Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Carmignola.jpg

Tilbake fra en vellykket og fullpakket Barokkfestival i Trondheim. Et høydepunkt verdt å nevne var Carmignola i tre av Bachs cellososnater spilt på fiolin. At det går an å bli fortryllet av en times solofiolinspill er nesten hinsides, men dette var magisk, og trampeklapp i en fullstappet Vår Frues kirke.

God kompensasjon for at jeg gikk glipp av Belcea i Britten 3 i Bergen, men sånn er livet. Jeg fikk i hvert fall med meg Mahler 8 live i sommer. :)

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg legger den her, jeg. Gil Zilkha er også en musiker som i blant foretar et dypdykk i særlige temaer. Nå har han nettopp lagt ut en YT-video på 3 1/2 time, der han snakker om innspillinger av kammermusikk. Jeg har sett/ hørt på et par av langvideoene hans tidligere, og er nå godt i gang med denne. Det er ikke bortkastet tid. Etterhvert pleier han å utgi kortversjoner, som er utsnitt av de lange. Han er merkbart mer glad i historiske innspillinger enn jeg er, og er jo amerikaner, så Biber blir uttalt som Baiber osv, men pytt. Prøv et par utsnitt, det er lett å finne fram.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag norsk orgelmusikk. Fra Kulturrådets Klassikerserie, nå komplett i hylla her.
    Ftidthjof Anderssen: Fantasi over koralen "Av dypest nød"
    1738767163475.png

Audun Boysen spiller på Åkerman&Lund-orgelet i Katarinakyrkan i Stockholm. Innspilt 1984, altså før den katastrofale brannen 17.mai 1990. Et sagn sa at det hvilte en forbannelse over kirken, og at den kom til å brenne to ganger. Tung historie på det stedet.
    Produsent og lydtekniker var Arne Akselberg. Dette er sannsynligvis en plate fra en biblioteksamling, kanskje aldri spilt før. Stor og velklingende orgelmusikk. Enorm orgelbass går kjellerdypt, fint på store elektrostater, og nydelig myk orgelklang, ekstra fint med riktig pickup.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. forrige post:
    Koralen "Av dypest nød" var inntil idag ukjent for meg, men jeg syns det var noe kjent ved melodien da jeg spilte plata. Den er en gammel salme fra 1500-tallet tilskrevet Martin Luther.
    Screenshot 2025-02-05 at 23.15.58.png

Originalen heter "Aus tiefer Not schrei ich zu dir", tittelen kan gi gysninger på høylys dag, klinger kanskje like dramatisk på nynorsk i Elias blix sin oversettelse "Or djupsens naud eg ropa må". Den står i den norske salmeboka, og den er brukt flere ganger av Bach, både i koralforspill og i kantaten BWV38. Da er sjansen stor for at jeg har hørt på den før ja. Alltid noe å lære.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her musikalsk indrefilet: Mahler 2 Kubelik, 2. og 3 sats. Jeg har begynt å skille innspillinger mellom de som har delte fiolinseksjoner og ikke. De som ikke har får ikke bli med videre, men nå hadde jo både Kubelik og Klemperer skjønt greia så jeg er ok.
    IMG_5358.jpeg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.686
    Etter søndagens M8 fra Bergen på NRK2, har jeg gått rundt og messet på finalen i fire dager nå. Var veldig imponert over selve filmingen av konserten. Det var tydelig at regissøren hadde gjort et skikkelig forarbeid, og hadde kamera på de forskjellige utøvere eksakt før innsatsene. Herlig.
    Satte på Sinopoli (igjen) nå i kveld, mest for å få en litt lysere helden-tenor som jeg mener er nødvendig i dette verket. Her kommer gåsehud og tårer skiftevis igjennom hele finalen. Har du store nok høyttalere, får du også hele orkesteret og koret inn i stuen.

1000008671.jpg

Steen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brahms' motett Op. 74/1 Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen for annen gang i kveld etter først å ha hørt Defrost Youth Choir framføre den på konsert under Hamar kammermusikkfestival.
    1738872697538.png

Bra plate. Tidlig-Naxos har noen blinkskudd også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn