Hardingfele
Æresmedlem
Foretrekker å ha fusjonsreaktoren på den avstanden den befinner seg nå, og høste fordelene. (Pun intended)
Utfordrende å kontrollere, utfordrende.Mye energi, men den viste seg vanskelig å kontrollere.
Forsåvidt, og russerne hadde allerede strupet den ned fra designkapasitet på 100 MT til 50 MT for å gi bombeflyet en viss sjanse til å komme seg unna i ett stykke, men jeg tenkte også på da amerikanerne skremte seg selv med Castle Bravo på Bikini-atollen. De hadde regnet med 5 MT og fikk 15. https://en.wikipedia.org/wiki/Castle_BravoTsar gikk vel av nøyaktig som den skulle, men utviklerne ble skremt av styrken og nedfall, så både USA og Russland begynte å detonere under bakken.
Jeg fikk beregnet av Otovo eller hva de nå heter - jeg bor i Oslo og kunne da dekke sydsiden av taket på huset med solceller. Forventet årlig energimengde var overraskende lavt - kun rundt 2000kWh på årsbasis eller hva det nå var. Husk også på at denne strømmen i all hovedsak produseres når du ikke trenger den - på sommeren (når du ikke trenger oppvarming) og på dagtid (når du ikke er hjemme).Hvor mye strøm får man ut av solceller på taket? Nok til å dekke daglig forbruk (minus stereoanlegg såklart) det meste av året? Noen som har personlig erfaring?
Nå finnes det selvsagt mange boformer dere ute, så man skal jo være litt forsiktige med å være bombastisk, men jeg vil vel si nei på det sprøsmålet.Hvor mye strøm får man ut av solceller på taket? Nok til å dekke daglig forbruk (minus stereoanlegg såklart) det meste av året? Noen som har personlig erfaring?
Ikkje sikker på om det å bu i enebolig er så ille som du hevder.Må ta med att det gjerne bur både 4 og fleire personer i ett hus.Ble en lengre avsporing med solceller, varmepumper og denslags her, men diskusjonen illustrerer et poeng som ikke er uvesentlig: I Norge er tiltak for å redusere en av de største faktorene i energiregnskapet - oppvarming av bolig - såpass kostbart at folk med rette kvier seg for å ta investeringen. Det er en høyst konkret utgift i dag og en usikker, om i det hele eksisterende netto besparelse over mange år fremover. Og kanskje har man ikke en gang selv tenkt å bo i boligen lenge nok til å få all uttellingen selv. Energimerking av boliger tror jeg ikke mange bryr seg veldig mye om - elektrisk energi er billig i Norge - og det er andre faktorer som veier betydelig tyngre ved valg av bolig. Jeg vil eksempelvis ikke ha et hus på Furuset uansett om det er bygget etter Tek-2025 og netto tilfører energi til systemet. Da tar jeg heller 25k i året i strømutgifter og bor et sted jeg vil bo.
Det eneste som gjør noe med dette er en eller flere av følgende
- støtteordninger som faktisk monner (og så får man håpe at byggebransjen ikke bare kjører opp prisene tilsvarende)
- krav i teknisk forskrift som sørger for lavere energiforbruk (finnes allerede i Tek-10 og mer kommer sikkert i Tek-20 eller hva nå nete blir)
- folk bor trangere (pågår hele tiden siden folk flytter fra bygda til byene og boligmassen fortettes)
Man kan si mye fint om å bo "på skauen" i Norge i en stor enebolig, men spesielt energieffektivt er det på ingen måte. Mye oppvarming, mye kjøring hit og dit for alt av dagligdagse gjøremål, mye varer som skal transporters langt og så burtetter.
Som nenvt tidligere er det såpass kostbart å leie inn håndverkertjenester her i landet at ting som i utgangspunktet er fornuftig (mer effektiv varmegenerering, bedre isolasjon av bygningsmassen) ender opp med å koste så mye at man aldri får tilbake pengene som investeres. Det finnes, om otare var inne på, flere andre gode grunner til å gjøre det, men man kommer ikke unna det faktum at det koster svært mye. Å etterisolere vegger i en enebolig koster hundretusener av kroner, dog betydlig mindre om man tar det samtidig med at kledningen skal byttes ut uansett. Det sier seg selv at noe slikt "aldri" vil bli lønnsomt, bare kapitalkostaden til utleggene er større enn besparelsen i energikostad for de aller fleste.
Ok, da brukte du rundt det dobbelt av meg i fjor da jeg lå på 16800, så leverandøren min har nok rett i at jeg bruker for lite. Det sa han ikke noe om når jeg installerte selv om det var den samme som levert meg strøm. Det er vel det man kaller kjeltringer for han antydet at jeg skulle spare 50%Jeg har enebolig og brukte totalt ca 33000kwh sist år. Der var også en kald vinter, og pumpa mi har stort sett ingen effekt under -6-7 grader.
Jeg har energimåler på varmeanlegget så har grei kontroll på akkurat det. Ellers hadde jeg ikke visst det.
Pumpa varmer ikke tappevann, kun vann til boligvarme.
Det har jeg satt meg grundig inn i ja, men når man skal ha en slik pumpe i huset så bør det planlegges inn i bygge fasen. Vet dog ikke om man finner folk som er eksperter på slikt. Jeg har en åpen løsning men pumpen ble montert litt lavt i en trapp for å forsøke å varm i to etasjer og det har vel ikke helt fungert optimalt. Dette var min ide, og var i alle fall mye bedre enn den ha som skulle montere den kom med.....Om man vinner noe på varmepumpe er avhengig av at man får utnyttet varmepumpa ordentlig. Huset bør helst ha mye åpne rom og åpne flater, samtidig som en kan få sirkulasjon på det hele.
Et annet lite triks en bør passe på, er at i de kjølige/kalde månedene bør varmen stå på "Heat", og ikke "Auto".
Johan-Kr
Det tok ikke så lang tid før jeg følte meg lurt, etter at jeg hadde kjøpt meg varmepumpe i det forrige huset jeg hadde.Om man vinner noe på varmepumpe er avhengig av at man får utnyttet varmepumpa ordentlig. Huset bør helst ha mye åpne rom og åpne flater, samtidig som en kan få sirkulasjon på det hele.
Et annet lite triks en bør passe på, er at i de kjølige/kalde månedene bør varmen stå på "Heat", og ikke "Auto".
Johan-Kr
Det er klart det er forskjell. Men dette skulle liksom være en prisvinnende Panasonic som skulle være best i kuldehull som der jeg bor.Det er forskjell på varmepumper. Min gamle Daikin er en av de beste investeringene jeg har gjort. Da mener jeg investering i rent økonomisk betydning, men også at den hjalp betraktelig på komforten i et ellers kaldt hus. At ditt strømforbruk økte er nokså ubegripelig for meg.
Da har du enten direkte feil på montasjen, svært lav utetemperatur eller svært høyt varmetap.I januar var det sjelden er enn +8 i rommet varmepumpa sto, da jeg sto opp.