Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å, jeg hadde vært opp et par timer allerede. :)

Kvinneglam, altså glamorøs kvinne, altså Netrebko. Jeg er en enkel sjel.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    I kveld har jeg dratt frem en liten raritet, et av Schuberts Singspiele – Die Freunde von Salamanka. Ikke akkurat Wagnerske dimensjoner over dette, men morsomt å utvide horisontene med noe helt ukjent fra tid til annen. (... om jeg bare klarer å spore opp libretto skulle mye vært gjort.)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldi
    Bellezza Crudel-skiva fra 2L, Tone Wik og Barrokkanerne. En aldeles glimrende samling soprankantater og konserter, bl.a. NRK Mytekalenderen-fagottkonserten.

Men det sniker seg inn en liten tvil om lyden her, ref. vredensgnags inkurier: Har HDtracks digitalisert analoglyden fra en svett SACDspiller til 24/96, eller har de fått 24/96 PCM fra 2L, eller har jeg kjøpt platen safe og fint direkte hos 2L? Åååå, det er ikke lett å være audiofil. ;D

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt Hilary Hahn spille Niels Spohrs åttende fiolinkonsert i kveld. Helt grei den.

Denne kvinnen ser snart 15 år yngre ut en det hun er.

Har blitt litt Wagner også. Götterdämmerung 3. akt, scene 1, med Rhindøtrene og Siegfried. Neida, de fikk ham ikke til å gi fra seg ringen, som vanlig. Og så kom Fæle-Hagen, og så ble det natta. Windgassen for Solti. Jeg synes vel at Culshaw og gutta ratter litt vel mye på pan-hjulet; Disse jentene formelig skvetter fra Rhinens ene bredd til den andre.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.570
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hagen, was tu'st du? Hagen, was tatest du? Unrecht recht ich! (Eller skal det være "Meineid rächt ich"?)
    Og enda er de ikke ferdige med hylinga; tenk å gjøre slikt mot en fin og snill hest.

Nuvel, Dame Kiri får synge noen sanger fra Auvergne her.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, i Køben kom B. ut av flammene igjen med en Baby. Men det var dårlig med hester der, mye mer sjampis.

Jeg har hørt noen fæle greier med Kiri (ikke bare fine, dessverre). Drev hun og spilte inn og opptrådte over stemmens tålegrense?

Tillegg: Etter Wagner var det riktig forfriskende med litt Stockhausen: Klavierstuck I. Herbert Henck spilte.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Cembalokonsert av klasse, nærmere bestemt Bachs i d-mall. Med Ralph Kirkpatrick/Rudolf Baumgarter fra Festival String Lucerne, på Archiv. Dårlig bilde, på mitt cover står det cembalokonzerte.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Å kjære...

Men Yuja Wang kan spille også. Akkurat nå Ligetis Etude nr. 4 "Fanfarer", fra debutskiva hennes på DG.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.679
    Var i tigerstaden i går, og forvildet meg inn på en bruktsjappe (antiquitetsboutique) og kom over denne:

Helt ny, LP'ene har aldri vært ute av cover, og librettoen aldri lest. Var nesten flau da damen bak disken krevde 70.- for den.
    Og ja, den er så framragende som det sies.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.570
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg sitter her med Robert Riefling på øret i Beethoven. Har bare hørt gjennom konsertene ennå, men dette kunne han. Selvsagt høres det at det er live-opptak, men dette repertoaret passet Riefling utmerket. Skal ikke være smålig og sammenligne med "store" utlendinger; suffice it to say, dette er også i høyeste grad "gyldige" tolkninger. Anbefales til alle som er litt eventyrlystne på alternativer i dette.

Det er 2 cd-er; 1 med sonatene 30, 31, 32; 1 med konsertene 4 og 5.
    Bernt K

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Støtter det innlegget, berxter. RR er en anerkjent pianist, og fortjener den oppmerksomhet han måtte få.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schubert D804 "Rosamunde". Alban Berg-kvartetten.

Meget godt. Prikkfritt skarpskårent ensemblespill og velanvendt rubato. Kan bli en favoritt denne her.

V

vredensgnag

Gjest
    Adagioen i Schuberts kvintett i C, som fremført av Alban Berg med Heinrich Schiff.

I tillegg til å være en fullstendig vidunderlig komposisjon blir den fremført så uendelig musikalsk at jeg måper hver gang jeg hører den, og denne har jeg hørt mange ganger.
    Når jeg tenker meg om er dette nok min yndlingsfremføring av musikk, noensinne.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Nå blir det Wagner på meg på kontoret idag. Valkyrien fra:

Til min forskrekkelse oppdaget jeg at jeg bare har rippet en av de 6 komplette ringene jeg har (Karajan, Böhm, Solti, Furtwängler, Barenboim, Sawallisch)

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Nå blir det Wagner på meg på kontoret idag. Valkyrien fra:

Til min forskrekkelse oppdaget jeg at jeg bare har rippet en av de 6 komplette ringene jeg har (Karajan, Böhm, Solti, Furtwängler, Barenboim, Sawallisch)
    One Ring to bind them all!

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    13
    Valentino skrev:
    Vivaldi
    Bellezza Crudel-skiva fra 2L, Tone Wik og Barrokkanerne. En aldeles glimrende samling soprankantater og konserter, bl.a. NRK Mytekalenderen-fagottkonserten.

Men det sniker seg inn en liten tvil om lyden her, ref. vredensgnags inkurier: Har HDtracks digitalisert analoglyden fra en svett SACDspiller til 24/96, eller har de fått 24/96 PCM fra 2L, eller har jeg kjøpt platen safe og fint direkte hos 2L? Åååå, det er ikke lett å være audiofil. ;D
    Vi leverer WAV 24/96kHz direkte til HDtracks. Filene hentes fra original master i DXD (24/352kHz) ned til 96kHz med Weiss SARACON programvare.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Morten Lindberg skrev:
    Valentino skrev:
    Vivaldi

Vi leverer WAV 24/96kHz direkte til HDtracks. Filene hentes fra original master i DXD (24/352kHz) ned til 96kHz med Weiss SARACON programvare.
    Takk skal du ha!

Jeg hører på Bachs h-mollmesse. Vår grev Harnoncourts innspilling med Concentus Musicus Wien og Arnold Schoenberg Chor fra 1986. Jeg fant en beskrivende sammenlikning av Harnoncourts to innspillinger her: http://www.bach-cantatas.com/Vocal/BWV232-Harnoncourt.htm

Kjekt nettsted, og så helt i html da gitt!

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Magdalena Kozena har sunget Händel-arier et par timer. Hun er nok den jeg liker best av dagens mezzoer totalt sett.

(Nå må jeg ut (store glassflater og ingen gjennomtrekk, selv katta sliter).)

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kozena er fin, ingen tvil om det.

Her spilles Saint-Saëns pianokonserter igjen, denne gangen Pascal Roge med Philharmonia og Charles Dutoit

Vakker musikk disse pianokonsertene, og meget elegant instrumentert for mine ører.
    Så fine er de at de får bli med meg i bilen på fisketur idag. Nr. 2 og 3 må spilles flere ganger før de går helt inn hos meg, de andre var full klaff med en gang. Pascal Roge og Dutoit spiller mye langsommere enn Stephen Hough og Oramo, og jeg syns det kler musikken, selv om begge klinger fint.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Her spilles det Beethovens sonater fra avbildet boks. Et av mine beste kjøp innen klassisk musikk, der Kempff briljerer med velbalansert patos, lettbenthet, flyt og lyrisk frasering.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å ja, den er deilig. Jeg har de innspilingene på LP.

Jeg spiller den samme platen med Madde som geiraa viste for noen få innlegg siden.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Ja, kjempedeilig. Men har man Kempff-boksen trenger man opplagt også et annet sett for å rydde nye stier i dette landskapet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe mener det andre (eg. første) settet skal være Gilels' nestenkomplette på DG. Det kjøpte jeg på hans anbefaling. Og så må man jo ha Pollini. Og Moravec er også flott. Og Brendel, men der er det tre sykluser å snuble over. Og Schnabel må man bare ha, og lyden er veldig flott i den nye Naxos-tapningen...

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Har foreløpig kun ett sett, men tar med meg anbefalingene dine. Blir neppe fem sett på en del år, men to-tre sett ser man fort nødvendigheten av. Takk for innspillene, Valentino.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    awe mener det andre (eg. første) settet skal være Gilels' nestenkomplette på DG. Det kjøpte jeg på hans anbefaling. Og så må man jo ha Pollini. Og Moravec er også flott. Og Brendel, men der er det tre sykluser å snuble over. Og Schnabel må man bare ha, og lyden er veldig flott i den nye Naxos-tapningen...
    Og jeg som bare har John Lill komplett (liker ham, elev av Kempff) pluss noen sporadiske. Kempff skal jeg ha, det er klart, og Pollini må sjekkes ut. Den komplette Brendel-boksen er hinsides dyr, koster jo like mye som å kjøpe separat.

Derfor spiller jeg i stedet gamle LPer

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Stimmung av Stockhausen.

En liten sirkel av sangere som sitter og "synger" over de samme grunntonene i 60 minutter med variasjon av klangfarge (med hjelp av nesefløyter og andre resonansgjenstander), avbrutt av opplesing og talte fraser på tysk, kan det være noe? Ja dette er hypnotiserende saker for den som har tålmodighet, strålende lyd. I tillegg er det et av de verkene som ga Stockhausen den kultstatusen som både inspirerte Lennon på White album, og som før det ga Stockhausen en plass på coveret til Sgt Pepper.

STRAVINSKY: Cantata for Soprano, Tenor, Female Chorus, 2 Flutes, 2 Oboes and Cello

Fantastisk plate i utrolig nærværende lyd og et vidunderlig verk, lysende klart og alvorlig. Innspilt i 1964, hør denne dere som tror at lyd har gjort store fremskritt de siste tiår. Etter min mening klart bedre enn Stravinskys egen innspilling i den omtalte totalboksen, og tilgjengelig for billige penger i diverse pågående Supraphonsalg i UK.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kempff er diskografisk sentral i Beethovens klaversonater. Nå lytter jeg til Pollini i nr.6, op. 10 nr.2. Det er så rasende flott at jeg utsteder kjøpsordre til alle som har sovet i timen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brahms igjen og igjen, nå Borodin-kvartetten med kvartett nr.2 op. 51

Passer greit siden jeg skal høre dem her neste uke.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kvelden tilbringes fortsatt i selskap med Beethoven, nå den første kvartetten i op. 59. Kveldens kandidater er Takacs, Guarneri (Decca-syklusen på Brilliant) og Endellion. De er noe av grunnlaget for oppsummerende kommentarer om op. 59 i en annen tråd. Dette er musikk som blir bedre dess mer du spiller den.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjører like godt flere Brahms-kvartetter, til langt på natt

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Kempff er diskografisk sentral i Beethovens klaversonater. Nå lytter jeg til Pollini i nr.6, op. 10 nr.2. Det er så rasende flott at jeg utsteder kjøpsordre til alle som har sovet i timen.
    Det gjorde ikke jeg, så jeg spilte den i stad.

Men nu Pollinis nyinnspilling (live) av "Waldstein"-sonaten op. 53.

gfredhei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    201
    Sted
    Oslo
    Denne er en av mine klassiske favoritter:

Dietrich Buxtehude, 6 Cantatas : ANIMA ETERNA / IMMERSEEL, JOS VAN - conductor / COLLEGIUM VOCALE

Utgitt av: Channel Clasiscs

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn