Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    http://www.amazon.co.uk/Mozart-Cham...GEL6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1234341393&sr=8-1

Denne boksen er slett ikke vanskelig å anbefale på det sterkeste!

Mvh Vidar P
    Da er den bestilt. Får satse på at den fremdeles er mulig å få til £12.69, selv om det står at det er 2-3 ukers levering.

Nå Mendelssohn's komplette Songs Without Words med Barenboim. Jeg kan godt like dette, selv om det stort sett ikke når dybdene til de største piano-komponistene. Men det trenger det jo ikke alltid å gjøre.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Stappmett etter middag, sitter jeg henslengt og prøver å kvikne til av noen sene sonater med Richard Goode

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Like mett, men lattermild av den gale kabeldebattanten, har vi nå kommet oss videre til cd24 på HM-boksen, og nu er det Rameaus Suite en Sol som går.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden det drar seg mot natt og mørket har senket seg; Mahler 7. symfoni, den nattlige reisen, fra dette mye omtalte og fabelaktige Gielen-settet

Helt utrolig å tenke på at for under et år siden så fikk vi det rett hjem i postkassa for under mva-grensa på 200,- såvidt det var; nå koster det jo tusenlappen og mer på amazon. Noe har visst skjedd.

http://www.amazon.co.uk/Mahler-Symp...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1234382316&sr=8-1

Jeg angrer iallefall ikke et sekund på handelen.

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.485
    Sted
    Sunnmøre
    I kveld; ei plate som har stått i hylla eit halvår utan å verta spelt.

Utvalde "Bachianas brasileiras" av Heitor Villa-Lobos. Pussig.

Eg har aldri høyrt Copland, men eg innbiller meg at dette er litt i same gata. Det er ei fransk innspeling frå 1973 (fransk HMV/EMI), og all teksten er på fransk, diverre.

kibsgard; eg har òg kjensla av at platene brått går "out of stock" eller får lang leveringstid etter at Vidar P har kome med tilrådingar her ... eg tinga boksen tidlegare i dag, og fekk melding om "normal" leveringstid.

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    "Moonlight", "Pathetique", "Apassionata" og Op. 81a med Rudolf Serkin. Dette sitter som et skudd for meg. Serkin spiller med voldsom energi og emosjonalitet der det behøves. Føler jeg kjenner disse stykkene en god del bedre etter denne lytten. Rudolf Serkin står plutselig høyt på diverse wish lists. Hvilken gudbenådet pianist. Her må det investeres!

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Dere er onde mennesker....

Jeg har nå 3 stk bokser på vei over havet, og et pjusket visakort som henger med halen....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    .. Da er den bestilt. Får satse på at den fremdeles er mulig å få til £12.69, selv om det står at det er 2-3 ukers levering.
    Hei. Som Vagstol sier, så var den tilgjengelig til normaltid fra amazon uk da jeg la ut linken. Det som er trist med Andante-katalogen, som du selv har observert og sagt, er jo at de har en tendens til å forsvinne. La oss håpe du får Mozarten, den er virkelig god.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prokofiev her: Fiolinkonsertene med Vengerov/ Rostropovich. Cover fra en av dem:

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.156
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så Brahms' kvintett op. 34.

Emersonkvartetten og Leon Fleischer gjør dette svært godt i mine ører. Og de tre strykekvartettene på samme dobbelCD er også glimrende framført. God, moderne DG-lyd.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt denne lille boksen vel en uke nå og kan si at her er det mye musikk for pengene.
    Albéric Magnard - Complete Symphonies - Thomas Sanderling, Malmø Symphony Orch.

Jeg får til tider meget sterke assosiasjoner i retning spesielt Bruckner og Shosta.
    Fikk liksom ikke sånn kjempefot av musikken med det samme (to gjennomkjøringer av alle symfoniene) men jeg skal gi Mr. Magnard flere sjanser jeg må vite. Kjenner en liten gryende interesse for ham her jeg sitter i godstolen. Skal sjekkes ut mer av hva denne franske herren har å by på.
    Takk igjen for tipset Vidar P :)

Orkester og dirigent gjør seg forøvrig ikke bort på denne innspillingen.

Og ja, hva betalte jeg for disse fire symfoniene levert i postkassa etter 5 dager?
    13dollars ;D

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.485
    Sted
    Sunnmøre
    På jobb: Haydns symfoni 6, 7 og 8 frå denne plata (HM)

Flott, og verkeleg i grenselandet til å vera barokk. Må skaffa meg nokre moderne innspelingar av fleire symfoniar etter kvart - kanskje Dorati-boksen? Bøyum lo rått av meg i dag då eg fortalte at eg berre hadde Scherchen-innspelingane frå 1950-talet. "Det er jo nesten som om det var Mahler". Eg tykkjer dei er fine, eg.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Scherchen-innspillingene er nydelige de! Selvsagt ikke så utagerende og villt som noen idag kanskje liker det, men like fullt noe av det flotteste jeg hører av Haydn-symfonier. Virkelig innsiktsfullt og rikt!

Hører på Hagen-kvartetten på vei fra jobb idag, Mozart K590 fra Salzburg-boksen til Andante. Ikke så uhyrlig som det verste derfra, men ille nok. Heldigvis har jeg ost igjen fra matpakka til å stappe i ørene.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino har ny sexy stil, og jeg merker at jeg gjennom en merkelig kraft plutselig har begynt å følge formaningene fra den kanten. Med andre ord: Her spiller Quatuor Mosaïques op. 77.

Hva blir det neste? Hagenkvaretetten i nærfelt og skvisboks med klasse D?

H

Hugh

Gjest
    Vidar P skrev:
    Scherchen-innspillingene er nydelige de! Selvsagt ikke så utagerende og villt som noen idag kanskje liker det, men like fullt noe av det flotteste jeg hører av Haydn-symfonier. Virkelig innsiktsfullt og rikt!

Hører på Hagen-kvartetten på vei fra jobb idag, Mozart K590 fra Salzburg-boksen til Andante. Ikke så uhyrlig som det verste derfra, men ille nok. Heldigvis har jeg ost igjen fra matpakka til å stappe i ørene.

Mvh Vidar P
    I ekstra godt humør i dag?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hugh skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Ja, siden det er mange andre kvartetter som spiller på den skiva. Og flere pålegg på de brødskivene :)

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Hugh skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Ja, siden det er mange andre kvartetter som spiller på den skiva. Og flere pålegg på de brødskivene :)

Mvh Vidar P
    Bra du ikke hadde bare kaviar på alle.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte tanken jeg også. Da måtte jeg enten stappe selve brødet i ørene, eller strekke meg og skru ned elendigheten :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vagstol skrev:
    .. Bøyum lo rått av meg i dag då eg fortalte at eg berre hadde Scherchen-innspelingane frå 1950-talet. "Det er jo nesten som om det var Mahler". Eg tykkjer dei er fine, eg.
    I sympati med deg, og av ren nysgjerrighet over å høre de i lys av den synsvinkelen, nå symfoni no.96 "The Miracle" fra denne;

Jeg er fortsatt like henrykt over den innsikten Scherchen gir i disse innspillingene; det er akkurat som om han gir deg rom for å fordøye og nyte hver eneste note til fulle; han slenger aldri neste i fjeset på deg før du rekker å summe deg, som noen av de moderne dirigentene kan finne på å gjøre, i sitt race etter å liksom gjøre Haydn enda hippere og tøffere enn dirigenten i nabobyen gjør det.

For meg så penetrerer disse innspillingene dypt inn i det jeg selv anser som grunnleggende haydnsk, nettopp dette med kombinasjonen av fast struktur og spennende musikalske poenger (som vel egentlig kanskje oppsummerer mye av Haydn); de forsøker ikke å gjøre Haydn til noe form for sirkus eller tempokonkurranse, og de forsøker ikke å gjøre noe annerledes bare for å være annerledes. Scherchen hadde dirigert Haydn siden før WW1 da han spilte inn disse skivene for Westminster, og han hadde hatt Haydn blant sine hovedkomponister; og også i hans debutkonsert med Berlin SO i 1913 så var det en (på den tiden svært umoderne) Haydn-symfoni på plakaten (no.103 "Drum Roll" btw); så dette er en mann som på ingen måte er noen hvem-som-helst innen Haydn-symfonier, selv om hans versjoner er kosmetisk preget av den tiden han levde i. Så jeg synes det er synd at noen kan le rått av en slik dirigent. Ingen stjerne i boka mi til Bøyum fra meg denne gang, dessverre.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det Scherchen-settet der frister absolutt. Spesielt med tanke på at disse boksene er på vei til å bli OOP.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra kjøp kibsgard; husk at Haydn var jo i første halvdel av det 20-århundre veldig "umoderne", og av mange ansett nærmest som et slags "øvelsesrepertoire" uten nevneverdig musikalsk signifikans, men med en viss historisk aura.

Der ser man hva trender og moter kan gjøre, og hvordan ting forandrer seg med gitte historiske mellomrom.
    Poenget med dette, og egentlig burde jeg vel ha tatt det i historisk-tråden, var at Scherchen sine innspillinger egentlig var en helt ny måte å se på Haydn på; en måte som idag er glemt av noen av sirkusklovnene kanskje, men som virkelig er historisk signifikant i seg selv, og som iallefall er svært givende å studere; all den tid det gir en helt unik innsikt i aspekter ved Haydns symfonier som mange hopper bukk over idag, i lys av dagens moter og trender. En serie innspillinger av symfonier du ikke finner maken til, og som satte Haydn i fokus på denne måten for første gang på tilgjengelige plater egentlig. Slik sett kan man si at den innsikten han gav oss i Haydn-symfoniene er delaktig i den popularitet de har nytt i ettertid. Ikke noen liten oppnåelse.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    3-4 Haydn-symfonier av fiineste aargang får klare seg for i kveld; nå er det azerbajansk musikk på LP12; Fikfret Amirov sin Azerbaijan Mugam nr.2 ("Kyurdi Ovshari") med Houston SO som dirigeres i 1959 av ytterligere en signifikans (og Valentino; han dirigerer ikke kun Disney-fantasier nei :) );

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=42670

Amirovs musikk reflekterer veldig sitt lands folkemusikktradisjoner inn i den klassiske musikken, og det var jo veldig populært øst for jernteppet på denne tiden og før. Vidunderlig musikk iallefall. Jeg tror faktisk ærlig talt ikke det er retorisk mulig å overdrive sitt skryt av disse klassiske LP-seriene til Classic Records.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.156
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos dirigenter i gamle dager. Her Eugene Ormandy:
    "That's the way Stravinsky was. Bup, bup, bup, bup. The poor guy's dead now. Play it legato."
    Hagenkvartetten spiller Haydn op. 64/5 "Lerke". Sånn skal det låte!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    [.. og litt mer gauda til meg, kjære. Etpar små biter rekker. ]

EDIT; det var en dårlig spøk; den er sikkert fin den der :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.156
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Hagenkvartetten i Mozarts KV421. Den ultimate innspillingen. Håper det smaker.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Veldig bra kjøp kibsgard; husk at Haydn var jo i første halvdel av det 20-århundre veldig "umoderne", og av mange ansett nærmest som et slags "øvelsesrepertoire" uten nevneverdig musikalsk signifikans, men med en viss historisk aura.

Der ser man hva trender og moter kan gjøre, og hvordan ting forandrer seg med gitte historiske mellomrom.
    Poenget med dette, og egentlig burde jeg vel ha tatt det i historisk-tråden, var at Scherchen sine innspillinger egentlig var en helt ny måte å se på Haydn på; en måte som idag er glemt av noen av sirkusklovnene kanskje, men som virkelig er historisk signifikant i seg selv, og som iallefall er svært givende å studere; all den tid det gir en helt unik innsikt i aspekter ved Haydns symfonier som mange hopper bukk over idag, i lys av dagens moter og trender. En serie innspillinger av symfonier du ikke finner maken til, og som satte Haydn i fokus på denne måten for første gang på tilgjengelige plater egentlig. Slik sett kan man si at den innsikten han gav oss i Haydn-symfoniene er delaktig i den popularitet de har nytt i ettertid. Ikke noen liten oppnåelse.

Mvh Vidar P
    Ja, kanskje delvis derfor at jeg kunne nyte en aldeles fortreffelig konsert med bl.a. Haydn 104 fra SSO og Fabio Biondi i kveld! Satsingen med Herreweghe, Brüggen og Biondi bærer virkelig frukter, dette smaker av fugl. Navnet er Fabio Biondi!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mye flott russisk musikk i disse "Historical Russian Archives"-boksene fra Brilliant. Tchaikovsky "Romeo & Juliet" på vei til jobben idag, men boksen inneholder mye utenom den opptråkkede sti også. R&J innspilt 1983, høres ut som det antakelig er gjort på krigsbytte fra tyskerne.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8818.htm

Dette er veldig sant, og spikeren på hodet;

Temirkanov’s style is highly emotional, placing much emphasis on colour and warmth.
    Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mye klaver om dagen....

Lili Kraus - Klaverkonzert Nr. 9 In Es-Dur, KV 271, Klaversonate Nr. 11 In A-Dur, KV 331 - Orchester Der Wiener Staatsoper - Victor Desarzens

Denne damen ble vel regnet for å være Mozartspesialist om jeg har forstått det riktig.
    Skal se om jeg finner frem andre innspillinger med disse stykkene.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva hører jeg på akkurat nå?
    Jo, denne:

Glenn Gould - Beethoven - Bagatelles Op.33 & Op.126

Kan skjønne at dette er en hat/elsk sak å forholde seg til.....
    Jeg har aldri satt meg helt inn i Gould sine tolkninger av div. komponister, så her er det virkelig upløyd mark for meg kan man trygt si.
    Men leken i beste "Mozartstil" er han i Op. 33.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bellini's Norma fra denne utrolige 70CD boksen med Callas sine komplette studioopptak; Norma er fra hennes første innspillinger i Torino i 1949; å fy fillern hvordan hun synger på den tiden! Man blir stum. Rett inn i de indre kammere av hvilket som helst musikkhjerte. Hele pelsen står rett til værs. Ikke rart hun ble erkesupermegastjerne nummer en på operascenen.

http://www.amazon.co.uk/Complete-St...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1234547218&sr=8-3

Sykt nok kom hele denne boksen hjem for under 200,- fra amazon.fr for noen uker siden. Ikke akkurat noe jeg har angret. Mange av remasteringene er splitter nye (så å si), og jeg kan aldri tenke meg at de kan låte særlig bedre disse innspillingene.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dinu Lipatti - Chopin - Waltzes Nos. 1-14

Innspilling fra 1951
    Deilig avslappende, mens jeg venter på pizza fra pizzaovnen, med noen av havets delikatesser og deilig olivenolje.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Emotikon; tro det eller ei; disse 14 valsene brukte jeg også over en times tid på å høre på jobb-hifien idag. Koset meg og hørte flere av valsene mer enn en gang. De er jo i den nye nydelige 7CD Icon-boksen også, glitrende remastere direkte fra mastertapene. Lipatti er en glitrende Chopin-tolker, noe denne boksen lemner liten tvil om!

http://www.amazon.co.uk/Icon-Dinu-L...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1234549843&sr=8-2

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror deg så gjerne Vidar P
    Her også er SME armen satt på repeat noen ganger underveis.

Og for dere som ikke har denne innspillingen, Vidar P gav dere nettopp linken.....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er det Gardiner & co. som framfører Bachkantater. Akkurat nå BWV 26, "Ach wie flüchtig, ach wie nichtig".

Bernt K

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.485
    Sted
    Sunnmøre
    emotikon skrev:
    Hva hører jeg på akkurat nå? Jo, denne:
    Glenn Gould - Beethoven - Bagatelles Op.33 & Op.126
    Det inspirerte meg til å høyra på Glenn Gould spela 5. klaverkonsert med Bernstein/Columbia SO (ei LP-innspeling på CBS, som eg kjøpte her hin dagen). Huff, det var ikkje heilt mi greie, trur eg. Og eg som likte 1955-Bach'en hans så godt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn