Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wagner: Die Walküre. Solti.
    Utreise: 1.akt.
    Tilbakereise (snart): 2. akt.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Prologen til Böhms Götterdammerung. Jeg vet Tristan-åpningen skal være fasitsvaret på Wagners beste orkestermusikk, men kan ikke påstå jeg har vanskelig for å forsvinne inn i musikken etter at de tre Norner har gått sin kos.

V

vredensgnag

Gjest
    Var ute i skogen med rifla i går, og hva er da riktigere enn:

Jeg ser ellers at det er en tråd om musikksmak her inne ...

(Var innom amazon.com for å hente cover-illustrasjonen til dette innlegget. Ved neste besøk på amazon kom det forslag om hva annet jeg måtte være interessert i, grunnet det jeg hadde kikket på.
    Jeg er litt i tvil om valget helt til høyre ...)

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Janacek: Strykekvartett nr 2 fra HM-boksen. Meloskvartetten.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nesten ferdig med 3. akt av Walküre. Far og datter er nesten enige om hennes overgang til de dødelige. Solti. Avslutningen får vente.

Nå er det tid for Brahms:

Verdens beste band i Strykekvintett nr. 1 i F-dur op. 88.

Tillegg: En herlig kvintett er det. 3 satser, der førstesatsen er riktig så våryr, mellomsatsen er både grave og presto. Og sistesatsens hovedtema er en Bach-ripoff. ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det på tide med litt levende musikk: Borodin-kvartetten skal spille Sjostakovitsj for oss.
    Endelig Kammermusikkfestival, og det blir en fin uke.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Zurück vom Ring! Ferdig med Götterdammerung, med andre ord.
    [video]146tTKSXu7s[/video]
    «Here, then, are what somebody called the high priests of flawlessness; men who love Wagner, men who love music, men who are not afraid to harness machines to the endless search for perfection. Men and musicians coming now to the end of an epic chapter in their recording of the Golden Ring.»

Herlig!

V

vredensgnag

Gjest
    Den filmen ligger hos Posten, på vei til Valentino, etter at jeg så den forleden.

Fantastisk energi på Solti. Gud i himmelen som de røyker under arbeidet med opptakene! Hadde glemt at folk hadde fast sneip i kjeften før.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gleder meg!

Dro igjennom Harnoncouurt og Concertgebouws innspilling av Schuberts store C-dursymfoni, den niende, i bilen i dag tidlig. Beste jeg har hørt. Passasjer som kan virke tungbeinte til og med i hendene på Solti og Wienerfilharmonikerne spretter av gårde som en Nurejev på vei til nattklubben. Store kontraster i både dynamikk og utrykk. Og de hollandske treblåserne er fabelaktige.

Kjøp boksen. Den koster nesten ingenting. Schuberts symfonier må man ha hørt uansett, før man til slutt dras til bunnen av Rhinen...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til frokost:
    Haydn symfoni nr. 7

Forberedelse til lunchkonsert
    Og sola skinner :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ringen fungerer fint på toget. Avsluttet Walküre og Siegfried er akkurat ferdig med å smi Notung på nytt. Solti.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg er ikke påvirket ;) , men denne dukket opp hos en brukthandel, og må selvsagt høres:

slett ikke ille...

Bernt K

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Nei, jeg er ikke påvirket ;) , men denne dukket opp hos en brukthandel, og må selvsagt høres:

slett ikke ille...

Bernt K
    Akkurat den der har jeg også. Rett og slett fantastisk, lydmessig som musikalsk. Wagner rett i systemet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble mest imponert over van Mill, men det burde ikke overraske, da han gjorde en kjempetolkning av Ramfis i Karajans Aïda. Selvsagt gjør Flagstad og Svanholm også enorm innsats! Utmerket kvalitet, og jeg ville gjerne hatt hele Ringen med denne bestykningen. Karajan (som er den eneste jeg har komplett) kan gå hjem og vogge. Knappertsbusch var ingen smågutt.

Bernt K

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oy Veh!
    Skulle bare høre på denne Walküre-førsteakten, men tror dere ikke at Soltis Rhingull (har den enkeltstående) kom på øret også, da... Nekter å gå på (Wagner)kjøret igjen, så det må bli stopp etter den. :mad:

Bernt K

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Mozarts fiolinkonsert nr. 4 med Fritz Kreisler fra 1939. Alltid spennende å høre legender spille, og Kreisler må være noe av det største fiolintalentet som har levd. Maken til Mozart-spill. Har aldri hørt den fiolinkonserten spilt med slik finesse og ømhet. Dette er stort! Fra denne boksen:

som MDT selger for den latterlige summen £14,75.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Var innom Aktiv Klassisk i dag for å kjøpe Tannhäuser, den hadde han ikke på vinyl, så jeg kom hjem med denne.
    Noe helt annet enn utgangspunktet, men mannen bak disken var meget positiv til denne og Handels Messiah var en av min morfars absolutte favoritter, så da var det ingen vei utenom.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Linn-Messiasen har jeg på CD. Fin versjon.

Går i Wagners Siegfried her. Akkurat begynt på 3. akt. Solti.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Ja jeg satte stor pris på den :)

Mens jeg har deg her Valentino, i påvente av at Solti 'versjonen,' kom inn anbefalte han denne
    http://www.amazon.com/Ring-Nibelungen-Karajan-Berlin-Philharmonic/dp/B000009CMV som en meget god sak.
    Har du noe kjennskap til den ? Jeg spurte en annen kunde om det stemte, hvorpå han svarte lettere bestyrtet at var det en ting man ikke ble der var det bondefanget, kun utdannet, men jeg er ikke engang for novise å regne når det kommer til klassisk så noen ord på veien hadde vært fint.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Phuh, jeg kom meg opp av Wagnergropa, nå med Svjatoslav Richters smått legendariske Leipzigopptak av sen Beethoven:

Butts versjon av Messias er flott den.
    Karajans ring er da grei; selv om man kunne kanskje ønske seg en større Siegfried (enn Thomas i Siegfried) og en slemmere Hagen (enn Ridderbusch)...

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Takk Bernt.
    Jeg ble fortalt at den var mindre kraftfull men at forløsningen skulle ligge i detaljene(fritt etter hukommelsen.)
    Om ikke annet blir det en fin øvelse i å se om jeg evner å merke forskjellen Karajan vs Solti.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De er begge gode. Solti-Culshaw er nok mer spektakulær, men Karajans klangpalett er uendelig vakker. Her på bunnen av Rhinen trenges begge, selv om jeg nok holder en knapp på Solti. Tynne svigerslekta er med også der, hehe.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Valentino har noget å svare for. Egentlig skulle dette vært en kveld for rom og garageråkk.
    Men her er vi 6 gutter som har vært fjetret av Ringen siden 20.00. Rom har det blitt. Til og med Chablis.
    Garageråkk derimot, har ikke en sjanse i havet. Rått parti.
    Jeg er livredd for at dette vil bety at jeg skal bli helt nedsnødd på forskjellige tapninger av Wagners påfunn.
    Alarm !

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D

Selv er jeg oppe for å puste:
    Perahia/ECO i Mozarts pianokonsert nr. 19 i F-dur KV459. Perahia/ECO skuffer aldri i Mozart.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dog kjøpte jeg nr. 17 og 18 på vinyl her om dagen, og kan bare konstatere at LPens store omslag med ditto bilder ikke var en ubetinget fordel i dette tilfellet.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Første gangs snurr, Shostakovich nr 11.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg husker fortsatt en strålende fremføring av Shostakovich 12. i Berwald-hallen i Stockholm. Tok med en venn som aldri hadde vært på klassisk konsert (!), han ble øyeblikkelig omvendt.

Jeg er henfalt til denne igjen, og blir like glad hver gang. Første gang trodde jeg ikke mine egne ører. Spesielt i allegroen på Nr. 1 - "noe er galt!" - men neida, det ble spilt slik instrumentene kunne dengang.

Bestykningen er helt i tråd med originalfremføringen, med én musiker pr. stemme, i stedet for større orkestrering. Hver konsert har fått sin helt særegne karakter, noe som lett drukner i større orkestreringer.

Her kan man prøvelytte. Advarsel utstedt.
    http://nlhm.harmonia-mundi.info/brandenburg/images/807461.62.jpg

(Jeg har Linn-Messias på vinyl og høyoppløsning ... ubesluttsom, jeg?)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg husker fortsatt en strålende fremføring av Shostakovich 12. i Berwald-hallen i Stockholm. Tok med en venn som aldri hadde vært på klassisk konsert (!), han ble øyeblikkelig omvendt.

Jeg er henfalt til denne igjen, og blir like glad hver gang. Første gang trodde jeg ikke mine egne ører. Spesielt i allegroen på Nr. 1 - "noe er galt!" - men neida, det ble spilt slik instrumentene kunne dengang.

Bestykningen er helt i tråd med originalfremføringen, med én musiker pr. stemme, i stedet for større orkestrering. Hver konsert har fått sin helt særegne karakter, noe som lett drukner i større orkestreringer.

Her kan man prøvelytte. Advarsel utstedt.
    http://nlhm.harmonia-mundi.info/brandenburg/images/807461.62.jpg
    Og særdeles prisgunstig - 14 Euro - på prestoclassical.co.uk nå!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her spilles Ravel
    Daphnis et Chloé

Nyankommet, Chicago live med Haitink, mer enn godkjent hos meg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Tenkte jeg skulle prøve noe nytt:

Fransk komisk opera fra 1825 - ikke daglig kost her i huset. Denne har en kjent arie (Viens gentile dame). Behagelig musikk og morsomt å ha hørt. Og til ca 8£ fra MDT så har det ikke akkurat ruinert meg. Anbefales for de som vil ha noe behagelig vokalmusikk som man ikke behøver å bruke så veldig mange ressurser på å følge med i. Musikken holder jevnt over en god standard.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.571
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Erkegitar fra renessansen:

gir det seg ut for å være. Flott i alle fall. HDtracks har forresten mye fra Dorian.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jeg har tilbrakt en god del tid med dette settet i det siste. La dere ikke lure av at Mozart kalte denne musikken for Divertimenti, Serenader, Cassationer....dette er prime time Mozart og innspillingene er meget bra. Frisk, vital og polert musisering, og meget imponerende lyd. Naturlig, luftig, velbalansert, dynamisk og fokusert. Betalte 14 £ + masse i frakt fra mdt for et par uker siden, det er litt dyrere nå men går fortsatt under 200 grensa om jeg husker rett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.636
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Coverne er nytelser også. Når kommer Squeezebox Touch, mon tro?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn