling er bedre pga at du slipper feil ved drivverkets avlesing; den kjøper jeg heller ikke, siden 1) man må allikevel rippe sine cd'er fra et drivverk, og 2) de gode cdp'ene av idag har buffring for slikt uansett.

Velvel, det var OT og ikke meningen å utbrodere om hifi her. Så langt jeg kan forstå så er vel muligens disse Keilberth-LP'ene fra digitale mastere? Eller er de ikke det? I så fall de er det, så skulle det jo ikke være noe nevneverdig problem å kjøpe cd'ene. I min ringe erfaring, så er de nyeste digitale remasterene fra bl.a Testament (og mange andre remastering-aktører) blitt veldig veldig gode de siste årene; nok å nevne f.eks Emil Berliner sitt arbeide med DGG sine Original Masters; har du hørt på makan; remastere som man ikke engang kunne drømme om for noen år siden; det har visst gått sport i dette med å konkurrere på musikalsk OG teknisk kvalitet i sine gjenutgivelseskataloger om dagen! Og jeg er veldig glad for det!

.. mens jeg graver meg videre inn mot det rhinske gull :)

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Det er en hahahahaha Sjostakovitsj på den Horizons-plata. Ellers finner jeg den litt på det jevne.
    ..........................................................
    Horizons, ja, en plate for alle tantene det der, det er jo tross alt bare ekstranumre.

Men den Sjosta-tralten er helt spesiell, den (van)vittige polkaen fra Gullalderen, som jeg lyttet til og omtalte her igår.

Og forresten så lytter jeg til Beethovens udødelige fiolinkonsert på nyinnkjøpt brukt-LP med Schneiderhahn og Jochum. Nyydelig!

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Steinar O skrev:
    Hvor kjøper du vinyl for tiden?

Mvh
    Favoritten er Harold Moore's (rett ved Oxford Circus). Absolutt anbefalt å droppe innom når man befinner seg i London! Lite å si på både utvalg og service. Hjemme i gamlelandet pleier Apollon å være greie med å få tak i alt som kan snurres.

(Men jeg har [foreløbig] en platesamling som knapt er merkbar relativt til en del andre her, så hør heller på noen andre.)

Holder på å sette meg inn i Doctor Atomic nå, skal se den i English National Opera om et par uker. Kan egentlig ikke si jeg har enorme forventninger; fortellingen er gripende nok – usikker på gjennomføringen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Andre mener at hd-avspilling er bedre pga at du slipper feil ved drivverkets avlesing; den kjøper jeg heller ikke, siden 1) man må allikevel rippe sine cd'er fra et drivverk, og 2) de gode cdp'ene av idag har buffring for slikt uansett.
    Dette har vi vel vært igjennom før? CD-drevet i datamaskinen er ikke redbook, det hver sektor flere ganger og programvaren driver nitid feilsjekking. Svært få cdspillere har tilsvarende buffring, og i hvert fall ikke den du har. Om du ikke vil tro meg, så har Naim selv skrevet en whitepaper om ripping ifm. HDX, som finnes på nettsiden deres.

Her spiller Hagenkvartetten en forrykende Op. 95. Jeg tror jammen meg de går på speed!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har Buchberger-kvartetten underholdt meg i flere timer med tidlige Haydn-kvartetter; nå er det op. 20-kvartettene som får runde av. Aldeles utmerket (fra den store Brilliant-boksen, dette også).

Bernt K

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Spiller La Boheme med Pavarotti, Freni, Ghiaurov m.fl. Karajan dirigerer Berlinfilharmonikerne. Dette er en innspilling fra 1973, og skal etter sigende være den beste innspillingen av La Boheme, og en av de beste uansett opera. Den kom ut i ny remastret utgave i fjor.

Jeg tar samtidig sjansen på å nevne at Hovedscenen viser minnekonsert for Pavarotti i kveld ;D
    http://tinyurl.com/cav4pa
    (NRK har vanvittige linker, denne er på 153 tegn)

OT: tror jeg må få tak i nye hodetelefoner; det blir for lavt i de roligste partiene når man, snill som man er, vil la folk få ro en søndag morgen.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    rippe uten noen praktisk eller lydmessig gevinst
    Neppe noen lydmessig gevinst, men når sakene først er rippet er musikken tilgjengelig med et par tastetrykk fra alle husets anlegg: Praktisk.

Det ble

sammen med fruen i stedet for Beethoven i går kveld: "-Fin han Johnny Depp."  ;D

Men spiller Hagenkvartetten op. 132.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skift tilbake til det forrige bildet med en gang!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    ....................................

...................................
    Mmm.....Feil tråd/forum men det må jeg bare si at av alle filmer i øst og vest så blir jeg gelé av den der.

J

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi er inne på Beethoven, og bidet til venstre er fra filmen etter Kundera-boken kan vi ta med ett bilde til før vi bytter på venstre side synes jeg.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes nok Juliette gjør seg best når hun spiller selvstendig og oppegående kvinne, ikke en slik medlidenhetsinspirerende clinger som i kunderafilmen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hun blir jo voksen i løpet av filmen da. Skal se om jeg ikke kan finne et bilde hvor hun har på skaut. Det er jo så moderne med skaut for tiden.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg advarer Val mot bildet nederst i dette innlegget.

Ellers lytter jeg nå til mer Telemann, fikk kick etter sendingen i går. Advokat som var selvlært komponist og som står i Guinness som verdens mest produktive tonesmed.
    Gwyn Parry-Jones mener at stemmingen av instrumentene i denne innspillingen er "so extraordinarily spot-on that you feel you've never heard a D-major chord, for example, quite perfectly in tune in your life before."

Jeg advarer påny mot bildet, Val!

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Telemann var jo alltid bedre og flinkere enn Bach så lenge de to levde. Siden forandret jo det forholdet seg.

V

vredensgnag

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Telemann var jo alltid bedre og flinkere enn Bach så lenge de to levde. Siden forandret jo det forholdet seg.
    Jeg setter pris på objektive innspill.
    Vokste opp med klassisk i huset, og har lyttet meg gjennom det kjente repertoaret, så nå får jeg kick når jeg hører ting jeg aldri har hørt før, som Telemanns

"De Danske, Norske og Tÿdske Undersaatters Glæde fremstillet udi en uskÿldig og tilladelig Fornöÿelse med Musique, og i en hellig Sang for gud i Sandhed, Til vor allernaadigste ArveHerres og Konges Kong FREDERICH den Femtes Ære Paa Hans höÿe Födsels Dag den 1. Martü 1757."

Ah, de kunne verktitler før.

Her er notene (pdf):
    http://img.kb.dk/ma/div/telemann-undersaat.pdf

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Neppe noen lydmessig gevinst, men når sakene først er rippet er musikken tilgjengelig med et par tastetrykk fra alle husets anlegg: Praktisk.
    Det tar vel ikke lengre tid å finne cd'en enn å finne coveret til den? Man vil jo gjerne lese platedokumentasjonen.

Ny dag, nye wagnerske arier her. Ah, denne Keilberth-ringen kommer til å gi mye glede. Tipper den blir en rimelig legendarisk boks og voldsomt dyr også, etter at den er OOP fra Testament mener jeg.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Vokste opp med klassisk i huset, og har lyttet meg gjennom det kjente repertoaret, så nå får jeg kick når jeg hører ting jeg aldri har hørt før, som Telemanns
    I kategorien unyttg informasjon: Det var jo forøvrig også Telemann som stiftet Collegium Musicum i Leipzig, som senere ble kjent som bandet til Bach på Zimmermanns café.

V

vredensgnag

Gjest
    Bach_Man skrev:
    vredensgnag skrev:
    I kategorien unyttg informasjon: Det var jo forøvrig også Telemann som stiftet Collegium Musicum i Leipzig, som senere ble kjent som bandet til Bach på Zimmermanns café.
    Jeg kan altfor lite om Telemann. Forøvrig, hvor sant er det at det var Brandes som var med på å gjenoppdage Bach?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Det tar vel ikke lengre tid å finne cd'en enn å finne coveret til den? Man vil jo gjerne lese platedokumentasjonen.

Ny dag, nye wagnerske arier her. Ah, denne Keilberth-ringen kommer til å gi mye glede. Tipper den blir en rimelig legendarisk boks og voldsomt dyr også, etter at den er OOP fra Testament mener jeg.

Mvh Vidar P
    Den hittil uløselige utfordringen, ja. Ihvertfall så lenge men ikke scanner bookleten til samme mappe, eller bruker noe fryktelig utvidet tagging, og det er i praksis utenkelig. Fordelene oppveier dog ulempene for meg.

Forøvrig fortsetter jeg med Haydns strykekvartetter, men nå er det Qt Mosaiques som spiller op.33-kvartettene. Foretrekker nok dem foran Buchberger.

Bernt K

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man trenger jo ikke å lese dokumentasjonen til alle plater, det er mye av det samme som går igjen i disse tekstheftene synes jeg. Forøvrig er det bare å kjøre på med metadata.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Bach_Man skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg kan altfor lite om Telemann. Forøvrig, hvor sant er det at det var Brandes som var med på å gjenoppdage Bach?
    Vet ikke helt hvilken rolle han spilte, men Bach var jo velkjent blant komponister som Mozart, Beethoven og Mahler, og også gjennom sine komponistsønner. Den gangen var riktignok ikke omfanget av hans oeuvre kjent.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det ble en del Debussy og Ravel på meg i går hvor jeg sammenlignet disse innspillingene.

Først var det Ravel fremført av henholdsvis Samson Francois og Robert Casadesus. Begge to var meget gode, men med nokså ulike tilnærmingsmetoder. Casadesus spiller vakkert med varme og en mørk tonepalett. Francois har en boblende, lett stil hvor han bringer ut fargene i musikken på en flott måte. Det høres kanskje mer impresjonistisk. Sånn sett kanskje mer idiomatisk. Bl. a. hans Gaspard de Nuit er uovertruffen. Tydelig at han er svært på hjemmebane her.

Så var det Debussy med Francois og Michelangeli. Images var det overlappende verket, og her er det kanskje en "urettferdig kamp" ettersom Michelangeli sin fremførelse er en av tidenes godbiter. Det er noe med hans tekniske overlegenhet som passer denne musikken så godt. Detaljene er så viktige og M makter å få frem de miste nyanser. Francois er stilmessig ikke så langt unna, men det er litt mindre hele veien og kanskje noe mer etter boka. Men for all det, Francois' Debussy er også meget god.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Debussy og Ravel.. har du Marcelle Meyer-boksen kibsgard? For sammenlikning mener jeg?

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Debussy og Ravel.. har du Marcelle Meyer-boksen kibsgard? For sammenlikning mener jeg?

Mvh Vidar P
    Har den også, ja, men har ikke fått begynt på den ennå. Mye å se frem til her :).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.205
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg leser platedokumentasjonen én av ti ganger jeg spiller en plate, og den er lett tilgjengelig i en skuff i seksjonen elektronikken står i.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Mitt første møte med Walton's første symfoni og det frister til videre bekjentskap. Dette går jo for å være en av de største bragdene til Previn. LSO er i meget godt slag, og spesielt blåserne spiller forrykende. Fin lyd på denne også.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kibsgard skrev:
    Mitt første møte med Walton's første symfoni og det frister til videre bekjentskap. Dette går jo for å være en av de største bragdene til Previn. LSO er i meget godt slag, og spesielt blåserne spiller forrykende. Fin lyd på denne også.

Previn er en mester med sånne komponister som Walton.
    For sikkerhets skyld, sørg for å ikke gå glipp av 'Belshazzars Feast' med Previn.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jøgga skrev:
    Previn er en mester med sånne komponister som Walton.
    For sikkerhets skyld, sørg for å ikke gå glipp av 'Belshazzars Feast' med Previn.
    Jeg får prøve å plukke den der etter hvert!

Nå symfoni 3 og 4 fra Walter's NYPO syklus. Dette tilhører topp-sjiktet og spesielt hvis man liker Brahms med litt snert og energi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn