Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja på alle måter, og en av mine anbefalinger i 10 symfonier du ikke visste du trengte, del 1.

Hyggelig at vi er enige!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Ja på alle måter, og en av mine anbefalinger i 10 symfonier du ikke visste du trengte, del 1. 

Hyggelig at vi er enige!
    Kjøpte den på anbefaling i BBC MM eller Gramophone da den kom; den var Editors Choice i Gramophone iallefall, og Music Choice i BBC. Jeg synes både Schäfer og Goerne synger kjempebra, ser ikke for meg hvordan det kan gjøres mye bedre.

Ble det til at du bestilte Uchida/ECO/Tate? Hadde vært moro med en tilbakemelding på de konsertene jeg synes de gjør spesielt bra, ie K466 og K467 (som derav også er de konsertene jeg tok med i Aus der Reihe).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ble det til at du bestilte Uchida/ECO/Tate? Hadde vært moro med en tilbakemelding på de konsertene jeg synes de gjør spesielt bra, ie K466 og K467 (som derav også er de konsertene jeg tok med i Aus der Reihe).
    Ikke enda - men den ligger relativt langt fremme i køen. Det er en del incoming, og jeg liker ikke å ha for mye uspillt liggende. Akkurat nå hører jeg et av de siste volumene av Gardiners Bachkantater som kom inn for et par uker siden.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Knottet ned noen tusen ord om pengepolitikk på biblioteket i dag; så mitt snitt til å bruke siste minuttene av åpningstiden til å løpe innom min favoritthylle i musikkavdelingen. Nå vol 25, BWV 86 – Wahrlich, wahrlich, ich sage euch.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fischer-Dieskau synger her Lieder av Carl Löwe rent ut forbilledlig:

Bernt K ( disc 2)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det som jeg tenkte
    Carl Nielsen - Symfoni nr. 5 - Danish Radio Symphony Orchestra - Herbert Blomstedt fra denne fantastiske boksen.

Jeg spør meg:
    Dette kan nok gjøres annerledes, men kan dette overhodet gjøres bedre?

Det er så gjennomarbeidet, spontant, vakkert, rått.....rett og slett musikk.

Finnes bla. på LP her
    http://cgi.ebay.it/SLS-5027-CARL-NI...BLOMSTEDT_W0QQcmdZViewItemQQitemZ310116809998

Beklager igjen at det blir bilder fra nettet.
    Når oppgjør for solgt hus kommer, da blir det kamera på meg igjen!
    (om noen har pent brukt i nyklassen 8-15k, så vennligst ta kontakt)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den som ikke har den boksen der Vidar, bør se sin sjanse her.
    Så bra musikk, god innspilling og nydelige fremføringer- til en slik pris:
    Bestill den som ikke har den.
    Jeg bestillte denne boksen på CD nå.
    (Takk for linken...eller kanskje ikke....)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.218
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mye inne-Vivaldi i isregnet.

Hele op. 4 med Podger.
    Bellezza Crudel-skiva meb Barokkanerne (på 2L)
    Samlede verker for lutt og orkester på BIS.

Har skremt vannet av min mor med Soltis Siegfried-sørgemarsj, og den eldste av mine håpefulle spurte om det var "Han som løper i skogen"*. Ikke verst å kjenne igjen Wagner når man er sju, er det vel?

*Forspillet til Die Walkure. Jeg fikk meg ikke til å forklare at det var sønnen til han som løp i skogen som var myrdet. Det får komme senere.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Triste sanger av Mussorgsky; bind 2 av Hvorostovskys samlinger:

Flott å høre på er det lell.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Veldig bra. Hun har altså gjort noen aldeles vidunderlige innspillinger for DGG. Noen av de beste er jo fortsatt å få på denne suverene samle-2CD'en fra Original Masters-serien.. i diametral motsetning til noen av de yngste damene på dagens arena så høres hennes musikk veldig mye bedre ut enn hun selv ser ut (og man sier at navnet ikke skjemmer noen, men....)

Har erkjent at livet ikke er komplett uten litt påfyll fra den største av de store mestere, så nå er jeg i gang med vol.1 (og vol.2 vil følge). Dette er altså noen gullskatter uten like....

V

vredensgnag

Gjest
    Nå har jeg fått bort en 50Hz dur som lå under mine analoge tape-avspillinger, så nå hører jeg på Soltis Ring fra Musicassette - Siegfried. Her skal det smis.

Som en HFSer sa da vi sammenlignet CD-versjon mot Musicassette. "Det er mer i bassen, men stemmene er riktigere fra tapen, eller?" Vi vekslet frem og tilbake mellom de to.

Det har vært Wagner-pause. Den er over - jeg hadde valget mellom å gå på skogsfugljakt siste dag før elgjakten begynner, eller å lytte til Siegfried som skal på dragejakt. Man skal ikke jakte på søndager, så det ble Siegfried.

Gramophone skrev om kassettutgivelsen. Som man vil se var musikk billig i 1976, sett med våre øyne.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Sonate nr 30 fra denne 4-lp boksen med Richard Goode.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk for interessant artikkel, vredensgnag. Regnet for moro litt på prisen i 1979 – med britisk inflasjon og dagens valutakurs kostet alle kassettene 1900kr. Skal vi også korrigere for lønnsvekst ender en på ca. 2700kr. Med andre ord står det ganske greit til med tilbudet i dag, når vi får hele moroa på MDT til £68, http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4555552.htm

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt humpetydumky med Smetana Trio her.

For de som ikke frekventerer Naim-tråden, men har lyst å se bilder av plater; plenty av platebilder (rygger) fra det Vidar P'ske hjem fra denne posten og utover. PS; bildene kan klikkes for å forstørres.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=276.msg728939#msg728939

For de som er interessert i bilder av hifi fra samme hjem, så ligger det plenty nye bilder fra side 408 og ut til den siden jeg linket til.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=276.msg726099#msg726099

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Fortsetter min Puccini-weekend. La Fanciulla del West og Turandot idag. Da gjenstår bare Il trittico og slengere som La Rondine, La Villi og Edgar.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Puccini-pause:

Litt barokk må vi ha i all denne verismen. Vakkert og fransk. Hva mer kan man si. Fransk barokkopera er et kapittel for seg. Denne er kort (bare ca 45 minutter) så det blir et fint mellomspill før Il trittico havner i spilleren. Som dere skjønner er fruen bortreist...

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Den der er fin, otare. Setter like gjerne på samme selv, blir Wagner senere i kveld – greit å ha noe i en ganske annen retning på forhånd.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De to operaene jeg har hørt denne helgen er tidligere nevnte Euridice av Peri, samt denne i dag:

Tenk Strauss i Electra, dette er et betydelig verk og svært godt sunget (live fra Salzburg i 82).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Og der havnet Il tabarro i spilleren. Her er det drama og sjalusi. Tåkehorn og greier. Skummelt...

Puccini er jo flott, men de ligner jo veldig på hverandre. Han kan vel kalles en noe "begrenset" komponist. Han behersket et idiom, og det holdt han seg til.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Og der havnet Il tabarro i spilleren. Her er det drama og sjalusi. Tåkehorn og greier. Skummelt...

Puccini er jo flott, men de ligner jo veldig på hverandre. Han kan vel kalles en noe "begrenset" komponist. Han behersket et idiom, og det holdt han seg til.
    Jeg tror jeg skrev i en eller annen sammenheng at jeg syntes Puccini var en komponist som visste hvilke knapper han skulle trykke på. I det ligger vel at jeg synes han kanskje er en kyniker som driver litt mekanisk manipulasjon av tilhørerne av og til mer enn stor og original komposisjonskunst, men han kunne skrive en god melodi, og av og til er det helt greit å la seg manipulere litt. Jeg er absolutt litt svak for dette.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Disse innspillingene av Rossini- og Donizetti-operaene fra Decca i gullalderen er virkelig saker! For ørtende gang de siste snart 30 åra Semiramide (original Decca LP-boks SET 317-9) med LSO/Bonynge og mange av "the usual suspects" i rollene.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    De er å finne på cd, og på tilbud til og med. Jeg har den boksen, og den er fin... bedre enn Blomstedts senere med amerikanere synes nå jeg da.
    Er det sant? Men de amerikanske er da virkelig gode innspillinger? Hører jo masse på dem. Er danskene enda bedre? Og den boksen er jo "så billig"...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sant og sant fru Blom (stedt) hehe... det er absolutt sant at jeg synes det, gitt min eksponering for de. Og mitt sett av preferanser. Ikke dermed sagt at jeg vil hevde det er en universell sannhet. Jeg kan ikke gå god for at du vil synes det, hvis du er "kjær" i de amerikanske. For de er jo litt annerledes da.

De danske er jo legendariske; og det er noe med et orkester som spiller musikk som musikerne er vokst opp med som en stor del av sin nasjonale kulturarv.. vi synes jo f.eks Grieg låter veldig bra spilt av nordiske utøvere, gjør vi ikke?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg liker disse symfonier. Høy "skvettfaktor" Sitter og lytter på de rolige partien plutselig kommer hele orkestret inn for med full tyngde. Svetter i taket hver gang. Har bare lyttet til denne innspillingen: Noen anbefallinger? Har også lyttet til Beethovens 3 i aften, får ikke samme "fot" for den foreløpelig

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C Kleiber og Karajan (den yngre) gjør syveren utrolig bra synes jeg. Begge for DGG. Kunne egentlig ha levd lenge med Karajan '77, men det er fordi jeg fikk den som ung gutt da den kom ut og jeg er "oppvokst" med den. Sånn sett så har jeg jo også faktisk levd lenge med den. Kleiber er nok egentlig vel så bra valg sett bort ifra mitt subjektive forhold til akkurat denne Karajan-innspillinga..

Disse siste Beethoven-innspillingene fra Karajan har jeg aldri klart å nyte like godt.

Men lista av gode Beethoven-symfonier er utrolig lang... så der spør du et svært spørsmål egentlig.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Neida, tvilte ikke på at du mente det, var bare litt retorisk og samtidig bittelitt nedlatende overfor danskene. Innrømmer det. Ikke bra. Legenden hadde ikke nådd meg - jeg har en jobb å gjøre!

Men du er borti noe i den siste setningen, at "vi synes Grieg låter bra av nordiske utøvere". Må innrømme at jeg stadig vekk velger å høre Grieg, Sibelius og andre nordiske komponister med ikke-nordiske utøvere (i den grad de er spilt inn av andre), nettopp fordi tradisjonen ikke står i veien for nærlesning og nylesning. Liker i det hele tatt å bli overrasket.

For at det ikke blir helt OT, Brahms og Mozart med disse gutta

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig at det er morsomt å høre ting med en vri, især når man er kjent med en gitt fremføringskultur.

Weller-boksen er jo kongelig bra da forresten!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Chopins valser med Philip Fowke på piano er en fin start på en lesedag.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    Weller-boksen er jo kongelig bra da forresten!
    Enig! Skulle gjerne hatt flere av Beethovenkvartettene med dem, finner bare opp. 74, 95 og 127 etter litt arkeologi...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk fem (5) banankasser med klassisk på vinyl, levert på døra mi her i dag. Passer perfekt, da jeg er sykemeldt i to uker.
    Pga. skiveprolaps, bæres disse omtrent en og en andektig opp på musikkrommet.

Hmmmm...
    Hva fant vi der da?
    Jo, masse deilig musikk og innspillinger!!!
    Bla. denne:
    Verdi: Requiem - Sutherland, Horne, Pavarotti, Talvela, Wiener Philharm. - Solti
    Mint kond.

HURRA!!!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk- joda, av og til må man bare nyte flaksen når den først er der.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.218
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo ikke bra med ryggen, emotikon, men at leveransen var kjærkommen er lett å forstå. God bedring!

Her Mozart. Jupitersymfonien, altså nr. 41, KV551. Chamber Orchestra of Europe og sjefsgreven sjøl.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Das Lied von der Erde fra siste BBC MM.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.218
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld sammen med min far:

BBC-filmen fra Solti-Culshaw innspillingen av Götterdämmerung.

"- Hot to Cold... Nothing."
    "- Steerhorns two bars early..."
    "- Grane, mein Ross! ...Hahahaha!"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn