Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    lokal forurensing og rømning/lus er de største problemene med oppdrett, ikke medisinering
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    lokal forurensing og rømning/lus er de største problemene med oppdrett, ikke medisinering
    Igjen, manglende kompetanse..

    Rømming forekommer ikke hvis de er seriøs.
    Har selv jobbet mange år på oppdrett på vestlandet i havgapet med havbårene rett på anlegget.
    7 år og 2 Orkaner fikk jeg med meg uten å miste en fisk.
    Poenget er at nøter må skiftes 2 hver mnd vertfall på vår/sommer. Står de 4 mnd revner de når en løfter i den.
    Fores det kun etter tilsyn fra mennesker (ikke autoforing døgnet rundt) blir det ikke noe skit under merene.
    Lus er egentlig ikke noe problem så lenge en bryr seg om dette temaet. Slurver en her, får en mye lus.
    Havari av anlegg og rømt fisk gjer meg gal, da det kun er slurv, mangel på kompetanse eller slikt som er årsaken.
    Alt i alt, er en seriøs får en ingen problem.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan gjerne omformulere meg hvis det hjelper deg, største problemet med norsk oppdrett er endel useriøse aktører. Forøvrig så er lokal forurensing ett problem for ALLE aktører med åpne anlegg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser det mangler kompetanse her på oppdrett fra flere.
    Ved seriøs oppdrett blir fisken vaksinert som smolt før den går i sjøen. Da slipper den sykdommer og medisiner.
    Jeg har ikke så mye kunnskap om oppdrett.Men jeg har i tilfelle mange spørsmål.
    Dette passer nok uansett best i en annen tråd,men hva består maten til oppdrettslaksen av? Foret er vel sammensatt av en salig blande jeg godt kunne tenkt meg å vite nøyaktig sammensetning av. Snakker vi hormonlignende substanser for å få fisken til å vokse raskere? Er noen form for gen-manipulering involvert? Osv

    Prosessen for slakting og innfrysing er omtrent helt identisk på en moderne norsk frysetråler for eksempel.
    Men uansett er her mye hysteri ute og går.Jeg tror ikke man blir spessielt mindre sunn av å ete tørrfisk eller klippfisk som har ligget dau i månedsvis før man eter den,enn en oppredtslaks.
    Oppdrettslaks er uansett fine greier tror jeg.Jeg overdrev litt med mine tidligere innlegg.Jeg spiser en god del opprettslaks selv og har ikke merket noe helseforskjel på det,sprell levende selvfisket eller gammel tørrfisk.
    Tror dessverre vi er i ferd med å vikle oss inn i en for steril tilnerming til mat.Tror faktisk vi er skapte med tanke på å skulle ha en god blanding naturlig bakterieflora i kroppen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ser det mangler kompetanse her på oppdrett fra flere.
    Ved seriøs oppdrett blir fisken vaksinert som smolt før den går i sjøen. Da slipper den sykdommer og medisiner.
    Jeg har ikke så mye kunnskap om oppdrett.Men jeg har i tilfelle mange spørsmål.
    Dette passer nok uansett best i en annen tråd,men hva består maten til oppdrettslaksen av? Foret er vel sammensatt av en salig blande jeg godt kunne tenkt meg å vite nøyaktig sammensetning av. Snakker vi hormonlignende substanser for å få fisken til å vokse raskere? Er noen form for gen-manipulering involvert? Osv

    Prosessen for slakting og innfrysing er omtrent helt identisk på en moderne norsk frysetråler for eksempel.
    Men uansett er her mye hysteri ute og går.Jeg tror ikke man blir spessielt mindre sunn av å ete tørrfisk eller klippfisk som har ligget dau i månedsvis før man eter den,enn en oppredtslaks.
    Oppdrettslaks er uansett fine greier tror jeg.Jeg overdrev litt med mine tidligere innlegg.Jeg spiser en god del opprettslaks selv og har ikke merket noe helseforskjel på det,sprell levende selvfisket eller gammel tørrfisk.
    Tror dessverre vi er i ferd med å vikle oss inn i en for steril tilnerming til mat.Tror faktisk vi er skapte med tanke på å skulle ha en god blanding naturlig bakterieflora i kroppen.
    Vi holder oss på en måte innom tråden enda, siden dette alt i alt har med tema.
    Noen form for hormon eller slikt var det vertfall ikke da jeg jobbet i næringen på 90 tallet og tviler vel nå og.
    Husker vi klarte å få en forfaktor på 1/1 ( 1kg mat = 1 kg fisk) Ekstremt bra den gang vertfall.
    Vi forte de to ganger daglig under tilsyn.

    Mat til oppdrettlaks: Hva spiser oppdrettslaks? - NIFES

    Enig der. Det er ofte pressen som skaper panikken på dette og andre ting, da de bare synser og skriver for å få lesere.
    Det er ikke så artig å lese kun fakta, da det blir tungt stoff for noen :)
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for linken.
    Det var imponerende resultater dere hadde med tanke på forfaktor.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Neimen ikkje sikker på om oppdrettslaks er å foretrekke kontra fisk fra havet.
    Enten er fisken råtten eller så er den det ikkje,ikkje vanskelig å sjekke det ved disken Panther.

    All den medisinen laksen får i seg er ikkje bra for hverken oss eller andre skapninger,spesiellt ikkje om laksen kjem frå utlandet.(chile som et eksempel)
    Der er det masse lugubre metoder i framstilling av antibiotika som ikkje tåler dagens lys overhode.

    Sjølfiska fisk er nok det aller beste,Rune kan sikkert fiske rett frå stova,mens potetene koker:)

    Mvh.
    Ser det mangler kompetanse her på oppdrett fra flere.
    Ved seriøs oppdrett blir fisken vaksinert som smolt før den går i sjøen. Da slipper den sykdommer og medisiner.
    Det var nok feilbruk av ordet medisin,eg meinte i utgpunktet vaksine.
    Men det er nå litt div som også blir brukt i tillegg,feks metode for å få vekk vintersår på settefiskanlegg.(muligens samme oppskrift for lignende problem på matfiskoppdrett.)
    Da veit nok du lovemusikk ka som brukes mot slikt?


    Allt i allt er oppdrett langt meir ødeleggende for økobalansen enn mange liker å tru,både pga behovet for div fiskeslag til foret,som skaper ubalanse.
    Også all leppefisken som blir fisket for bruk på oppdrettslaks,fører til betydelig ubalanse i fjordene.

    Det er kun profitt som styrer,ingenting annet,slik sett er laksen genial siden den kan som lovemusikk nevner vokse 1kg på 1kg for.(gris for eksempel treng vel ca 4kg for ,for 1kg vekst)

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for linken.
    Det var imponerende resultater dere hadde med tanke på forfaktor.
    Ja, kan tro sjefen var stolt. :) Men det kreves manuell foring og kun foring så en ser at det blir spist opp.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Neimen ikkje sikker på om oppdrettslaks er å foretrekke kontra fisk fra havet.
    Enten er fisken råtten eller så er den det ikkje,ikkje vanskelig å sjekke det ved disken Panther.

    All den medisinen laksen får i seg er ikkje bra for hverken oss eller andre skapninger,spesiellt ikkje om laksen kjem frå utlandet.(chile som et eksempel)
    Der er det masse lugubre metoder i framstilling av antibiotika som ikkje tåler dagens lys overhode.

    Sjølfiska fisk er nok det aller beste,Rune kan sikkert fiske rett frå stova,mens potetene koker:)

    Mvh.
    Ser det mangler kompetanse her på oppdrett fra flere.
    Ved seriøs oppdrett blir fisken vaksinert som smolt før den går i sjøen. Da slipper den sykdommer og medisiner.
    Det var nok feilbruk av ordet medisin,eg meinte i utgpunktet vaksine.
    Men det er nå litt div som også blir brukt i tillegg,feks metode for å få vekk vintersår på settefiskanlegg.(muligens samme oppskrift for lignende problem på matfiskoppdrett.)
    Da veit nok du lovemusikk ka som brukes mot slikt?


    Allt i allt er oppdrett langt meir ødeleggende for økobalansen enn mange liker å tru,både pga behovet for div fiskeslag til foret,som skaper ubalanse.
    Også all leppefisken som blir fisket for bruk på oppdrettslaks,fører til betydelig ubalanse i fjordene.

    Det er kun profitt som styrer,ingenting annet,slik sett er laksen genial siden den kan som lovemusikk nevner vokse 1kg på 1kg for.(gris for eksempel treng vel ca 4kg for ,for 1kg vekst)

    Mvh.
    Vaksinen blir gitt til smolt (ca 15 cm store fisker)en stund før den går i sjøen. 1-2 år i sjøen, så vil tro det betyr ingenting.
    Verre med dyra vi spiser.
    Vintersår? Skjønte nesten ikke hva du snakket om så måtte google det..men mener vaksinen og hjelper mot det + de vanlige sykdommene som ILA osv.

    http://www.nofima.no/filearchive/08_tirs_mikkelsen.pdf
    Vintersår på fisk - Fiskefôr - Skretting Norway

    Dette hadde ikke vi problem med. Hverken på settefisk (vann fra to vann i lavlandet) eller i sjøen.
    I sjøen på 4 meter som vi målte daglig temperatur, viste på kaldeste 6+ om vinteren i havgapet. Så regel 7-8 grader.
    Inni fjorden der settefisken og der i sjøen vi hadde smolten og ørreten, kunne det være ned i 2-3 grader på 4 meter.
    Men husk, nøtene var 25m dype på 70 meter ringer. Så vil nok være litt varmere på dypere vann.
    Det er ikke gunstig å ha det så kaldt, da fisken ikke spiser så mye og dermed lav vekst. Men samme når det blir for varmt, en ca 16-18 inni fjordene om sommeren. Lå vel typisk på 12-16 i havet på sommeren som er fin temperatur.
    I havgapet er alle fordeler for Laksen som kraftig strøm, trivsel, mosjon, renere vann, naturlig saltinnhold i vann osv.
    Men folk er fienden.
    Når nøtene ligg i overflaten i kraftig strøm som er i havgapet og båtfolk kommer for å fiske, sier det selv at en propell gjør katastrofen komplett.
    Fisking oppi merene også kan gjøre skade. Sluker er vanlig å finne når vi skiftet nøter, men og pilkesnøre fant vi. Da var det bra at vi skiftet nøter så ofte.
    I ei not som har stått 3-4 mnd slit de lett hull.
    Leppefisk finnes i store kvantum. En får ca 10-20 fisk på en time i ei teine med knust blåskjell som agn. Fisket på samme plassene hele sommeren og bestanden var den samme virket det som hver dag.
    Vi fisket leppefisk og dermed slapp vi unna lusa.
    Det trengs ikke så enorme mengder. Vi hadde noen få teiner som vi dro en gang-to om sommeren. Og effekten er enorm på lus i anlegget.
    Fiskene ble og sluppet løs når en slaktet laksen.
    Tror du heller skal bekymre deg for fabrikktrålerne, ringnotere og linebåtene som har tømt havene for fisk.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva tenker du om lokal forurensing da lovemusikk?

    Har forøvrig vært på salmanlegget på bømlo flere ganger på bedriftsbesøk og de har hvertfall tilsynelatende ingen av disse havgapfordelene..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva tenker du om lokal forurensing da lovemusikk?

    Har forøvrig vært på salmanlegget på bømlo flere ganger på bedriftsbesøk og de har hvertfall tilsynelatende ingen av disse havgapfordelene..
    Bømlo? Trodde det var uti havet ?? Ligg ikke det nordom Stord da? (Aldri vert på Bømlo)


    Personlig burde staten vert på minst 2 uanmeldte besøk pr anlegg i året for sjekk av alt mulig og sviende bøter i prosent mot bedriftens økonomi (da blir det like ille for alle).
    Når det er sagt, så burde det vert max x antall i en fjord avhengig av str på fjorden.
    Jeg personlig syns de anleggene burde lagt ute på kysten i åpent farvann. Dvs at det må være lov å ha de inne mellom skjer og holmer så lenge det er uti havgapet. Dette pga det jeg skrev om over her. Og jeg er en dyrevenn og der får de mosjon av å stå i strømmen. De står ikke i strømmen i en fjord, men bare sig rundt og rundt i nota. Slapp i fisken som de da er :p
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Lovemusikk:Det eg tenkte på ang vintersår var altså formalin,det blei ofte brukt i store mengder,både mot vintersår og gjelleproblem hvis eg husker rett.
    Dette gjaldt heile åtti/nittitallet+langt utover 2000tallet,men om det blir brukt meir pr idag rundtom veit eg ikkje.

    Litt offtopic dette,håper andre kan komme på sporet igjen med sine synspunkter om klimaendringer.

    Sjøl synst eg det er vanskelig å ha bastante synspunkter til klima,og dets forandringer i det store bildet.
    Veldig lett å bli for smal i tankegang,og glømme andre områder som er sårbare for bla havstigning,skred,uvær og ikkje minst temperaturforandring.

    Liten tvil om at naturen svinger,sjøl uten folk på kloden,men eg trur nok me skaper ein varmere og våtere klode.


    Mvh.

    Edit;kom inn ein smeylis iplassen for ein D,får den ikkje vekk.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva tenker du om lokal forurensing da lovemusikk?

    Har forøvrig vært på salmanlegget på bømlo flere ganger på bedriftsbesøk og de har hvertfall tilsynelatende ingen av disse havgapfordelene..
    Bømlo? Trodde det var uti havet ?? Ligg ikke det nordom Stord da? (Aldri vert på Bømlo)


    Personlig burde staten vert på minst 2 uanmeldte besøk pr anlegg i året for sjekk av alt mulig og sviende bøter i prosent mot bedriftens økonomi (da blir det like ille for alle).
    Når det er sagt, så burde det vert max x antall i en fjord avhengig av str på fjorden.
    Jeg personlig syns de anleggene burde lagt ute på kysten i åpent farvann. Dvs at det må være lov å ha de inne mellom skjer og holmer så lenge det er uti havgapet. Dette pga det jeg skrev om over her. Og jeg er en dyrevenn og der får de mosjon av å stå i strømmen. De står ikke i strømmen i en fjord, men bare sig rundt og rundt i nota. Slapp i fisken som de da er :p
    Bremnes seashore som produserer salmalaksen som vi kjenner fra butikkene pga tine sin distribusjon ligger i øklandsvågen på bømlo, merdene ligger særdeles innaskjærs og 5-6 meter fra land.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva tenker du om lokal forurensing da lovemusikk?

    Har forøvrig vært på salmanlegget på bømlo flere ganger på bedriftsbesøk og de har hvertfall tilsynelatende ingen av disse havgapfordelene..
    Bømlo? Trodde det var uti havet ?? Ligg ikke det nordom Stord da? (Aldri vert på Bømlo)


    Personlig burde staten vert på minst 2 uanmeldte besøk pr anlegg i året for sjekk av alt mulig og sviende bøter i prosent mot bedriftens økonomi (da blir det like ille for alle).
    Når det er sagt, så burde det vert max x antall i en fjord avhengig av str på fjorden.
    Jeg personlig syns de anleggene burde lagt ute på kysten i åpent farvann. Dvs at det må være lov å ha de inne mellom skjer og holmer så lenge det er uti havgapet. Dette pga det jeg skrev om over her. Og jeg er en dyrevenn og der får de mosjon av å stå i strømmen. De står ikke i strømmen i en fjord, men bare sig rundt og rundt i nota. Slapp i fisken som de da er :p
    Bremnes seashore som produserer salmalaksen som vi kjenner fra butikkene pga tine sin distribusjon ligger i øklandsvågen på bømlo, merdene ligger særdeles innaskjærs og 5-6 meter fra land.
    Åja, sier du det ja :) Antar det er merder med slakteklar fisk? Den går minst 7 dager uten mat før slakting.

    Lovemusikk:Det eg tenkte på ang vintersår var altså formalin,det blei ofte brukt i store mengder,både mot vintersår og gjelleproblem hvis eg husker rett.
    Dette gjaldt heile åtti/nittitallet+langt utover 2000tallet,men om det blir brukt meir pr idag rundtom veit eg ikkje.

    Litt offtopic dette,håper andre kan komme på sporet igjen med sine synspunkter om klimaendringer.

    Sjøl synst eg det er vanskelig å ha bastante synspunkter til klima,og dets forandringer i det store bildet.
    Veldig lett å bli for smal i tankegang,og glømme andre områder som er sårbare for bla havstigning,skred,uvær og ikkje minst temperaturforandring.

    Liten tvil om at naturen svinger,sjøl uten folk på kloden,men eg trur nok me skaper ein varmere og våtere klode.


    Mvh.

    Edit;kom inn ein smeylis iplassen for ein D,får den ikkje vekk.
    Formalin ja..det har vi hørt om. Men kan ikke huske at vi brukte slikt. Var det formalin i vaksinen kanskje? 2ml pr fisk eller var det 0,2 usker ikke, men en skulle ikke stikke seg med sprøyta og pumpe slikt inni blodet vårt.
    For de som følger med, blir hver enkelt fisk vaksinert med sprøyte, slik vi blir hos legen. Men det skiftes ikke sprøytespisser for hver fisk :p Bare når de begynner å bli dårlig, bittet blir sløvere, skjevt og slikt.
    De kunne få sopp de små fiskene på land. Ikke mange, men noen få var vi borti mener jeg å huske. Men ikke noe stort problem.
    Var og lærerikt å følge med på veterinæren som sjekket fisker, ganske ofte. De var flink å forklare oss hva de så etter og evnt avvik og hvordan vi skulle sjekke dødfisk for sykdom. (det dødde ca 0-3 fisk i uka på en 70 meters ring i sjøen) Meget godt tall det og, men krever at den er vaksinert på land)

    KLIMA ja..
    Nå har det jo vert dyrket korn på Grønland før vi begynte å forurense.
    Sola har ikke vert så nærme jorden på flere tusen år osv.
    Men tror og at vi har litt skylden..gjerne ikke så mye, men helt klart.
    F.eks på jobben satte de opp en stor rubbhall (industrihall på ca 60-70 meter) og etter 1-2 år så ser vi enkelt at det er sort på tak og nedover sidene. Dette kan jo også være noe sot fra vulkaner.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Statoil skrev jo og for en tid tilbake at de får ca 25 øre i støtte for vindkraft, mens flere land nedi Europa får kr 1 til kr 1.50 i støtte.
    Med den støtten kunne de ha bygget ut en 2 kvadrat km vindpark ute i havet som ville gitt Norges strømforbruk i dag.
    Det er noe å tenke på. + at en får et lite område som fisken er fredet i.
    Rundt riggene offshore fiskes det fra supply båter og de får mye fisk som storsei og lyr. Knallgod og knallhvit i kjøttet. Jeg liker ikke sei så voldsomt, men denne havfisken er knall. Får kjøpt file for 30 kr kg :) (jeg jobber onshore på forsyningsbase og kjenner flere på båter)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Eller svartsopp. Bla a derfor vi vasker husene våre.

    Åja, sier du det ja :) Antar det er merder med slakteklar fisk? Den går minst 7 dager uten mat før slakting.

    Lovemusikk:Det eg tenkte på ang vintersår var altså formalin,det blei ofte brukt i store mengder,både mot vintersår og gjelleproblem hvis eg husker rett.
    Dette gjaldt heile åtti/nittitallet+langt utover 2000tallet,men om det blir brukt meir pr idag rundtom veit eg ikkje.

    Litt offtopic dette,håper andre kan komme på sporet igjen med sine synspunkter om klimaendringer.

    Sjøl synst eg det er vanskelig å ha bastante synspunkter til klima,og dets forandringer i det store bildet.
    Veldig lett å bli for smal i tankegang,og glømme andre områder som er sårbare for bla havstigning,skred,uvær og ikkje minst temperaturforandring.

    Liten tvil om at naturen svinger,sjøl uten folk på kloden,men eg trur nok me skaper ein varmere og våtere klode.


    Mvh.

    Edit;kom inn ein smeylis iplassen for ein D,får den ikkje vekk.
    Formalin ja..det har vi hørt om. Men kan ikke huske at vi brukte slikt. Var det formalin i vaksinen kanskje? 2ml pr fisk eller var det 0,2 usker ikke, men en skulle ikke stikke seg med sprøyta og pumpe slikt inni blodet vårt.
    For de som følger med, blir hver enkelt fisk vaksinert med sprøyte, slik vi blir hos legen. Men det skiftes ikke sprøytespisser for hver fisk :p Bare når de begynner å bli dårlig, bittet blir sløvere, skjevt og slikt.
    De kunne få sopp de små fiskene på land. Ikke mange, men noen få var vi borti mener jeg å huske. Men ikke noe stort problem.
    Var og lærerikt å følge med på veterinæren som sjekket fisker, ganske ofte. De var flink å forklare oss hva de så etter og evnt avvik og hvordan vi skulle sjekke dødfisk for sykdom. (det dødde ca 0-3 fisk i uka på en 70 meters ring i sjøen) Meget godt tall det og, men krever at den er vaksinert på land)

    KLIMA ja..
    Nå har det jo vert dyrket korn på Grønland før vi begynte å forurense.
    Sola har ikke vert så nærme jorden på flere tusen år osv.
    Men tror og at vi har litt skylden..gjerne ikke så mye, men helt klart.
    F.eks på jobben satte de opp en stor rubbhall (industrihall på ca 60-70 meter) og etter 1-2 år så ser vi enkelt at det er sort på tak og nedover sidene. Dette kan jo også være noe sot fra vulkaner.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    363
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    388
    Mount Everest vil dermed bare bli 8787 meter høy. Folk kommer til å strømme dit i hopetall.

    Honkey
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    National Geographic kikker litt på verdenskartet. Faen, det kommer til å kry av dansker her oppe. Som utgiver av kart og atlas kan man jo få rene bonanza fremover.

    I framtida kan havniv�et stige med over 65 meter - nyheter - Dagbladet.no
    For ikke å snakke om at alle som bor på Majorstua, Frogner og andre litt "finere" strøk i Oslo - ja t.o.m. kongen - må finne seg andre steder å bo. Strandtomtene begynner omtrent ved Smestad - så det blir jo ikke SÅ langt å flytte, da.....
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Dette er i alle fall et klart, definert og konkret problem, motsetning til variasjoner i planetarisk klima. Burde være en smal sak å rydde opp i dette, rent teknisk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.799
    Antall liker
    8.113
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.409
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Einstein var aldri helt tilfreds med den kvantemekanistiske forklaringen på radioaktiv halvering som konstant, altså som et rent probabalistisk fenomen uten noen underliggende mekanisme. "God does not play dice", som han uttrykte det. Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg snublet over følgende videosnutt som ser ut til å bekrefte Einsteins skepsis. I videoen vises det til nyere forskning som ser ut til å indikere at radioaktiv halvering slett ikke er konstant, men faktisk varierer med bl.a. solflekkaktivitet:


    Det har lenge vært kjent at historiske klimaendringer har en sterk korrelasjon med solflekkaktivitet, og forskere som bl.a. Stensmark har med varierende hell forsøkt å forklare dette med endringer i endringer i kosmisk strålingseksponering og dermed i skydannelse. Men dersom påstandene i videoen har noe for seg, og, som vi vet, ca. 80% av jordens indre varme kommer fra radioaktiv virksomhet, har vi en helt ny faktor som potensielt kan påvirke klimaet vårt i en eller annen grad.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kule greier - blir litt å revidere, men kjør i vei. Vi må bare lete etter termostaten:

    Welcome to the Electric Universe!

    https://www.facebook.com/thunderboltsproject

    There are no ‘black holes’, there is no ‘dark matter’, comets are not ‘dirty snowballs’, the sun is not a ‘nuclear furnace’, and the origins of world mythology are not primitive invention but can be directly linked to deep space exploration and leading-edge experiments in plasma physics. Recent discoveries in space have amazed and perplexed scientists. Current popular theories in the sciences can neither predict nor explain the phenomena we are now observing. In THE THUNDERBOLTS PROJECT, American mythologist David Talbott and Australian physicist Wallace Thornhill and their associates propose a new theory which can both predict and explain these phenomena. 5,000 year old rock art, the origins of world mythology, planetary history, spectacular nebular forms in deep space, and high energy electric discharges in the plasma laboratory – all are inextricably linked by the Electric Model. In an extraordinary synthesis of the scientific disciplines THE THUNDERBOLTS PROJECT presents us with an astonishing new perspective on ancient history and leading-edge astronomy.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.409
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kjente ikke til at disse thunderboltene var såpass, øhhh.. "alternative".

    Men uansett budbringerens troverdighet i andre spørsmål; de rapporterte, de målte endringene i halveringstid synes å være reelle nok. Se f.eks linkene nederst på https://scienceisland.org/inconstant-radioactive-decay-startles-physicists/. I hvor stor grad det teoretiske rammeverket må oppdateres, gjenstår å se.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    � Global Warming Scientists Still Trapped In Record-Level Antarctic Ice Alex Jones' Infowars: There's a war on for your mind!

    Hehe... HEHE...

    HAAAAHAAAAHAAAAHAAAAHAAAA

    Det er litt morsomt dette... :p

    De la altså ut på en tur i isødet for å bevise at havisen smelter. Når den så ikke gjør det, men fryser bedre enn noen gang. Da for du IKKE ny støtte av alle dine sponsorer til neste år... Bare en kald skulder kanskje?
    Disse gutta skulle "forsket" litt til før de la ut på en tur som torpederer alt de har jobbet for. For et par 10-år eller så...

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn