Til mitt forsvar , jeg svipper innom Hegnar innimellom stort sett kun for å følge valuta
Vel overskriften er tabloid,slik presse er. Klimahysterikerne er ikke stort bedre i så måte.Det er store overskrifter,skrekkscenarioer,skremselspropaganda.
Han forenkler og kløner sikkert til en del ting,men han har også en del gode poenger. Vil vel si at klimahysterikere har mye verre bruk av tidsintervaller.
Bergsmark tar med et viktig punkt om at man finner bevis på at mange steder rundt om i verden har vert mye varmere enn de er i dag. Grønland,o.l.
Dette er det derimot klimahysterikerene glatt hopper bukk over og velger sine tidsintervaller slik at det passer med deres fasit.
Går man langt nok tilbake i tid så tyder alt på at jorden har vert både mye varmere i mange områder og mye kaldere.
Naturlige variasjoner er hva som styrer dette i hovedsak tror jeg,ikke Co2,selv om Co2 nok er en av veldig mange ting som bidrar litt.
Jeg misliker i grunnen olje. I Norge har oljebransjen ødelagt kostnadsnivået for alle andre som prøver å drive bedrifter for de har kunnet tatt ut noen enorme inntekter og marginer ved å høste av en IKKE-FORNYBAR naturressurs.
Jeg er i grunnen helt enig i at det ikke er bra at vi pumper all denne svarte guffen ut av sine naturlige plasseringer under jordoverflaten,og forbrenner denne energien. Det får nok konsekvenser ja. Ikke bare med det som slippes ut i atmosfæren.Hva med forholdet under jordoverflata? Man sier man pumper tilbake tilsvarende konsistens av hva man pumper ut,men det stemmer nok ikke helt. Kommer vi fr eksempel til å oppleve mer jordskjelv fordi vi har pumpet ut "smøreoljen" ?
Det er nok enormt med politikk i dette som Bergsmark sier.Suveren inntektskilde for u-land med å gi i-land dårlig samvittighet og få de til å betale avlat i form av avgifter,klimakvoter,osv.
Flott for de politikere som ser på private næringsdrivere som det største hinder for mer makt.Tax to the max,og man ender fort opp med Sovjet/kommunist tilstander. Helsingens stort byråkrati og så komplisert og vanskelig å drive normale bedrifter at mange blir tvunget til å gi seg,mens andre naturlig tenker hvorfor i søren bry seg med å prøve skape noe når man bare svømmer motstrøms mot et meningsløst byråkrati.
En liten utblåsning der;-) Og sikkert litt på siden av tema.
Joda,Hegnar er tabloid,Bergsmark har helt sikkert ikke fasiten han heller,men jeg mener han peker på en del viktige moment der klimahysterikere godt kunne prøvt å åpne øyne og øre litt mer.
Men klart,hvor skal klimaekspertene få lønnen sin fra viss de åpner opp for et mer objektivt syn....