Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Edwin er bare unik, altså. Mozarts pianokonsert nr 24 med Danish Chamber Orchesta, live fra 1954. Så er det Bachs klaverkonsert nr 1 på Emi References.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Vidar P er observert i et par andre forum med innlegg i dag. Hvor lenge til han dukker opp igjen her, tro?
    Ellers:

Hindemith "Sinfonia serena" og "Symphonie Die Harmonie der Welt" fra denne boksen:

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Noe mørkere er det behov for etter den godeste Wolfgang

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    Blir ikke ferdig med denne.

Spesielt synes jeg no.31 op. 110 i Ass-dur er himmelsk her. Tar seg god tid på sistesatsen, med en skikkelig ekspressiv "recitativo".

Ellers synes jeg energien i både Waldstein og Appasionata er referanse.

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gilels' boks med Beethoven-sonater er et skattekammer, johnsentorsk. Fine kommentarer du kommer med, synes jeg.

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    Takker awe. :)

Hører også litt på Gilels, Eugen Jochum og Berliner Ph. med Brahms' pianokonserter. Har til dags dato ikke hørt noen spille de markerte trillene i hovedtemaet i konsert no.1, 1. sats med en slik kraft som Gilels. Og så synes jeg de har et behagelig sugende tempo på konsert no. 2. God innspilling fra 72/76 remastret på DG. Anbefales.

Det blir mye pianomusikk her i gården...

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gardiners bind 4 i Bach-kantateserien; BWV 9, 170, 186, 107, 187:

Nok en god utgivelse.
    (Det er da flotte omslagsbilder!)

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bruckner symfoni nr.9, med Herbert Blomstedt og Gewandhausorchester Leipzig

Det er flere dirigenter som kan forme en Bruckner-symfoni, Blomstedt klarer seg godt her.
    I tillegg: den vakre Adagio i giss-dur for strykeorkester avslutter.

-Jeg sitter forresten og leser om en Mravinsky-innspilling av Bruckners niende, konsertopptak fra Leningrad 1980 og utgitt på Manchester Files. Interessant.

Jørgen

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Formiddagen fri - 3 symfoni fra denne

Ser ikke Blomstedts navn på sesongens OFO-program, men kan leve lenge på hans Metamorfoser og Eroica fra i vår. Helt fantastisk musiker...

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    En annen særs god innspilling av Brahmskonsertene. Vitalt og kraftfullt, men uten påtatte dramatiske fakter fra hverken solist eller orkester. Hevder seg meget godt mot kanoner som Gilels og Fleisher mener nå jeg.

Vedlegg

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Bach_Man skrev:
    En annen særs god innspilling av Brahmskonsertene. Vitalt og kraftfullt, men uten påtatte dramatiske fakter fra hverken solist eller orkester. Hevder seg meget godt mot kanoner som Gilels og Fleisher mener nå jeg.
    For de som bor i Oslo-området - Freire spiller vel rett og slett Brahms nummer 2 nå i kveld sammen Oslo Filharmoniske...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Artig, skulle gjerne ha sett den konserten. Og nå må jeg bare ta en instant dacapo av den scherzoen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    patro skrev:
    Bach_Man skrev:
    For de som bor i Oslo-området - Freire spiller vel rett og slett Brahms nummer 2 nå i kveld sammen Oslo Filharmoniske...
    Jaja, --sukk--, visse fordeler skal de vel ha av å bo i den der hovedstaden.
    Innrømmer at jeg må døyve misunnelsen hver gang jeg ser konsertprogrammene for Oslo Konserthus og Operaen.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Skopuss i denne tråden? Galskap!

Man har i det minste musikk til arbeidet. Kong Saul her er en ny favoritt i samlingen.

Det evinnelige spørsmålet: kan slipset legge til noe ifht signalet fra dressen, eller er det som med høyttalerkabler – unngå destruktiv signalbehandling, ellers er alt ok?

Poenget: i dag er det sesongåpning med Filharmonien i Bergen. Ahh! I kveld spilles:
    Johan Svendsen: Karneval i Paris
    Max Bruch: Fiolinkonsert
    Johan Halvorsen:Symfoni nr. 2 «Fatum»

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Borodin-kvartetten med Svjatoslav Richter kom i posten idag

Innspilt 1994-95. Schumann-kvintetten er konsertopptak. Sen Richter dette, han døde i 1997, og jeg ante ikke at disse opptakene var så nye.

PS: Wright, skopussen er godkjent. Ang. slipset er det viktigste at det ikke knytes for stramt til konsertbruk. Kos deg i Grieghallen!
    Her i byen er det helaften med Fabio Biondi og Bach orkestersuiter. Jeg liker Biondi bedre og bedre, tror musikerne gjør det og.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Er nå på side 10 av 15 på denne

Jeg synes det er fint jeg.
    MEN, det jeg virkelig kunne tenkt meg nå er musikk som hadde vært det perfekte soundtrack til eksplosjoner, store eksplosjoner, raske biler eller biler som ser raske ut, gjerne være engelske og fra 60tallet, og inventar som knuses med slegge. Det hadde minsanten vært noe.

EDIT: må det være etter 18.12 for at man skal kunne høre på Bachs Juleoratorie ?
    Og vil det være noe vits i å høre på denne vinyltapningen ?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Harnoncourt er konge greve*. Spill den igjennom, og gled deg til jul du, for da er det tid for å spille den igjen.

*Graf Nikolaus de la Fontaine und d'Harnoncourt-Unverzagt. Habsburger, intet mindre.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Gode ting. Da sprettes plasten(!) på denne. Morfar spillte tydeligvis ikke gjennom alle skivene sine han heller.
    Staselig navn ! Ikke noe å si på at han var greve, skulle da nesten bare mangle.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Roberten skrev:
    EDIT: må det være etter 18.12 for at man skal kunne høre på Bachs Juleoratorie ?
    Definitivt ikke! Jeg hørte på Contentus Musicus/Harnoncourts julebudskap senest i forrige uke.

Var fart i BFO i kveld – og Neeme Järvi kan virkelig forskjellen mellom legato og stakkato. I kveld smalt det når det skulle smelle. Konserten skal forresten sendes i P2 i morgen kveld, tror det finnes langt verre måter å få fredagskvelden til å gå.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Jeg rekker nok ikke alle 3 lp'ene før jeg skal se om sengen virker, men så langt er dette fascinerende flott.
    Han visste hva han bedrev den godeste Johan Sebastian.

Jeg håper skopussen og slipset ble verdsatt Wright. Det var et særs godt innslag i tråden !

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Jeg håper skopussen og slipset ble verdsatt Wright. Det var et særs godt innslag i tråden !
    Ja. Fram for variert bildebruk på HFS Klassisk! Det kan vi gå til valg på.

Her spilles Schubert Lieder med Bryn Terfel. Uten bilde siden det er så seint (eller: min kone sitter i veien).
    Du bist die Ruh'.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Forståelsen for high end-sko og Hedi Slimane-slips er antageligvis begrenset blant konsertgjengere i Grieghallen – i alle fall de smukke piger i salen – så jeg kunne trygt ha spart meg siste laget med voks på skoene. Men når snittalderen er rundt tre ganger min alder er det greit å gi et hint om at ikke alt som gror til er bråkete lømler. :)

Det er helt historisk korrekt å dele opp BWV248 over flere kvelder, Roberten. Oppføringer av hele rubbelet på en kveld er meget sjeldne. (Dette har jeg empiri på; håndsopprekning blant deltagere på konsertforedrag før Oratoriet ble fremført av Academy of Ancient Music/Richard Egarr ifjor. Én av de oppmøtte hadde vært borti en slik oppsetning – orkesterets organist.)

Et interessant poeng Egarr hadde er trompetenes rolle i verket. Trompeter har lett for å bli sett på som litt brautende, best egnet for å brutalt erklære en romersk legions fremmarsj ellers gudenes fall. Men trompeten kan være så mye mer om den blir brukt riktig. I mye kristen kunst finner en engler med trompeter oppe i hjørnene; trompetene bringer det glade budskap.

Så lytt til trompetene i oratoriet. Der er det mye fint på lur.

V

vredensgnag

Gjest
    Nå fikk jo St. Hieronimus av forståelige grunner dårlig samvittighet, og kompenserte med en visjon som satte ham på en strakere sti. Dog er jeg noe usikker på denne beskrivelsen i denne sammenheng:

I mye kristen kunst finner en engler med trompeter oppe i hjørnene; trompetene bringer det glade budskap.
    Engler som pisker løs på en gammel skrott kan vel knappest assosieres med glade budskap? ;)

Her fusker forøvrig maleren friskt, siden Hieronimus nok var ca. 26-27 år da han fikk visjonen. Jeg kan knapt forestille meg at det var en trivelig trudelutt som ble avspilt i den sammenheng. Det finnes en del malerier med St. H der han er temmelig skrekkslagen i ansiktet mens trompeten går.

Som regel er det full utblåsing i denslags malerkunst.

Med dertil passende reaksjon:

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    .........de smukke piger i salen – så jeg kunne trygt ha spart meg siste laget med voks på skoene.
    ..... snittalderen er rundt tre ganger min alder...........................
    "Klassiske" og velkjente problemstillinger, begge to !
    Fin beskrivelse, Wright.

V

vredensgnag

Gjest
    Jøgga skrev:
    Wright skrev:
    .........de smukke piger i salen – så jeg kunne trygt ha spart meg siste laget med voks på skoene.
    Fin beskrivelse, Wright.
    Bare vent til du når min alder, Wright. Da snur du problemstillingen, og sier at det er helt i orden så lenge de kvinnelige ledsagernes samlede alder ikke er mindre enn ens egen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Pandolfis fiolinsonater:

Det er anderledes. Ikke helt slik man forventer at italienske fiolinsonater fra 1660 skal høres ut. Spennende musikk!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hagenkvartetten spiller Haydn op. 76/2 "Kvintene". Hot stuff.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Jøgga skrev:
    Wright skrev:
    ....................
    Bare vent til du når min alder, Wright. Da snur du problemstillingen, og sier at det er helt i orden så lenge de kvinnelige ledsagernes samlede alder ikke er mindre enn ens egen.
    Det kan jo være konene våre du observerer du observerer, Wright! :D
    Likevel, abonnementskonsert er vel det eneste stedet jeg risikerer å bli omtalt som ung nå.

Forresten spilles nå:
    Mozart symfoni nr 38, fra denne billige jobb-boksen:

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Fri formiddag, igjen, og opp. 132 og 135 med Takacs

Det tar faktisk litt tid å venne seg til dette ensemblet, men de argumenterer godt, er på vei...

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egil Hovland: Missa Verbi med Bergen Domkantori m fl. (og menighet m/ prest).

Faktisk en hel gudstjeneste (vel, jeg får utstå de ikke-musikalske delene, da).

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.842
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven
    Pianokonsert op. 61a (jepp, LvBs arrangement av fiolinkonserten sin)

Aldeles forferdelig grusom lyd på denne bootlegen, men pytt:
    Maurizio Pollini 8)
    Milano Radiosymfoniorkester
    Franco Caracciolo

Fra 1966.

Tillegg: Merkelig at denne har såpass få innspillinger synes jeg. Aldeles utmerket er den.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Op.61a transkribert for piano er alldeles nydelig i de fleste tilfeller, og stykket får da litt oppmerksomhet, dog uten å toppe noen salgslister.
    Disse versjonene er vel fortsatt mulig å bestille ute i www et sted...Holder en knapp på Barenboim som også dirigerer orkesteret selv. Han holder et langsommere tempo enn de andre i alle satsene, dette gir bla.a rom for artikulasjon, frasering og utklinging, noe som jeg syns gjør at stykket beholder noe av den opprinnelige storheten som preger de beste violininnspillingene.
    Har et par utgivelser til av nyere opprinnelse, bla.a av en tysk jente som gjør en flott tolkning...men den er på ukjent sted i hyllene akkurat nå.
    Innimellom dukker det opp noen rariteter også, som clarinetversjonen med Michael Collins. Rent kuriosa etter min mening. Som å spise jordbær med cola istedenfor med fløte.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn