Som representant fra strømleverandøren min visste han jo forbruket mitt fra før. På befaringen var han fortsatt overbevist om at dette var gull for meg.
Om den ble feilmontert aner jeg ikke, det var jo dem som monterte den.
Disse skulle visstnok virke ned til 20 eller 25 blå. Men såklart ikke særlig effektivt da.
Store deler av januar og februar pleier å ligge mellom 20 og 30 blå der jeg bor.
Men alt dette visste jo selger.
Pleier å skru av min ved -15 blå, da det da nesten ikke er varme og wattmåleren nærmer seg 1500W...
Men er det ikke dumt å skru den av? Vil den ikke bare ise opp og gå i stykker da?
Den blir jo bare avslått og kald som omgivelsen så det skjer ingen ting annet. For øvrig ligger det en termostatstyrt varmekabel i bunnen på 75W i fall, slik at det ikke dannes is under avising. Tror den er på uansett under +4 C.
Nevnte kabel byttet jeg for øvrig i sommer da jordfeilbryteren slo ut et par ganger i fjor vinter. Det viste seg at det var gjennomslag i den gamle kabelen som ga jordfeil i enkelte fall under avising. Samtidig tok jeg full service på inner delen med trommelvask. Smal sak når man vet hvordan man gjør det. I fall noen ment jeg ikke kunne bruke pumpa og hadde 10 tommeltotter.
Pumpe jeg har vant og en test hos SP i Sverige for en del år tilbake og skal være bra. Poenget mitt er at om det er noen effekt hos den enkelte er veldig varierende. Med sponsing ble pumpe hos meg rimelig og jeg setter stor pris på at huset blir jevnt gjennomvarmt, og jeg har ikke øket temperaturen, men spart noe har jeg ikke. Der er sikkert effekten mye bedre på steder med høyere vinter temperaturer.
Og i etterkant er jeg vel ikke så overrasket over at jeg ikke sparer mye: Pumpen sår i trappen mellom 1 og 2 etasjen. I underetasjen har jeg varmekabler i alle rom inkl. bad og vaskerom med varmtvann. Kan jo ikke skru av dette selv om jeg klarer å sende litt av varmen ned. I første etasje har jeg stor stue, kjøkken, bad og kontor. På kjøkkenet i et siderom står og fryser og kjøleskap. Dette kan heller ikke skrus av. Så da ender jeg opp med å skru av 2 panelovner som i praksis varmepumpen tar over for. En klasse A 2x250W Pass varmer og godt. Og når jeg i tillegg holder 20 gr i stua så er det ikke så rart jeg kommer billigere ut av det enn Weld77, men heller ikke sparer noe. Ved 25 gr i stua vill situasjonen sett litt annerledes ut.
Weld77 som bruke 33000 kWh og sparer 5-6000 kr måtte jo fort ha brukt 45000 kWh før og da snakker vi J... mye mer strøm. Det som jeg reagerer på er de som kom på befaring og mente jeg skulle spare 50% var kjeltringer.
Hvis noen vil ta service selv så se her - sparte rundt 2000 og det tok meg et par timer da jeg er petimeter og lot delene tørke før jeg satte den sammen:
https://www.youtube.com/watch?v=eni5VEYxHu4