Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Skifte jobb for at jeg har 35min kjøring hver vei?
    Det er ingen som sier det. Du sa i en tidligere post at du ikke kunne ha en elbil fordi du ikke hadde tid til å lade på vei til jobb.

    "Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss."

    Hvis du har så lang vei til jobb at du trenger å lade underveis kan du umulig bruke bare 35 minutter! Hvis du bare bruker 35 minutter og det er det som er din hovedbruk av bil skjønner jeg ikke hvorfor du sier at du ikke kan ha en elbil.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.678
    Antall liker
    1.136
    Torget vurderinger
    1
    Skifte jobb for at jeg har 35min kjøring hver vei?
    Like dumt som å sei at østlendingene må selge bilene sine pga at de har så godt kollektiv tilbud
    Då er det ikkje noko problem med El-bil for rekkevidde?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skifte jobb for at jeg har 35min kjøring hver vei?
    Like dumt som å sei at østlendingene må selge bilene sine pga at de har så godt kollektiv tilbud
    Sludder og vås, i mitt innlegg skrev jeg at hvis 30 mil rekkevidde ikke er nok for å kjøre tur/ retur arbeidssted så hadde jeg vurdert å skifte jobb. Du vrir og vrenger på andres innlegg. Slutt med det.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Lovemusikk: det er flere forholdvis rimelige elbiler som fint rekker tur-retur hjem-jobb for deg. Zoe, Kona, i3, Soul med rett batteripakke er helt innafor.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Skifte jobb for at jeg har 35min kjøring hver vei?
    Det er ingen som sier det. Du sa i en tidligere post at du ikke kunne ha en elbil fordi du ikke hadde tid til å lade på vei til jobb.

    "Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss."

    Hvis du har så lang vei til jobb at du trenger å lade underveis kan du umulig bruke bare 35 minutter! Hvis du bare bruker 35 minutter og det er det som er din hovedbruk av bil skjønner jeg ikke hvorfor du sier at du ikke kan ha en elbil.
    Jo de var det noen som skrev.
    Utfra hva de som har el-bil sier, så må de lade på jobb.
    Equinor har fjernet alle sine ladere for de som jobber Nord på Mongstad.
    Det kan lett skje hos oss også, som er Equinor forsyning base.
    35 min hver vei om sommeren med flytende trafikk.
    Jeg skal være sikker på å komme meg frem skal jeg ha el-bil.
    Og når jeg skal andre plasser på lengre turer.
    Og i dag er det ikke brukendes for oss på landet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Lovemusikk: det er flere forholdvis rimelige elbiler som fint rekker tur-retur hjem-jobb for deg. Zoe, Kona, i3, Soul med rett batteripakke er helt innafor.
    Mulig. Om vinteren også?
    Jeg sitter ikke å hutrer og frys som noen sier de gjør for å rekke frem til jobb.
    Men uansett treng jeg en bil som jeg er tjent med.
    Bilen kan ikke stå på lading hele tiden. Den brukes ofte ..kjøre barn her og der osv.
    Vi har ikke mulighet å ta buss eller noe annet.
    Det er kun i de største byene og område rundt folk skal bo tydeligvis.
    Diesel er fremtiden for oss og i dag
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^Du er ekstremt lite oppdatert på det meste, du klarer ikke å lese og hente ut informasjon fra andres innlegg.. er helt håpløst å debattere noe som helst med deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    35 minutter å kjøre på jobb -> 0,6 t. Med 40 km/t i snitt blir det 24 km. Med 60 km/t i snitt blir det 36 km.
    En moderne elbil har gjerne 250 - 300 km rekkevidde… I verste fall 150 - 200 om vinteren.
    Det betyr at du rekker fram og tilbake til jobb en hel uke uten å måtte lade. Hvorfor trenger du lading på jobb da? Du saktelader jo hjemme om natten så hurtiglading trenger du stort sett ikke i det hele tatt. Det er få problemer med å saktelade hjemme 8-10 timer på et døgn. Du får ladet batteriet ganske mye på den tiden.

    Selv en plug-in hybrid ville klare din jobbkjøring på strøm, men da bør du nok kunne lade på jobben. Alt du trenger da er en skjøteledning og en stikkontakt. De nye plug-in hybridene som kommer på markedet nå har en reell rekkevidde på strøm på ca 50 km. Min (forrige generasjon Passat GTE) rekker 35-40 km om sommeren (avhengig av om det er mye motbakker).

    PS: Jeg har vært skeptisk til rekkevidden og lademulighetene til elbiler lenge, men det gjelder først og fremst virkelig langkjøring. Og moderne elbiler har jo blitt mye bedre på kort tid. For den type kjøring som lovemusikk beskriver ser jeg virkelig ikke noen problemer med elbil.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    35 minutter å kjøre på jobb -> 0,6 t. Med 40 km/t i snitt blir det 24 km. Med 60 km/t i snitt blir det 36 km.
    En moderne elbil har gjerne 250 - 300 km rekkevidde… I verste fall 150 - 200 om vinteren.
    Det betyr at du rekker fram og tilbake til jobb en hel uke uten å måtte lade. Hvorfor trenger du lading på jobb da? Du saktelader jo hjemme om natten så hurtiglading trenger du stort sett ikke i det hele tatt. Det er få problemer med å saktelade hjemme 8-10 timer på et døgn. Du får ladet batteriet ganske mye på den tiden.

    Selv en plug-in hybrid ville klare din jobbkjøring på strøm, men da bør du nok kunne lade på jobben. Alt du trenger da er en skjøteledning og en stikkontakt. De nye plug-in hybridene som kommer på markedet nå har en reell rekkevidde på strøm på ca 50 km. Min (forrige generasjon Passat GTE) rekker 35-40 km om sommeren (avhengig av om det er mye motbakker).

    PS: Jeg har vært skeptisk til rekkevidden og lademulighetene til elbiler lenge, men det gjelder først og fremst virkelig langkjøring. Og moderne elbiler har jo blitt mye bedre på kort tid. For den type kjøring som lovemusikk beskriver ser jeg virkelig ikke noen problemer med elbil.
    Det hjelper ikke med all slags linker når folk på jobb som har like lang vei sier dette til meg. Da velger jeg å tro på det som er fakta.
    Så får dere komme med så mange linker dere bare vil. Det vil ikke hjelpe.
    Hadde jeg hatt råd, hadde jeg kjøpt en Tesla.
    Pr i dag er det Diesel som gjelder for meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Hvis de virkelig påstår at de må lade en elbil på jobb for å komme hjem etter å ha kjørt 30-35 km så lyver de. Rett og slett. Tror du ikke det hadde blitt ramaskrik i avisene hvis elbiler som skal ha en el-rekkevidde på opp til 300 km gikk tomme for strøm etter 35?

    Så hvis vi gir deg 200 lenker som dokumenterer at en elbil går 200 km på strøm vil du påstå at alle sammen lyver og heller stole på dine venner som åpenbart ikke vet hva de snakker om? Underlig skrue, du.

    Hvis det er snakk om en plug-in hybrid kan det nok stemme, men da kan du jo bare kjøre den ene veien på strøm og returen på bensin/diesel. Dermed har du jo halvert bensin/dieselforbruket i forhold til en ren bensin/dieselbil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv en Nissan Leaf på vinterføre greier 170 km.
    https://www.dinside.no/motor/kommer-til-kort-i-kulda/69570276

    Eneste scenarie jeg greier å tenke meg hvor tur-retur 35-40 km kunne bli et problem er på vinterføre i en opprinnelig Leaf fra 2011/12, nå godt brukt. Da kan rekkevidden komme ned mot 80-90 km, bare såvidt nok for dette scenariet, men de som selges nå har altså dobbelt så stor rekkevidde. På sommerføre ville det ikke være noe problem i en 2011 Leaf heller.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.848
    Antall liker
    11.701
    Torget vurderinger
    2
    Selv en Nissan Leaf på vinterføre greier 170 km.
    https://www.dinside.no/motor/kommer-til-kort-i-kulda/69570276

    Eneste scenarie jeg greier å tenke meg hvor tur-retur 35-40 km kunne bli et problem er på vinterføre i en opprinnelig Leaf fra 2011/12, nå godt brukt. Da kan rekkevidden komme ned mot 80-90 km, bare såvidt nok for dette scenariet, men de som selges nå har altså dobbelt så stor rekkevidde. På sommerføre ville det ikke være noe problem i en 2011 Leaf heller.
    Har 20 km til jobb. De dagene jeg benytter min kones Leaf (2017-modell) til jobb, bruker jeg på det beste 5% hver vei, de verste dagene på vinteren går det unna rundt 15-20% hver vei. I sistnevnte tilfelle snakker vi om 15 - 20 minus, varmeapparat + varme i sete og ratt. Det er praktisk erfaring.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men nå jobber ikke dere sammen med lovemusikk og husk hva gutta på jobb har sagt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er vel heller at noen har hørt at en gammel Kewet Buddy om vinteren kan ha litt begrenset rekkevidde, og videreformidler det til et lettlurt og ukritisk fjols som sluker det rått, siden han trossalt "følger med på ting" og "forholder seg til fakta"
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
    Hybridbiler er tull. De bruker like mye drivstoff som vanlige bensin/dieselbiler. Utvalget av elbiler med fornuftig rekkevidde og pris begynner å bli så bra at hvis du bare skal ha en bil til lokal kjøring og turer opp til ca 30 mil er det en "no-brainer" å kjøpe en elbil. Hvis du har så lang vei til jobb at du må stoppe for å lade en elbil som har 30 mil rekkevidde, burde du seriøst vurdere å flytte eller bytte jobb.
    Plug-in hybrider har, enn så lenge, en funksjon. Fleksibiliteten og rekkevidden til en bensin/dieselbil og miljøavtrykket til en elbil for lokal kjøring. Det forutsetter igjen, som jeg har sagt flere ganger, at man lader bilen daglig og at ens kjøremønster passer. Hvis man daglig trenger å kjøre 10-12 mil er ikke en plug-in hybrid tingen. Hvis du derimot sjelden kjører lenger enn 4 mil, men har behov for å kjøre veldig langt innimellom, kan en plug-in hybrid være tingen. Når det er nok ladepunkter og en elbil kan lades 80% på 10-15 minutter er det liten grunn til å kjøpe noe annet enn elbil, selv om jeg tror at det blir lenge til det er slik i f.eks. Finnmark.
    Det kommer helt an på hvilke behov du har. Jeg kjører en hybrid og gjennomsnittsforbruk ligger på 0,2-0,25. Noe mer når jeg er på langtur men i det daglige kjører jeg stort sett på strøm samtidig som jeg slipper rekkeviddeangst. Så å påstå at hybridbiler er tull er feil.
    Du kommenterer bare første setningen uten å bry deg om hva han skriver videre. Leste du ikke lenger?
    Hva mener du med det?
    Innlegget starter klart og tydelig med at hybridbiler er tull og bruker like mye drivstoff som bensin/dieselbiler. At det modereres lenger nede forandrer ikke på konklusjonen i innlegget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Jeg modererer ikke innlegget lenger nede. Jeg skiller på hybridbiler og plug-in hybrider. Alle tester jeg har sett viser at en hybridbil bruker mellom 0,45 og 0,74 l/mil. De har jo et bittelite batteri som brukes til å drive bilen, og så en bensin- eller dieselmotor som går ganske konstant for å lade batteriet. Det er ikke spesielt bra.

    En plug-in hybrid har et mye lavere forbruk. Selv ligger jeg på under 0,2 l/mil på lokal kjøring (lavere enn det VW lover) og rundt 0,45 på langkjøring (Trondheim-Oslo går på 0,46 l/mil). Med fulladet batteri har bilen et snittforbruk på en 15 mils tur på under 0,4 l/mil, noe jeg synes er ganske OK for en stasjonsvogn som veier like under 2 tonn.
    Trondheim-Praha t/r i år med mye kjøring på motorvei i 130-150 km/t og en del småkjøring i Praha og Østerrike uten mulighet til å lade batteriet gikk med et snittforbruk på 0,53 l/mil. Jeg synes det er helt innenfor. En "vanlig" hybridbil tror jeg ikke ville vært i nærheten av det forbruket.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.367
    Det er rart hvordan Toyota har dupert kundene til å tro at de kjører en slags perpetuum mobile. Fantastisk bil. Elektrisk, som lader seg selv mens man kjører. Bare husk å fylle bensin.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    451
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Har hatt to hybrider og kan vel ikke si at disse går noe billigere enn ren fossilbil. Har byttet inn og kjøpt meg en Subaru XV. Kjører mye med henger og er lei og sitte fast med bilen på hytta. Ingen elbil som passer meg PR dags dato. Jeg skal fram.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Med all den velvilje jeg kan mønstre: En eller annen på jobben hans kjøpte formodentlig en av de aller første Leaf eller e-Golf, og det som ble sagt over lunch om den bilen i 2012 har tydeligvis blitt til en absolutt sannhet om alle dagens el-biler (muligens unntatt Tesla) i noens hode. Jaja.

    In other news: https://edition.cnn.com/2019/07/22/world/iceland-glacier-climage-change-trnd/index.html
    Vis vedlegget 548068
    Yes. Golf og BMW de har.

    Lånte en oppladet plugin-hybrid ei helg.
    Da jeg var kommet hjem fra Åsane var den tom for strøm. Aner ikke hvor tid det skjedde. Ca 20min kjøring.
    Ladet den ikke selv. Forbruk totalt viste bil 0.78
    Fylte opp tank og forbruk der 0.95
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    Yes. Golf og BMW
    Om jeg hadde e-Golf eller BMW som ikke klarte 35 km x 2 uten lading, ville jeg nok tatt turen til forhandler og bedt om nye batterier, gitt. Ingen av disse bilene har problemer med 15 mil, selv på vinteren. Daglig leder her på bruket har en BMW i3, og kjører disse distansene jevnlig, året rundt. Går helt fint ,det.

    Men nå sklir vel denne tråden ut litt. Foreslår at vi tar videre elbil-diskusjoner i dertil egnet tråd, om dette behøver større utlegninger.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Yes. Golf og BMW
    Om jeg hadde e-Golf eller BMW som ikke klarte 35 km x 2 uten lading, ville jeg nok tatt turen til forhandler og bedt om nye batterier, gitt. Ingen av disse bilene har problemer med 15 mil, selv på vinteren. Daglig leder her på bruket har en BMW i3, og kjører disse distansene jevnlig, året rundt. Går helt fint ,det.

    Men nå sklir vel denne tråden ut litt. Foreslår at vi tar videre elbil-diskusjoner i dertil egnet tråd, om dette behøver større utlegninger.
    Ja, jeg vet ikke annet enn de folk sier som har el-bil.

    Da sporer vi tilbake til klima.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan stiller dere østlendinger dere til Vindmøller hvis dere har sett hvordan det ser ut etter utbygging?
    Nå skal jo hele Vestlandet bygges ut. Rasere naturen og tvinge oss til å flytte til byene, der politikerne vil ha oss, som at vi stod i en binge på en gård.

    Danmark demontere og flytter de ut i havet hørte jeg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.615
    Antall liker
    11.689
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Må jo generere kraft en plass det er vind, slik at vi østlendinger kan bruke den opp.
    Her i øst er det alltid vindstille.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    Hvordan stiller dere østlendinger dere til Vindmøller hvis dere har sett hvordan det ser ut etter utbygging?
    Nå skal jo hele Vestlandet bygges ut. Rasere naturen og tvinge oss til å flytte til byene, der politikerne vil ha oss, som at vi stod i en binge på en gård.

    Danmark demontere og flytter de ut i havet hørte jeg.
    Seriøst:
    Få vindmøllene ut på havet og få laksemerdene inn på land!
    Det er skandaløst å fylle hele Vestlandet med vifter!!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan stiller dere østlendinger dere til Vindmøller hvis dere har sett hvordan det ser ut etter utbygging?
    Nå skal jo hele Vestlandet bygges ut. Rasere naturen og tvinge oss til å flytte til byene, der politikerne vil ha oss, som at vi stod i en binge på en gård.

    Danmark demontere og flytter de ut i havet hørte jeg.
    Seriøst:
    Få vindmøllene ut på havet og få laksemerdene inn på land!
    Det er skandaløst å fylle hele Vestlandet med vifter!!
    Angående laksefarmer. Få de ut i havgapet og slipp alle problem og tjen mer penger. Selverfart da jeg jobbet en del år på et oppdrett.
    Og forbud mot automatforing. Uansett tap av penger

    Drives det seriøst, får en ingen problem. Ingen sykdom, ingen rømming eller noe galt.
    Men det er en annen diskusjon.

    Ja de må til havs. Slike havvindparker tjener fisken på også. Fiskeforbud rundt plattformene i havet. Osebergfeltet har enormt med fisk sier de ute og ikke minst de som er på supply som fisker litt der.
    Fjordene er tomme her vest, så ja takk til parker i havet
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    Hvordan stiller dere østlendinger dere til Vindmøller hvis dere har sett hvordan det ser ut etter utbygging?
    Nå skal jo hele Vestlandet bygges ut. Rasere naturen og tvinge oss til å flytte til byene, der politikerne vil ha oss, som at vi stod i en binge på en gård.

    Danmark demontere og flytter de ut i havet hørte jeg.
    Seriøst:
    Få vindmøllene ut på havet og få laksemerdene inn på land!
    Det er skandaløst å fylle hele Vestlandet med vifter!!
    Angående laksefarmer. Få de ut i havgapet og slipp alle problem og tjen mer penger. Selverfart da jeg jobbet en del år på et oppdrett.
    Og forbud mot automatforing. Uansett tap av penger

    Drives det seriøst, får en ingen problem. Ingen sykdom, ingen rømming eller noe galt.
    Men det er en annen diskusjon.

    Ja de må til havs. Slike havvindparker tjener fisken på også. Fiskeforbud rundt plattformene i havet. Osebergfeltet har enormt med fisk sier de ute og ikke minst de som er på supply som fisker litt der.
    Fjordene er tomme her vest, så ja takk til parker i havet
    Ueing i havgapet også, mht laks. For det er mye tap av for, det er medisin, og det er oppkonsentrering av næringsmidler i et lite område. Muligheter for smittespredning og rømning, algeangrep og uvær...
    Vannet som kommer fra merdene bør renses før det går til havs, avføring og biorest benyttes til biogass og jordforbedring.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.565
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper at dersom flytting til havgapet løste alle problemer og på magisk vis økte overskuddet, så hadde det vært gjennomført for lenge siden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    Jeg tipper at dersom flytting til havgapet løste alle problemer og på magisk vis økte overskuddet, så hadde det vært gjennomført for lenge siden.
    Det er vel soleklart at laks blir (betydelig) dyrere om man gjør det som er nødvendig for natur og matsikkerhet. For meg er det en no-brainer. Det kan ikke fortsette som i dag. Og joda, jeg ser problemet i at den dagen Norge tar dette på alvor, vil Chile overta kundene våre... Og Røkke blir sikkert med på det da også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Litt rart at man er så redd for å "ødelegge naturen" ved å sette opp vindmøller, mens man slett ikke er bekymret over naturen som ødelegges ved at man IKKE setter opp vindmøller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.565
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper at dersom flytting til havgapet løste alle problemer og på magisk vis økte overskuddet, så hadde det vært gjennomført for lenge siden.
    Det er vel soleklart at laks blir (betydelig) dyrere om man gjør det som er nødvendig for natur og matsikkerhet. For meg er det en no-brainer. Det kan ikke fortsette som i dag. Og joda, jeg ser problemet i at den dagen Norge tar dette på alvor, vil Chile overta kundene våre... Og Røkke blir sikkert med på det da også.
    Helt åpenbart, og det var et svar til lovemusikk sitt noe, skal vi si, optimistiske og overforenklede innlegg angående denne problemstillingen (også).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.565
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nå i Tanum på Bohuslänskysten. Kommunen har satt seg et mål om å være selvforsynt med strøm. Det betyr vindmøller, siden det blåser en god del her. Har ikke hørt noen protester heromkring. Vindmøllene er bare en del av landskapet. Jeg ser ikke det store problemet.

    https://www.tanum.se/boendemiljoinf...vindkraftsplan.4.7664b4813898b7df9844e20.html
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/här-ska-byggas-200-meter-höga-vindkraftverk-1.3875897
    Kanskje et større problem når strømmen skal eksporteres og gevinsten gå til utenlandske investorer? Så vidt jeg vet er vi jo relativt selvforsynt med grønn strøm her i landet (i hvert fall p.t.)?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    Litt rart at man er så redd for å "ødelegge naturen" ved å sette opp vindmøller, mens man slett ikke er bekymret over naturen som ødelegges ved at man IKKE setter opp vindmøller.
    Det er ikke korrekt fremstilling. Det hele dreier seg om å gjøre det rett fra start.
    Naturen består slett ikke uberørt av vindmøller, fuglelivet er en av de store taperne. Å legge fosser i rør, tørke elver og sette opp enorme konstruksjoner med støyende operasjon ute i naturskjønne omgivelser er unødvendig dersom det kan unngås.
    Sett vindmøllene i havet med en gang, Norge kan ta neste, naturlige steg som kraft- og teknologileverandør med havet som basis, med sterk satsning på vindmøller til havs.

    Årsaken til at man vil ha disse vindmøllene i første omgang er jo av hensyn til naturen. Litt rart at man er villig til å nærmest rasere naturen for å redde den, dersom man er så redd for at den skal bli skadet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men den erstatter sannsynligvis mer forurensende energi. Forurensing ser ikke landegrenser.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tipper at dersom flytting til havgapet løste alle problemer og på magisk vis økte overskuddet, så hadde det vært gjennomført for lenge siden.
    Det er vel soleklart at laks blir (betydelig) dyrere om man gjør det som er nødvendig for natur og matsikkerhet. For meg er det en no-brainer. Det kan ikke fortsette som i dag. Og joda, jeg ser problemet i at den dagen Norge tar dette på alvor, vil Chile overta kundene våre... Og Røkke blir sikkert med på det da også.
    Helt åpenbart, og det var et svar til lovemusikk sitt noe, skal vi si, optimistiske og overforenklede innlegg angående denne problemstillingen (også).
    Nei dette har dere ikke greie på ser jeg.
    Poenget er at det må være seriøst drevet og ikke automatforing.
    Kan nevne noen få ting som er viktig.
    Fisken Må vaksineres før den går i sjø.
    Kun manuell fôring.
    Skifte av nøter annen hver mnd ( tar 2 timer med 2 mann)
    Seriøse og riktig monterte fortøyninger som ettersees ofte. Ja det må dras opp å sjekke/bytte.
    Fisken flyttes til havgapet når den er blitt litt forvokst smolt. Bare bonus med god strøm, finfin temperatur hele året og god matlyst og flottere fisk.
    Lite eller ingen lus der ute. Lite eller ingen dødelighet og.
    Forbud mot stålanlegg og kun plastringer.
    Osv.

    Automatforing gikk vi helt bort fra i sjø pga svinn

    Men nå har næringen ødelagt for seg selv, så da får de bare ha det så godt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nå i Tanum på Bohuslänskysten. Kommunen har satt seg et mål om å være selvforsynt med strøm. Det betyr vindmøller, siden det blåser en god del her. Har ikke hørt noen protester heromkring. Vindmøllene er bare en del av landskapet. Jeg ser ikke det store problemet.

    https://www.tanum.se/boendemiljoinf...vindkraftsplan.4.7664b4813898b7df9844e20.html
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/här-ska-byggas-200-meter-höga-vindkraftverk-1.3875897
    Kanskje et større problem når strømmen skal eksporteres og gevinsten gå til utenlandske investorer? Så vidt jeg vet er vi jo relativt selvforsynt med grønn strøm her i landet (i hvert fall p.t.)?
    Legg merke til at den andre linken i innlegget forteller at et sveitsisk firma skal bygge 13 vindmøller, hver 200 m høy. Strømmen går inn på samme nett, så eventuell krafteksport herfra blir det samme som for all annen kraft på den skandinaviske poolen. Det er nesten litt påfallende at det ikke protesteres her, når enkelte blåser deg opp så mye over vindkraft i Norge.
    Fram till 2010 var tanken att det skulle bli 36 vindkraftverk på fjället. Efter samråd i Bullaregården med berörda fastighetsägare krymptes planerna med avseende på antalet. Men enligt den senaste planen ska vindkraftverken höjas från 150 meter till 200 meter.

    – Teknologin har gått framåt och att höja till 200 meter ökar elproduktionen med 50 procent på varje turbin. Det blir en väldig förbättring, säger Johannes Hjelmstad som är ansvarig för satsningen på Alpiq.

    Han ser förändringen som ett sätt att göra vindparken både mer lönsam och mer energieffektiv.

    – Om man ska bygga en vindpark blir det mer effektivt att göra det så att man får ut så hög elproduktion som möjligt.

    Företaget har haft samrådsmöte med grannar inom det aktuella området.

    – De var i stort sett nöjda med planerna. Det är alltid några som är bekymrade, men det vore konstigt om det inte var det när man ska bygga en vindpark. Så är det alltid.
    Jeg ser heller ikke det store problemet, hverken her eller på norskekysten. Vind- og vannkraft på samme kraftpool er en veldig bra kombinasjon for å ha fornybar kraft tilgjengelig når som helst.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I Norge sutres det og klages på alt mulig. Ingenting er bra, nei til alt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er nå i Tanum på Bohuslänskysten. Kommunen har satt seg et mål om å være selvforsynt med strøm. Det betyr vindmøller, siden det blåser en god del her. Har ikke hørt noen protester heromkring. Vindmøllene er bare en del av landskapet. Jeg ser ikke det store problemet.

    https://www.tanum.se/boendemiljoinf...vindkraftsplan.4.7664b4813898b7df9844e20.html
    https://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/här-ska-byggas-200-meter-höga-vindkraftverk-1.3875897
    Kanskje et større problem når strømmen skal eksporteres og gevinsten gå til utenlandske investorer? Så vidt jeg vet er vi jo relativt selvforsynt med grønn strøm her i landet (i hvert fall p.t.)?
    Legg merke til at den andre linken i innlegget forteller at et sveitsisk firma skal bygge 13 vindmøller, hver 200 m høy. Strømmen går inn på samme nett, så eventuell krafteksport herfra blir det samme som for all annen kraft på den skandinaviske poolen. Det er nesten litt påfallende at det ikke protesteres her, når enkelte blåser deg opp så mye over vindkraft i Norge.
    Fram till 2010 var tanken att det skulle bli 36 vindkraftverk på fjället. Efter samråd i Bullaregården med berörda fastighetsägare krymptes planerna med avseende på antalet. Men enligt den senaste planen ska vindkraftverken höjas från 150 meter till 200 meter.

    – Teknologin har gått framåt och att höja till 200 meter ökar elproduktionen med 50 procent på varje turbin. Det blir en väldig förbättring, säger Johannes Hjelmstad som är ansvarig för satsningen på Alpiq.

    Han ser förändringen som ett sätt att göra vindparken både mer lönsam och mer energieffektiv.

    – Om man ska bygga en vindpark blir det mer effektivt att göra det så att man får ut så hög elproduktion som möjligt.

    Företaget har haft samrådsmöte med grannar inom det aktuella området.

    – De var i stort sett nöjda med planerna. Det är alltid några som är bekymrade, men det vore konstigt om det inte var det när man ska bygga en vindpark. Så är det alltid.
    Jeg ser heller ikke det store problemet, hverken her eller på norskekysten. Vind- og vannkraft på samme kraftpool er en veldig bra kombinasjon for å ha fornybar kraft tilgjengelig når som helst.
    Du ser vel ikke problemet da du ikke vil få noe rundt huset?
    Jevla flott å gå tur i fjella her når alt en ser er annlegsveier, skilt om ferdsel forbudt, skilt om fare for iskast innen 300 meter og mølle, 200m høye bråkete dingser
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn