Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    patro skrev:
    awe skrev:
    Da er vi i samme båt, patro. Kun det beste er godt nok.
    Ja, både band og verk!!
    Har forøvrig dristet meg til å bestille Cleveland med de sene kvartettene også, selv om du ennå ikke har lagt ut betraktningene dine, awe...
    Jeg spiller Skapelsen med Rene Jacobs på Harmonia Mundi. Har skaffet meg en free sampler med 35 minutters utdrag fra den komplette som kommer i oktober. Dette er det smell i!
    Du erter oss!
    Spørsmålet er hvor bra solistene synger. Resten stoler jeg på at Jacobs fikser, men sangstemmer kan han ikke lage.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    patro skrev:
    awe skrev:
    Da er vi i samme båt, patro. Kun det beste er godt nok.
    Ja, både band og verk!!
    Har forøvrig dristet meg til å bestille Cleveland med de sene kvartettene også, selv om du ennå ikke har lagt ut betraktningene dine, awe...
    Jeg spiller Skapelsen med Rene Jacobs på Harmonia Mundi. Har skaffet meg en free sampler med 35 minutters utdrag fra den komplette som kommer i oktober. Dette er det smell i!
    Du erter oss!
    Spørsmålet er hvor bra solistene synger. Resten stoler jeg på at Jacobs fikser, men sangstemmer kan han ikke lage.
    Yep. En Cliffhanger. Må høre utdragene mer enn en gang først.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    ......................
    Du erter oss!
    Yep. En Cliffhanger. Må høre utdragene mer enn en gang først.
    Samme solistene som sang i London i februar, antar jeg?
    Barbican er et vanskelig, det vet vi, så det er grunn til å tro at det skal låte bedre enn på konserten.

edit: Ikke akkurat samme solistene, ser jeg

Vi får med Johannes Weisser!

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vært igjennom Das Rheingold igjen. Solti.

Og Jacobs' Scöpfung er bestilt. Litt spent på lyden, om den er skrudd like tøft som Årstidene (for det er den!).

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Khachaturian - suiter fra Spartacus og Gayaneh

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Talich kan være litt lyse og skarpe i løden, så pils kan være passelige drikkevarer.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er akkurat ferdig med oppussingen av mitt framtidige lytterom, avsluttet med å leke elektriker, svett og støl (hihi, muren ble nydelig dekket med gipsplate). Dette feires med en (?) stor kald øl og Brahms klarinettkvintett fra den nye Amadeus-boksen. Høy CD-stabel postsending fra Bøyum idag utgjør reserve-spillelisten for resten av kvelden. Aaahh !!

Jørgen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Jeg har et vileskjær i mine forsøk på å penetrere Mahler. Pausemusikken er denne

er nå i gang med Symphony No.4 in D, K.19. Aldeles søtt og nydelig.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Må jeg få be dopingjegerne rykke ut...eller det er kanskje 45 år for sent.
    Kanskje har de drukket mye Møllers Tran, de gode herrer Kogan & Gilels.
    Russisk Vodka kan neppe frembringe den presisjon, dynamikk, kraft og fremdrift som disse stykkene presenteres med.
    Høydepunktet for min del blir overraskende nok ikke Kreutzer-sonaten, men Sonate No.3, Op. 12/3 Macho så det holder !!!
    Det er kanskje ikke de subtile nyanser som sitter i minnet etter å ha vært gjennom denne innspillingen....

Forøvrig den eneste innspillingen av de to gigantene sammen, hvis vi ser bort fra noen kammertreff med flere store navn samlet i tillegg.
    Det letes visstnok fortsatt etter flere glemte skatter i form av opptak med de to der borte i Moskva. Jeg håper jakten lykkes. Denne innspillingen er fra Leningrad.
    Gilels og Kogan skal ha hatt over 20 recitals sammen bare i Moskva, men opptak finnes altså knapt.

Studioinnspillinger? Njet!!

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå fra samme FiDi-boksen som i går; nå cd 14 og 15.
    EDIT: Aah, der var'n jo. Auf dem Wasser zu singen. Favoritten det.

Bernt K

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Måtte nesten høre Harpekvartetten da, med Endellion.

Men siden Val valgte Talich, fikk de avslutte med Mendelssohn opp. 12/13; de spiller som med et smil om munnen hele veien...

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Reprise på en super innspilling av Brahms andre klaverkonsert med Nikita Magaloff på klaveret. Med Orkest Den Haas/Willem van Otterloo, på Synchro. Jau, denne er knallgod, altså. (Spanderer ett bilde denne gangen, Valentino)

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Talich kan være litt lyse og skarpe i løden, så pils kan være passelige drikkevarer.
    Hmm, ja. Pils mot oddeharmonisk opptakselektronikk er lurt. I dag blir det ikke pils, men mye harpekvartett. Hjemmekontor er kjekt.

Edit: Det ble Vegh, Italiano, Tákacs og Endellion. Vegh glemmer at det er Beethoven som har skrevet scherzoen, men ellers er de framifrå. Italiano har større kontraster, Tákacs glinser, og Endellion blir kanskje litt straighte etter Tákacs.

Men nå er det tid for Wagner igjen, vel?

Dette klarer jeg å arbeide til. Somebody stop me!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gilels og Amadeus-kvartetten, det var et OK band

Dette går det an å like.

Neste er Bartok og den Mirakuløse Madarinen.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg poster mine tanker om ulike innspillinger av op.74 senere i kveld, Valentino. Det du sier her en spennende lesning. Forøvrig kan Domingo med harpe være en fin illustrasjon, og alle lidenskapelige mennesker har godt av en periode på Wagner-kjøret fra tid til annen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå M2 på NRK radio.. <glis>. Det høres foreløpig ok ut...

Bernt K

V

vredensgnag

Gjest
    Hver gang jeg lytter til denne savner jeg Mariss Jansons. Mens han var her i Oslo bodde jeg i spaseravstand fra Konserthuset ...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og som jeg har nevnt i annen tråd; den innspillingen Mariss J og Oslofilharmonien gjorde på Chandos er og blir favoritten ennå.

Bernt K

V

vredensgnag

Gjest
    Tenker du på hans Tchaikovsky-innspillinger, symfoniene? Underskrives.

V

vredensgnag

Gjest
    Undres om jeg ikke må ta meg en lang tur gjennom hva Cristoph Dohnányi har dirigert. Blir aldri skuffet.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Undres om jeg ikke må ta meg en lang tur gjennom hva Cristoph Dohnányi har dirigert. Blir aldri skuffet.

God ide. Denne cd'en er meget flott på alle vis. Og hva Konserthuset angår: Jeg hørte "Ein Heldenleben" der med Dohnányi og NDR, som han overtok etter Cleveland-perioden, i fjor, og det var en sterk opplevelse.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Først M2 på P2. Voldsomt kritisk kommentar i etterkant til orkesterets valg av museumsmusikk; rimelig sort-hvitt, synes jeg. Selvsagt mulig jeg er blendet av at jeg elsker dette gamle rælet.

Nå snurres DVD, med takk til Jøgga:

Første gang jeg har vært borti dette, og Rameau er ikke akkurat en jeg kjenner godt fra før av, så her er det greit å få lyd, tekst og bilde.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har rundet av kvelden med Schuberts "Die schöne Müllerin". Denne gangen med Quasthoff og Justus Zenden (DG, 2005), og de føyer seg inn i rekken av dypt givende utøvere. Her er lite som skurrer, og da ligger veien åpen for musikalske og litterære gleder i overflod.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Først ut var Beethovens pianosonate op109 med Paul Lewis, nå er det også Beethoven. Strykekvartett op135 med Vertavokvartetten. Fra kammerkonsert i Stange kirke under festspillene i Elverum 2007, der skull' n' vøri. Takk igjen Valentino, for en herlig plate.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Maurizio Pollini spiller Beethovens sene sonater i dette settet:

Det er direkte, åpent, klanglig, innsiktsfullt og lydmessig meget flott å lytte til Pollini i disse musikalsk og teknisk sett krevende mesterverkene. Det er en renhet i fremførelsen som er helt betagende i mine ører.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Charles Ives-dag i heimen i dag:

Dette er jo fantastisk flott og vanvittig vakkert. HVorfor har jeg ikke hørt mer på Charles Ives tidligere?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har i løpet av kvelden hatt et gjenhør med András Schiff i Beethovens op.2 nr.2 (ECM). Fra tid til annen henter jeg frem Schiff i Beethovens klaversonater, og det er flott. Så også her. Gjenhør forteller mye. Han tar seg tid og ingenting er tilfeldig. Lyden er ualminnelig god.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Ives+Barber-plata til Emerson har falt ut av en eller annen handleliste her. Hmm.

Har moret meg litt med å spille slutten på Das Rheingold med Solti og Karajan her. Karajans coda blir nesten tam mot Soltis saftig hvitvinsamimerte.

Men nå JS Bach: Kantate 51 Jauchzet Gott in allen Landen. Emma Kirkby, den uforlingnelige, med Gardiner, EBS og Monteverdigjengen. Hvorfor har jeg spilt denne så lite da?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    "Tidlig" på morgenen passer det vel med litt kammermusikk:

Jeg har nå kommet til CD nr. 3 i denne 8-CDers boksen med Dvoraks strykekvartetter. Musikken trenger vel ingen kommentarer. Personlig liker jeg denne innspillingen bedre enn den gamle jeg har med Prahakvartetten på DG, men jeg har ikke gjort noen direkte sammenligninger. Jeg tror dette må regnes som referanseinnspilllingen nå. Dvorak nådde store høyder med sin kammermusikk!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Charles Ives-dag i heimen i dag:

Dette er jo fantastisk flott og vanvittig vakkert. HVorfor har jeg ikke hørt mer på Charles Ives tidligere?
    2-eren er jo virkelig snadder for Dvorak-fansen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    På dette tidspunkt på lørdag hører jeg vanligvis på "ring inn musikken".

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Jeg også, men ikke idag.
    De 3 første Ives-symfoniene er senromantikk av første klasse. Symfoni nr. 4 er en helt annen sak...

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    En BBC-cd i vår gjorde meg oppmerksom på at jeg manglet mye av Beethovens kammermusikk, så jeg gikk til anskaffelse av Endellion-boksen. Nå spiller Op. 59 nr. 3 "Razumovsky" og Op. 74.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    otare skrev:
    På dette tidspunkt på lørdag hører jeg vanligvis på "ring inn musikken".
    Jeg har - etter lang tids frustrasjon - endelig fått radio i anlegget igjen. Men jeg glemte det i dag, gitt.

Hører på:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Jeg har - etter lang tids frustrasjon - endelig fått radio i anlegget igjen. Men jeg glemte det i dag, gitt.
    Har ikke radio i noen av de to anleggene mine gitt. Hører på et utvalg Tivolier, funker greitt nok for mitt radiobruk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.172
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    geiraa skrev:
    En BBC-cd i vår gjorde meg oppmerksom på at jeg manglet mye av Beethovens kammermusikk, så jeg gikk til anskaffelse av Endellion-boksen. Nå spiller Op. 59 nr. 3 "Razumovsky" og Op. 74.
    Den BBC plata med Pavel Haas kvartetten spiller Beethoven er virkelig strålende, og jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på den samme kvartettens to Supraphonplater (på salg i UK nå!) med Janacek og Pavel Haas sine komplette kvartetter, to virkelig usedvanlig flotte tolkninger og innspillinger av STOR kammermusikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn