M
Musicians rarely play Mozart like this in modern times. Romantic interpretations that bring out the beauty of Mozart's writing.
Jøgga skrev:Og i det var jo rundt 1821, med op. 111 i C-moll at Beethoven fant opp bluesen
L'istesso Tempo, etter den nydelige Arietta i 2.satsen
Boogie-woogie....ja der kan du se- prevensjon fant han i alle fall ikke opp :otare skrev:Beethoven fant jo opp mye rart, så hvorfor ikke blues? Han oppfant jo også boogie-woogie (en av Diabellivriasjonene). ;D
Takk for tips, Sokolov sjekkes umiddelbart!kibsgard skrev:En del førkrigsjazz i andresatsen av Op. 111 synes jeg. Og da må man kanskje trå til med litt Boogie Woogie og den 16. diabelli-variasjonen samt resten av variasjonene fremført av Sokolov. Etter min mening kanskje den største nålevende pianisten sammen med Ivan Moravec. Jeg får håpe at jeg får sett en av disse live i nær fremtid.
![]()
Jeg må kommentere noe videre. Poesi i Beethoven er kanskje ikke det Sokolov vektlegger mest. Han er mer i Richter-gaten, med kontroll, teknikk og struktur. Kan også være virtuos til tider. Han er aller best i Chopin og Schubert etter min mening. Ellers er han kjent for å være formidabel live.Jøgga skrev:Takk for tips, Sokolov sjekkes umiddlebart!kibsgard skrev:En del førkrigsjazz i andresatsen av Op. 111 synes jeg. Og da må man kanskje trå til med litt Boogie Woogie og den 16. diabelli-variasjonen samt resten av variasjonene fremført av Sokolov. Etter min mening kanskje den største nålevende pianisten sammen med Ivan Moravec. Jeg får håpe at jeg får sett en av disse live i nær fremtid.
![]()
Må si jeg skulle likt å være på den konserten der ;D. Typisk at det nesten er bare kvinnelige skjønnheter hausset frem av DG + Andsnes som trekker publikum i Norge i dag. Sokolov gir utelukkende konserter i Europa så vidt jeg vet og ikke veldig ofte i Norge. Så jeg må vel ut å reise.otare skrev:Sokolov turnerte i norge for noen år siden i regi av Rikskonsertene. Var på konserten her i Trondheim (Olavshallen, lille sal). Det kom vel ca. 50 sjeler - billettene kostet ca 100 kr.
Har aldri vært på maken til konsert. Han spilte 4 Beethovensonater før pause og russisk reportoar etterpå (mye Prokofiev). Han spilte Prokofiev slik at klaveret gikk varmt (det kom røyk opp fra bassiden av klaveret). Den konserten kommer jeg aldri til å glemme. Får dere sjansen til å høre Sokolov live, så grip den. Det er en opplevelse dere aldri kommer til å glemme.
Ikke sant; lydkvaliteten er slett ikke ulidelig den, man må bare venne seg til en annerledes klangbalanse og frekvensutstrekning enn vi er vant til idag. Helst et litt annen fokus enn man er flasket opp med som hifientusiast i vår musikklytting simpelthen. Egentlig så kommer jo alle orkestergrupper fint frem, og solister høres klart og tydelig. Noe av denne ekstra publikumsstøyen man får med monoinnspillinger fra perioden er et resultat av de omnipolare mikrofonenes beskaffenhet og nødvendige plassering på den tiden; om man vil så kan man jo irritere seg på at kremting, hosting osv høres bedre enn med moderne nærmic'ede opptak, men på den annen side så er det jo realistisk nok med litt publikumsstøy. Sett fra et ståsted som tilhører i salen mener jeg.patro skrev:.. Ja, Fischer er rå, hehe! Det er jo Furtwängler også. For meg som har vokst opp med Pollini/Abbado blir dette "and now for something...". Men, det er så mange nyanser her, så mye tatt på kornet, så jeg hører den lett to ganger på rad.
Dessuten har jeg hørt mye verre lydkvalitet..
Da er det vel boksen med Dresdener Staatskapelle du har på vei. Selveste Sjefsboksen. 8)Mbare skrev:Har handlet inn Brilliant sin Jochum/Bruckner-boks. Rakk en gjennomhøring av dne 5. før påsken, nå hører jeg meg gjennom den 4. Foreløpig konklusjon: jeg liker symfonier. Og jeg liker Bruckner veldig, veldig godt. Gleder meg til å høre meg gjennom det resterende i denne boksen. Er det forøvrig noe biografisk info jeg burde vite om mannen?