Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot.
    Dette er det første stedet svenskene invaderer når tørken i Skåne tvinger de nordover.
    De stopper nok opp rundt Gøteborg, men hvis det kommer noen over Svinesund så går det nok bra. Svensker er alltid velkomne i Østfold.:)

U

utgatt19288

Gjest
    Jeg koser meg med den globale oppvarmingen så lenge jeg kan.

Jeg skulle spurt foreldrene mine, men jeg kan ikke huske en varmere start på Mai.

Jeg er pro enviroment.
    Vi er alle pro enviroment Danke, men spm er om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller om den er innenfor rammen av naturlige variasjoner. Nå vet ikke jeg hvor foreldrene dine er fra men i 2013 var høyeste maksimumstemperatur i mai 30,5 °C, og ble målt 31. mai i Karasjok. Det er svært sjelden månedens høyeste temperatur måles i Finnmark i mai. Men har altså skjedd før....men det var i slutten mai og ikke begynnelsen.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    En av de jævla klimaløgnerne, Bill Collins, blir dybdeintervjuet. Kødden satt på IPCC-panelet som mottok en Nobelpris i 2007, og var hovedforfatter av panelets rapport.

Her kan man se hva slags utroverdig og banal bakgrunn en slik mann har: William Drew (Bill) Collins

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg koser meg med den globale oppvarmingen så lenge jeg kan.

Jeg skulle spurt foreldrene mine, men jeg kan ikke huske en varmere start på Mai.

Jeg er pro enviroment.
    Vi er alle pro enviroment Danke, men spm er om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller om den er innenfor rammen av naturlige variasjoner. Nå vet ikke jeg hvor foreldrene dine er fra men i 2013 var høyeste maksimumstemperatur i mai 30,5 °C, og ble målt 31. mai i Karasjok. Det er svært sjelden månedens høyeste temperatur måles i Finnmark i mai. Men har altså skjedd før....men det var i slutten mai og ikke begynnelsen.
    spørsmålet du stiller er besvart. Nei, den globale oppvarmingen er ikke innenfor rammen av naturlige variasjoner. Ja, den er menneskeskapt.

Det virkelige spørsmålet er om verden er villig til å ta kostnaden i å bremse oppvarmingen (ja, vi snakker om å bremse en oppvarming, ikke reversere). Eller bare lukke øynene og ørene for følgene og håpe på at klimaendringene ikke får katastrofale følger for dagens situasjon i form av endret tilgang til matvarer, husly, grunnvann. Og at verden vil takle klimaflyktninger. Sistnevnte er lite trolig da verden ikke klarer å takle dagens krigsflyktninger.

Å bare la det skure og gå koster dagens samfunn lite. Det er jo ikke de som får regninga. Den kommer gradvis over 10-20-30 år.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vil gjerne ha svar på hvordan verden skal bremse oppvarmingen....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Er vel egentlig ganske simpelt. bremsen veksten i og etter hvert bruken av fossilt brensel. Utfordringen ligger i at det er ganske kostbart da man må finne alternative energikilder eller bruke mindre energi. Førstnevnte er kostbart og sistnevnte er umulig med dagens økonomiske modell (kontinuerlig vekst av veksten) og økning i verdensbefolkningen.

beslutninger blir i dag tatt på et kortsiktig grunnlag. Politikere tenker gjenvalg om 2-4-6 år og bedrifter neste kvartalsresultat. Verdenssamfunnet må få på plass insentiver som er kortsiktige nok til at politikere og bedrifter må forholde seg til dem. Utfordringen er at dette vil koste penger og gi lavere kortsiktig økonomisk vekst, spesielt for enkeltbransjer.

Det finnes i dag teknologi som renser kullkraftverk for co2, men det koster i form av tap av energi som må brukes på selve rensingen. Lagring av CO2 er også en utfordring. Hvem vil bo over og i nærheten av et C02 deponi f.eks?

Så hvilke tiltak kan man gjøre? Per i dag prises transport av gods, varer og mennesker latterlig lavt. Det er billigere å sende varer tur retur jordkloden rundt enn å foredle de i vesten. Den virkelige regningen i form av forurensing slipper bedriftene unna. Regningen kommer jo først når klimaendringene er i full gang, og det er andre som betaler. Gjerne en annen generasjon.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nei det går nok ikke, å stoppe det mener jeg. Når det stor rennet av klimaflykningen kommer er det nok full krig allerde slik at de skytes. Da får vi nok ned forbruket av fossilt brennstoff og forbruket - men for sent......

For øvrig skal de vist innføre passasjer avgiften på 80 kr. Det er bare å se hvor mye støy dette medfører/medførte og virkningen blir trolig kun mer penger i kassa....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Selv ikke da jeg var student var 80kr make or break for en flytur. Dette er kun fiskalt og vil ha null effekt. 80kr er nesten en boks snus eller en utepils. Særlig om det skal få noen til å droppe en flytur eller heller sitte 8 timer på toget (hvor man uansett må bruker mer enn 80 kroner på kjedsomhetsbekjempelse).

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår godt hvordan man kan bremse utviklingen med noen prosent, men hvilken regjering greier å gjennomføre noe av dette ? Ingen. Hvis vi f.eks ser på forbruket av olje, kull og gass. Hvor stor er nedgangen pr. År ? Ingen nedgang. Men derimot en økning år for år. Og en annen viktig drivhusgass er jo metan. Bl.a. fra promp og bæsj. Har det blitt færre mennesker og kuer på jorda ? Absolutt ikke. Kina snakker om å klone kuer for å få nok kjøtt til en økende befolkning. Det er snart 2 milliarder storfe og vi har passert 1 milliard griser på jorda. Global oppvarming er umulig å stoppe. Vi kan kanskje greie å bremse endringen med noen prosent, men bare det å bremse det litt vil kreve så store endringer at det er politisk umulig. Vi kan gjennomføre drakoniske tiltak men selv det vil ikke monne. Bare vår tilstedeværelse skaper jo drivhusgasser og klimaendringer. Det vi derimot burde fokusere på er giftstoffer, svevestøv og annen faenskap som ødelegger både oss og omgivelsene.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Dessverre mener våre forskere at Norge ikke ligger på rett sted.
    De mener vi får dramatiske værvariasjoner, enorm nedbør, storflom med høy frekvens og sterkt økt rasfare fordi områder kulden har holdt stabil kommer i bevegelse.
    Men vi kommer nok til å ligge etter verre endringer lenger sør, hvilket betyr potensiale for folkevandringer som vil kreve sitt. Midt Østen gjennomgår den verste tørkeperioden på 900 år, det har vi kun sett begynnelsen på.

Men når jeg kikker i speilet ser jeg at jeg er nøttebrun. Og nå sitter jeg på terrassen og nyter en god whisky.
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot. Og som kjent så mener jo jeg at vi ikke får gjort noe som helst for å bremse utviklingen som skjer. Derfor; La oss nyte fordelene av klimaendringene, det er nok av annet å bekymre seg for.:)
    Jeg hørte akkurat på Supertramp; Crisis, What Crisis? Tror det er deg det er bilde av på coveret ... :)
    61LjEnkqK2L.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dessverre mener våre forskere at Norge ikke ligger på rett sted.
    De mener vi får dramatiske værvariasjoner, enorm nedbør, storflom med høy frekvens og sterkt økt rasfare fordi områder kulden har holdt stabil kommer i bevegelse.
    Men vi kommer nok til å ligge etter verre endringer lenger sør, hvilket betyr potensiale for folkevandringer som vil kreve sitt. Midt Østen gjennomgår den verste tørkeperioden på 900 år, det har vi kun sett begynnelsen på.

Men når jeg kikker i speilet ser jeg at jeg er nøttebrun. Og nå sitter jeg på terrassen og nyter en god whisky.
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot. Og som kjent så mener jo jeg at vi ikke får gjort noe som helst for å bremse utviklingen som skjer. Derfor; La oss nyte fordelene av klimaendringene, det er nok av annet å bekymre seg for.:)
    Jeg hørte akkurat på Supertramp; Crisis, What Crisis? Tror det er deg det er bilde av på coveret ... :)
    Vis vedlegget 380732
    Ligner litt, mangler bare palmer og et par lettvinte bærter.;)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Vi har malt oss inn i et hjørne. Økonomiene trenger fortsatt vekst og planeten trenger dramatisk vekstreduksjon. Forventning til investeringsavkastning, fra pensjoner til fond, forutsetter vekst over tid.

Roy Scranton ser realistisk på utfordringen:

image.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot.
    Dette er det første stedet svenskene invaderer når tørken i Skåne tvinger de nordover.
    Ikke sikkert det. Folk i Skåne er jo vant med å bo i ørkenområder.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    En venn nordpå melder snø!

I Arktis er det ellers varmt. 2012 var forrige rekordår for tap av is på Nordpolen. Her har vi et langtidssnitt, 2012 og nåværende status (rød linje). Vi får se hvordan det går!

image.png

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Min kjære er i Lofoten og meldte også snø i dag tidlig, etterfulgt av regn, litt sol etc etc

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Enkelt. Slå i hjel halve befolkningen - fortrinnsvis de som er de verste miljøsvina.
    Sluket dro frem elefanten i rommet som ingen snakker om. :eek:
    Jepp, da snakker vi. Hvis alle slår i hjel en så.....kan de vel ikke sette inn alle men kloden berges kanskje :confused:

Men egentlig skjønner jeg ikke at vi gidder å diskutere dette for det skjer da ikke noe som monner. Tror jeg går tilbake til min gamle teori om at det er jorda som spiller oss puss og vil regulere oss i antall eller utrydde oss slik det har skjedd med mange andre arter. Politikerne ønsker bare å tjene mynt på dette, ikke å gjøre noe med det. Det har de tydelig bevist over mange tiår.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enkelt. Slå i hjel halve befolkningen - fortrinnsvis de som er de verste miljøsvina.
    Sluket dro frem elefanten i rommet som ingen snakker om. :eek:
    Jepp, da snakker vi. Hvis alle slår i hjel en så.....kan de vel ikke sette inn alle men kloden berges kanskje :confused:

Men egentlig skjønner jeg ikke at vi gidder å diskutere dette for det skjer da ikke noe som monner. Tror jeg går tilbake til min gamle teori om at det er jorda som spiller oss puss og vil regulere oss i antall eller utrydde oss slik det har skjedd med mange andre arter. Politikerne ønsker bare å tjene mynt på dette, ikke å gjøre noe med det. Det har de tydelig bevist over mange tiår.
    Det er nok ikke viljen det står på men evnen, og med den bakgrunnen så er jeg enig i at politikerne prøver å tjene mynt på dette. Men vi må ikke blande kortene, det er viktig å få ned lokal forurensning. Men de globale klimaendringene får vi ikke gjort en dritt med. Det er bare å spenne fast sikkerhetsbeltene. Varmere, kaldere, våtere, tørrere, whatever. Avhenger av hvor vi er.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.869
    Sted
    Trondheim
    Min kjære er i Lofoten og meldte også snø i dag tidlig, etterfulgt av regn, litt sol etc etc
    Det var snø i lufta et kort øyeblikk her i Trondheim også. Da jeg besøkte min mor på Byåsen kom det noe snøfnugg da jeg parkerte bilen. Kaldeste 17. mai på mange år. Uten at det er spesielt relevant. Man kan ikke trekke generelle slutninger fra et enkelt datapunkt.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan være greit å sjekke om en annen stakkar skal få ta disse kostnadene. Godt marked for omsetning nå.

- Mange tomter kan bli ubebyggelige - DN.no
    Det er jo greit å ha en fengende sak å skylde på!

Infrastruktur generellt i Norge er forsømt over mange tiår. Totalt etterslep er kanskje 2600 MRD.
    https://www.norconsult.no/nyheter/2015/2600-milliarder-i-etterslep/

Så mens feks usikker og dårlig vannforsyning, kloakklekkasjer, signalfeil på jernbanen, dårlig inneklima, fukt i vegger, dårlig asfalt, osv osv osv - skyldes manglende vedlikehold. Så er det trøbbel med overvannssystemer åpenbart pga klimaendring.

Mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Noen snøkorn i mai er ikke nok til at vi kan avblåse "Klimakrisen". Snø i mai er slett ikke uvanlig! Selv rundt St.Hans kan det snø i dette landet. Midt på 70 tallet la det seg opptil drøye 50 cm snø i deler av Øst Finnmark på St.Hans aften. Ikke en årlig begivenhet men slikt skjer av og til. Klima må vurderes over jævlig mange år nettopp fordi det er så ustadig. Dette har vært "common knowledge" her til lands i generasjoner! Hvor tror dere ordtaket "En svale gjør ingen sommer" kom fra?

Nå skal jeg i motsettning til ganske mange som krangler om klimaet innrømme at dette er et fag jeg ikke kan så mye om. Vær kan jeg mye om for det er en del av jobben min, men klima er et helt annet fagfelt! Jeg tror at dette er en ligning med ganske så mange flere "ukjente" enn det "ekspertene" ønsker å innrømme! Jeg tror også at de termofysiske reaksjoner som forårsaker klimaendringer er så store og omfattende at det nok ( dessverre ? ) er lite vi kan gjøre med dem. Troen på mennesket som "creator an master of the univers" forekommer meg noe optimistisk!

Men glem ikke at mens alle "gode krefter" løper rundt og jager sin egen hale på samme måte som en hundevalp går lokal forurensing og forsøpling for full musikk ofte upåtalt da man er opptatt med dette "mye viktigere" som man så likevel ikke får gjort noe med! Et slemt spørsmål er selvsagt om det er "noen" som ønsker at det skal være slik og som bevisst bidrar til at denne "jakten på egen hale" skal fortsette?

Så kan vi også se litt på hva som er "normalsituasjonen" for klodens klima? Hvis det i det store og hele finnes noe som kan betegenes som klodens "normalklima"? Jeg vet faktisk ikke, stiller bare spørsmål. Og hvis det nå er slik at kloden har en "normalsituasjon", er vi da på vei mot normalen eller vi nå på vei bort fra den? Ingen som lever i dag har nok opplevd en eventuell "normal", for den er om den finnes et snitt over ganske mange millioner år. Og så et litt ekkelt spørsmål, inkluderer en slik "normal" mennesker på jorden? Og der er vi ved den store elefanten man ikke ønsker å snakke om! Det er nok så alt for mange av oss. Men det er i så fall et problem som faktisk kan løses, og det vil bli løst, hva enten vi ønsker det eller ikke! Alle som har drevet forsøk med bananfluer vet hva som skjer når det blir for mange i forhold til mattilgang og eller plass! For lite mat og god plass eller for lite mat og for lite plass eller nok mat og for lite plass er tre scenarier som alle får samme "løsning". Massedød slik at en "fornuftig" balanse gjennopprettes!

Hvor lang tid det vil gå før en Trump eller en annen "tulling" finner ut av dette og kutter ut alt av U-hjelp og katastrofehjelp og lar båtflyktninger fra Afrika få drukne i Middelhavet evt skytes på strendene i Sør Europa gjensår å se, men at det til slutt kommer så langt? Ja det gjør det nok! Til slutt vil til og med svenske sosialdemokrater sende inn militære styrker i "paralellsamfunnene" ( gettoene ) for å gjenta kontrollen ved å skyte ned for fote de som bor der. Hvis ikke de som bor der gjør det med ur-svenskene først. Når det kommer til stykket og presset blir hardt nok vil vi se at det faktisk er forskjell på "dem" og "oss". Om nasjonalstatene vil "overleve" en slik periode er nok noe usikkert men at "stamme" eller "klan" tilhørighet vil få økende betydning vil vi merke i framtiden. Dette er noe som er gentisk innebygget i mennesket. Sivilisert sameksistens slik vi har sett det i noen hundre år nå er ikke "normalen", det er et overkuddsfenomen gjort mulig av materiell velstand i en situasjon der "kampen for mat ( og plass ) slett ikke har vært noen kamp!

Dystert, ja det er det nok, spesiellt hvis man har levd i den villfarelse at mennesket ikke er et dyr, et rovdyr. Den så langt mest vellykkede og intelligente predator jorden har sett! Intelligent, men kanskje ikke så jævlig smart likevel når det kommer til stykket!

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Så kan vi også se litt på hva som er "normalsituasjonen" for klodens klima? Hvis det i det store og hele finnes noe som kan betegenes som klodens "normalklima"? Jeg vet faktisk ikke, stiller bare spørsmål. Og hvis det nå er slik at kloden har en "normalsituasjon", er vi da på vei mot normalen eller vi nå på vei bort fra den? Ingen som lever i dag har nok opplevd en eventuell "normal", for den er om den finnes et snitt over ganske mange millioner år. Og så et litt ekkelt spørsmål, inkluderer en slik "normal" mennesker på jorden? Og der er vi ved den store elefanten man ikke ønsker å snakke om! Det er nok så alt for mange av oss. Men det er i så fall et problem som faktisk kan løses, og det vil bli løst, hva enten vi ønsker det eller ikke! Alle som har drevet forsøk med bananfluer vet hva som skjer når det blir for mange i forhold til mattilgang og eller plass! For lite mat og god plass eller for lite mat og for lite plass eller nok mat og for lite plass er tre scenarier som alle får samme "løsning". Massedød slik at en "fornuftig" balanse gjennopprettes!
    Kulden som skulle ligget i Arktis har flyttet på seg. "Cold blob" som ligger utenfor Newfoundland påvirker temperaturen i Gulfstrømmen, blant annet.
    Vi har geologisk bevis for store svingninger på Jorden. Fra varmt og nedsmeltet til det forskerne kaller Snøballkloden. Men disse svingningene har som regel gått meget sakte fra en tilstand til en annen. Nå går det veldig fort, pga drivhusgassene vi fyller atmosfæren med, samtidig som vi endrer biosfæren i slik utstrekning at mennesket er største nåværende endringsfaktor. Slik endringskraft er gjort mulig vha vår tilgang på fossile brensler, som gir oss lettilgjengelig energi for utførelse av tungarbeid.

Link til snøballkloden.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth

Her er temperaturfordelingen i fjor, i forhold til et statistisk snitt. Ideelt sett hadde det vært fint å se kulderekorder.

201501-201512-1.jpg

Vedlegg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ja. Esso og andre oljeselskap utviklet patenter så tidlig som på 1960-tallet for å fjerne CO2 fra eksos, for elektriske biler og for brenselceller. Disse ble gjemt vekk. Petroleumsinstituttet, som representerte oljeselskapene, valgte i stedet å gå mot tanken "om at kun alternativ til forbrenningsmotor kan gi oss ren luft".

Utrolig. Men de brukte mengder av ressurser på å få nyttige idioter til å bli klakkører for oljebransjens feilinformasjon.

The forerunners of ExxonMobil patented technologies for electric cars and low emissions vehicles as early as 1963 – even as the oil industry lobby tried to squash government funding for such research, according to a trove of newly discovered records. Patent records reveal oil companies actively pursued research into technologies to cut carbon dioxide emissions that cause climate change from the 1960s – including early versions of the batteries now deployed to power electric cars such as the Tesla. Scientists for the companies patented technologies to strip carbon dioxide out of exhaust pipes, and improve engine efficiency, as well as fuel cells. They also conducted research into countering the rise in carbon dioxide emissions – including manipulating the weather. Esso, one of the precursors of ExxonMobil, obtained at least three fuel cell patents in the 1960s and another for a low-polluting vehicle in 1970, according to the records. Other oil companies such as Phillips and Shell also patented technologies for more efficient uses of fuel. However, the American Petroleum Institute, the main oil lobby, opposed government funding of research into electric cars and low emissions vehicles, telling Congress in 1967: “We take exception to the basic assumption that clean air can be achieved only by finding an alternative to the internal combustion engine.

https://www.theguardian.com/busines...-records-exxon-co2-emission-reduction-patents

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Ja, ja. Esso og andre oljeselskap utviklet patenter så tidlig som på 1960-tallet for å fjerne CO2 fra eksos, for elektriske biler og for brenselceller. Disse ble gjemt vekk. Petroleumsinstituttet, som representerte oljeselskapene, valgte i stedet å gå mot tanken "om at kun alternativ til forbrenningsmotor kan gi oss ren luft".

Utrolig. Men de brukte mengder av ressurser på å få nyttige idioter til å bli klakkører for oljebransjens feilinformasjon.

The forerunners of ExxonMobil patented technologies for electric cars and low emissions vehicles as early as 1963 – even as the oil industry lobby tried to squash government funding for such research, according to a trove of newly discovered records. Patent records reveal oil companies actively pursued research into technologies to cut carbon dioxide emissions that cause climate change from the 1960s – including early versions of the batteries now deployed to power electric cars such as the Tesla. Scientists for the companies patented technologies to strip carbon dioxide out of exhaust pipes, and improve engine efficiency, as well as fuel cells. They also conducted research into countering the rise in carbon dioxide emissions – including manipulating the weather. Esso, one of the precursors of ExxonMobil, obtained at least three fuel cell patents in the 1960s and another for a low-polluting vehicle in 1970, according to the records. Other oil companies such as Phillips and Shell also patented technologies for more efficient uses of fuel. However, the American Petroleum Institute, the main oil lobby, opposed government funding of research into electric cars and low emissions vehicles, telling Congress in 1967: “We take exception to the basic assumption that clean air can be achieved only by finding an alternative to the internal combustion engine.

https://www.theguardian.com/busines...-records-exxon-co2-emission-reduction-patents
    Og her er folket i harnisk over VWs juks?? Disse lederne i oljeselskapene og selskapene deres burde jo blitt tiltalt for fornrytelser mot menneskeheten!

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det var vel noe liknende som skjedde på 50 tallet i Los Angeles da bilbransjen kjøpte opp kollektivtransporten og la den ned på noen få år og fikk bygd veier i stedet. Trikker og busser ble brukt til molo og skinner revet opp. Alle skulle ha bil i etterkrigstiden, ser den, men nå sitter alle i endeløse køer og alternativene kollektivt finnes nesten ikke...

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.861
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er de positive tilbakekoplingssløyfene i klimaet som er de virkelig farlige. Konsekvensene av positiv tilbakekopling burde være vel forstått på et HiFi forum.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Slutt på fjolleturer til England med Raynair. Helt greit for meg, men neppe for slekta i Fredrikstad...

Kanskje de kunne lagt på 500 i stedet for 80, så hadde de kanskje fått renske litt opp i alle fjolleturene til syden og...

Rygge legges ned - nyheter - Dagbladet.no

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Slutt på fjolleturer til England med Raynair. Helt greit for meg, men neppe for slekta i Fredrikstad...

Kanskje de kunne lagt på 500 i stedet for 80, så hadde de kanskje fått renske litt opp i alle fjolleturene til syden og...

Rygge legges ned - nyheter - Dagbladet.no
    At RyanAir "kjeppjages" ut av landet og sjefen Michael O'Leary eventuellet rulles i tjære og fjær har jeg som fagforeningsmann intet i mot! Har faktisk også noen norske kandidater til tjærebehandling jeg, men selv om jeg skulle være så heldig at fødselsdagen min falt på juleaften ville jeg nok ikke få det ønsket oppfyllt!;)

At 80,- er det som skulle gjøre at man ikke skulle ha råd til å reise...? Nei det er bare "oksemøkk" ( for å henvise til en annen tråd på OT ) Selv 500, i økning på en sydentur vil ikke redusere reiselysten. Selvsagt vil folk hyle og klage, men reise vil de uansett! Dette er en ren fiskalskatt og som slike er den selvsagt lagt så lavt at den fører til inntekt til Staten men uten at den påvirker reisemønsteret! Hvis "reiseskatten" ble satt så høyt at den virkelig påvirket folks reisevaner ville de jo slutte å reise og da ville jo ikke Staten få disse pengene.:p

Nå var det selvsagt lite lurt av Rygge Sivile Lufthavn å binde seg så totalt opp til kun en kunde, og i tllegg til en kunde som gjentatte ganger har vist seg å være så lite å stole på i enhver sammenheng! Man kan ikke investere penger i prosjekter som baserer seg på kudeforhold til RyanAir uten å være forberedt på å tape masse penger! Er man ikke forberedt på slike "overaskelser" ( bevisst bruk av hermetegn fordi det knapt kan kalles overaskelse ) har man ikke fulgt med i timen og kan egentlig bare ha det så godt!

Men sett fra Venstre sin side, hvilket er vanskelig - det må inrømmes!, så må jo denne "reiseskatten" være det alvorligste vådeskuddet dette partiet noen gang har avfyrt! Folk kommer til å fortsette med å reise, derom hersker ingen tvil, men nå vil alle som bor på østsiden av Oslofjorden sette seg inn i sine biler og kjøre over til Sandefjord for å fly med RyanAir derfra, eller opp til Gardermoen for å fly med et annet flyselskap derfra. Summen vil uansett bli større forurensing av eksosstoffer og svevestøv samt masse mere CO2 utslipp totalt sett. Ja og så har vi den lille bagatellen med de 1000 arbeidsledige som følge at Moss/Rygge legges ned! Men akkurat de vil kanskje fly litt mindre i alle fall!

Godt politisk håndtverk Skei Grande!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    ikke dersom det fører til færre flyavganger totalt sett. En 737 bruker ca 2500 liter drivstoff på en times flytur.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    ikke dersom det fører til færre flyavganger totalt sett. En 737 bruker ca 2500 liter drivstoff på en times flytur.

Men det gjør det ikke! Det er jo det som er så fasinerende med hele skatten!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657

Men det gjør det ikke! Det er jo det som er så fasinerende med hele skatten!
    Ja - det er en temmelig fjollete avgift (og først og fremst fiskal). Men nå er det vel ikke slik at SAS/Ryanair/Norwegian/etc som flyr fra Østlandet flyr med smekkfulle fly hele tiden, så eksisterende rutetilbud fra OSL etc kan ta unna flere passasjerer enn hva det gjør i dag, altså om man fordeler ut alle Ryanairs passasjerer på andre selskap så trenger man totalt sett færre flyvninger enn man har med Ryanir inkludert i de som flyr. Videre er ikke priselastisiteten 0 - jeg tror ikke særlig mange lar en avgift på 88 kroner til eller fra avgjøre reiseplanene akkurat, men alt annet like skulle det medføre noe færre flyreiser, men tallet er nok så lite at det drukner i andre effekter på reisemønsteret og vil være umulig å observere. Ang pris så kommer nok uansett den største effekten fra at det eventuelt blir færre "latterlig billige" billetter tilgjengelig i det norske flymarkedet om Ryanair reduserer tilbudet mye.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det spiller jo ingen rolle hva vi gjør så lenge den økende middelklassen i Kina og andre land skal ha biff på bordet og Volvo i garasjen....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det spiller jo ingen rolle hva vi gjør så lenge den økende middelklassen i Kina og andre land skal ha biff på bordet og Volvo i garasjen....
    Dessverre helt riktig!

Nå er det selvsagt en meget dårlig begrunnelse for å gi fan og ikke gjøre noe som helst, men "de store nummeres lov" slår inn med full tyngde også på dette feltet!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.637
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…