Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    PMI: Hvem er det som spiller og synger, Bernt?

Vilkårlig i SC endte jeg opp med Marais' La Gamme med London Baroque og Charles Medlam. Fra HM50, den skatten.
    Hvis jeg har tolket tagginga rett:
    Petra Labitzke, Gabriele Wunderer, Daniel Sans, Christof Fischesser, Nordic Chamber Choir, Kurpfèlzisches Kammerorchester Mannheim / Nicol Matt

Kanskje ikke en fantastisk framføring (men helt OK), og jeg gleder meg til å få Harnoncourt i hus.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden LP12/Aro/DV XV-1S/Naim Superline er såpass oppvarmet (se forrige side) så gir jeg meg ikke helt med LP'er. Kvelden har vært tilbrakt med Naim Headline/Napsc som driver AKG K701, til min store fryd så er dette en fullgod erstatning for hva-som-helst av høyttalere i mine ører.

Vi beveger oss videre med legendariske artister på ditto plateselskaper og i ditto innspillinger; denne gang er jeg godt ute i 3.satsen av Brahms 2.klaverkonsert. Med Emil Gilels og CSO/Reiner på RCA Living Stereo. Intet mindre. Gilels's return-konsert fra 1958, og samtidig hans US innspillingsdebut! Virkelig historisk innspilling.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=39139

Den som finner en original LSC 2219 er en heldig mann; denne solgte som varmt hvetebrød i monoutgave, men stereoutgaven er sjelden som fy, og min er en ny Cisco-utgivelse med serienummer 667.

Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    For en fantastisk platesamling du har Vidar P. Stum av beundring :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt at du allikevel er skrivefør!
    Vidar Ps platesamling skulle jeg gjerne gått på oppdagelsesferd i.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dere er da virkelig veldig velkomne; platene står der de; for alle venner å eksplorere og glede seg over. Jeg har dessverre få venner i omegn som bryr seg om klassisk musikk; selv om mange er lydentusiaster (en merkelig konstellasjon imo), så de blir lite saumfart. Velkommen skal dere være, akkurat som jeg har følt meg veldig velkommen hos Valentino og hans ditto inspirerende og spennende platesamling!

Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ja det hadde vært noe å titte på samlingen din spesielt med tanke på at jeg fikk ny platespiller i dag og måtte låne en bunke lper av impulse for at den ikke skulle stå der og blomstre :) eh for å bli inspirert, ikke for å knabbe til slunken samling

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her innvilges gladelig titt og prøvelytt; men gitt LP-samlingens sammensetning (det er 20.000 LP'er +, de fleste av en viss verdi, og mange uerstattelige) så lånes det nok dessverre ikke ut noe :)

Men alle venner fra klassisk-avdelingen oppfordres til å ta kontakt for en musikkprat og evt omvisning dersom de skulle (som de burde!) innfinne seg på operaen i Kristiansund ( www.oik.no ) nå under operafestukene.
    Mvh Vidar P

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det har jeg stor forståelse for at Lp-plater ikke blir lånt bort!! (Selv om jeg skrek meg til å låne 5 stk i kveld ;D)
    Blant annet Rubinstein, Heifetz tschaikowsky - konzerte (rca red seal) som i mine ører foreløplig høres fantastisk ut.
    Nordvestlandet lokker!!! Skal til Bergen i morgen tidlig. Fin oppvarming ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg må jo kunne låne bort plater som skal spilles på en spiller jeg selv har satt opp, synes jeg. Det blir jo værst for deg om noe tilstøter dem! ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Skal vi legge ut på lytteekskusjon til nordvestlandet, gutter? ;)
    Man skulle tro man kunne stole på en pennens mann... men akk. Ekskursjon heter det. Må vel innføre en obligatorisk gloseprøve for å skille fut fra fant, før audiens tildeles ser det ut til :)

Nu.. dette ble OT, men jeg har vel en viss buffer, siden de fleste innleggene mine her er nokså on topic håper jeg :)

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vidar P skrev:
    impulse skrev:
    Skal vi legge ut på lytteekskusjon til nordvestlandet, gutter? ;)
    Man skulle tro man kunne stole på en pennens mann... men akk. Ekskursjon heter det. Må vel innføre en obligatorisk gloseprøve for å skille fut fra fant, før audiens tildeles ser det ut til :)

Nu.. dette ble OT, men jeg har vel en viss buffer, siden de fleste innleggene mine her er nokså on topic håper jeg :)

Mvh Vidar P

Jeg er klar over det, Vidar. Ekskursjon, ja..Men det er sent, jeg har vært en pennens, eller kanskje heller tastaturets mann i hele dag, og jeg fikk et lite anfall av tastatourettes syndrom her jeg satt. Håper på snarlig tilgivelse fra doktoren.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Det har jeg stor forståelse for at Lp-plater ikke blir lånt bort!! (Selv om jeg skrek meg til å låne 5 stk i kveld ;D)
    Blant annet Rubinstein, Heifetz tschaikowsky - konzerte (rca red seal) som i mine ører foreløplig høres fantastisk ut.
    De innspillingene ble aldri utgitt på Red Seal originalt, om jeg skal få tilføye. Men de ble gjenutgitt der i billigere utgaver på 70-tallet; tynne som flatbrød og ikke i nærheten like vellydende som originalene. De (originalene altså) var opprinnelig utgitt i RCA Living Stereo-serien. Ikke for å disse de eieverdige platene altså, men som en saksopplysning :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En slik ekskursjon skulle jeg gjerne tatt. Og skulle du havne på gal side Vidar P, og trenger adspredelse fra det, må du ta kontakt.

Musikkmappe -> Klassisk -> Haydn, Joseph -> Kirkemusikk. Play.

Denne altså:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Her går det i pianotrioer fra Mendelsohn.

Rather attractive...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fortsetter i samme sjanger. Schubert i fullstendig umoderne innspilling.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haydn fremdeles.

Strykekvartett op. 77 nr. 1. Quatuor Mosaïques. Jeg trenger ingen annen innspilling.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bladde litt lenger bakover i Haydnkvartettene. Op. 76 nr. 3 "Keiserkvartetten", der den langsomme satsen er tema og variasjoner over det som er dagens tyske nasjonalsang. Fremdeles Quatuor Mosaïques, som parkerer gamle Amadeuskvartetten med den største selvfølge.

Forøvrig finnes nå alle Quatour Mosaïques' Haydninnspillinger, dvs. op. 20, 33, 51 (Jesu sju siste...), 64, 76 og 77+103 samlet i to 5CD-bokser.

Aktiv Klassisk har dem til hyggelige priser. Min helhjertede anbefaling.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja typisk at boks-settet alltid kommer når man har nesten komplett samling.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist jeg var innom Aktivklassisk sa han at han splittet dem for interresserte kunder. Inne i pappen er det vanlige CD-"jewelcases".

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bruckner #5 i Jochums utførelse fra den glimrende Brilliantboksen:

Bernt K

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Don giovanni på moderns gamle LP. Så i wiki at filosofene har hatt interesse av stykket. Noen beleste som vet hva det gikk på?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Første gang jeg hører på Bartok's strykerkvartetter. Kvartett 4 og 5 er vel de jeg faller mest for innledningsvis. En del interessante, rytmiske saker innimellom. Noe av det andre er noe mer atonalt og tungfordøyelig sånn i starten for mitt vedkommende.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Første cd fra denne som kom i posten idag.
    Slettes ikke værst!

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Ole Edvard Antonsen: Nordiske trompetkonserter. Dir. Christian Lindberg.
    Nyere nordisk musikk for trompet og orkester, helt ukjente ting for de aller fleste.
    Sært? Langtifra, dette er både spennende og vakkert. Fenomenalt spilt og deilig lyd fra BIS.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ble inspirert av Haydn-tråden, så jeg hører på klavertrioer av Haydn, jeg. Van Swieten Trio, rettnok, men aldeles OK. Fra Brilliantboksen, disse også.

Bernt K

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Andreas: Don Giovanni? Det var da voldsomt. :)

Jeg har hørt og hører på:

Den 2. satsen i "L'autunno" er rett ut nydelig. Og resten av plata og, for den del, men den stakk seg ut.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Har hatt en slags dag med Perlman, i morges Bergs Fiolinkonsert som han spiller så usedvanlig mykt og lyrisk

og i kveld denne

som jeg helt hadde glemt, men som jeg ble minnet om underveis i min lesning av denne tråden. Som er en helt fantastisk bra tråd. Det er så mange flotte tips om både innspillinger, verk og tradisjoner at man ofte kan sette seg ned, bla i noen sider – og så har man funnet nettopp det man skulle høre på den dagen!!

Kvelden ble avsluttet med første lytt på denne innspillingen.

Har fortsatt Mravinskij og Leningrad i minnet (og på en utslitt kassett fra urtiden). Vanskelige greier dette med emosjonelle referanser...

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det DSCH/Jansonscoveret ser ut til å være 90o ute av fase.

Telemann: Trauerkantate.

Cantus Cölln, Junghänel. Nydelig. Finnes i HM50-hornet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I bilen på vei til jobb igjen, fint med ferge og trådløst nett. Rakk å raske med meg en boks idag også, en av de virkelige gem'ene fra Andante, som attpåtil er tilgjengelig til en sinnrik pris ennå, hittil uutgitte innspillinger gjort av østerrisk radio under Salzburger Festspiele, fra 1956 -> 1991.

Mozart kammermusikk (mest strykekvartetter), artister som Smetana Qt, Barylli Qt, Emerson Qt, Tokyo Qt, Julliard Qt, Hagen Qt, Cleveland Qt. Som sagt, en av de virkelig innertierne fra Andante. Alle verkene i super lydkvalitet fra mastertapene også.

http://www.amazon.co.uk/Mozart-Cham...GEL6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1234341393&sr=8-1

Denne boksen er slett ikke vanskelig å anbefale på det sterkeste!

Mvh Vidar P

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    OK etter å ha kjøpt meg BD spiller Sony BDP 550 så tester vi ut "Trondheimsolistene" på nytt med sitt DTS Master spor. Før spilte jeg det av med PS3. Det funket meget bra. Hva nå? Å du verden hvor musikken tar tak i deg, og det er fysiske rystelser via gulv til min stol. Det plinges og plonges over en lav sko. Er det bedre, usikkert? Men det gjør ingenting at det står DTS-HD MASTR i displayet til min Denon 4308. Jeg føler musikken har enda bedre nerve og tilstede værelse enn via PS3, men det kan selvsakt også være psykoakustiske årsaker.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mens noen diskuterer, tester, krangler om, "dokumenterer" og bytter "optimale" kabler så det raser i andre tråder, så de tilsynelatende knapt har tid til å høre på musikk gjennom de, så er det noen av oss som er så enkle at vi simpelthen bare bruker dem. Og er glade for at de fins.

Haydn er ferdig, det samme er Mendelssohns SQ no.6 (op 80). Nå har mine ikke-digitale øyne scannet gjennom mitt ikke-på-harddisk arkiv, og i skrivende stund raser Stravinsky gjennom mine sikkert ikke optimale Naim kabler til AKG K701. Nærmere bestemt hans symfoni i E op.1 spilt av Columbia SO og dirigert av komponisten selv i 1966. Fra denne erkevarp-boksen;

http://www.amazon.co.uk/Works-Igor-...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1234372327&sr=8-1

Denne 22CD-boksen med Stravinskys musikk, hovedsaklig stereopptak av høy klasse i glimrende remasteringer, mye dirigert av Stravinsky selv, har av mange blitt kalt et av de virkelig store platevarp i vår tid. En status boksen forsåvidt deler med mange andre bokser på CD idag, men denne blir din for 170-180kr levert i postkassa. Ikke verst.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takk for påminnelsen Vidar. Har hatt denne liggende i handlelisten på amazon lenge nå, men når den er godt under MVA-grensen er det jo ikke noe å tenke på lenger.

£ is the new $!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.606
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og mens du har boksen oppe; unn deg en lytt på det jeg hører på: Variasjonene over "Vom Himmel hoch, da komm' ich her". Aldeles vanvittig morsomt, synes nu jeg. (Sacred Works 1).

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Og mens du har boksen oppe; unn deg en lytt på det jeg hører på: Variasjonene over "Vom Himmel hoch, da komm' ich her". Aldeles vanvittig morsomt, synes nu jeg. (Sacred Works 1).

Bernt K
    Symfoni i 3 satser også ferdigspilt, så nå er jeg i gang med variasjonene på CD20. Takk for tips, disse var morsomme!

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikktime med HM50, nå dagens leksjon fra CD17:
    Armand-Luise Couperin: "Simphonie de clavecins"
    William Christie & David Fuller på cembalo

Utrolig at to cembali kan låte så dynamisk og rocka.
    Aldri før har jeg spilt cembalo på så høyt volum. Og jeg mener høyt. Det svinger som bare det, og med bass! Hva i all verden har disse karene gjort med instrumentene?
    Denne HM50-boksen er så full av nye opplevelser at jeg blir nesten målløs.

J

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.154
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, takk for tips Jøgga. Skal ta den fram.

Dro igjennom Sparfs innspilling av Vivaldis 4 årstider akkurat.
    Den hadde jeg ikke spilt siden før jeg fikk Tangensystemet. Oj, her var det bånndrag, gitt! A BIS Original Dynamics Recording, no less!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn