Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Jeg hører akkurat nå på Mozarts konsertarier - kan anbefales på det varmeste. Og spesielt med Rita Streich.

Forresten en av de beste OM-boksene. Fra en komplett "Bastien und Bastienne" til Milhaud.
    Den er fortsatt å få kjøpt.

LPA

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hjertens enig LPA, den boksen er en sann åpenbaring! Nå fikk jeg nesten lyst å legge fra meg Die Walküre med Keilberth.. vi får se senere!

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Mahler
    Symfoni nr. 3
    Jean Martinon
    Chicago SO

Denne mindre kjente fremførelsen av Mahlers tredje tilhører mine absolutte favoritter. Martinon tilfører verket humane kvaliteter, varme, en klar struktur og koherens. CSO spiller fantastisk; spesielt med tanke på at denne live-innspillingen fra 1967 var orkesterets premiere på dette verket. Opptaket finnes i en ekstremt dyr jubileumsboks fra CSO sin nettside eller evnt fra rmcr...

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Beethovens pianosonater Op. 2/3, Op. 10/3 og Op. 26 fra Holy Grail settet for Richterfans.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hm, jeg har huller i den der Praha- Richteren.
    Forøvrig hører jeg på Rachmaninoffs symfoni nr 2 med LSO og Previn. Finner i farten ikke noe bilde av akkurat den plata jeg har; den har blitt remikset og gjenutgitt. Det er i alle fall Symfoni 2 og "Klippen" på den. Det var vel Vidar P som mente at det Previn gjorde med russerne på tidlig 70- tall var kjempegreier? Enig, jeg.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og i det hele tatt mye av det Previn gjorde med LSO på 70-tallet. Det var mye kjempebra russisk musikk fra den kanten da!

Mvh Vidar P

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Ørene er såpass restituerte nå at de tåler trompeter også!!
    Vidar P hørte Tippett for noen dager siden - og minnet meg dermed om King Priam.

Så en produksjon på ENO for noen år siden, den gjorde sterkt inntrykk. Kanskje ikke akkurat påskemusikk, men..

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk og lov for Speakers Corners Decca-serie, minner oss om musikk som er like stor som de tidligere generasjoner audiofile og musikkelskere gav de kredit for å være; musikk som står seg den dag i dag, og vil berike enhver musikkelsker. Og sjokkere de som er vant til piggtrådversjoner fra noen av dagens klassiskpønkere med sin skjønnhet og dybde :)

Musicians rarely play Mozart like this in modern times. Romantic interpretations that bring out the beauty of Mozart's writing.

http://acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=10812

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Richters legendariske Leipzig-recital. I sin opprinnelige Music & Arts inkarnasjon er den fremdeles priset til $300-400 på nettet. Det er noe merkelig når denne nye Parnassus-utgivelsen også skal ha en god del bedre lyd enn den tidligere utgaven. Beethovens pianosonater Op. 109-111 kommer i meget intense fremførelser, og i forhold til mine favorittversjoner (Serkin, Schnabel) savner jeg mere poesi i de rolige satsene. Men dette er meget bra, og lyden er bemerkelsesverdig god. Brahms' Intermezzo i E Flat minor er suveren. Jeg går ut i fra at denne blir utgitt i et begrenset opplag, så her bør man kjenne sin besøkelsestid hvis man liker Richter.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.630
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kindertotenlieder, noen Fahrenden Gesellen osv. (Disc 3, Mahler)
    Grøssende godt.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dagen startet med min eneste 2. påskedagskantate, BWV66 "Erfreut euch, ihr Herzen". Nå er jo den en av de mer catchy, med en basslinje John Entwistle sikkert kunne stjålet. Av en eller annen besynderlig grunn har ikke HM funnet kantaten verdig en plass på coveret, men påskeoratoriet holder samme sublime standard. Et bankerskjøp, denne utgivelsen til Herreweghe

--

Nå en laaang tå:

Muligens litt for dynamisk mens kone og barn sover, men det er håp her, som alltid når C. Kleiber tar meg med på store ukjente dyp.

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Litt inspirert av Flagstadprogrammet i går kveld hører jeg på denne:

Astrid Varnay er også en av de største Wagnersopranene. Hør på CD1 med utdrag fra Valkyrien, Siegfried og Götterdämmerung.
    Boksen inneholder også Ah Perfido og Wesendonck-lieder samt en del Verdiarier.
    Anbefales.

LPA

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. poesi i Beethovens siste pianosonater må jeg sette på John Lill med op. 109 , 110 og 111
    John Lill er min Beethoven-mann i sonatene. Han var elev av Wilhelm Kempff, og det høres. Han legger inn en følsomhet og balanse som jeg syns mange andre mangler.

De sene pianosonatene er ikke de mest kjente, og det er litt synd.
    Op. 109 er en riktig liten perle som fortjener oppmerksomhet syns jeg, med en Beethovensk vakker Andante.

Og i det var jo rundt 1821, med op. 111 i C-moll at Beethoven fant opp bluesen

L'istesso Tempo, etter den nydelige Arietta i 2.satsen

John Lill, fra den store Brilliant-boksen.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Telemanns Darmstadt-overturer ligger klar på platespilleren, iallefall den første av de 3 LP'ene i boksen.

Mens jeg venter på å få hørt Rene Jacobs' siste Telemann-innspilling, Brockes-pasjonen som har fått høye utmerkelser og god omtale i UK presse i det siste.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    CD4 og Beethoven's piano sonater Op. 22, Op. 26 og Op. 111 fra dette varpet av en Michelangeli-samling. Synd at ikke denne mannen fikk spilt inn flere Beethoven-sonater. Hans direkte, tekniske spillestil passer denne musikken meget godt og spesielt Op. 22 er en ordentlig vinner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Beethoven fant jo opp mye rart, så hvorfor ikke blues? Han oppfant jo også boogie-woogie (en av Diabellivriasjonene). ;D

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    En del førkrigsjazz i andresatsen av Op. 111 synes jeg :). Og da må man kanskje trå til med litt Boogie Woogie og den 16. diabelli-variasjonen samt resten av variasjonene fremført av Sokolov. Etter min mening kanskje den største nålevende pianisten sammen med Ivan Moravec. Jeg får håpe at jeg får sett en av disse live i nær fremtid.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.203
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wagner er svulstig, også i Carlos Kleibers hender. Kan jeg få gi opp snart nå?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse Darmstadt-overturene er aldeles nydelige. Og Harnoncourts band er imponerende også. Anbefales å høre for de villedede som har avfeid Telemann som en blokkfløytekomponist (om det er noen av de) :)

Valentino; librettoene, figurene og mytologien i handlingene er et poeng som gjør musikken mer forståelig. Om du gir opp så er det ditt eget tap :)

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Beethoven fant jo opp mye rart, så hvorfor ikke blues? Han oppfant jo også boogie-woogie (en av Diabellivriasjonene). ;D
    Boogie-woogie....ja der kan du se- prevensjon fant han i alle fall ikke opp ::) ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kibsgard skrev:
    En del førkrigsjazz i andresatsen av Op. 111 synes jeg :). Og da må man kanskje trå til med litt Boogie Woogie og den 16. diabelli-variasjonen samt resten av variasjonene fremført av Sokolov. Etter min mening kanskje den største nålevende pianisten sammen med Ivan Moravec. Jeg får håpe at jeg får sett en av disse live i nær fremtid.

Takk for tips, Sokolov sjekkes umiddelbart!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jøgga skrev:
    kibsgard skrev:

Takk for tips, Sokolov sjekkes umiddlebart!
    Jeg må kommentere noe videre. Poesi i Beethoven er kanskje ikke det Sokolov vektlegger mest. Han er mer i Richter-gaten, med kontroll, teknikk og struktur. Kan også være virtuos til tider. Han er aller best i Chopin og Schubert etter min mening. Ellers er han kjent for å være formidabel live.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Sokolov turnerte i norge for noen år siden i regi av Rikskonsertene. Var på konserten her i Trondheim (Olavshallen, lille sal). Det kom vel ca. 50 sjeler - billettene kostet ca 100 kr.
    Har aldri vært på maken til konsert. Han spilte 4 Beethovensonater før pause og russisk reportoar etterpå (mye Prokofiev). Han spilte Prokofiev slik at klaveret gikk varmt (det kom røyk opp fra bassiden av klaveret). Den konserten kommer jeg aldri til å glemme. Får dere sjansen til å høre Sokolov live, så grip den. Det er en opplevelse dere aldri kommer til å glemme.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Fischer spiller Brahms 2. konsert med Furtwängler - takk for tipset tidligere i tråden! Fra denne boksen -

Ja, Fischer er rå, hehe! Det er jo Furtwängler også. For meg som har vokst opp med Pollini/Abbado blir dette "and now for something...". Men, det er så mange nyanser her, så mye tatt på kornet, så jeg hører den lett to ganger på rad.

Dessuten har jeg hørt mye verre lydkvalitet..

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Sokolov turnerte i norge for noen år siden i regi av Rikskonsertene. Var på konserten her i Trondheim (Olavshallen, lille sal). Det kom vel ca. 50 sjeler - billettene kostet ca 100 kr.
    Har aldri vært på maken til konsert. Han spilte 4 Beethovensonater før pause og russisk reportoar etterpå (mye Prokofiev). Han spilte Prokofiev slik at klaveret gikk varmt (det kom røyk opp fra bassiden av klaveret). Den konserten kommer jeg aldri til å glemme. Får dere sjansen til å høre Sokolov live, så grip den. Det er en opplevelse dere aldri kommer til å glemme.
    Må si jeg skulle likt å være på den konserten der ;D. Typisk at det nesten er bare kvinnelige skjønnheter hausset frem av DG + Andsnes som trekker publikum i Norge i dag. Sokolov gir utelukkende konserter i Europa så vidt jeg vet og ikke veldig ofte i Norge. Så jeg må vel ut å reise.

http://www.amcmusic.com/eng/artisti_scheda.php?aId=1#

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Mere av Beethovens pianosonater disse dager. Richter tilbyr drama, kraft og dybde i Op. 7, Op. 31/2 og Op. 31/3. Spesielt de to første sonatene grep skikkelig tak i meg!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    patro skrev:
    .. Ja, Fischer er rå, hehe! Det er jo Furtwängler også. For meg som har vokst opp med Pollini/Abbado blir dette "and now for something...". Men, det er så mange nyanser her, så mye tatt på kornet, så jeg hører den lett to ganger på rad.

Dessuten har jeg hørt mye verre lydkvalitet..
    Ikke sant; lydkvaliteten er slett ikke ulidelig den, man må bare venne seg til en annerledes klangbalanse og frekvensutstrekning enn vi er vant til idag. Helst et litt annen fokus enn man er flasket opp med som hifientusiast i vår musikklytting simpelthen. Egentlig så kommer jo alle orkestergrupper fint frem, og solister høres klart og tydelig. Noe av denne ekstra publikumsstøyen man får med monoinnspillinger fra perioden er et resultat av de omnipolare mikrofonenes beskaffenhet og nødvendige plassering på den tiden; om man vil så kan man jo irritere seg på at kremting, hosting osv høres bedre enn med moderne nærmic'ede opptak, men på den annen side så er det jo realistisk nok med litt publikumsstøy. Sett fra et ståsted som tilhører i salen mener jeg.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Det blir litt Bach disse dager. Jeg må kanskje hamstre litt Händel jeg også :). Nå Kuijken i Johannes-pasjonen.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Har handlet inn Brilliant sin Jochum/Bruckner-boks. Rakk en gjennomhøring av dne 5. før påsken, nå hører jeg meg gjennom den 4. Foreløpig konklusjon: jeg liker symfonier. Og jeg liker Bruckner veldig, veldig godt. Gleder meg til å høre meg gjennom det resterende i denne boksen. Er det forøvrig noe biografisk info jeg burde vite om mannen?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mbare skrev:
    Har handlet inn Brilliant sin Jochum/Bruckner-boks. Rakk en gjennomhøring av dne 5. før påsken, nå hører jeg meg gjennom den 4. Foreløpig konklusjon: jeg liker symfonier. Og jeg liker Bruckner veldig, veldig godt. Gleder meg til å høre meg gjennom det resterende i denne boksen. Er det forøvrig noe biografisk info jeg burde vite om mannen?
    Da er det vel boksen med Dresdener Staatskapelle du har på vei. Selveste Sjefsboksen. 8)
    Biografisk: Bruckner var kjent som en litt bondsk personlighet, han passet nok ikke helt inn i det elegante storbymiljøet i Wien. Dypt religiøs katolikk, øl-drikker, usikker på seg selv som komponist, han var korsanger og en stor organist. Han ble sett på som musikalsk radikal og nyskapende, spesielt i symfoniene, han beundret Wagner og ble selv beundret av Gustav Mahler. Symfoniene virker mer moderne enn det meste av kirkemusikken hans, ikke uvanlig for katolske komponister fra den delen av verden. Bruckner er en fascinerende type, og det er ingen hemmelighet at han står høyt i kurs her også.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bruckner

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Rach 3 med Andsnes fra et program på Svt i påsken. Artig intervju først med en brite som tok for seg konserten som en slags 40-års krise.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mer Telemann her nå, har fått blod på tann; idag fra en serie LP-bokser jeg har fra Telefunken/Das Alte Werk; Telemann-Edition. Fra Vol.3 hentes;

- Pimpinone (oder Die Ungleiche Heyrath).. Scherzhaftes Zwischenspiel in 2 akten.
    Ensemble Florilegum Musicum/Hans L Hirsch.

og

- Der Tag des Gerichts.. ein singgedicht in vier Betrachtungen.
    Wiener Sängerknaben/Consentus Musicus Wien

Nok å kose seg med, over 4 LP'er. Dette er jo en sann fryd. Sikkert både 10 og 15 år siden jeg har hørt dette, husker ikke at det var så bra som dette.

Mvh Vidar P

S

Steinar O

Gjest
    Wagner ring, Joseph Keilberth spilles her.

Første cd`n Das Rheingold var defekt ved ankomst fra Europadisc.
    En mail, raskt svar og ny cd i posten ble ordnet.

Sånn skal det være.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Gammel, men av de bedre versjonene.

"the most beautiful recording of anything ever made". - Sviatoslav Richter

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha hørt platesamleren på NRK klassisk, må det bli litt Mahler.
    Mahler: Symphony No. 2 / Klemperer, Philharmonia Orchestra

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Litt "off the beaten track":

Sanger for barnekor av den tsjekkiske komponisten Zden?k Lukáš.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn