Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4617.jpeg

    Tsjaikovkij pianokonsert nummer én.
    V. Richter, Den tsjekkiske filharmoni, Ančerl. 1954. Mono med monopickup. :)
    Kjekk innspilling forresten. Kontrastrik, og ikke blytung i førstesatsen slik alt for mange er.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4623.jpeg

    Verdi Il Trovatore. Hebbe, Callas og La Scala. Presset i 1956.
    Glorious mono! En kul sak er utløpsrillen som er slik inn til etiketten og ut igjen og inn igjen og ut igjen etc, som på steinkaker.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Liederabend med hypersopran Rita Streich. Skikkelig hitparade; første låt Die Forelle.
    IMG_4624.jpeg

    November 1957, så gammel at coveret bare har et jødegult felt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    Denne:
    1705178653944.png


    Både Enescu og Pizzetti er veldig hørbare. Riktig vakre. Er det noen som spiller dem nå - dette er vel omtrent glemte verk?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noe Enescu, men det er folkemusikkinspirerte orkesterverker.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    DG fyller 125 år, og markerer naturligvis det på flere måter. De har laget en video serie de kaller The Sound of Arts som virker interessante, den første kalt The early days and a 125th Birthday, den andre Artists and microphones. Blir spennende å se hva de følger opp med fremover, et lite tips om dere ikke har sett det allerede.

    I går var jeg innom den lokale skraphandleren og bladde i haugevis av svensktoppar og bedehusmusikk, vel vitende om at innimellom dukker det opp en og annen plate med klassisk. Så også i går, jeg tok med en håndfull av de som så bra ut hjem til vask og spiller de nå.

    Akkurat denne med brødrene brothers har jeg fra før, liker innspillingen veldig godt, dog er den første utgaven jeg fikk tak i veldig utspilt. Denne er heldigvis ikke det, knapt litt støy å høre under avspillingen, i mine ører en utsøkt trio dette her.

    _DSF3826.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er gøy med klassisk på 7” også da.

    Mer fra monosamlingen her:
    IMG_4626.jpeg

    Egentlig bare jalla med Berlioz’ orkestermusikk på kjip gjenutgivelse i mono. Her er også solobratsjen alt for spotlightet. Får finne meg en 10/10-innspilling, men takk for lytten, Sir Thomas. Deilig musikk.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    1.436
    Fricsay's Dvorak9 er uten sammenligning den beste i katalogen. Har naturligvis ikke hørt alle, men nok til at jeg kan uttale meg såpass skråsikkert :p
    Steen
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    5.120
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Fricsay's Dvorak9 er uten sammenligning den beste i katalogen. Har naturligvis ikke hørt alle, men nok til at jeg kan uttale meg såpass skråsikkert :p
    Steen
    Her er det 2 andre meget gode innspillinger av Dvorak nr 9: Den i boksen med LSO/ Kertesz og den nye direktegraverte med Bamberger/Hrusa
    20240115_120158.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    Kertesz' innspillinger av Dvořáks symfonier ble lovprist da de ble utgitt i sin tid.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Søkte lett på Qobuz og lyttet raskt på en ny innspilling av Schumanns pianokonsert.

    Jeg visste jeg hadde en versjon hjemme. I boksen fra CBS med Cleveland under ledelse av George Szell (1897-1970).

    Herlig lyd på en boks - fra etter hans død. Jeg tror det er 1973. Pianisten Leon Fleischer herjer. Noen som kjenner til opptaket? Herlig lyd av rommet fra opptaket av flygelet.
    DSC_4082.JPG
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Etter litt googling, tror jeg opptaket er fra 1960. Jeg er bergtatt. Rørende vakkert og deilig tilgjengelig. Et spørsmål til: Hvorfor har mange Schumann og Griegs pianokonsert på samme skive? Er det en greie?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har mange Schumann og Griegs pianokonsert på samme skive? Er det en greie?
    Jepp. Slik er det.
    - Samme toneart, a-moll
    - Ligner kanskje litt på hverandre, lyriske og elegante; Grieg er vel litt vanskeligere? Ikke at jeg har spilt noen av dem, altså...
    - Begge går glatt inn på en lp, ca 29-30 min hver seg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor har mange Schumann og Griegs pianokonsert på samme skive? Er det en greie?
    Det er visst en greie ja.
    Kanskje mest fordi Schumann er passe kort til å gå på side 2, og er nærliggende stilmessig.
    Kanskje fordi Schumann er høyere verdsatt hos mange pianister enn hos mange tilhørere, og de ønsker å "vise fram" Schumann litt?
    Kanskje fordi Schumann ikke er så teknisk vanskelig, og kan spilles inn i en fart, og selge på et kjent navn?
    Mange innspillinger bærer preg av det siste, dårlig match med orkesteret. Det høres ofte som om samspillet og balansen ikke er gjennpomarbeidet. Jeg hørte den på konsert for en tid siden, og var overrasket over hvor fint og dypt det kunne låte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    Jeg tok fram Martha Argerich-boksene mine i går og spilte gjennom denne:

    1705480524001.png
    1705480785295.png

    8 CDer på ca 45 min hver. Rett og slett utsøkt klaverspill. Jeg kan vanskelig tenke meg noe av dette spilt mye bedre. Anslag, klang, gjennomføring - helt utsøkt.
    Man får mye tid på ettermiddag og kveld når man ikke ser på TV.

    I dag har jeg ambisjoner om å spille hele denne i løpet av dagen:

    1705480677676.png
    1705480717948.png


    Det starter lovende med Prokofiev nr. 3

    Standard repertoar, men det er jo en grunn til at det er blitt standardrepertoar.

    PS: Her er Schumann koblet med Chopin
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.360
    Antall liker
    2.973
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    redigert / slettet ,,,ble litt feil så jeg . )
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Lytter nå på opptaket ingen visste ble tatt opp (Abbey Road, april 1968). Det er tatt opp over flere dager som en øving til konsert med Kemperer. Innspilling er gjort med både Kemperer og Sir Adrian Boult som er listet på platen.

    Du Pré er som alltid fullstendig til stede, selv om det er blyantmist, snufsing og også prat under opptaket!

    Har ikke hørt mye på stykket tidligere, men det er morsomt og jeg ser jeg også har en innspilling med Rostropovich liggende i en CD-boks. Noen som kjenner til stykket?
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    Mens boks nr. 1 i Argerich-serien ikke innholdt noen feilsteg (i mine ører) har det vært noen i boks nr. 2. En meget aggressiv innskilling av Chopins 1. klaverkonsert som jeg ikke likte i det hele tatt - den skal spilles med eleganse og ikke kraft i mine ører. Og en særdeles baktung Tchaikovsky nr. 1, spesielt i åpningsakkordene.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    1.436
    Lytter nå på opptaket ingen visste ble tatt opp (Abbey Road, april 1968). Det er tatt opp over flere dager som en øving til konsert med Kemperer. Innspilling er gjort med både Kemperer og Sir Adrian Boult som er listet på platen. Noen som kjenner til stykket?
    Ser at jeg har 13 utgivelser med du Pre på vinyl, men bare en CD. Det er til gjengjeld en boks med ikke mindre enn 17 cd'er hvor Don Quixote også finnes. Må med skam melde at jeg ikke kan minnes å ha hørt denne, men det skal jeg få gjort til helgen, eller før hvis jeg finner en time.
    Steen
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Ser at jeg har 13 utgivelser med du Pre på vinyl, men bare en CD. Det er til gjengjeld en boks med ikke mindre enn 17 cd'er hvor Don Quixote også finnes. Må med skam melde at jeg ikke kan minnes å ha hørt denne, men det skal jeg få gjort til helgen, eller før hvis jeg finner en time.
    Steen
    Skiva lå ved siste Warner-boksen.
    Screenshot_20240117-201142.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn