Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Min oppsumering,folk er i det store og heile noko drit for kloden.
    Me treng kloden men kloden treng ikkje oss.
    Kloden vil også bestå, men den evner vel ikke å glede seg over det.
    Kloden har ingen bevissthet. Den har en verdi for oss i den forstand at den p.t. er eneste stedet i universet vi kan oppholde oss, men utover det, objektivt sett, så har den ingen verdi i seg selv. Den vil uansett bare bli slukt opp av sola og forsvinne om noen milliarder år.
    Nettopp. Jeg har aldri skjønt hva "verdi i seg selv" betyr. At noe har verdi må vel innebære at det har verdi for ett eller annet subjekt (Vår Herre, mennesker, en litt dum hund med evnen til å ha en slags begeistring over ting). Jeg har spurt mange "verdi i seg selv"-entusiaster om hva verdi i en verden uten subjekter egentlig innebærer, men har ennå ikke fått noe godt svar. Ikke noe svar i det hele tatt, egentlig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Kloden har ingen bevissthet. Den har en verdi for oss i den forstand at den p.t. er eneste stedet i universet vi kan oppholde oss, men utover det, objektivt sett, så har den ingen verdi i seg selv. Den vil uansett bare bli slukt opp av sola og forsvinne om noen milliarder år.
    Nettopp. Jeg har aldri skjønt hva "verdi i seg selv" betyr. At noe har verdi må vel innebære at det har verdi for ett eller annet subjekt (Vår Herre, mennesker, en litt dum hund med evnen til å ha en slags begeistring over ting). Jeg har spurt mange "verdi i seg selv"-entusiaster om hva verdi i en verden uten subjekter egentlig innebærer, men har ennå ikke fått noe godt svar. Ikke noe svar i det hele tatt, egentlig.
    Vel derfor så mange føler et behov for å gi planeten en bevissthet, som Gaia, Moder Jord/Jörd, osv. Har lite til overs for Lovelocks tanker - planeten klarer seg greit. Hørte en komiker forleden som spekulerte i emnet. "I'll tell you what the planet's thinking. Fuck humans, I'm going to try dinosaurs again."

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.324
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Solcelle panel kanskje? Mor mi har sånt på hytta, og de begynner å bli ganske bra med tiden...
    Joda - et 300W panel får du nå for 2850kr. En tilhørende regulator drar unna 2500kr. Om en kjøper en pall med paneler via aliexpress, blir det vesentlig billigere.

Det største aberet er likevel at på de mørkeste månedene når vi trenger mest effekt, så gir panelene lite effekt når vi kommer nord for moralsirkelen.

Dersom det hadde vært tilsvarende incentivordninger som i Tyskland, slik at n fikk en får brukbart betalt for energi en tilfører tilbake til nettet, så hadde det kunne blitt interessant å kle taket med paneler.

Om en skal kjøre fullstendig off-grid, blir det temmelig dyr strøm, da en i tillegg til panelene må ha en dyr batteripakke. Et sett med 6 Rolls 2V-celler som gir deg en kapasitet på 2450Ah ved 12v kommer seg på 60.000. Disse kan du tappe med halve effekten, før de trenger lading, dersom du skal unngå å redusere levetida. Det utgjør 17kWh. Denne batteripakken kan du regne med en levetid på 10-15 år (10 års garanti på disse), før den må byttes.

Om du tenker litt strategisk, så kan en komme ned på relativt lavt strømforbuk på lys og slik. Det som drar strøm er varmtvann, oppvarming og aircondition.

Om en har en litt smart løsning, med et helt tak med panelere, som lader batteribanken det den tåler i løpet av dag, og som dumper resten av effekten i et varmtvannsmagasin som en kan tappe av ila kveld og natt, så funker det. Det hjelper alikevel lite i løpet av desember, januar og delvis februar. Da må en hente energi andre steder.

Johan-Kr

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Disse taksteina med solceller kan vel også reverseres, slik at batteriet brukes til å varme opp og gjøre taket snøfritt på vinteren?
    Det er jo smart. Men dyrt.
    Og det beste hadde vel vært om dette ble standard i land med mer sol enn her, som Spania, Hellas, Italia, Tyskland, osv, først og fremst.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg liker noen av animasjonsfilmene til Steve Cutts. Denne, ang gruvedrift, er verd å se.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.324
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Disse taksteina med solceller kan vel også reverseres, slik at batteriet brukes til å varme opp og gjøre taket snøfritt på vinteren?
    Det er jo smart. Men dyrt.
    Nå er for det første disse takene veldig glatte, så snøen sklir lett av. I tillegg så blir panelene varme når solen skinner på de, så de er forholdsvis selvrensende mhp snø.

Johan-Kr

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2

Håper disse dataene er korrelerbare med data fra andre steder enn CO2 bomba Hawaii. ;)
    Det blir for dumt, Voff. Her kommer du med sludder. Mauna Loa ble valgt spesielt fordi det ga lavstøy målemuligheter. I tillegg er målingene ettergått av andre forskere, diskutert og akseptert. På grunnlag av metodene Keeling utviklet er det satt opp målestasjoner over hele planeten.,alle rapporterer ens utvikling.

Det blir for dumt. Her har du hele historien om Keelings innsats: https://www.aip.org/history/climate/Kfunds.htm

Men dette burde holde:

Revelle's simple aim was to establish a baseline "snapshot" of CO[SIZE=-1]2[/SIZE]values around the world, averaging over the large variations he expected to see from place to place and from time to time. After a couple of decades, somebody could come back, take another snapshot, and see if the average CO[SIZE=-1]2[/SIZE] concentration had risen. Keeling did much better than that with his new instruments. With painstaking series of measurements in the pristine air of Antarctica and high atop the Mauna Loa volcano in Hawaii, he nailed down precisely a stable baseline level of CO[SIZE=-1]2[/SIZE] in the atmosphere. In 1960, with only two full years of Antarctic data in hand, Keeling reported that this baseline level had risen. The rate of the rise was approximately what would be expected if the oceans were not swallowing up most industrial emissions.(39*)

=>Biosphere
    = Milestone
    Lack of funds soon closed down the Antarctic station, but Keeling managed to keep the Mauna Loa measurements going with only a short hiatus. As the CO[SIZE=-1]2[/SIZE] record extended it became increasingly impressive, each year noticeably higher. Soon Keeling's curve, jagged but inexorably rising, was widely cited by scientific review panels and science journalists.(40) For both scientists and the public it became the primary icon of the greenhouse effect.(Keeling understood immediately that the curve is jagged because plants in the Northern Hemisphere take up CO[SIZE=-1]2[/SIZE] as they grow in Spring and Summer, and release it as they decay in Autumn and Winter.)
    [SIZE=+1]Carbon Dioxide: Key to Climate Change? (1960s-1970s)[/SIZE]
    [SIZE=-2]TOP OF PAGE[/SIZE]

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du får ta eit overblikk over James Lovelock sin Gaiateori. Litt filosofisk underbygg for ymse meiningar, kanskje?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eit "enkelt" tiltak som vil ha effekt,slutte med jordproduksjon så myrene kan få vere i fred.
    Kvinnfolka kan klare seg med kvitveis og løvetann,like flott det som noko anna.

Sikkert mange land som bruker myr til slik produksjon,sur,næringsfattig jord.
    Ja, eg var ikkje klar over kor stor CO2fangst myr og torv hadde, så her i landet bør vi vel frede alt som heiter myr. Tek vi heile nordkalotten er det vel eit større CO2lager enn Amazonas....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    I UK kuttet Camerons regjering bevilgningene til flomvern. Så kom det straks enorme flommer, og man regner med langt flere i nær fremtid. Nå bevilger hans regjering penger til flomvern igjen, men altfor lite, sier kritikerne.
    https://www.theguardian.com/environ...uk-government-plans-for-more-extreme-rainfall

I New York kan ikke Metropolitan Transport Authority lenger tegne poliser mot flomvern hos forsikringsselskap - alle sier nei. Allerede går pumpene støtt, for å få vann ut av undergrunnssystemet - med økende havstigning vil dette til slutt bli en umulig oppgave. Selv med kun 1,5 grads oppvarming vil man til slutt få 3 meter havstigning, og det er en katastrofe for byen. Vi er på vei mot 4 grader, minimum, med business as usual i karbonøkonomien. Artikkelen i linken er utrolig lang, og det syns jeg er oppløftende: folk er endelig begynt å ta dette alvorlig. Slutt på bullshit om feil i klimamodeller og tøys om "CO2 bomben Hawaii".

Already, the MTA has found itself practically unable to purchase flood insurance for the subway system. Instead, it has had to rely on an exotic debt instrument called a catastrophe bond, paying a relatively high interest rate to investors who are essentially making a short-term wager against the possibility of a disaster. The scale of the risk, though, defies any hedging. A recent national study by the real-estate firm Zillow found that six feet of sea-level rise would inundate some 2 million homes, with a cumulative current value of $882 billion. About half of the vulnerable properties are in Florida. But even the presence of water on the streets of Miami Beach during high tides is not enough to deter development. “There is this mismatch of time horizons,” says Robert Muir-Wood, the chief research officer of RMS, a firm that analyzes catastrophe risk for the insurance industry. An insurance policy typically lasts just one year; private investors think in terms of a 30-year mortgage — or less, if they can flip a building for a profit.

nymag.com/daily/intelligencer/2016/09/new-york-future-flooding-climate-change.html?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Eit "enkelt" tiltak som vil ha effekt,slutte med jordproduksjon så myrene kan få vere i fred.
    Kvinnfolka kan klare seg med kvitveis og løvetann,like flott det som noko anna.

Sikkert mange land som bruker myr til slik produksjon,sur,næringsfattig jord.
    Ja, eg var ikkje klar over kor stor CO2fangst myr og torv hadde, så her i landet bør vi vel frede alt som heiter myr. Tek vi heile nordkalotten er det vel eit større CO2lager enn Amazonas....
    Er sikkert mange som ikkje har visst om funksjonen til myr,inkludert meg sjøl.
    No prøver nina å reparere myrer i landet,i våre naboland har det visst pågått litt tilbake i tid.
    Ein grei artikkel her:https://www.google.no/url?sa=t&rct=...d/3947&usg=AFQjCNGl9DGdG1wFvofo33pNui8-zfioyg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Du får ta eit overblikk over James Lovelock sin Gaiateori. Litt filosofisk underbygg for ymse meiningar, kanskje?
    Lovelock selv sier vel at hypotesen ikke sier at systemet, selv om det skulle være homeostasis-bevarende, har noen vilje, søker seg mot noe eller lignende. Et homeostatisk system har ikke automatisk noen bevissthet eller evne til å tillegge noe verdi. Planter er utmerkede eksempler på slikt.

Men når vi nå er så heldige at vi har en med mer filosofisk underbygg for sine meninger: Opplys oss gjerne om dette med Jordens egenverdi.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    En realitetsorientering jeg aldri har klart å glemme eller fortrenge. Du trenger en neglefil.

Strekk ut armene så langt du kan og tenk deg at spennet fra langfingertupp til langfingertupp representerer hvor lenge det har vært liv på Jorden.

Nå tar du neglefilen og rasper lett over neglen på den andre langfingeren.

Det lille drysset med neglestøv representerer hvor lenge det har vært primater>mennesker på Jorden, i forhold til hvor lenge det har vært liv her.

"Who says we can't bust up a place real good!"

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    En realitetsorientering jeg aldri har klart å glemme eller fortrenge. Du trenger en neglefil.

Strekk ut armene så langt du kan og tenk deg at spennet fra langfingertupp til langfingertupp representerer hvor lenge det har vært liv på Jorden.

Det lille drysset med neglestøv representerer hvor lenge det har vært primater>mennesker på Jorden, i forhold til hvor lenge det har vært liv her.

ca en halv mm sapiens, men Homo-slekten har vi hatt her i 6mm (en halv negl), og primater i nesten en hel hånd (13cm).

Til trøst: Negler kan vanligvis vokse mangfoldige millimeter før de brekker og faller av.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2

ca en halv mm sapiens, men Homo-slekten har vi hatt her i 6mm (en halv negl), og primater i nesten en hel hånd (13cm).

Til trøst: Negler kan vanligvis vokse mangfoldige millimeter før de brekker og faller av.
    Always check the math and variables - selv under engasjerende foredrag.
    Jeg skrev primater, og det ødelegger sammenligningen. Men jeg får 0,009cm for homo sapiens i forhold til liv på jorden.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Always check the math and variables - selv under engasjerende foredrag.
    Jeg skrev primater, og det ødelegger sammenligningen. Men jeg får 0,009cm for homo sapiens i forhold til liv på jorden.
    Jeg og når jeg regner riktig, aner ikke hva jeg gjorde for å få 5-gangern. Lengdene jeg oppga for Homo- og primathistorien skal også deles på 5. Det beklages.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Men er en god påminnelse om at man bør huske riktige faktorer og regne rett. Lenge siden jeg var på det foredraget, som begynte med denne sammenligningen. I ettertid har jeg husket primater og ikke homo sapiens. Så nå fikk jeg en impuls til å "check the math" og det takker jeg for. 0,009cm er vel et neglerasp.

(Ser forøvrig at McPhees bilde brukes i denne ukens Harvest - der med bare én arm utstrakt. Synchronicity).

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Det var de som bygde opp landet som også var de som ødela det da. Er ikke det hele poenget? At å bygge opp landet har betydd forurensning?

Og igjen etterlyser jeg hva dere dommedagsprofeter selv gjør for å motvirke dette. Tar pennen fatt?
    Ja, det gjør vi. For problemet er hverken skapt eller løsbart av enkeltindivider. Men de samme enkeltindividene må si fra når de mener å se hvor det bærer hen. Så kan man raljere over hvorvidt man har uttalerett hvis man ikke kjører elbil og er veganer, om man vil tilbake til 50-tallet, det være seg 1950 eller 1850 osv.

Poenget er at verden står overfor en utvikling den aldri har vært i nærheten av tidligere. Per i dag er vi ute av stand til å framskrive hvordan verden ser ut om 100-150 år. I denne sammenhengen en veldig kort tidsperiode. Endringene skjer uhyre kjapt.

Du må gjerne kalle meg og andre her dommedagsprofeter. Men verden styrer rakt mot 4 til 6 graders oppvarming. Vi har nå 0,8 grader og verden svetter voldsomt allerede. I den grad forskernes prognoser justeres for tiden er det at ting går raskere enn forventet for noen år siden.

Your call.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Global snittemperatur har vært så høy som 1,38 grader denne sommeren. El Niño bidro til noe av økningen, men ikke alt. Og den påfølgende La Niña-effekten, som tidligere har bidratt med nedkjøling, har uteblitt.

Selv føler jeg at jeg har lagt om betydelig i forhold til tidligere livsstil, men det kom lovlig sent, etter tiår som Carbon-addict. Uansett blir Heimdalls krav til dommedagsprofeters livsstilsendring merkelig. Verdens titusener av klimaforskere er ikke dommedagsprofeter, det er vitenskapsfolk som ser en utvikling vi burde skremmes av, men som vi ikke vil ta inn over oss.

Obama ble intervjuet på Hawaii nylig. Hans presidenttid er på hell, tiden etter vil han vie til klimasaken. Han føler han kom til kort og forteller om skremmende briefinger fra sine rådgivere og ressurspersoner.

The trends are terrifying, sier USAs president. Les: http://www.nytimes.com/2016/09/08/us/politics/obama-climate-change.html?_r=0

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det man skulle gjort rundtom der produksjon foregår,var å justert opp tempen til feks 40grader,feks på noken tilfeldige kontor i ein bilfabikk+i produksjonshall.(for ein dag)
    Det er jo gjerne slik at dei som får svi verst for tempauken,ikkje er samme del av verden som forårsaker det.
    Altså urettferdig igjen.
    Om ikkje tempauken åleine kjem av oss,så er det nok ganske medvirkenede,desverre.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Global snittemperatur har vært så høy som 1,38 grader denne sommeren. El Niño bidro til noe av økningen, men ikke alt. Og den påfølgende La Niña-effekten, som tidligere har bidratt med nedkjøling, har uteblitt.

Selv føler jeg at jeg har lagt om betydelig i forhold til tidligere livsstil, men det kom lovlig sent, etter tiår som Carbon-addict. Uansett blir Heimdalls krav til dommedagsprofeters livsstilsendring merkelig. Verdens titusener av klimaforskere er ikke dommedagsprofeter, det er vitenskapsfolk som ser en utvikling vi burde skremmes av, men som vi ikke vil ta inn over oss.

Obama ble intervjuet på Hawaii nylig. Hans presidenttid er på hell, tiden etter vil han vie til klimasaken. Han føler han kom til kort og forteller om skremmende briefinger fra sine rådgivere og ressurspersoner.

The trends are terrifying, sier USAs president. Les: http://www.nytimes.com/2016/09/08/us/politics/obama-climate-change.html?_r=0
    Ser at Obama har lest denne:
    image.jpg image.jpg
    Jeg får ta meg en god whisky i dag og lese den en gang til.
    Skremmende å lese hvordan gamle samfunnsstrukturer åpenbart må ha skjønt at de gikk mot undergangen, men de greide vel ikke å komme på en fornuftig alternativ livsstil så de fortsatte bare i samme spor. Og menneskeheten skal ha høy intelligens :confused:

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den har vi lest ja. Og om man leser Kahnemann i tillegg skjønner man mer av de kortslutningene som har ført oss hit.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Som en av «dommedagsprofetene» kan jeg si hva jeg selv har gjort:
    - kuttet ut kjøtt
    - reiser ofte mellom Bergen og Oslo, nå alltid med tog
    - byttet ut bilen med medlemskap i bilkollektiv (funker fordi jeg bor urbant)

Men alt dette er primært for min egen samvittighets skyld. Jeg dømmer ikke folk som velger annerledes. Løsningene på klimakrisen er ikke at vi alle tar oss sammen individuelt, men at politikerne må begynne å ta grep.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Vi er i ferd med å oppdage hvor liten planeten er. Og vi har ikke en Planet B.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jared Diamond sine bøker er pensumslitteratur på universitetet i Bergen, har eg fått med meg. Og det er dyster lesnad. Men det er nok eit håp, berre ein evnar å legge ned lista.....?
    Jeg vet ikke riktig hva håpet skal være, jeg tenker på alle barn og barnebarn. De kommer til å fordømme oss herfra og til helvete for hva vi har gjort med naturen. Og som Fela skriver lenger opp; Vi har ingen planet B.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.753
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Disease is spreading through our oceans like never before, report finds
    We are "sleepwalking into a nightmare".

Disease is spreading through our oceans like never before, report finds - ScienceAlert
    Sant, men det er også hovedgrunnen til oppslag som disse:
    Nytt rekordår i vente for torskefiske i Barentshavet -Altaposten.no
    Eventyrlig torskefiske i nord
    Eventyrlig skreifiske: – Det er såvidt båtene holder seg flytende

Et land som lever av å eksportere råolje og klippfisk kan leve med dette. Andre er det derimot verre med. Jeg fløy over Californias Central Valley i sommer. Det var triste greier. Utenfor sirklene fra vanningsanleggene var det rene Mars-landskapet med uttørkede elveleier og landskap i ensfarget ørkengult. Røyken fra skogbrannene dekket solen enkelte dager. Fra Dolby Theatre, Hollywood:

image.jpg

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disease is spreading through our oceans like never before, report finds
    We are "sleepwalking into a nightmare".

Disease is spreading through our oceans like never before, report finds - ScienceAlert
    Sant, men det er også hovedgrunnen til oppslag som disse:
    Nytt rekordår i vente for torskefiske i Barentshavet -Altaposten.no
    Eventyrlig torskefiske i nord
    Eventyrlig skreifiske: – Det er såvidt båtene holder seg flytende

Et land som lever av å eksportere råolje og klippfisk kan leve med dette. Andre, derimot...
    ja, jeg har sagt det i tidligere poster, Norge er absolutt ikke så dårlig stilt, mer nedbør og noen grader varmere klima greier vi å leve med. Men i store deler av verden vil det bli store problemer. Vi snakker om en flyktningekrise nå, det er ingenting mot det som sannsynligvis venter rundt neste sving.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.702
    Skrev "litt" om dette for Harvest i fjor. Jeg er vel ikke blant de mest optimistiske.

Fornybarsamfunnet: Den største ekspedisjonen
    Godt essay- men i en verden der verdien av karbonebergi vil falle er det mest rasjonelle- rent økonomisk- å produsere mest mulig og transformere det til noe annet. En idrett Norge har behersket til det fulle ved å produsere og selge olje og investere i andre ting. Om vi hadde produsert til eget bruk hadde vi jo kun trengt en brøkdel av det som hentes opp.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.891
    Torget vurderinger
    2
    Skrev "litt" om dette for Harvest i fjor. Jeg er vel ikke blant de mest optimistiske.

Fornybarsamfunnet: Den største ekspedisjonen
    Godt essay- men i en verden der verdien av karbonebergi vil falle er det mest rasjonelle- rent økonomisk- å produsere mest mulig og transformere det til noe annet. En idrett Norge har behersket til det fulle ved å produsere og selge olje og investere i andre ting. Om vi hadde produsert til eget bruk hadde vi jo kun trengt en brøkdel av det som hentes opp.

Takker. HSBC er ikke enige i at verdien av karbonenergi vil falle. Som argumentert over noen sider her, vil verden fortsette å anvende hydrokarboner, i stort monn. Bankens seneste analyse mener at prisen på olje og gass vil øke drastisk, i relativt nær fremtid, pga knapphet relatert til økende, ikke fallende, etterspørsel.

Essayet poengterer hva vi burde gjøre, og hvorfor, men det betyr ikke at vi kommer til å gjøre det. Tord Lien mener den ikke er født ennå som slukker lyset på norsk sokkel. Det kan være det ikke går så langt, men vi kommer til å fyre opp med hydrokarboner i lang tid enda.
    I tillegg fyrer vi opp om klimaendringene, med alt hva det betyr av konsekvenser, som etterhvert er begynt å synke inn. Vil vi ta til vettet? Det betviler jeg sterkt, såfremt vi ikke begynner å få systemkollaps som påtvinger reduksjon i bruk av hydrokarboner, mot vår vilje.

HSBC: HSBC report on the future of oil supply and demand - Business Insider

(Carney har jo rett i at det er "stranded assets", og gir dermed en viss støtte til ditt "synkende verdi", men om en krise skulle få folk til å akseptere dette er stoda så forjævlig at det kan være det samme).

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn