Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.911
    Antall liker
    18.094
    Torget vurderinger
    2
    Det hevdes sikkert noe slikt, men det er ikke sant likevel. Gjennomsnitt av alle målestasjoner i Antarktis viser en nokså flat utviklng de siste 30-40 årene. Dette stemmer forøvrig helt med prognosene i klimamodellene. Antarktis varmes langsommere enn resten av planeten, og det skal vi være veldig glade for. Det er is nok der til 70-80 meter havstigning.
    Rimfrost
    Vis vedlegget 547829
    Den isen.. det er is som er på land du mener nå?
    Da er det jammen mye is på land der. 70-80 meter heving?
    Vi må huske at is i sjøen ikke vil gi noe økning.
    Test selv med isbiter i et glass
    Ja, det er enormt mye is på land i Antarktis. Gjennomsnittlig tykkelse på isen i Antarktis (som i hovedsak ligger på land) er 2,1 km! Det utgjør ca 70% av alt ferskvann på jorden!
    Enten troller lovemusikk, eller også bør han forlange erstatning fra skolevesenet for bortkastede år.

    Fastlandsdelen av Antarktis har større utbredelse enn USA. Isen der er, som nevnt i forrige innlegg, over 2 kilometer tykk i snitt. Mesteparten ligger over havnivå.

    Skjermbilde 2019-07-20 kl. 18.49.47.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.154
    Antall liker
    9.273
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er vel snitttemperaturen der minus 45 eller noe, så det er vel ikke noen overhengende fare for at alt smelter.

    Mvh
    OMF
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Full circle når man er tilbake på isbiten i vann argumentene. At dere gidder å begynne på nytt hver gang det kommer et nytt fjols inn i debatten..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Trolling får andre ta seg av.

    Hvis snitt temp er så lav, hvorfor har dere da panikk for at det skal sove inn over Oslo.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trolling får andre ta seg av.

    Hvis snitt temp er så lav, hvorfor har dere da panikk for at det skal sove inn over Oslo.
    Temperaturen i sjøen er ikke så lav:), den er på pluss siden og stigende, sjøen tærer derfor stadig mer på undersiden av brearmene som stikker ut i sjøen, vitenskapsfolkene er bekymret for at resultatet av dette er at "proppene" blir borte og at innlandsisen skyter fart ut i sjøen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trolling får andre ta seg av.

    Hvis snitt temp er så lav, hvorfor har dere da panikk for at det skal sove inn over Oslo.
    Siden du påstår å «følge med» bør du ha fått med deg hva som skjer med Vest-Antarktis og Twaites-breen. Tingen er at temperaturen langt inne på kontinentet fortsatt er lav og muligens synkende, men temperaturen i luft og sjø øker rundt kantene. Da smelter isbarrierene som holder tilbake de kontinentale breene, og store mengder is kommer flytende nedover til sjøen.

    For å fortsette din isbit-analogi: Fyll opp et glass med vann. Ta et helt brett med isbiter fra fryseren og hiv alle sammen opp i glasset på en gang. Tenk, det renner over. Så rart.

    https://www.scientificamerican.com/...vered-beneath-fast-melting-antarctic-glacier/
    https://www.theguardian.com/environ...tic-ice-sheets-spreading-inland-rapidly-study
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Trolling får andre ta seg av.

    Hvis snitt temp er så lav, hvorfor har dere da panikk for at det skal sove inn over Oslo.
    Siden du påstår å «følge med» bør du ha fått med deg hva som skjer med Vest-Antarktis og Twaites-breen. Tingen er at temperaturen langt inne på kontinentet fortsatt er lav og muligens synkende, men temperaturen i luft og sjø øker rundt kantene. Da smelter isbarrierene som holder tilbake de kontinentale breene, og store mengder is kommer flytende nedover til sjøen.

    For å fortsette din isbit-analogi: Fyll opp et glass med vann. Ta et helt brett med isbiter fra fryseren og hiv alle sammen opp i glasset på en gang. Tenk, det renner over. Så rart.

    https://www.scientificamerican.com/...vered-beneath-fast-melting-antarctic-glacier/
    https://www.theguardian.com/environ...tic-ice-sheets-spreading-inland-rapidly-study
    Følger med på eller i rommet jeg.
    Klart det renner over da når det kommer fra land.
    Treng ikke være rakettforsker for å skjønne det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor hevder du da at det ikke er noe problem med isen i Antarktis, som jo ligger på land. Bildet med isbitene fra fryseren og det fulle vannglasset er jo veldig treffende.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.611
    Antall liker
    7.180
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vær obs på at en isbre er ikke en fast klump. Isen i bunnen av isbreen er plastisk pga trykket, og gjør at isbreen kan bevege seg. Fjernes barrierene som bremser ned, vil isen begynne å flytte på seg og ende opp i havet.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.911
    Antall liker
    18.094
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde vært interessant å se et verdenskart som viser områder med temperaturøkning. Det finnes dem som hevder at økningene foregår der befolkningsvekst og - mende/tetthet er størst, naturlig nok - samtidig som det hevdes at temperaturen i Antarktis er lavere enn på leeenge.
    Det hevdes sikkert noe slikt, men det er ikke sant likevel. Gjennomsnitt av alle målestasjoner i Antarktis viser en nokså flat utviklng de siste 30-40 årene. Dette stemmer forøvrig helt med prognosene i klimamodellene. Antarktis varmes langsommere enn resten av planeten, og det skal vi være veldig glade for. Det er is nok der til 70-80 meter havstigning.
    Rimfrost
    Vis vedlegget 547829
    Den isen.. det er is som er på land du mener nå?
    Da er det jammen mye is på land der. 70-80 meter heving?
    Vi må huske at is i sjøen ikke vil gi noe økning.
    Test selv med isbiter i et glass
    En liten tidsreise tilbake til 2009, her på forumet. En mangeårig parade med fjols og alt ligger der, til fornøyelse for dem som vil. Aurora tok seg tid til å lese alt fra starten av den tråden og til nå og måtte riste på hodet over hvordan fakta preller av.

    https://www.hifisentralen.no/forume...6-klimaforskere-regner-feil-2.html#post719063

    Peter skrev:
    realist skrev:
    Kan jo komme tilbake til saken den
    dagen (om et år eller to) når nordpolen
    er isfri sommerstid. Snakkes. ;)
    Og hva skjer da? Havnivået synker...
    Nordpolen er en flytende isbit.
    Blir det mer i glasset når isbiten i drinken smelter?
    Sydpolen er et kontinent, med mye is på land, men smelter isen der?
    ottone svarte vakkert og klokt. Smeltende isbiter i glasset har vært en gjenganger, siden 2009. Søtt å se det fortsatt brukes, av dem som ikke vet bedre.

    Noen ganger viser man også at man ikke vet forskjell på isen på Antarktis og sjøisen i Arktis. Det fikk vi også sett nylig i tråden.

    Blir som et godt revynummer som ikke kan gjentas for ofte.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Tror dere blander litt nå.

    Isen på land vil jo øke vannet i sjø.
    Isen på nordpolen og sør som flyt vil ikke øke i sjø.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Tror dere blander litt nå.

    Isen på land vil jo øke vannet i sjø.

    Isen på nordpolen og sør som flyt vil ikke øke i sjø. Det kan en prøve med vannglasset.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.911
    Antall liker
    18.094
    Torget vurderinger
    2
    Tror dere blander litt nå.

    Isen på land vil jo øke vannet i sjø.
    Isen på nordpolen og sør som flyt vil ikke øke i sjø.
    Som nevnt, ta deg en tidsreise tilbake til 2009, les deg gjennom tråden som er linket til i #6571, hopp over til starten av denne tråden, og så kan du fortelle oss hva vi blander eller ikke blander. Jeg viser til ditt uforglemmelige innlegg, der det er ganske tydelig at du ikke ante:

    1. Hvor stort Antarktis er.
    2. At det i all hovedsak er fastland.
    3. At det er enorme ismasser der.
    4. Og at disse vil øke vannstanden med mange titalls meter.

    Da det var nær to kilometer is over det vi i dag kjenner som Oslo, bodde det mengder av mennesker i Doggerland (det ligger under havet nå). Når all is på Grønland, isbreer i fjellområder og isen på Antarktis er smeltet, vil havnivået øke med 70-80 meter. Og mesteparten vil skyldes isen på Antarktis.

    Skjermbilde 2019-07-21 kl. 19.05.20.jpg

    Skjermbilde 2019-07-21 kl. 19.15.05.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror flertallet her inne har fått med seg at jeg mener vi må hoppe av det værste rotteracet og forbruke mindre. Men det er problematisk så lenge vår økonomi er basert på evig vekst. Det er ikke alle som forstår at en årlig vekst på noen få prosent gir voldsomme utslag i løpet av noen ti år, uansett om det er befolkningsvekst, økonomisk vekst eller andre forhold som vokser med noen prosent årlig.

    Denne artikkelen er interessant;

    https://steigan.no/2019/07/gronn-okonomisk-vekst-er-umulig/

    Og særlig det avsnittet her;

    La oss si at vår type mennesker, homo sapiens, har eksistert i 200 000 år. I løpet av de siste seksti åra har min generasjon klart å bruke mer olje, kull, mineraler og andre lagerressurser enn alle de foregående generasjonene tilsammen! Det er et uhyrlig faktum. Og fortsatt tror de fleste at neste generasjon kan bruke fire ganger så mye som min generasjon har brukt. (Med bare 2% vekst i 70 år, blir forbruket fire ganger så stort som i dag.) Dette kolliderer ikke bare mot jordas fysiske tåleevne, det kolliderer mot grensene for sunn fornuft.

    Prøv å se for deg menneskets 200 000 år på jorda som et døgn. I et døgn er det 1440 minutter. Grovt sett har vi brukt halvparten av karbonlagrene på 150 år. Lagt inn i denne tidsskalaen betyr det at alt dette er brukt det siste minuttet. I de første 1439 minuttene brukte menneskene nesten ikke noe av karbonlagrene. Det siste minuttet er halvparten av lagrene brent opp. Og langt over halvparten av dette igjen er brukt opp de siste 30 sekundene.

    Dette er matematikk og geologi. Det har ingenting med profeti å gjøre. De som sier at det er mulig å fortsette på denne måten uten problemer, det er de som har bevisbyrden på seg. De må kjenne til noen fysiske og matematiske lover som vi andre ikke kjenner til. De må ha noen guddommelige løsninger i bakhånd som setter all fysikk og matematikk til side.

    Prosentvis vekst er det vi kaller eksponentiell vekst. I et kort tidsrom kan den lykkes. Men i det lange løp er den en umulighet. Dersom Norges befolkning hadde vokst med 4% hvert år fra 1814 til i dag, ville vi ikke ha vært5,5 millioner innbyggere i Norge, men 2,55 milliarder, eller like mange mennsker som det var på jorda da jeg ble født.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Tror dere blander litt nå.

    Isen på land vil jo øke vannet i sjø.
    Isen på nordpolen og sør som flyt vil ikke øke i sjø.
    Som nevnt, ta deg en tidsreise tilbake til 2009, les deg gjennom tråden som er linket til i #6571, hopp over til starten av denne tråden, og så kan du fortelle oss hva vi blander eller ikke blander. Jeg viser til ditt uforglemmelige innlegg, der det er ganske tydelig at du ikke ante:

    1. Hvor stort Antarktis er.
    2. At det i all hovedsak er fastland.
    3. At det er enorme ismasser der.
    4. Og at disse vil øke vannstanden med mange titalls meter.

    Da det var nær to kilometer is over det vi i dag kjenner som Oslo, bodde det mengder av mennesker i Doggerland (det ligger under havet nå). Når all is på Grønland, isbreer i fjellområder og isen på Antarktis er smeltet, vil havnivået øke med 70-80 meter. Og mesteparten vil skyldes isen på Antarktis.

    Vis vedlegget 547926

    Vis vedlegget 547928
    Når du eller andre ikke gidd å få med dere alt, så får det bare være.
    En blir egentlig irritert over dere som dikter ihop ting for å trykke andre langt ned i driten.
    Så dere får bare toske dere alene her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer på hva alt dette skal være?
    Fakta:
    Isen i Antarktis er i all hovedsak på land. Smelter den vil det føre til kraftig havstigning.
    Isen i Arktis flyter. Smelter den vil det ikke føre til havstigning, men det vil føre til oppvarming av havene i nordområdene siden refleksjonen av solstrålene vil forsvinne og energien i solstrålene vil absorberes av vannet og føre til oppvarming. Dette vil påvirke havets evne til å absorbere CO2.
    Isen på Grønland er i hovesak på land. Smelter den vil det føre til havstigning.

    Hva er alt det andre vi ikke har fått med oss?
    Og hva er det vi dikter ihop?
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    588
    Antall liker
    418
    Torget vurderinger
    1
    lovemusikk

    Når det er bare du som skjønner hva du prater om og mener så må du nesten prøve igjen. Det er ikke en ensartet gruppe med konspiranter som leser (og ikke skjønner) hva du mener.

    Jeg er på sidelinjen og leser denne tråden fordi jeg synes det er interessant, men jeg skjønner ikke hvor du vil og skjønner i hvert fall ikke noe av den siste kommentaren din.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.499
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    lovemusikk

    Når det er bare du som skjønner hva du prater om og mener så må du nesten prøve igjen. Det er ikke en ensartet gruppe med konspiranter som leser (og ikke skjønner) hva du mener.

    Jeg er på sidelinjen og leser denne tråden fordi jeg synes det er interessant, men jeg skjønner ikke hvor du vil og skjønner i hvert fall ikke noe av den siste kommentaren din.
    Ikke undertegnede heller...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Tror flertallet her inne har fått med seg at jeg mener vi må hoppe av det værste rotteracet og forbruke mindre. Men det er problematisk så lenge vår økonomi er basert på evig vekst. Det er ikke alle som forstår at en årlig vekst på noen få prosent gir voldsomme utslag i løpet av noen ti år, uansett om det er befolkningsvekst, økonomisk vekst eller andre forhold som vokser med noen prosent årlig.

    Denne artikkelen er interessant;

    https://steigan.no/2019/07/gronn-okonomisk-vekst-er-umulig/

    Og særlig det avsnittet her;

    La oss si at vår type mennesker, homo sapiens, har eksistert i 200 000 år. I løpet av de siste seksti åra har min generasjon klart å bruke mer olje, kull, mineraler og andre lagerressurser enn alle de foregående generasjonene tilsammen! Det er et uhyrlig faktum. Og fortsatt tror de fleste at neste generasjon kan bruke fire ganger så mye som min generasjon har brukt. (Med bare 2% vekst i 70 år, blir forbruket fire ganger så stort som i dag.) Dette kolliderer ikke bare mot jordas fysiske tåleevne, det kolliderer mot grensene for sunn fornuft.

    Prøv å se for deg menneskets 200 000 år på jorda som et døgn. I et døgn er det 1440 minutter. Grovt sett har vi brukt halvparten av karbonlagrene på 150 år. Lagt inn i denne tidsskalaen betyr det at alt dette er brukt det siste minuttet. I de første 1439 minuttene brukte menneskene nesten ikke noe av karbonlagrene. Det siste minuttet er halvparten av lagrene brent opp. Og langt over halvparten av dette igjen er brukt opp de siste 30 sekundene.

    Dette er matematikk og geologi. Det har ingenting med profeti å gjøre. De som sier at det er mulig å fortsette på denne måten uten problemer, det er de som har bevisbyrden på seg. De må kjenne til noen fysiske og matematiske lover som vi andre ikke kjenner til. De må ha noen guddommelige løsninger i bakhånd som setter all fysikk og matematikk til side.

    Prosentvis vekst er det vi kaller eksponentiell vekst. I et kort tidsrom kan den lykkes. Men i det lange løp er den en umulighet. Dersom Norges befolkning hadde vokst med 4% hvert år fra 1814 til i dag, ville vi ikke ha vært5,5 millioner innbyggere i Norge, men 2,55 milliarder, eller like mange mennsker som det var på jorda da jeg ble født.
    For 200.000 år siden var det kanskje noen få millioner mennesker på hele jorda. Bare det tilsier at forbruket hadde vært en brøkdel av hva det er i dag selv om disse få menneskene hadde samme tilgang til olje, kull og gass som vi har i dag.
    Det nytter ikke å redusere forbruket når befolkningen øker med milliarder. Disse menneskene vil forbruke mange ganger mer enn vi noen gang kommer til å klare å redusere forbruket i dag.
    Det viser igjen at befolkningsveksten er den største klimatrusselen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Befolkningsveksten er et stort problem, fattigdom og religion er en driver for å få mange barn. Men jeg forundres mest over tankrn om økonomisk vekst inn i evigheten. Vekst er ressurskrevende og likevel prater man om at Kina bare har en årlig vekst på 6%........

    Skal Afrika og Asia opp på europeisk levestandard som de alle drømmer om så blir det varmt rundt ørene på oss alle sammen...

    https://energiogklima.no/klimavakten/utslipp-per-innbygger/
    Bl.a.
    Utslippstoppen – og -bunnen
    Qatar er landet i verden med desidert høyest CO2-utslipp per innbygger – 49,2 tonn i 2017. Nest øverst kommer Curacao med 39 tonn per innbygger. Fem av de ti landene med høyest utslipp per innbygger er arabiske oljeland.

    Mange land i Afrika har svært lave utslipp per innbygger. Aller minst CO2 slippes det ut i Burundi, Tsjad og Somalia med bare 0,05 tonn per innbygger i 2017. De 21 landene med lavest utslipp ligger i Afrika.

    Kinas vekst kommer godt frem også i denne statistikken. Utslipp per kineser har siden 2013 vært omtrent på nivået i EU samlet. Kineserne slapp i 2017 ut i snitt 7 tonn CO2.

    Kina slipper ut 46 prosent mer per innbygger enn det globale gjennomsnittet. Men både kineserne og europeerne har langt lavere utslipp enn gjennomsnittsamerikaneren. Utslippene per innbygger i USA er mer enn dobbelt så høye som i Kina og EU, til tross for nedgang de siste årene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man finner argumenter for ekstrem fattigdom (<2 USD dagen) med andre ord.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Mens befolkningsveksten i verden nesten aldri blir nevnt.
    Hvilken betydning har befolkningsveksten når du stadig mener at klimaet blir kaldere og at klimaendringene uansett ikke påvirkes av menneskene?
    Når du ikke engang forstår dette enkle her så bør du ikke uttale deg så bastant som du alltid gjør i diskusjoner du deltar i.
    Nei, jeg forstår ikke, så vennligst forklar meg.

    Du kommer stadig dragende med ett eller annet løsrevet datapunkt som du bruker som «bevis» på at klimaet egentlig blir kaldere.

    Dessuten sier du til stadighet at klimaendringer skyldes naturlige variasjoner og ikke skyldes menneskers aktivitet.

    Så hvorfor burde vi nevne befolkningsveksten her i en klimatråd? Har du snublet i din egen trolling?
    Akkurat som jeg regner med, du forstår ikke, det er en gjenganger det.

    Så kloden var ikke kaldere i 2018 enn i 2017?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    Når du ikke engang forstår dette enkle her så bør du ikke uttale deg så bastant som du alltid gjør i diskusjoner du deltar i.
    Nei, jeg forstår ikke, så vennligst forklar meg.

    Du kommer stadig dragende med ett eller annet løsrevet datapunkt som du bruker som «bevis» på at klimaet egentlig blir kaldere.

    Dessuten sier du til stadighet at klimaendringer skyldes naturlige variasjoner og ikke skyldes menneskers aktivitet.

    Så hvorfor burde vi nevne befolkningsveksten her i en klimatråd? Har du snublet i din egen trolling?
    Akkurat som jeg regner med, du forstår ikke, det er en gjenganger det.

    Så kloden var ikke kaldere i 2018 enn i 2017?
    So what? Er det i så fall merkeligere enn om det var motsatt?
    Når det dreier seg om å forstå sammenhengene her, så er jo du et eklatant eksempel på hvor håpløst det kan bli, når du ikke på noen måte ønsker så akseptere noe så grunnleggende som konseptet trend. Når vi ikke kommer forbi akkurat det hinderet for en saklig diskusjon, er det tross alt liten vits i å si så mye mer, vet du.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Ok prøver igjen.

    Isen i Arktis flyt. Den vil ikke føre til avstigning.
    Isen i Antarktis er på land og noe i sjø. Den på land vil føre til stigning i havnivå.

    Spørsmålet er om vi er skyld i all issmelting som mange hevder?

    Istider har komt og gått hele tiden. Ja hvorfor smelter isen før? Hvorfor har det vert enda mindre is før enn nå?
    Hvorfor har de kunne drevet jordbruk på f.eks Grønland i tidligere tider?

    Poenget mitt er at alt er ikke våres skyld.

    Tar vi for oss CO2 nivået som øker sier vel f.eks Nasa at 5 prosent ikke er våres skyld. Men dere har vel rett som sier tett på 100 prosent.
    Co2 nivået har også vert langt høyere flere ganger før.


    Men vi kan gjøre mye. Og jeg mener at først må en stoppe boss i elver og hav. Tenk på all den plasten i sjøen som både vil varme opp havet og som tar livet av alt.
    Ikke sett forskning på hvor mye plast varmer havene. Kanskje er jeg helt på trynet, men tenker at plast tar opp varme fra sola og vil da avgi det til sjø.

    Hybridbiler med bensinmotor er fy..
    F.eks en på jobb jeg kjører sammen med, kjøpte helt ny hybrid.
    Gikk fra Diesel med 0.5 på mila til miljøbil med 0.72 bensin på mila. Ser dere ikke galskapen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    11.351
    ^ Lovemusikk, alt det der er vel og bra, men det er et par svært viktige detaljer som må med i beregningen.

    1. Ja, det har vært høyere CO2 i atmosfæren tidligere, for over 1 million år siden. Den gangen var jorda ganske annerledes enn i dag.
    2. Ja, CO2 har variert også tidligere, problemet er at endringstakten nå, med våre ekstreme utslipp, går 1000 ganger raskere enn naturen selv gjør det, og dette er et potensielt katastrofalt tempo, som naturen ikke på noen måte er giret for å håndtere.

    Mekanismene rundt dette med istider som kommer og går, er ikke fullt ut forklart, men det foreligger en del plausible teorier på dette. Uansett kan vi ikke prate oss vekk fra det faktum at endringstakten nå er helt fullstendig ute av kontroll, og ikke en del av et naturlig svingningsmønster.

    Det er neppe plasten som varmer opp havet, der er det andre problemstillinger som er viktigere. Husk at luft ikke lar seg varme opp av sola, mens hav og land gjør det. I sin tur avgir hav og land varme (i form av langbølget varmestråling) til luft. Hvitt hav (is) reflekterer mye varme ut igjen uten magasinering, mens svart hav (uten is) magasinerer varmen betydelig mer. Altså er issmeltingen også i Arktis problematisk, ettersom den er med på akselerere magasinering og dermed økt temperatur.
    Glem heller ikke Grønland, et enormt magasin av landbasert is, som alene er nok til å øke havnivået med 6 - 7 meter.

    Hybridbiler er tøys og tull i et miljøperspektiv. Elbiler kan ha mye mer for seg, gitt at el produseres fra vann, sol eller vind.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Lovemusik:
    Jeg trodde det var effekten av issmeltingen vi diskuterte. Hvis du snakker om noe annet må du si det.

    Om innholdet av plast i havet fører til oppvarming av havet og dermed reduserer havets evne til å absorbere CO2 vet ikke jeg noe om. Det kan godt være - vis gjerne lenker til slik informasjon.

    Når det gjelder utslipp fra biler er jeg helt enig i at hybridbiler slett ikke er spesielt gunstige. Jeg så tester av forbruk av vanlige hybridbiler (ikke plug-in hybrid) i en avis der det kom fram at forbruket lå på mellom 0,46 og 0,75 l/mil. Helt på trynet. Det er omtrent på nivå med min gamle diesel BMW.

    Min plug-in hybrid er på et helt annet nivå. Jeg har nå kjørt 1100 km på ca 35 l bensin (ca. 0,3 l/mil). Grunnen til det høye forbruket er at jeg hadde en lang ferietur der jeg måtte bruke bensinmotoren mye. Jeg fylte full tank (50 l) omtrent rundt Strømstad den 18/6 og kjørte litt fram og tilbake i Østfold. Så hjem til Trondheim. Har fremdeles ca 15 l bensin igjen. Regner ikke med å fylle bensin igjen før i september. På langturer der elmotoren ikke kan brukes så mye bruker den omtrent like mye som den samme bilen med vanlig bensinmotor (litt mindre faktisk, siden batteriet lades ved regenerering slik at elmotoren faktisk hjelper til og reduserer belastningen på bensinmotoren)
    I daglig kjøring ligger jeg godt under 0,2 l/mil, antagelig også under 0,1 l/mil i snitt. Hvis jeg bare kjører lokalt holder en tank på 50 l til et sted mellom 4 og 6 mnd kjøring. Det krever selvfølgelig at bilen lades jevnlig og man har få turer på over 3-4 mil.

    Poenget er ikke at plug-in hybrider er så fantastiske, men de gir den fleksibiliteten vi er vant til samtidig med at de kan være mlijøvennlige hvis de brukes riktig og man har et kjøremønster de er egnet til.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når du ikke engang forstår dette enkle her så bør du ikke uttale deg så bastant som du alltid gjør i diskusjoner du deltar i.
    Nei, jeg forstår ikke, så vennligst forklar meg.

    Du kommer stadig dragende med ett eller annet løsrevet datapunkt som du bruker som «bevis» på at klimaet egentlig blir kaldere.

    Dessuten sier du til stadighet at klimaendringer skyldes naturlige variasjoner og ikke skyldes menneskers aktivitet.

    Så hvorfor burde vi nevne befolkningsveksten her i en klimatråd? Har du snublet i din egen trolling?
    Akkurat som jeg regner med, du forstår ikke, det er en gjenganger det.

    Så kloden var ikke kaldere i 2018 enn i 2017?
    Hvis det skulle forestille en forklaring tror jeg du får prøve igjen. Du sier at vi bør nevne befolkningsveksten i verden når vi diskuterer klima. Hvorfor mener du det? Befolkningen gikk jo ikke ned fra 2017 til 2018 heller?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.256
    Antall liker
    39.082
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fra artikkelen:
    One climate peril these emissions ruled out, said Siegert, was a return to an ice age, which had happened several times in the last million years; CO2 was now at too high a level for there to be any chance of a big freeze, said Siegert. “We’ve killed it.”
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
    Skulle ikke svare deg, men Otare
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
    Poenget er også at nå kommer det elbiler til under 300.000 som har en realistisk rekkevidde på 30 mil. (Peugeot 208/2008 m.fl.) Har man lenger reisevei enn det så burde man seriøst vurdere å bytte jobb eller bosted. Elbil er fantastisk for det lokale miljøet og det må da være greit med full tank for et par hundrelapper i måneden og en billig service annethvert år. Hybrider er et blindspor, rekkevidde og ladehastighet er nå så bra at det å kjøre rundt med det gamle drivverket i tillegg til batteri og elmotor blir meningsløst. Bare vent til Toyota slipper sine rene elbiler neste år, da blir det slutt på markedsføringen av hybridene i løpet av noen få år. Luft og støyproblematikken i byene blir vesentlig mindre. Om det hjelper så veldig angående klima er en annen ting. Men lokalt, kjempebra. Batteriteknologien som elbilene står for kan også brukes til andre ting etterhvert. Store batteripakker til en fornuftig pris i kombinasjon med sol- og vindkraft kan være det som verden trenger. Da vil produksjon av strøm ved hjelp av gass eller kull vesentlig mindre,
    Men jeg er enig med deg i din tidligere post om at plast og forsøpling er viktig å rydde opp i. Her må det teknologi til og internasjonale lover og regler til.
    Problemet er vel det at for mange i den fattige delen av verden så er kampen for tilværelsen det viktigste og da havner slike problemstillinger langt ned på lista.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.911
    Antall liker
    18.094
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.

    Men jeg er enig med deg i din tidligere post om at plast og forsøpling er viktig å rydde opp i. Her må det teknologi til og internasjonale lover og regler til.
    Problemet er vel det at for mange i den fattige delen av verden så er kampen for tilværelsen det viktigste og da havner slike problemstillinger langt ned på lista.
    Vi kan la oss lede av den fattige delen av verden.

    https://simpleflying.com/kenya-plastic-bag-fine/
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Trondheim
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
    Hybridbiler er tull. De bruker like mye drivstoff som vanlige bensin/dieselbiler. Utvalget av elbiler med fornuftig rekkevidde og pris begynner å bli så bra at hvis du bare skal ha en bil til lokal kjøring og turer opp til ca 30 mil er det en "no-brainer" å kjøpe en elbil. Hvis du har så lang vei til jobb at du må stoppe for å lade en elbil som har 30 mil rekkevidde, burde du seriøst vurdere å flytte eller bytte jobb.
    Plug-in hybrider har, enn så lenge, en funksjon. Fleksibiliteten og rekkevidden til en bensin/dieselbil og miljøavtrykket til en elbil for lokal kjøring. Det forutsetter igjen, som jeg har sagt flere ganger, at man lader bilen daglig og at ens kjøremønster passer. Hvis man daglig trenger å kjøre 10-12 mil er ikke en plug-in hybrid tingen. Hvis du derimot sjelden kjører lenger enn 4 mil, men har behov for å kjøre veldig langt innimellom, kan en plug-in hybrid være tingen. Når det er nok ladepunkter og en elbil kan lades 80% på 10-15 minutter er det liten grunn til å kjøpe noe annet enn elbil, selv om jeg tror at det blir lenge til det er slik i f.eks. Finnmark.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
    Hybridbiler er tull. De bruker like mye drivstoff som vanlige bensin/dieselbiler. Utvalget av elbiler med fornuftig rekkevidde og pris begynner å bli så bra at hvis du bare skal ha en bil til lokal kjøring og turer opp til ca 30 mil er det en "no-brainer" å kjøpe en elbil. Hvis du har så lang vei til jobb at du må stoppe for å lade en elbil som har 30 mil rekkevidde, burde du seriøst vurdere å flytte eller bytte jobb.
    Plug-in hybrider har, enn så lenge, en funksjon. Fleksibiliteten og rekkevidden til en bensin/dieselbil og miljøavtrykket til en elbil for lokal kjøring. Det forutsetter igjen, som jeg har sagt flere ganger, at man lader bilen daglig og at ens kjøremønster passer. Hvis man daglig trenger å kjøre 10-12 mil er ikke en plug-in hybrid tingen. Hvis du derimot sjelden kjører lenger enn 4 mil, men har behov for å kjøre veldig langt innimellom, kan en plug-in hybrid være tingen. Når det er nok ladepunkter og en elbil kan lades 80% på 10-15 minutter er det liten grunn til å kjøpe noe annet enn elbil, selv om jeg tror at det blir lenge til det er slik i f.eks. Finnmark.
    Det kommer helt an på hvilke behov du har. Jeg kjører en hybrid og gjennomsnittsforbruk ligger på 0,2-0,25. Noe mer når jeg er på langtur men i det daglige kjører jeg stort sett på strøm samtidig som jeg slipper rekkeviddeangst. Så å påstå at hybridbiler er tull er feil.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Skifte jobb for at jeg har 35min kjøring hver vei?
    Like dumt som å sei at østlendingene må selge bilene sine pga at de har så godt kollektiv tilbud
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.184
    Antall liker
    8.370
    Torget vurderinger
    12
    Poenget er og at vi utenfor Oslo må kjøre bil også.
    Da duge ikke en hybrid. Heller ikke el-bil da vi ikke har tid å lade på vei til jobb. Uansett er det ikke ladepunkt til oss.
    Mulig at en Tesla hadde gjort susen, men blir for dyr.
    I Oslo treng en ikke bil. Der er det et fantastisk godt kollektiv tilbud. Liker godt trikkene der selv.
    Hybridbiler er tull. De bruker like mye drivstoff som vanlige bensin/dieselbiler. Utvalget av elbiler med fornuftig rekkevidde og pris begynner å bli så bra at hvis du bare skal ha en bil til lokal kjøring og turer opp til ca 30 mil er det en "no-brainer" å kjøpe en elbil. Hvis du har så lang vei til jobb at du må stoppe for å lade en elbil som har 30 mil rekkevidde, burde du seriøst vurdere å flytte eller bytte jobb.
    Plug-in hybrider har, enn så lenge, en funksjon. Fleksibiliteten og rekkevidden til en bensin/dieselbil og miljøavtrykket til en elbil for lokal kjøring. Det forutsetter igjen, som jeg har sagt flere ganger, at man lader bilen daglig og at ens kjøremønster passer. Hvis man daglig trenger å kjøre 10-12 mil er ikke en plug-in hybrid tingen. Hvis du derimot sjelden kjører lenger enn 4 mil, men har behov for å kjøre veldig langt innimellom, kan en plug-in hybrid være tingen. Når det er nok ladepunkter og en elbil kan lades 80% på 10-15 minutter er det liten grunn til å kjøpe noe annet enn elbil, selv om jeg tror at det blir lenge til det er slik i f.eks. Finnmark.
    Det kommer helt an på hvilke behov du har. Jeg kjører en hybrid og gjennomsnittsforbruk ligger på 0,2-0,25. Noe mer når jeg er på langtur men i det daglige kjører jeg stort sett på strøm samtidig som jeg slipper rekkeviddeangst. Så å påstå at hybridbiler er tull er feil.
    Du kommenterer bare første setningen uten å bry deg om hva han skriver videre. Leste du ikke lenger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn