Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    .. å fy fillern hvordan hun synger på den tiden! Man blir stum. Rett inn i de indre kammere av hvilket som helst musikkhjerte. Hele pelsen står rett til værs..
    Callas bergtar fortsatt; jeg klarer ikke gi slipp. Hva skal man med annen musikk spør man seg. Dette er alt. Det dypeste dype og det høyeste høye. Maria Callas favner alt på sitt beste. For en enorm artist dette var i sin glanstid.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå blir du lei av meg, men det er nå engang dette jeg hører på; La Traviata med Callas som Violetta i Torino 1953 med Gabriele Santini med pinne. Har du hørt på makan. Den som finner denne boksen (som blant mye annet inneholder et tyvetalls {var det ikke det?} komplette operainnspillinger av stor historisk signifikans) gjør klokt i å snuse litt nærmere på å kjøpe dersom prisen er god; dette er sentral innspillingshistorie i den best tenkelige form. Disse remasterene låter også utrolig mye bedre enn Naxos Historical sine remastere fra plate.

EDIT; den beste prisen jeg finner i farta er på fransk amazon, til €30. Frakten er jo nesten gratis. Selv med MVA blir det bare drøye seks kr pr CD. Ikke verst for noen av de beste remasterene av sopranenes ukronede dronning.

http://www.amazon.fr/Maria-Callas-L...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1234560251&sr=8-2

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P sitt evinnelige mas har hatt effekt:

Akkurat nå er det Elgar som strømmer ut av hodetelefonene. En fin avveksling fra Du Pre, med en noget mer aristokratisk tilnærming til materialet ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Beklager evinnelig mas. Det er godt ment da :) Men er ikke det der aldeles nydelige bokser fra et musikalsk ståsted? Ja fra alle ståsted jeg kan tenke meg, med hederlig unntak for et umusikalsk ståsted :)
    Og for en lydkvalitet man får når ting er masteret av toppfolk rett fra 1.generasjons mastere... jøje meg.

Selv liker jeg Dupre's innertier på livets og dødens drama i Elgarkonserten best, føler at Fournier glipper litt på akkurat det, selv om han låter veldig raffinert og "perfekt" så å si. Selv måtte jeg gi slipp på Maria, men beveget meg ikke så langt, tilbake til Janet. Jøje meg her også.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes ikke det er noen vits i å kjøpe gamle DG-innspillinger på brukt vinyl så gode som remastringene deres har blitt og så dårlig lyd som originalplatene ofte har. Elgarkonserten med Fournier bringer ikke frem tårer slik Jackie kan, men den er jo virkelig opplysende... Er det noe annet i boksen som anbefales spesielt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ang Jackie; hjertens enig; hun er så langt uslåelig i å kommunisere det elgarianske drama imo.

Ang flere anbefalte; you tell me. Fournier er jo rågod, jeg liker hans Dvorak f.eks, men liker jo egentlig alt han gjør. Føler at han er i sitt ess med Beethoven, Haydn og flere av klassikerne skrevet mens musikk ennå var laget for musikkens del. Da kommer hans artikulasjon-over-emosjon best til sin rett imo.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.626
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg fortsetter med Bachkantater, mens jeg lar meg opplyse av d'herrer om Lipatti, Callas og Fournier.

Bernt K

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fournier er jo ikke helt ueffen i Bach-suitene heller. Men det får bli en annen dag.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.626
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den Fournier/ Gulda-en har jeg også; som du sier: Legendarisk. Akkurat nå er det BWV56, Ich will den Kreuzstab..

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør man når man våkner tidlig en lørdags morgen, og ikke er helt i form?
    Jo, jeg går ned i musikkrommet og setter på noe musikk.
    Har hørt musikk i 3 timer allerede...
    Bla. denne:

François Couperin - Pieces de Clavecin - Zuzana Ruzickova, cembalo

Couperin var inspirert av Corelli og Couperin igjen inspirerte bla. gjennom sin bok L'Art de toucher le clavecin (1716) J.S. Bach til å bruke deler av Couperins fingersetting.
    Couperin har hatt stor inflytelse på mange senere komponister, bla. R. Strauss og M. Ravel. Disse har sågar skrevet sine hyllester til denne franske komponisten.
    J. Brahms fremførte ofte verker av Couperin.

Zuzana Ruzickova spiller på denne innspillingen fra 1967 kanskje litt for "perfekt". Det blir nesten litt "datamaskinaktig" fremført.
    Jeg innbiller meg at noe av denne musikken til Couperin burde ha litt mer liv i form av bla. en anelse mer rubato i seg.
    Men teknisk dyktig, det er denne tjekkiske cembalisten som har spillt inn ca 65 plater.

Fin plate å starte dagen med.
    Trenger ikke tenke på halvtette ører, rennende nese og et hode som ikke helt henger med.
    Bare å krype ned i godstolen med laptopen i fanget.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:
    Fournier er jo ikke helt ueffen i Bach-suitene heller. Men det får bli en annen dag.
    Skulle faktisk til å inkludere de suitene ja. Særlig er han veldig god i de litt mer kompliserte to siste synes jeg. Jo, han er en virkelig god cellist.

Vil minne om denne 2CD'en i samme serie;

http://www.amazon.co.uk/Original-Ma...r_1_10?ie=UTF8&s=music&qid=1234564498&sr=8-10

Med Gulda intet mindre. Legendariske innspillinger.

Mvh Vidar P
    Billigere pt på mdt:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776266.htm

Har noen hørt Fournier/Kempf fra 1966 (som jeg har) og kan sammenligne? Den går på spilleren nå (etter en runde med Julia Fischers Bachsonater på PentaTone), og jeg hører ikke akkurat noen store feil ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    .. Billigere pt på mdt:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776266.htm

Har noen hørt Fournier/Kempf fra 1966 (som jeg har) og kan sammenligne? Den går på spilleren nå (etter en runde med Julia Fischers Bachsonater på PentaTone), og jeg hører ikke akkurat noen store feil ;D
    .. neppe billigere etter at amazon har trukket fra VAT'en, og MDT lagt til frakta? Jeg er så sur på fraktpolitikken deres altså; det hører jo ingen sted hjemme å kreve £8.50 for å sende en boks som naboen sender for £1.88 (tror det var en 8 eller 10CD boks jeg ville kjøpe).

Her snurrer Händels Lucrezia HWV 145 i anledning jubileet. Med Janet Baker, fra boksen jeg viste på forrige side. Etterpå skal jeg ned "in the vault" og snuse etter Fournier/Kempf for å se hva som dukker opp.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke store forskjeller for mindre sett, 2.50 vs 1.88 tror jeg for en dobbel. Men for større sett er de håpløse og jeg har også begynt å se meg om andre steder for slike. Og husk at Bøyum ofte er et godt alterativ for større sett, særlig for oss som er innom Oslo regelmessig og kan plukke ting med oss.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger (nokså ofte?) har MDT notert seg feil antall cd'er ved fraktberegning. De sier at de skal ta £1.50 for den første, deretter £1 for hver CD utover det, i non-EU zone 2 (før var i tiden var vi i sone 1 synes jeg å huske). I tilfellet Fournier/Gulda så tar de £1.50 for denne 2CD'en, noe som absolutt lar seg høre. Så de synes å ha glemt en av cd'ene.

En 10CD boks skulle da koste £10.50 etter deres prisopplysninger; men jeg har kjøpt mange av disse Brilliant russiske 10CD-boksene hos de (eneste sted jeg fant de under MVA-grensa), og da har jammen frakten variert fra boks til boks. Selv om boksene fysisk er identiske. Alt fra £4.50 til £8.50. Ikke lett å bli klok på, så det kan jo lønne seg å legge en vare i handlekurva for å se hva de faktisk vil ta i frakt.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De har noen grenseverdier for antall CDer i boksene, jeg har faktisk sett reglene et eller annet sted og det virket ganske komplisert.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå over til Meyerbeer og noen nydelige lieder (fra "40 Melodies a une et a plusieurs voix"). Fra DFD-boksen.

Mvh Vidar P

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du er en røver på dette med å friste Vidar P.

Jeg må besinne meg...vel, gikk litt amok i går kveld på nett......så jeg spiller plater jeg ikke har spillt enda.
    Mer klaver:
    Franz Liszt - klaverkonsert 1 og 2, Der hl. Franziskus, Paganini- Etude nr2 - Tamás Vásáry

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Du er en røver på dette med å friste Vidar P...
    Å kjære, det kan du si det; jeg lar meg da friste selv også jeg.. ellers hadde det jo ikke hopet seg opp med plater; her er f.eks et lite utsnitt av de siste Benno-søylene jeg satte inn (det er mange flere lengre bortover..)

Kanskje noen drar kjensel på noen av ryggene... ?

Mvh Vidar P

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk Vidar. Hver gang jeg ser postene dine føler jeg meg så befriende normal.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi har da en helt gjennomsnittlig sunn musikkinteresse. Ingen grunn til å overdrive i hobbyene sine. Jeg vil jo si at rundt en 20.000 LP'er og et ukjent antall tusen CD'er hører med i ethvert musikalsk hjem. Så; befriende normalt. Helt enig.

Noen ganger misunner jeg den nevrotisk-audiofile horde som er mer interessert i lyden på platene enn i musikken på samme; de klarer seg med noen få testplater, og sparer følgelig mye plass.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De gærne har det best Vidar P. .......var det ikke slik da?
    Neida, musikk MÅ en jo ha, og for meg om jeg måtte velge, hadde valgt å kjøpe masse musikk og klart meg med et budsjettanlegg. Alt kan tilvennes. selv om jeg tror det hadde tatt litt tid.

Forøvrig mange kjente rygger i hyllene der ja.
    Blir syk egentlig når jeg ser det bildet. Vet bare så inderlig godt hvor lenge jeg hadde stått og lest og lest på ryggene.
    Eller nei, det vet jeg jo ikke, men noen måtte ha gitt meg en skikkelig ørefik og dradd meg bort derfra.
    Og da har jeg ikke engang "tenkt" på vinylen......

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Neida, musikk MÅ en jo ha, og for meg om jeg måtte velge, hadde valgt å kjøpe masse musikk og klart meg med et budsjettanlegg...
    Hjertens enig Emotikon; jeg har store vansker med å akseptere fortreffeligheten med den motsatte innfallsvinkel, som i mitt syn utrolig nok synes vanlig i enkelte kretser på HFS. Men folk er så forskjellige.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Neida, musikk MÅ en jo ha, og for meg om jeg måtte velge, hadde valgt å kjøpe masse musikk og klart meg med et budsjettanlegg...
    Hjertens enig Emotikon; jeg har store vansker med å akseptere fortreffeligheten med den motsatte innfallsvinkel, som i mitt syn utrolig nok synes vanlig i enkelte kretser på HFS. Men folk er så forskjellige.

Mvh Vidar P
    La meg bare hjertelig tiltre!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Å kjære, det kan du si det; jeg lar meg da friste selv også jeg.. ellers hadde det jo ikke hopet seg opp med plater; her er f.eks et lite utsnitt av de siste Benno-søylene jeg satte inn (det er mange flere lengre bortover..)

Kanskje noen drar kjensel på noen av ryggene... ?

Mvh Vidar P
    Jeg har også nylig fått sansen for å katalogisere klassiske CD-plater etter label. Det ser lekkert ut det der, Vidar.

Nå Pogorelich i et par Haydn sonater. Som vanlig kreativt spill fra denne mannen, men ikke på bekostning av moro og humør som gjerne kjennetegner denne piano-musikken. Utsøkt!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Preluder med Pollini. Absolutt bra saker dette. Ikke mye slinger i valsen og presist og engasjerende spill fra Pollini, selv om jeg foretrekker noe mer tilført personlighet (á la Cortot i de samme stykkene).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Gottfried Homilius - kantor i Dresdner Kreuzkirche - sitt stort anlagte pasjonsoratorium i en luksuriøs SACD produksjon på en dobbel Carus. Stilistisk et sted mellom Bach og Haydn.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.496
    Sted
    Sunnmøre
    Vidar P skrev:
    emotikon skrev:
    Du er en røver på dette med å friste Vidar P...
    Auga vert, naturlegvis, stort og vått.

OT: Sorterer du konsekvent etter label/serie?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.266
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Har nettopp bestillt denne. 15.10 + 6.50 frakt hos mdt, 15.31 + 1.50 frakt hos crotchet.co.uk.

Sendte flg mail til info@mdt.co.uk:

You are gradually losing lots of my business.

Just ordered the EMI Icon of Hans Hotter, you are proposing 6.50 p&p to Norway, crotchet wants 1.50. Lots of my orders are going to europadisc and amazon as well, whereas 2 years ago you were my sole supplier. 6.50 for this small box is really outrageous.

The DHM 50 disc jubilee set at 45 GBP you wanted 15 GBP p&p, amazon had more or less the same price on the set and charged 1,88 p&p!

You're a fine supplier, but this is insane (hope you don't mind my choice of words).

Unless some changes are made to this, there will only be single or double disc orders for the future.

Yours;

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.626
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du må varsle dersom du får svar.
    Her går det på Schneiderhan og Kempff:

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.202
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Queyras (som jeg kun har hørt i Boulez og Haydn) i Dvorák er interressant. Hva synes du om den platen, achri-d?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tilater meg svare: Queyras er fantastisk i Dvorak, og det er orkesteret også. Artikulert og klar uten å være kald eller steril, og uten mannerismene som mange cellister har. Tror dette er opp din gate, Valentino. Bachsuitene har også min anbefaling.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Tchaikovskys 5. fremført med kyndig dirigering av Stokowski. Igjen. Nå: Beethovens 9. med Gardiner. Flott, det og.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Michelangeli live fra Prato med et flott Chopin repertoire. Spesielt Piano Sonate nr. 2 er noe denne mannen behersker til fulle!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vagstol skrev:
    OT: Sorterer du konsekvent etter label/serie?
    Cd-samlingen sorterer jeg etter label evt serie ja. Det tar seg bedre ut i hyllene, og jeg husker alltids hvilken label den forskjellige musikken er på. Cd-ryggene er også lettere å lese enn lp-ryggene, og det er ingen problemer med koblinger. Jeg synes det fungerer veldig bra det, og på mange måter bedre enn å sortere alfabetisk på komponist-etternavn for meg.

LP'ene er sortert på komponist-etternavn, men da får man problemer med å finne koblinger. Det plager meg litt, altså når det er flere likeverdige verker av forskjellige komponister på samme plate. Hvordan man best skal løse det har jeg ikke funnet ut ennå.
    Imidlertid; LP'ene er så mange at det å sortere de på label blir meningsløst.. hva skal man med f.eks 1000 gulhvite DGG-rygger... det gjør det ikke mye lettere å finne en gitt plate.

Rostropovich' Manfred ligger klar til avspilling;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5194932.htm

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda, fristelser er ikke noe man skal motstå. Så slik gikk det.

DESCRIPTION UNIT PRICE QTY TOTAL
    2564696898
    MYASKOVSKY Complete Symphonies & Orchestral Works. USSR State Symphony Orchestra, Symphony Orchestra of the Russian Federation £33.28 1 £33.28

Subtotal: £33.28
    VAT Deduction²: £-4.34
    Postage and Packaging*:
    (Airmail - non EU Zone 2) £8.50
    Total: £37.44
    Akk ja. Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gir meg ikke helt med Myaskovsky; til nå har jeg hørt symfoni no.17 og no.21 med Svetlanov; men nå snurrer den nydelige (!) symfoni no.17 igjen, denne gang med legendariske Alexander Gauk, mannen som denne symfonien faktisk var dedikert til, og han som uroppførte den i 1937. Denne innspillingen er imidlertid fra 1959, og finnes i denne boksen;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8866.htm

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn