Presis. Som jeg sa over - "footprint" er omtrent en direkte funksjon av inntekt (og dermed forbruk). Den rike, rettenkende øvre hvite akademiske middelklasse tenker sikkert de riktige tankene og driver med litt tant og fjas som ikke spiller noensomhelst rolle i det store sammenheng og tuter videre stort sett som før.Veggen skrev:Nettopp, det er oss han snakker om.
Er det noen av debattantene her inne som har tatt konsekvensen av sin overbevisning og lagt om sin livsførsel radikalt?
Ikke det nei.
Det skal jeg love deg at jeg har. Mitt karbonavtrykk er blitt betraktelig redusert, og det skal bli enda mindre.Veggen skrev:Nettopp, det er oss han snakker om.
Er det noen av debattantene her inne som har tatt konsekvensen av sin overbevisning og lagt om sin livsførsel radikalt?
Ikke det nei.
Bli vegetarianervredensgnag skrev:Det skal jeg love deg at jeg har. Mitt karbonavtrykk er blitt betraktelig redusert, og det skal bli enda mindre.
Men det er langt fra perfekt - likevel, gassanlegg i bilen, salg av ekstra biler, sterk reduksjon i antall flyreiser (fra Pandion-kort til ikke noe kort i det hele tatt), og en fokus på ingredienser til maten som ikke er fraktet jorden rundt et par ganger før de kommer til kjøleskapet, bidrar litt.
Samtidig så bruker jeg tøy lenger, og velger helst naturfibre.
Rent prinsipielt er det betenkelig å pålegge den enkelte dette ansvaret; det er et systemskifte som må til for å løse dette. Vi er mange som ønsker å delta på en grunnleggende endring, der minst mulig footprint er avgjørende for hvilke valg som tas. Dette innebærer sikkert en viss nedgang i enkelte luksusgoder for enkeltpersoner, og det vil sikkert ofte tangere (eller overtrampe) den enkeltes rett til fri utfoldelse, og som sådan være mer enn kontroversielt, og jeg innser at jeg vil møte meg selv i døra rett som det er. Men det holder dessverre ikke å be hver enkelt ta ansvaret sjøl, det vil kun innebære økt konfliktnivå og økende forskjeller mellom de mest ihuga miljøforkjempere og de mest kyniske.nb skrev:Presis. Som jeg sa over - "footprint" er omtrent en direkte funksjon av inntekt (og dermed forbruk). Den rike, rettenkende øvre hvite akademiske middelklasse tenker sikkert de riktige tankene og driver med litt tant og fjas som ikke spiller noensomhelst rolle i det store sammenheng og tuter videre stort sett som før.Veggen skrev:Nettopp, det er oss han snakker om.
Ikke det nei.
Enig i det. Eneste jeg forventer til å begynne med er et visst samsvar mellom liv og lære for personer som misjonerer til andre at de burde gjøre ditt og datt. Det er ganske mange av de. Det mer problematiske er imidlertid at mye av det som diskuteres er småting, trivialiteter som ikke spiller noen rolle. Det er lett å bli ledet inn i den villfarelse at man faktisk driver med noe meningsfullt men durer på som tidligere på de store temaene. Og en del av de større tingene er faktisk fullt mulig å gjøre noe med, om man vil da. Privatpersoner, næringsdrivende og det offentlige må ta andre valg. Myndigheter kan sikkert gi folk incentiver til å handle "riktig", men det er nok politisk selvmord på nåværende tidspunkt. Kanskje vinden snur på det, kanskje ikke.Honkey-Chateau skrev:Rent prinsipielt er det betenkelig å pålegge den enkelte dette ansvaret; det er et systemskifte som må til for å løse dette. Vi er mange som ønsker å delta på en grunnleggende endring, der minst mulig footprint er avgjørende for hvilke valg som tas. Dette innebærer sikkert en viss nedgang i enkelte luksusgoder for enkeltpersoner, og det vil sikkert ofte tangere (eller overtrampe) den enkeltes rett til fri utfoldelse, og som sådan være mer enn kontroversielt, og jeg innser at jeg vil møte meg selv i døra rett som det er. Men det holder dessverre ikke å be hver enkelt ta ansvaret sjøl, det vil kun innebære økt konfliktnivå og økende forskjeller mellom de mest ihuga miljøforkjempere og de mest kyniske.
Er det unormalt kalt noen steder, er det unormalt varmt andre steder i verden. Du fikk kanskje med deg at det i år var bekymringer rundt manglende snø til vinter-OL i Vancouver? Vancouver-området er normalt et av verdens mest snøsikre steder og det bøtter ned i metersvis på en normal vinter (det er derfor Whistler og andre områder på vestkysten er poppis blant folk som liker å stå på ski i bunnløs puddersnø). I OL-året 2010 bøttet det ned som vanlig, men da i form av regn og ikke snø.Skink_123 skrev:http://www.aftenposten.no/vaer/article3799483.ece
Moro, jeg lurer på hvor mange land som opplever akkurat det samme.
Jeg er ikke sikker på om du oppfattet poenget mitt.nb skrev:Er det unormalt kalt noen steder, er det unormalt varmt andre steder i verden. Du fikk kanskje med deg at det i år var bekymringer rundt manglende snø til vinter-OL i Vancouver? Vancouver er normalt et av verdens mest snøsikre steder og det bøtter ned i metersvis på en normal vinter (det er derfor Whistler og andre områder på vestkysten er poppis blant folk som liker å stå på ski i bunnløs puddersnø). I OL-året 2010 bøttet det ned som vanlig, men da i form av regn og ikke snø.Skink_123 skrev:http://www.aftenposten.no/vaer/article3799483.ece
Moro, jeg lurer på hvor mange land som opplever akkurat det samme.
På verdensbasis var vel begynnelsen av 2010 noe av det varmeste som noensinne er rgsitrert i verden, så hva temeperturen er en vinter i Norge spiller absolutt ingen rolle. Det var forresten enda kaldere en gang på 60-tallet, da kunne folk i Oslo gå på skøyter forbi Færder fyr.
Hadde du giddet å lese til slutten av artikkelen du linket til, så hadde du kanskje fått det med deg svaret på spørsmålet ditt - ikke så veldig mange.
Globalt sett er de siste 12 månedene de varmeste som noen gang er registrert,ifølge yr.no.
Nå er jeg helt sikker på at jeg ikke oppfattet poenget dittSkink_123 skrev:Jeg er ikke sikker på om du oppfattet poenget mitt.
Det kan godt hende det i andre nasjoner er akkurat som her. Det er veldig kaldt i sitt eget land der en har kontroll på data, men "globalt" sett varmere.
Hva er forøvrig en "global" gjennomsnittstemperatur?
Knekkpunktet på grafen energi vs temperatur er jo frysetemperaturen (og fordampingstemperaturen), så for vann (i alle fall ferskvann) kreves mye mer enegi for å smelte vann, dvs fra -1 til 0 grader enn for å endre det 1 grad fra f.eks 19 til 20 grader.Skink_123 skrev:Har du gjort deg opp tanker om energimengden som kreves for å få vann i fra -1 grad til 0 grader, og ifra 0 til +1 grad? Kontra fra 19 grader til 20 grader eller -19 til -20 grader?
Riktig, og hvordan kan det da bli riktig energimengde om det er -1 grad et sted og +1 grad et annet sted med 0 i gjennomsnitt?nb skrev:Knekkpunktet på grafen energi vs temperatur er jo frysetemperaturen (og fordampingstemperaturen), så for vann (i alle fall ferskvann) kreves mye mer enegi for å smelte vann, dvs fra -1 til 0 grader enn for å endre det 1 grad fra f.eks 19 til 20 grader.Skink_123 skrev:Har du gjort deg opp tanker om energimengden som kreves for å få vann i fra -1 grad til 0 grader, og ifra 0 til +1 grad? Kontra fra 19 grader til 20 grader eller -19 til -20 grader?
Fant tallene nå, å smelte 1 kg is til vann krever like mye energi som å varme opp vann fra 1 grad til 80 grader (sånn ca).
Mesteparten av verdens overflate er dog dekket av saltvann, ikke av ferskvann
Uansett så er det en temmelig liten del av jordens overflate som er dekket av ferskvann i fryst form. Og de stedene hvor det er mye av sorten, så er temperaturen stort sett alltid langt under frysepunktet uansett skulle jeg tro.Skink_123 skrev:Riktig, og hvordan kan det da bli riktig energimengde om det er -1 grad et sted og +1 grad et annet sted med 0 i gjennomsnitt?
Samme hvordan du snur og vender på det, så har du rævva bak. Isen smelter som faen, kloden er varmere, havet er surere, atmosfæren har høyere CO2-innhold, El Niño effekten er sterkere, do the maths. Vi har en LOKALT kald vinter, det endrer ikke de globale snittverdier i nevneverdig grad. Poenget er at det for øyblikket er større energimengder i sirkulasjon i hav og atmosfære, enn vi har hatt på veldig, veldig lenge.Skink_123 skrev:Har du gjort deg opp tanker om energimengden som kreves for å få vann i fra -1 grad til 0 grader, og ifra 0 til +1 grad? Kontra fra 19 grader til 20 grader eller -19 til -20 grader?
En fantastisk låt, no less!Skink_123 skrev:Gutter, høre på teksten til the endles enigma av ELP.
Det artige her er jo at svært mange på skepsis siden faktisk er realister av utdanning, og er dermed istand til, eller i det minste å forstå prinsippene for hvordan "the maths" blir gjort.Honkey-Chateau skrev:... do the maths ...
Hadde vært det, om det var rett. Hva det ser ut som for en tilfeldig debattant har vel relativt lav relevans. Det er vel ikke dumt å anta at det befinner seg prosentvis ca like mange gode og dårlige tallsmeder på hver side av nesten en hver debatt. Har du noe som dokumenterer det motsatte, foreslår jeg at du legger det fram. Det finnes svært gode fysikere, matematikere og en rad svært intelligente mennesker som tror på en eller annen mytisk gud også.Veggen skrev:Det artige her er jo at svært mange på skepsis siden faktisk er realister av utdanning, og er dermed istand til, eller i det minste å forstå prinsippene for hvordan "the maths" blir gjort.Honkey-Chateau skrev:... do the maths ...
For meg ser det ut til at den andre siden er mer dominert av folk som overhode ikke er kvalifisert til å gjøre "the maths", men som baserer sin overbevisning mest på politiske dogmer.
Noe å tenke over?
Jeg har i alle fall universitetsutdannelse i realfagVeggen skrev:Min observasjon gjaldt debattantene i denne tråden.
Hvor faller de ned i forhold til om de er stand til å forstå "the maths"?
Jo, i så fall er det vel om lag den samme som min oppfatning; det er et par på "skeptisk side" som ser ut til å ha over gjennomsnittlig forstand på realfag. Har ikke sett noen på "klimabekymret" side legge fram egne regnestykker. Det sagt, så er det mer enn matte som skal til; jeg har også sett at selv skarpskodde matematikere ikke forstår de noe enklere sammenhenger i f.eks. CO2-kretsløpet, hvilket er selve grunnmuren i flere aspekter ved denne debatten.Veggen skrev:Min observasjon gjaldt debattantene i denne tråden.
Problemet er vel uansett ikke matematikken/statistikken, men datagrunnlaget det skal regnes på. Og som du sier, det er nok mer systemforståelse som er problemet. Ref alle som åpenbart trodde at all fare var over fordi det var kaldt i Norge i vinter...Honkey-Chateau skrev:Jo, i så fall er det vel om lag den samme som min oppfatning; det er et par på "skeptisk side" som ser ut til å ha over gjennomsnittlig forstand på realfag. Har ikke sett noen på "klimabekymret" side legge fram egne regnestykker. Det sagt, så er det mer enn matte som skal til; jeg har også sett at selv skarpskodde matematikere ikke forstår de noe enklere sammenhenger i f.eks. CO2-kretsløpet, hvilket er selve grunnmuren i flere aspekter ved denne debatten.
Honkey
Nei, det er mange som ikke fatter at en bil kan slippe ut flere kilo CO2 enn det antall kilo bensin du putter på tanken. Og da er det ikke så sprekt med kjemikunnskapen.Honkey-Chateau skrev:Jo, i så fall er det vel om lag den samme som min oppfatning; det er et par på "skeptisk side" som ser ut til å ha over gjennomsnittlig forstand på realfag. Har ikke sett noen på "klimabekymret" side legge fram egne regnestykker. Det sagt, så er det mer enn matte som skal til; jeg har også sett at selv skarpskodde matematikere ikke forstår de noe enklere sammenhenger i f.eks. CO2-kretsløpet, hvilket er selve grunnmuren i flere aspekter ved denne debatten.Veggen skrev:Min observasjon gjaldt debattantene i denne tråden.
Honkey
Sant nok, men det virker da også en smule pussig før man setter seg litt inn i det...Barbaresco skrev:Nei, det er mange som ikke fatter at en bil kan slippe ut flere kilo CO2 enn det antall kilo bensin du putter på tanken. Og da er det ikke så sprekt med kjemikunnskapen.Honkey-Chateau skrev:Jo, i så fall er det vel om lag den samme som min oppfatning; det er et par på "skeptisk side" som ser ut til å ha over gjennomsnittlig forstand på realfag. Har ikke sett noen på "klimabekymret" side legge fram egne regnestykker. Det sagt, så er det mer enn matte som skal til; jeg har også sett at selv skarpskodde matematikere ikke forstår de noe enklere sammenhenger i f.eks. CO2-kretsløpet, hvilket er selve grunnmuren i flere aspekter ved denne debatten.Veggen skrev:Min observasjon gjaldt debattantene i denne tråden.
Honkey
Ingen ild uten luftBarbaresco skrev:Nei, det er mange som ikke fatter at en bil kan slippe ut flere kilo CO2 enn det antall kilo bensin du putter på tanken. Og da er det ikke så sprekt med kjemikunnskapen.
Tilbakekoplingen i systemet , enten det gjelder CO2 eller vanndamp, er ikke forstått. Fagfolk er uenige om så fundamentale forskjeller som om den er negativ eller positiv når det gjelder oppvarming. Og da kan en ikke vente at klimamodellene gir særlig treffsikker prediksjon.Honkey-Chateau skrev:Sant nok, men det virker da også en smule pussig før man setter seg litt inn i det...Barbaresco skrev:Nei, det er mange som ikke fatter at en bil kan slippe ut flere kilo CO2 enn det antall kilo bensin du putter på tanken. Og da er det ikke så sprekt med kjemikunnskapen.Honkey-Chateau skrev:Jo, i så fall er det vel om lag den samme som min oppfatning; det er et par på "skeptisk side" som ser ut til å ha over gjennomsnittlig forstand på realfag. Har ikke sett noen på "klimabekymret" side legge fram egne regnestykker. Det sagt, så er det mer enn matte som skal til; jeg har også sett at selv skarpskodde matematikere ikke forstår de noe enklere sammenhenger i f.eks. CO2-kretsløpet, hvilket er selve grunnmuren i flere aspekter ved denne debatten.Veggen skrev:Min observasjon gjaldt debattantene i denne tråden.
Honkey
Men det var i grunn ikke dette jeg tenkte på mht CO2-kretsløpet; da tenker jeg konkret på hvordan CO2 sirkulerer mellom jorda, den aktive biomasse, dyrene (oss iberegnet) og tilbake igjen... Og på hvilke naturlige effekter dette trigger eller bgrenser.
Honkey
Om du hevder at klimaforskere ikke er enige om tilbakekoplingseffekter fra vanndamp, håper jeg du kan underbygge det litt, for det ville overraske meg.Barbaresco skrev:Tilbakekoplingen i systemet , enten det gjelder CO2 eller vanndamp, er ikke forstått. Fagfolk er uenige om så fundamentale forskjeller som om den er negativ eller positiv når det gjelder oppvarming. Og da kan en ikke vente at klimamodellene gir særlig treffsikker prediksjon.Honkey-Chateau skrev:Sant nok, men det virker da også en smule pussig før man setter seg litt inn i det...Barbaresco skrev:Nei, det er mange som ikke fatter at en bil kan slippe ut flere kilo CO2 enn det antall kilo bensin du putter på tanken. Og da er det ikke så sprekt med kjemikunnskapen.Honkey-Chateau skrev:Jo, i så fall er det vel om lag den samme som min oppfatning; det er et par på "skeptisk side" som ser ut til å ha over gjennomsnittlig forstand på realfag. Har ikke sett noen på "klimabekymret" side legge fram egne regnestykker. Det sagt, så er det mer enn matte som skal til; jeg har også sett at selv skarpskodde matematikere ikke forstår de noe enklere sammenhenger i f.eks. CO2-kretsløpet, hvilket er selve grunnmuren i flere aspekter ved denne debatten.Veggen skrev:Min observasjon gjaldt debattantene i denne tråden.
Honkey
Men det var i grunn ikke dette jeg tenkte på mht CO2-kretsløpet; da tenker jeg konkret på hvordan CO2 sirkulerer mellom jorda, den aktive biomasse, dyrene (oss iberegnet) og tilbake igjen... Og på hvilke naturlige effekter dette trigger eller bgrenser.
Honkey
Spennende artikkel. Nok et eksempel på at verden ikke alltid er så enkel som den ser ut.Barbaresco skrev:Se følgende oppslag på http://www.drroyspencer.com/
Five Reasons Why Water Vapor Feedback Might Not Be Positive