Terje-A
Æresmedlem
Du tuller nå, ikke sant ?Tja, forskningsleder Kevin Anderson ved Tyndall Centre har pålagt sin stab å bruke Skype eller tog når de skal til konferanser. Selv tok han toget til en klimakonferanse i Beijing, og til andre konferanser, for å vise hva som må til av omlegging av forventninger til mobilitet.Problemet er at det er bortimot umulig å gjøre noe med det.Ja de aller fleste forskere er, slik jeg forstår det, enige om at det er sammenheng mellom drivhusettekten og global oppvarming (nei ALLE forskere er ikke enige i dette).
Og mange forskere mener at det har vært en økning i klimagasser grunnet menneskeskapte utslipp.
Vi er jo vant med at forskere må bevise forskningen sin, men i dette tilfellet er det visst ikke bare enkelt.
Er det en normal syklus? Kommer det fra sola eller kosmisk stråling?
Jo vi VET at vi mennesker slipper ut mye CO2, men er det nok til å konkludere?
Troverdighet er også en viktig faktor tror jeg. Om jeg hadde funnet ut at min fastlege røyker, ville jeg byttet lege umiddelbart.
Det ser ikke ut som noen gjør noe som helst for å engang bremse denne menneskeskapte globale oppvarmingen. Det er jo bare forskning, statistikk, tall og data. Løfter og ideer. Men ingen viser alvor.
Hvis du har abo på DN - haik til Oslo:
Profil: Kevin Anderson, professor (DN+) - DN.no
Dette har jo ingenting å si. Vi bruker kull og gass for å "drive internett" Hele verden kjører bil eller scooter. ( De som ikke har råd til det, drømmer om å kjøpe ) Og du nevner tog, bra saker når det har kommet i drift. Men hvor mange liter diesel gikk det med for å bygge den jernbanen han tok ? Vi er så hektet på billig fossil energi at vi kommer til å bruke hver liter vi kommer over. Ser vi ut i verden så ser vi jo dette. Norge med vannkraft, Teslaer og elektrifiserte tog er ikke normalen.
Sist redigert: