Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.114
    Antall liker
    22.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos og takk for inspirasjon. Jeg har sett det programmet om Claudio tidligere. Dette er noe av det siste han gjorde. Finnes på strømmetjenestene også:
    1715540138956.png
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.474
    Antall liker
    1.826
    Sted
    Bergen
    Perfekt når man er pensjonist Avsindig utsyn, ro i sjela og kanskje man klarer å spille igjennom alle platene før 6 fotern kommer
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Ny Fischer utgivelse på Channel, god lydkvalitet som vanlig derfra.

    Forstår ikke helt poenget med å kun selge filer i DSD format og DXD, DXD er vist nok OK for DSD purister selv om det er PCM?
    Har man ekstern streamer uten dac og bruker spdif (som jeg gjør) så er det max støtte for 192/24 pcm, så litt "snobbite" valg med kun DXD som valg for pcm (24 og 32 bit).



    beethoven-symphony-no-3-eroica--coriolan-overture-ccssa46524-20240221092829-front.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.114
    Antall liker
    22.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en DSD-plugin til Lyrion (tidligerer Logitech) Music Server. Den omformer DSD til PCM lokalt.

    Her mer Bruckner 9. Hebbe og Berlinerne i gloriøst analogopptak i 5274 kb/s VBR 24/192 FLAC til ørene via en Topping DX1 og en Senneiser HD 580 Presicion:
    1715667505301.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.114
    Antall liker
    22.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har en av denne til overs på LP?

    1715787881125.png


    Veldig fin kontrast til Barenboims full blås. Tatt opp i Sofiensaal av Culshaw og gutta, så det låter itte ille nei.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.114
    Antall liker
    22.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4893.jpeg

    Jeg ser på Sabine Meyer og Hagenkvartetten som spiller Mozarts klarinettkvintett. Opptak fra Mozarteum i Salzburg i 2000, på DVD.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.316
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    4
    Har klart å holdt meg borte fra DG's nye vinylutgaver.

    Her er det streaming fra Qobuz, blitt mye Bach i det siste og denne her liker jeg.

    bach cafe.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.331
    Antall liker
    11.238
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har en av denne til overs på LP?

    Vis vedlegget 1024734

    Veldig fin kontrast til Barenboims full blås. Tatt opp i Sofiensaal av Culshaw og gutta, så det låter itte ille nei.
    Har ikke den, må nok klare meg med tilsvarende med Klemperer, og boksen med Jochum, hvis det skal være vinyl.

    Ellers er det kort pause fra gjemmekontoret, og jeg er lei av å sole meg i hagen. Kjelleren er kjølig og fin nå.
    1715852616845.png

    Edgar Varèse, med Pierre Boulez, på LP fra CBS.
    Sjeldent god lyd til CBS å være.
    Heftig svær musikk dette. Gigantisk orkester med masse slagverk, et moderne HiFi Spectacular.
    Varèse skrev ikke mye, men var veldig nyskapende og innflytelsesrik. Var det ikke han Frank Zappa reiste for å treffe i sin ungdom?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.133
    Antall liker
    1.393
    Takk for linken. Hr. Zappa skriver alltid annerledes, men særs underholdende.
    Steen

    PS: Sjekket min Discogs for å se om det skulle være noe Varese der, men fant bare Ugo Savarese, som synger i en lite kjent Traviata under hr. Mogliotti.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.507
    Antall liker
    9.562
    Måtte sjekke og fant denne, lenge siden den er spilt så får legge den på lista. En Classic Records utgivelse fra 2002 med Bernie Grundmann bak spakene. Originalt gitt ut i 1966.



    IMG_1934.jpeg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.942
    Antall liker
    104.441
    Torget vurderinger
    23
    "Hvem er den dama som synger?" spurte kona.

    Bruno de Sa. Bayreuth Baroque Opera Festival.
    Definitivt ikke min greie.

    20240516_215843.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.114
    Antall liker
    22.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kontratenor er aquired taste ja. Det artige er at de gjerne har en ganske så maskulin talestemme.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.850
    Antall liker
    9.542
    Sted
    Trondheim
    Det er ganske mye å ta av i tsjekkisk musikk. Dvořák, Smetana og Janáček trumfer jo det meste, men Tsjekkia har jo fostret mange komponister som man ikke umiddelbart forbinder med Tsjekkia - Biber, Mahler, Gluck bl.a. Og i den klassiske perioden er det jo mye å ta av. Mysliveček, Koželuh og flere av komponistene fra Mannheimskolen hadde jo røtter i Böhmen, men det er jo mange som ikke har skrevet så mye som det er verdt å bruke mye tid på. Suk, Foerster, Novák og Ostrčil f.eks. (selv om både Suk, Foerster og Novák har flere verk som er verdt å ha hørt). Martinů er veldig variabel. Det beste er flott, men han gjentar seg selv for mye.
    Og så har vi komponistene som endte sine liv i tyske konsentrasjonsleire - Pavel Haas, Viktor Ullman, Hans Krása, Gideon Klein etc...

    Når det er sagt finnes det jo også mye flott musikk fra norske komponister som man sjelden hører. Få, om noen, har hatt samme påvirkning på musikklivet i Europa som de tsjekkiske, men det finnes mye flott norsk musikk som man sjelden hører.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er ganske mye å ta av i tsjekkisk musikk. Dvořák, Smetana og Janáček trumfer jo det meste, men Tsjekkia har jo fostret mange komponister som man ikke umiddelbart forbinder med Tsjekkia - Biber, Mahler, Gluck bl.a. Og i den klassiske perioden er det jo mye å ta av. Mysliveček, Koželuh og flere av komponistene fra Mannheimskolen hadde jo røtter i Böhmen, men det er jo mange som ikke har skrevet så mye som det er verdt å bruke mye tid på. Suk, Foerster, Novák og Ostrčil f.eks. (selv om både Suk, Foerster og Novák har flere verk som er verdt å ha hørt). Martinů er veldig variabel. Det beste er flott, men han gjentar seg selv for mye.
    Og så har vi komponistene som endte sine liv i tyske konsentrasjonsleire - Pavel Haas, Viktor Ullman, Hans Krása, Gideon Klein etc...

    Når det er sagt finnes det jo også mye flott musikk fra norske komponister som man sjelden hører. Få, om noen, har hatt samme påvirkning på musikklivet i Europa som de tsjekkiske, men det finnes mye flott norsk musikk som man sjelden hører.
    Denne symfonien er bra: Josef Suk- Symfoni Nr 2 "Asrael" Op. 27
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.850
    Antall liker
    9.542
    Sted
    Trondheim
    Ja, Asrael er vel hans mest kjente verk. Pohádka (Eventyr) er også fint. Og han har en strykeserenade som er flott. Strykekvartetten også - han har flere flotte ting. Skulle nok vært nevnt blant de som har skrevet mye fint, og ikke bare enkeltverk. Elev av Dvořák og gift med hans datter, Otilie.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.761
    Antall liker
    3.988
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Ostrčil er jeg ikke kjent med, men de andre du nevner har jeg jo vært borti. Får la det bli neste gang jeg søker hos Presto.
    Hvorfor avbilder de Peer med Selbustrømper? Forresten er vel den der vesten også (i hvertfall lik) Selbubunadens vest... Tsk.. tsk...
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er mulig det er Selbubunadens vest, men hvorfor klarer de ikke å skrive Øivin Fjeldstad ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.850
    Antall liker
    9.542
    Sted
    Trondheim
    Du vet vel at Peer var fra Selbu? Alt dette tullet med Besseggen og Dovregubben, nei det var i Selbu og Sylene det foregikk! :D
    Ibsen skrev jo Peer Gynt mens han bodde i Sorrento, så det er ikke rart at han rotet litt med geografien.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    London er jo den amerikanske delen av Decca. Hva kan du forvente?
    Med de digitale mulighetene man hadde allerede i 2012 da plata ble utgitt, burde de klare å trykke bedre enn" oiven" på coveret. Men musikken er bra og pressingen helt super!
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    210
    Antall liker
    379
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Mer høytidsstemt kan ikke jeg få det på nasjonaldagen vår. Gratulerer med dagen🇧🇻
    Screenshot_20240517_145736.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.114
    Antall liker
    22.384
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var en deilig deilig dag og nå var det også ganske deilig med et snitt pilsener og

    1715976670975.png


    Dette er en formidabel innspilling. Rudolf Barshai dirigerer. En vakker gang skal jeg få det med i metadataene.
    Dere som liker Mahler og kanskje liker å nerde bittelitt: Youtube; The Mahler Foundation. Morten Solvik kjenner jeg faktisk. Vi har drukket Spritzer i Wien.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn