Hvis det er noen som vil ødelegge så er det tut & kjør gjengen. Jeg har tro på at det er mulig å formidle et budskap som innebærer en gradvis nedtrapping av overforbruket.Vi har det bra. Norge er et veldig godt land å leve i og det er derfor jeg blir sint på dem som vil ødelegge det hele.For fagbevegelsen og Davidsen i pensjonsistforbundet blir det aldri nok. Men jeg tror flere og flere forstår at vi har nådd en grense. En arbeider i dag tjener +/- 500.000 i året og en minstepensjonist har ca. 16.000,- i måneden. Dette er bra. Og det er ingen, absolutt ingen grunn til å klage eller forlange mer nærmest på autopilot. Vi lever i et overflodsamfunn.
Det er derfor jeg misliker brønnpissere som MDG.
Men jeg deler oppfordringen til å leve på en litt mindre inntekt. Individuelt funker det, men tar du den til et kollektivt nivå så vil sosialistene drepe dette før fødselen. Da er det streik og kverulering. Det er bare alle de andre som skal leve på mindre inntekt.
Personlig er jeg tilhenger av lavt forbruk og dermed lavt nivå av tvunget arbeid. Jeg har alt jeg trenger så jeg kan gå den veien. Men går vi endel år tilbake så kunne jeg ikke det, og slik er det for mange. Jeg har et hjem, en fin bil, reiser litt og har bra lyd i heimen men jeg er fremdeles en lavtlønnet arbeider. Det kan jeg leve med.
En god start er å få det mer stuerent og arbeide litt mindre hvis man selv ønsker det. Jeg ser bare fordeler, litt lavere inntekt for den som prioriterer mer fritid og yngre kan lettere komme inn i arbeislivet. Dette er ikke utopi. I f.eks. Nederland er det et krav om at bedriftene skal tilrettelegge for de som ønsker å arbeide mindre enn 100%.