Bare tøys. Det skyldes salg av grønne sertifikater til utlandet. Vår overføringskapasitet til utlandet er en brøkdel av total norsk strømproduksjon. Det er veldig enkelt for dem som kommer med denne svadaen å slå opp i norsk strømproduksjonsstatistikk, der telles hvert elektron. I Norge forbruker vi 9/10 av vår egen vannkraft, men vi selger en større andel på papiret til utlandet, og mottar papirkraft i retur. Når vi gjør opp dette regnskapet er vår rene og hjemlig forbrukte kraft blitt skitten, pga en salderingsøvelse.
Ja, det liknar tankegangen pavekyrkja hadde då Luther kom på banen...Hele politikken rundt grønne sertifikater er egentlig rein mumbo-jumbo....
Dette gjelder vel all politikk på området. Det handler om å sope inn mest mulig penger i form av avgifter og ikke å redde verden. Nå har avviklingen av elbil fordelene skutt fart også. I lovverket er det nå pr 1/1-17 sagt at samme vilkår skal gjelde for elbiler som fossil biler og parkering med mer, med mindre kommunene sier stopp eller vil noe annet...., kollektivfeltene stenges og slik går dagan mens elbilsalget stuper. Men hydrogen vil de ha som har 4 ganger dårligere utnyttelse av energien.Ja, det liknar tankegangen pavekyrkja hadde då Luther kom på banen...Hele politikken rundt grønne sertifikater er egentlig rein mumbo-jumbo....
Hva mener du med "myyye lettere"?Fordelene må vel være at hydrogen kan produseres på stasjonene
med lokal fornybar kraft samt at bilen blir myyye lettere, men det hjelper ikke stort hvis det ikke veier opp for ulempene
Joda, de er tunge og hva man sliter med å få ned vekten (og kostnaden) av. Utfordringene på dette området var en primær årsak til at Samsung droppet teknologien, etter at utviklingen innen batteridrevne kjøretøy nå lover langt bedre gevinster når det gjelder rekkevidde, koblet med overlegent bedre og billigere distribusjon av energi.Hvertfall potensielt lettere, brenselcellen og tankene er vel ikke spesielt tunge, utover det så vet jeg ikke hvordan toyota har konstruert sin bil, eller hva slags batterier de bruker i tillegg. Mirai er vel også på størrelse med en camry i ytremål ser det ut til og det er jo ikke noe spesielt liten bil
Fram til Tesla hadde elektriske biler omtrent samme ytelse som de hadde for omtrent hundre år siden også mht rekkevidde.Vi kan uansett ikke se bort fra det faktum at batteridrevne biler er mer enn 100 år gammel teknologi, og betydelig enklere enn hydrogenteknologien.
Batteriteknologien som har utviklet seg mest. Og akkurat det er faktisk ikke Teslas ære. Det er mer drevet av mobiltelefonprodusentene, egentlig. Tesla har gjort den genistreken å bruke eksisterende teknologier på områder nesten ingen hadde sett for seg.Fram til Tesla hadde elektriske biler omtrent samme ytelse som de hadde for omtrent hundre år siden også mht rekkevidde.Vi kan uansett ikke se bort fra det faktum at batteridrevne biler er mer enn 100 år gammel teknologi, og betydelig enklere enn hydrogenteknologien.
Det er jo vel kjent for alle at deres genistrek var å benytte den teknologien de som Silicon Valley-folk kjente best til, og som det er litt rart at ikke den tradisjonelle bilindustrien ikke plukket opp tidligere. Hadde de gjort det ville det neppe vært ei åpen dør for Tesla.Batteriteknologien som har utviklet seg mest. Og akkurat det er faktisk ikke Teslas ære. Det er mer drevet av mobiltelefonprodusentene, egentlig. Tesla har gjort den genistreken å bruke eksisterende teknologier på områder nesten ingen hadde sett for seg.Fram til Tesla hadde elektriske biler omtrent samme ytelse som de hadde for omtrent hundre år siden også mht rekkevidde.Vi kan uansett ikke se bort fra det faktum at batteridrevne biler er mer enn 100 år gammel teknologi, og betydelig enklere enn hydrogenteknologien.
Mvh
Håkon Rognlien
Lønningene stiger i raskt tempo i Kina. Dette kombinert med billige og gode roboter vil gjøre at lønnsutgiftene får mindre og mindre å si. Det er faktisk flere arbeidsplasser som kommer "hjem" til USA og Europa i disse dager. Det er ikke helsvart.Energi og transport må vere sterkt subsidiert i den store samanheng. Når det løner seg å sende alt som skal arbeidast på til Kina (som norsk fisk til sløying, og portugisisk granitt til oppkutting), må det vere noko riv ruskande gale. Eg trur ikkje det er lønningane til dei som jobbar på norske fiskemottak eller portugisiske steinbrytarar, for dei tener ikkje meir enn dei må, samanlikna med det andre får i desse landa, og vi vil vel ikkje ned på kinesisk lønsnivå og artbeidstilhøve?
Men noen jobber blir det når jobbene vender hjem. Roboter trenger ettersyn. Fabrikken skal ha varene inn og ut. Osv. Det blir flere enn 0.Foxconn sparket nylig 60000, erstatter dem med roboter. Når roboter er billigere enn folk til noen få dollar pr dag skjønner vi at dette vil skje med "jobbene som vender hjem"
Reality check: Manufacturers returning to U.S. may mean jobs for robots, not people - LA Times
Det var da enda godt - da venter jeg med innkjøp av vadere...Hvis Grønlandsisen smelter (som er is som ligger over havet) vil det bli en økning, men ikke 10 til 50 meter som svovelpredikanter som Solheim har sagt etc.
Roboter går på strøm, folk går (i stor grad) på kjøtt. Så fra et klima-/energiperspektiv må jo dette bare være positivt?Foxconn sparket nylig 60000, erstatter dem med roboter. Når roboter er billigere enn folk til noen få dollar pr dag skjønner vi at dette vil skje med "jobbene som vender hjem"
Reality check: Manufacturers returning to U.S. may mean jobs for robots, not people - LA Times