Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Fortsetter med Schubers klaversonate D 850, Lieder med Ian Bostridge - tenor, Leif Ove Andsnes - klaver. Suveren, her får Andsnes virkelig ut hele klangspekteret, synes jeg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alf Hurums symfoni med Stavanger Symphony Orchestra, Alexander Dimitriev på Simax.

Dette er spennende og impresjonistisk musikk, på en måte unorsk, men likevel veldig skandinavisk i klang og følelse.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Alf Hurums symfoni med Stavanger Symphony Orchestra, Alexander Dimitriev på Simax.

Dette er spennende og impresjonistisk musikk, på en måte unorsk, men likevel veldig skandinavisk i klang og følelse.
    Spennede. Dette er helt ukjent for meg, selv om jeg kjenner SSO godt. Denne måtte jeg lete langt nede i diskografien på www.sso.no for å finne. Jeg liker veldig godt lydproduksjonen på SSO sine utgivelser på BIS, men hvordan er lyden på denne fra Simax?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:

Jeg liker veldig godt lydproduksjonen på SSO sine utgivelser på BIS, men hvordan er lyden på denne fra Simax?
    Tja si det. Jeg har liksom sluttet å høre på "lyd". Stort lydbilde, kanskje litt monolittisk, men en lyd jeg gjenkjenner fra mange Simaxproduksjoner. Ikke så bra som Simax sine Fliflet Bræin symfonier.

Platen er ganske grundig diskutert i denne tråden, let fra s 25 og utover:

http://www.good-music-guide.com/community/index.php/topic,256.0.html

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ferie og Wagner. Verandadøren åpen, Ring Resounding på sidebordet: Culshaw skriver at den aller siste biten orkestermusikk på Das Rheingold ble tatt opp etter pause i en aller siste ekstrasession som ble ferdig midt på natta. Wienerfilharmonikerne hadde drukket nattmat (store mengder hvitvin), og spilte i følge Culshaw som guder. Det høres fabelaktig ut, iallefall.

Skål for Wienerfilharmonikerne!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Argerich og venner spiller Schumann, klaverkvintetten op 44. aldeles utmerket.

Bernt K

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    På Symphonia/Tring med Hymisher-Greenburg spilles Berlioz' Symphonie Fantastique. Fint dette.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Heads up, Gunzi!

Beethoven: Pianosonate op. 22 i B-dur. Gilels, på DG.

V

vredensgnag

Gjest
    I sannhet en skål for Wienerfilharmonikerne.
    I mellomtiden ønsker jeg å rapportere den lille ironi at jeg etter år med Alltid klassisk på radioen i disse sommerukene, nå har måttet gå over til DRs klassiske sendinger på FM. Disse kommer rent og pent inn her på Sørlandet. Goodbye NRK.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommersending fra Bøyum idag inneholdt blant mye annet

og

Elektrostatisk nydelige begge to, og nesten gratis tilbudsvare hos Aktiv Klassisk A/S

Jørgen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg svømmer rundt på bunnen av Rhinen:

Wagner: Die Walküre. Solti.
    Måtte ta for meg det vanvittige alpehornet til Hunding i akt 2 scene 5. Åfyttehelv! for en lyd! Fortsatte med akt 3. Artig effekt med valkyriene som virkelig høres ut som at de flyr gennom lufta på hestene sine. Og så forbanna som Wotan er! Fantastisk innspilling, skal du ha en Ring uten bilde er det Solti-Culshaw som gjelder. Jeg har talt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Robert Wagner hadde også vært et tøft navn, Valentino. Du kunne startet par i hjerter 2 med avatarjenta.

Her en ganske fyrrig start etter en high-end shave og litt high-end kaffe, Shostakovichs fjerde på Naxos.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fritt etter HoJ og Maha:

Andras Schiff spiller JSB WtK1. Solid JSB-referanse i JB, vet vi jo.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I dag bl. a. Mozarts c-dur sonate K 330, med Pletnev på DG. Den bringer sol i sinnet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Hilsener fra Praha, musikkvenner!

Har ikke hørt så mye i det siste, men har vært på en liten "shopping-spree" med tsjekkisk musikk. Så når jeg kommer hjem (og i bilen oppover) blir det mye Martinu, Eben, Hanus, Novák, Haas o.l.

Følgende er kjøpt inn for senere nytelse:

+ litt til. Noe å glede seg til :D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg har nettopp hørt gjennom Telemanns "Brockes Passion" med Jacobs & co. Anbefales!

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Morgen!

Murray Perahia, Radu Lupu og Det engelske Kammerorkester i Mozarts konsert i Ess-dur for to pianoer KV365.

Denne er helt riktig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johannes Ockeghem: Missa Prolationum

Schola Cantorum Stuttgart.
    I en superb CD-boks fra Brilliant Classics

Missa Prolationum. Et virkelig mesterverk fra 1400-tallet.
    Dette har magien og mystikken over seg, og holder det litt kjølig i stua her.

Jørgen

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Beethovens op. 111, med Pletnev live i Carnegie Hall. Denne tolkningen oppleves forskjellig hver gang jeg hører den, men har alltid noe å si. Før det Bach/Busoni "Chaconne i d-moll"; en hyllest til Michelangelis legendariske tolkning fra Abbey Road 27. oktober 1948. Ham kan ingen imitere, og Pletnev står forøvrig godt på egne ben. Nå Beethovens op. 51 nr. 1 "Razumovsky", i første omgang med Cleveland Quartet. En kjær innspilling av et kjært verk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klassisk:
    Elgars deilige versjon av Händels Overture i D-dur fra Chandos Anthems
    arrangert for brass band på denne klassikeren av et album

Grandios og hyperengelsk, framført av legendariske Black Dyke Mills Band. Originalkomposisjoner og arrangement. Lyden av et godt brassband er spennende også i hifi-sammenheng, krevende greier og kan være meget imponerende. Bør spilles høyt!
    Prøvelytt

Jørgen

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mye flott der, otare. Her dempes varmen med Schuberts niende. Virkelig fin og energisk denne coverversjonen fra Naxos. Hmm, skal vi se. Sauvignon Blanc blir riktig nå. Frisk, fruktig, sommerlig. Ja, dette blir bra.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    På tide å hylle avataren min litt - og dempe inntrykket av at jeg er autist med bare Gilels-innspillinger limt fast i cd-skuffa.
    Kogan med Paganini violinconsert nr.1 Joda, jeg er enig med mange i at Rabin kanskje har øde-øy-versjonen, men Kogan har en maskulin og direkte tilnærming som fascinerer, samtidig som enkelte partier fremstår som ren lyrikk...
    Denne ble spillt inn i 1950, og det fantes ikke mange versjoner som referanse på den tiden. Heifetz og Oistrakh rørte knapt Paganini, og selv om det finnes tilgjengelige versjoner fra Fransescatti og andre innspillt i samme periode, tror jeg Kogan satte en standard når det gjelder den selvsikre og entydige fremføringen som jeg syns kler et stykke som så til de grader bæres av teknisk kontroll og virtuositet.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    geiraa skrev:
    En annen enakter. Litt ujevne sangprestasjoner, men Pavarotti er stor.
    Å ja, Pavarotti i 'Vesti La Giubba' er noe av det sterkeste du kan servere!

Jeg sitter i hagen og spiller Mahlers 8. symfoni på iPod

mens jeg leser 'This Is Your Brain On Music: The Science of a Human Obsession' av Daniel Levitin

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Jøgga skrev:
    geiraa skrev:
    En annen enakter. Litt ujevne sangprestasjoner, men Pavarotti er stor.
    Å ja, Pavarotti i 'Vesti La Giubba' er noe av det sterkeste du kan servere!
    Helt enig, den arien er strålende. Må for øvrig korrigere meg litt; Pagliacci har 2 akter.

Jeg sitter i hagen og spiller Mahlers 8. symfoni på iPod

mens jeg leser 'This Is Your Brain On Music' av Daniel Levitin
    Med 7 grader ute tror jeg jeg foretrekker å høre musikken min innendørs. :(

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på Barenboim fra Bayreuth. Wagner, selvfølgelig. Die Walküre, 3. akt. Utrolig fascinerende med den "omvendte" plasseringen av fiolinene. I Valkyrierittet gir det fantastisk kaskaderende effekt, som om orkesteret blåser de åtte sopraner opp under scenetaket. Hihi. Kjekt med soundstage.

Og slik så det ut:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kaller fortsatt Loussiers jazzede versjoner for klassisk, nå er det "Plays Debussy" som runder av

så får puristene gispe.
    EDIT: Så får Fassbänder synge Brahms; Altrapsodien og Nänie:

Bernt K

Vedlegg

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Mozart: March: k189 "Scottish chamber orchestra"

Vedlegg

S

Steinar O

Gjest
    Har hatt besøk ikveld, god venn og Stravinsky elsker. Jeg ble tatt litt på senga her.
    Eneste kjennskap med komponisten er igjennom 22CD Works boksen, Tr.h-Oslo t/r pr. bil.

Ikveld startet vi med vårofret. En tøff start. Klassisk musikk blir ikke det samme etterpå, eller man må ihvertfall ta en pause for omstilling/ rekalkulering :D

Videre hørte vi ulike anbefalte komposisjoner fra en seinere periode. Vakkert, tøft, spennvidde og man dras inn i musikken.
    Jeg må si MA høyttalerne er godt plassert nå, 252/300 fra Naim brilljerer på denne musikken og kilden er en laptop og Dac til 1600,- ::)

Stravinsky krever oppmerksomhet, er krevende, men duverden, dette var utrolig...fantastisk.

Vi har avtalt nye lyttekvelder 8)

http://www.amazon.co.uk/Petrouchkka-Sacre-Printemps-Pierre-Boulez/dp/B000001GGJ/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1246744992&sr=1-6

http://www.amazon.co.uk/Stravinsky-Symphony-Stephen-Roberts-baritone/dp/B000002ZO4/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1246745060&sr=1-2

http://www.amazon.co.uk/Stravinsky-Symphony-Igor/dp/B000031X7Y/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1246745147&sr=1-1

CD5 fra denne boksen

http://www.amazon.co.uk/Works-Igor-Stravinsky-Box-Set/dp/B000PTYUQG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1246745210&sr=1-1

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Seriøs og sterk godnatt-musikk her nå:
    Haydns 'Jesu syv siste ord på korset'
    i originalversjon for orkester
    med Jordi Savall og Le Concert des Nations

Får ikke sove av dette, spiller heller hele en gang til.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Zimerman ER Chopin han, nærmest. Virkelig.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Claudio Arrau - The Last Sessions. I motsetning til Horowitz, trenger Arrau syv CDer der H nøyde seg med én. Men Arraus utvalg er slik at han er tilgitt. Bach, Beethoven, Schubert og Debussy. Inkl. min yndlingssonate av LvB.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HEINRICH VON HERZOGENBERG, Piano Quartets, String Trios, Legends.

Morsomt for å forstå hvor Brahms står i det store bildet. Ganske bra og tidvis veldig vakker musikk av en av Brahms venner, men ingen Brahms selvsagt. Er man på jakt etter "nesten-Brahms" er dette stedet å starte:

Xavier Scharwenkas komplette kammermusikk på en Hyperion Dyad (2 for the price of one)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ang. Horowitz' siste: DG rappet de to første sessionene foran nesen på Sony, så Horowitz at home må man ha med.

Er det ikke en DG-plate til fra de opptakene tro?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klassisk dette også

Det er helt ufattelig idag hvordan denne ble behandlet i Norge da den kom i 1960. Bannlyst og utskjelt av Norsk Komponistforening og mange andre, ”...en voldtekt av våre nasjonalklenodier” (Aftenposten).
    Ja, rett og slett forbudt i ti år, både platesalg og radiospilling! Det er noe å tenke på. Og det er slett ikke en parodi eller en gimmick, dette er meget smakfullt og fullt av respekt for originalen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn