Et par timer med symfonisk musikk av mer eller mindre obskure komponister rundt år 1800, som lavmælt akkompanement til nattas websurfing og boklesing. Vel, hvor "obskure" Rejcha, Gossec, Vanhal osv er avhenger jo av øret som hører; Kraus er kanskje den minst kjente. Fint er det okkesom.
Mentioning Rattle and the Berlin Philharmonic reminds me that I am sure I will again receive e-mails pointing out that I have not mentioned the DG recording of this work by Herbert Von Karajan. Well now I have mentioned it and so I will pass on to Giuseppe Sinopoli’s version also on DG. This is not far short of greatness but that falling short is all it takes to rule out a recording of this work. He can bring out the contrasts well but this is at the expense of being too languid in too many of the intimate passages which I think interrupts the symphonic flow too much.
- Tony Duggan
Er egentlig mere interessert i hva du mener om No.5, enn hva Tony Duggan synes. Både han og Hurwitz har hatt alt for stor innvirkning på hva "man" bør høre på. Det blir fort litt som pickup diskusjonen i en nabo-tråd. Sinopoli blir ofte "nesten slagtet" for sine mahler innspillinger, men Jeg synes han innehar mange av de samme egenskaper som Kubelik.
Nå er det sistesatsen i Bruckners niende på Mezzo
I kveld ble den gjengen her med Leoš Janáček - Kreutzersonaten (og en novelle) og Arnold Schönberg Verklärte Nacht for strykeorkester på Operaen.
Har dere noen erfaringer med Det Norske Kammerorkester? Det var forøvrig interessant med tanke på lyd siden jeg satt perfekt til. Jeg lukket øynene noen ganger og forestilte meg at jeg hørte på et anlegg.
Mahler 5 med Sinopoli var en av mine tidlige CD-er , etter anbefaling fra venner som spilte den for første gang med Harmonien. Sinopoli står seg godt fremdeles.
Nå en sjekk i LPboksen med Brucknersymfoniene, Eugen Jochum i Berlin.
4. symfonien igjen, i Berlin. Scherzoen låter gøy, strålende moro som går unna
^Jeg likte Sinopoli-innspillingen godt, men jeg må jo ha null snøring (det er ikke så himla lett å få snøring på Mahler) siden jeg også liker Karajans M5 og hadde en fin kveld med M2 i operaen.
Uansett: Mahlerbiblioteket er i ferd med å bli større her (eks. fire M5 på harddisk, 1 på sort gull). Det var fint å komme over de Inbal-innspillingene, og uti november skal jeg sette av goood tid til Klemperers M7.
M7 er bryet verd. Mange opplever en større terskel for å nyte denne symfonien. Den har nerve og intensitet, men ikke av den lettvinte typen. Jeg oppdaget den seint, og har flere gode grunner til å interessere meg spesielt. Har hørt den på konsert bare en gang, men det var i Concertgebouw og det rev skikkelig. Solisten i åpningen fikk ekstra applaus fra meg, ikke ofte jeg hører sånt i symfonisk repertoar. Noten står på stativet hjemme, den er ganske vrien å spille, jeg spanderer en playalong av og til
Jeg har falt for de tre midtsatsene i M7. Det skjer så mye kult og rart der. Er på jakt etter Abbados studioinnspilling; da tror jeg forskningsgrunnlaget er ok.
Ett skritt til siden.
Joost van der Net, som har så god koll på DGG/DG-pressinger, liker denne Santini/Callas-Traviataen fra 1953, så da får vi høre hva som er greia. Har gått i Kleiber på DG her siden husker ikke.
@Antoine Jeg hørte Det norske Kammerorkester i Universitetets aula i fjor høst, i et program som handlet om galskap i musikk. Har også hørt Vilde Frang med dem da hun var fjorten omtrent, mulig at det var Elise Båtnes som hadde henne med seg da. Bra band, «moderne» kompakt strykeorkesterlyd, ikke tarm og gamle buer med lavt spenn.
DnK har min referanseinnspilling av Griegs Holberg og annen musikk for strykeorkester på BIS, og de er om jeg husker riktig også bra backing for Leif Ove Andsnes i en plate med et par kjente Mozart-klaverkonserter.
Stående applaus for Manfred Honeck og Concertgebouw med Bruckner 8 på MezzoTV nå.
Flashback igjen, jeg hørte denne med det orkesteret i den salen i 2018.
Og jeg som bare skulle ha en fredelig hvilestund etter en lang dag med jobb og musikkutøvlese.
Nok nå.
og @Lancaster den hosten er helt ufarlig. Tarm og gamle buer med lavt spenn er rent godartet. Ihvertfall for oss som er vaksinert ved eksponering.
Jeg hyller nok, mer enn bekymres, for hosten og liker tarmklangen veldig godt. Den kler den tids musikk og uttrykk utmerket i mine ører, og er en av de bedre vaksinasjoner jeg har fått. Sigiswald for alltid!
Det var, om jeg ikke husker fullstendig feil, Kuijkens innspilling av KV136-8 som ble brukt som kjenningsmelodier av Hillveg & Co. til diverse klassisk-programmer på NRK i hine hårde.
Tsjaikovskijs Spar dame fra bayersk statsopera på Mezzo Live nå. Superspartansk sett, Sopranen* ser ikke ut som en bolle og kjolen er fin også og nå ler hun av en tenor med pistol. Dette kan umulig gå bra.
Mens middagen putrer og sola varmer og viser støv på TVen spiller Grogory Sokolov konsert i Berliner Philharmonie
Det rykker litt i fingrene, da jeg selv spiller nr.2 fra denne. Sokolov åpner i et tempo som jeg kan henge med på. Så drar han av gårde, på alle måter.
Tidene endrer seg. I forne dager var det ikke gitt at man kunne falle tilbake på en modelkarriere, hvis det skulle vise seg at musikaliteten ikke holdt mål. I dag er vi begunstiget med topp kvalitet både for øre og øyne.
Tidene endrer seg. I forne dager var det ikke gitt at man kunne falle tilbake på en modelkarriere, hvis det skulle vise seg at musikaliteten ikke holdt mål. I dag er vi begunstiget med topp kvalitet både for øre og øyne.
Ettersom det står en avfukter og durer 4 m fra godstolen hører jeg nå Mendelssohns strykekvartetter gjennom et sett eldgamle støydempende/ Noise cancelling Sennheiser PXC 250 hodetelefoner:
Edit: Og det er så lenge siden jeg har brukt headset-utgangen på fang-pcen og selve hodetelefonen at det er fettet og korrodert i den grad at jeg må finjustere pluggen for å få begge kanalene
Vanskelig å angre på dette Discogs-kjøpet.
En artig sak eller to med M2 på en fornuftig utlagt dobbel-LP er at man ikke får attacca inn i Urlicht på grunn av plateskifte og at man må snu platen før koret kommer inn i finalen. Det tenkte du ikke på, Gustav!
I min tiår lange noen helger og noen helger ikke-travers av Bachs kantater sånn temmelig presist etter kirkeåret hører jeg dagen før dagen på BWV114 med Gardiner på SDG.
Dette er interessant. En parallell til Bach Collegium Japan og Suzuki i Bach. Vis vedlegget 1058442
Skal nøye meg med første sats nå, og så får vi se om jeg får hørt resten i ettermiddag.
Du kan jo gjøre deg selv en tjeneste å droppe hele sistesatsen
Alternativt kan du sammenligne fra ca 10 minutter og 48 takter framover, og spørre deg sjøl om dette er slik de døde sjeler står opp fra sine graver. Hør så på samme passasje med en av Klemperers M2'er. Seriøst, første gang jeg hørte dette, sjekket jeg om spilleren hadde hoppet over på 45 rpm.
Steen
Takker, ser for meg en slags invers av den tyrkiske marsjen i Norrington og LCPs LvB9. Har lovet meg selv å gjemme Klemperers M2 til CD-boksen lander her tidlig i november sammen med et par DG TOS og Vikingurs EP. Skal sammenlikne da.
Nå koser jeg meg med Kubeliks M2 sats 2 og 3. Det slår meg at mye forsvinner i innspillinger med alle fiolinene til venstre.