Dattera mi og eg var i Bjergsted og høyrte Anne-Sophie i Bjergsted (for nokre år sidan) og fekk denne signert etter konserten.
Ja, det er en av hans sene innspillinger, han gjorde denne og 9. symfonien i New York som gammel mann. Ekstra interessante innspillinger siden han var den som urframførte disse to verkene, uten at Mahler fikk høre dem selv. Walter døde i 1962, så dette er nok originalutgivelsen.... Bruno Walter som holder New York Philharmonic i takt. Mener jeg sitter med original fra 1963. ...
Tusen takk for info. Var ikke klar over dette. Den kunnskapen gir enda mer lytteglede.Ja, det er en av hans sene innspillinger, han gjorde denne og 9. symfonien i New York som gammel mann. Ekstra interessante innspillinger siden han var den som urframførte disse to verkene, uten at Mahler fikk høre dem selv. Walter døde i 1962, så dette er nok originalutgivelsen.
Jeg har Mezzo gjennom Telia. Hvordan får jeg Mezzo Live?Å fryd og glede!
Lyse Altibox har endelig gitt meg Mezzo Live på TV.
Dette er jo referansen til mange, og en utgivelse jeg selv har i (alt for) mange versjoner. Sitter nå og hører på en tysk 1977 pressing. Gikk rett på side to, da den inneholder fantastisk Verdi musisering fra både Domingo, Cotrubas og Milnes pluss mange fortissimo-partier fra orkesteret. Her er alt i den skjønneste orden både i starten og innerst på platesiden. Absolutt ingen forvrenging, men derimot et godt opptak med flott dybdeperspektiv. Hadde nesten glemt hvor fin denne egentlig er, men en del knitring minner meg på at den har vært på spilleren mange ganger i hine hårde dager.Startet søndagen med litt Verdi. Men måtte gi meg halveis. Forvrengingene i vokal fra både Ileana og Placido ble for mye. Boks fra 1977. Noen som kjenner til utgivelsen? Hvor ligger problemet?
[/QUOTE
Med tanke på så mye annet jeg sporer med samme oppsett, så synes jeg det var merkverdig mye sibilanter på denne innspillingen. Men det er en stund siden forrige sjekk med protractor. Så tar jeg også en platevask. Takk for tips.Dette er jo referansen til mange, og en utgivelse jeg selv har i (alt for) mange versjoner. Sitter nå og hører på en tysk 1977 pressing. Gikk rett på side to, da den inneholder fantastisk Verdi musisering fra både Domingo, Cotrubas og Milnes pluss mange fortissimo-partier fra orkesteret. Her er alt i den skjønneste orden både i starten og innerst på platesiden. Absolutt ingen forvrenging, men derimot et godt opptak med flott dybdeperspektiv. Hadde nesten glemt hvor fin denne egentlig er, men en del knitring minner meg på at den har vært på spilleren mange ganger i hine hårde dager.
Har du mulighet får å gi din en omgang platevask? Har du samme problem med andreutgivelser, så det evt. kan være at du trenger sjekke med en protractor?
Steen
Jeg tok en platevask, hørte på tre mulige utgaver på Qobuz og leste meg opp på sibilanter. Satt opp stifttrykk med 5 gram. Og plutselig er jeg mål(!) Lydmessig.Det er en vesentlig forskjell på forvrengning og sibilanter. Er det sibilanter du sliter med, så hører jeg ikke noe slikt på omtalte innspilling. Derimot hender det at vinyler kan lide under sopaners topptoner i full blås, når rillene ikke er helt nye. Dessverre. Ble sittende og høre på resten av operaen, og jammen er det en god forestilling.
Går selvsagt ut ifra at du mener 0,5 gram. Ellers er det en godt bevart hemmelighet at litt for høyt stifttrykk er bedre enn litt for lavt. Både mtp. lyd og rillenes levetid.Jeg tok en platevask, hørte på tre mulige utgaver på Qobuz og leste meg opp på sibilanter. Satt opp stifttrykk med 5 gram. Og plutselig er jeg mål(!) Lydmessig.
Selvsagt...Går selvsagt ut ifra at du mener 0,5 gram. Ellers er det en godt bevart hemmelighet at litt for høyt stifttrykk er bedre enn litt for lavt. Både mtp. lyd og rillenes levetid.
Steen
Og det der er da en fantastisk morsom innspilling! Og det høres godt at sangerne hadde det moro også!Original boks fra 1959 (engelsk) med Maria Callas.
Arvegods som har ligget urørt siden 80-tallet. Vis vedlegget 948633