Du har endelig begynt å skrive ufinheter uten orddelingsfeil, Opeth. Kommer seg.Fascinerende hvordan håpet ditt om verdens snarlige undergang gir deg næring til endeløs støvsuging av nettet for klimaronk.
Snart får skeptikerne instruks om at det å være skeptiker er en forlatt posisjon.Du har endelig begynt å skrive ufinheter uten orddelingsfeil, Opeth. Kommer seg.Fascinerende hvordan håpet ditt om verdens snarlige undergang gir deg næring til endeløs støvsuging av nettet for klimaronk.
Ja, det er jo snart ingen presumptivt seriøse aktører igjen som benekter at menneskelige utslipp bidrar til at klimaet endrer seg. Den nye vinen ser ut til å være påstander om at det vi gjør uansett ikke vil ha noen effekt, så da kan vi like gjerne holde på som før -- evt. koblet til påstander om at klimaendringene ikke vil bli så ille som mange tror.Snart får skeptikerne instruks om at det å være skeptiker er en forlatt posisjon.Du har endelig begynt å skrive ufinheter uten orddelingsfeil, Opeth. Kommer seg.Fascinerende hvordan håpet ditt om verdens snarlige undergang gir deg næring til endeløs støvsuging av nettet for klimaronk.
https://www.hydro.com/no/Hydro-i-No...e-203040--gronne-muligheter-for-naringslivet/
https://www.wemeanbusinesscoalition.org/
https://www.cdp.net/en
Og da vil nok selv Opeth få en annen låt i utblåsingsrøret.
Jeg brenner også skog for varmen. Men jeg forstår uansett ikke hvilken relevans dette har for spørsmålene vi diskuterer her:Mange fine, artige ord fra klimaguttene. Selv brenner jeg skog for varmen og bensin for nytelsen, og det med god samvittighet. Nyter det. Godfjott tyranniet til firerbanden i hovedstaden er snart over og har uansett ingen makt i virkelighetens verden, der folk faktisk er oppe før 0930 og ikke har tid til å bruke 3 timer på å kjøpe surdeigsbrød fra en dust med skjegg.
Fascinerende at du uten å blunke bekrefter det jeg skrev et par innlegg lenger opp:Selvhøytidelig vrøvl fra galskapens apostler, uten forankring i virkeligheten, er ikke annet enn god underholdning. Med fremtidens befolkningsvekst og naive tro på at alle skal få, samt ukritisk og naiv behandling av U-land som Kina, går det rett til helvete. Foretrekker det på første klasse.
Altså, det nytter ikke, det går til helvete uansett. Så la oss nyte det så lenge vi kan på første klasse her i nord? Alt for å få beholde sine privilegier. De andre er det visst ikke så farlig med.Den nye vinen ser ut til å være påstander om at det vi gjør uansett ikke vil ha noen effekt, så da kan vi like gjerne holde på som før -- evt. koblet til påstander om at klimaendringene ikke vil bli så ille som mange tror.
Alt dette er egentlig en fascinerende studie i kognitiv dissonans. Utgangspunktet som ikke kan rokkes ved er at vi ikke skal endre på livsstilen eller økonomien vår. Endre på den økonomiske modellen som har gitt oss velbemidlede menn her i Norge råd til å kjøpe svindyr hifi? No can do. Deretter søker folk begrunnelser for dette:
a) utslipp bidrar ikke til klimaendringene.
Men ok, så det er ikke lenger mulig å benekte at utslipp bidrar til klimaendringene? Da prøver vi i stedet:
b) det vi gjør vil uansett ikke ha noen effekt, og dessuten
c) klimaendringene blir ikke så ille altså. Hvem liker ikke litt sydenvarme i blant?
At Lund har blitt kalt "skrulling" har jeg ikke fått med meg. Den eneste omtalen av ham i tråden jeg kan huske er ganske motsatt: http://www.hifisentralen.no/forumet...skerne-regnet-rett-hva-na-46.html#post2619888"Skrullingen"* Ketil Lunds innlegg i klimasøksmålet. Rettssakens forhandlinger ender idag.
– Vår generasjon har et hovedansvar | besteforeldre mot global oppvarming
*Tidligere høyesterettsdommer Lund er blitt kalt skrulling i tråden.
Legger til: god tegning fra Finn Graff i artikkelen:
https://www.dagbladet.no/kultur/kjempen-i-sjoen/68904887
Det er vanskelig å være mye uenig i det du skriver her. Det jeg ikke er enig i, og som du skriver noe om i et innlegg litt lenger opp, er at manglende deltagelse "klimakampen" kommer av motvilje mot å gi slipp på opparbeidet komfort. Det er fullt mulig å mene at både den ikke politisk kontrollerte forcingen i verden og usikkerheten i det 3. punktet ditt er så stor i forhold til den politiske handlingsevnen til en kollektivt* impotent verden (det 4 punktet) at de politiske klimadiskusjonene ikke er interessante. Jeg håper på flaks, dvs at man har overvurdert effektene av svært høye CO2-nivåer på klimasystemet, at en eller annen Musk finner på noe lurt, at markedet vil etterspørre fossil fuel i mindre grad pga teknologiutvikling og kanskje en pandemi eller resesjon. Jeg klarer ikke en gang å skjønne at det er mulig å ha håp om at løsningen kan ligge i nasjonal og internasjonal klimapolitikk.Jeg brenner også skog for varmen. Men jeg forstår uansett ikke hvilken relevans dette har for spørsmålene vi diskuterer her:Mange fine, artige ord fra klimaguttene. Selv brenner jeg skog for varmen og bensin for nytelsen, og det med god samvittighet. Nyter det. Godfjott tyranniet til firerbanden i hovedstaden er snart over og har uansett ingen makt i virkelighetens verden, der folk faktisk er oppe før 0930 og ikke har tid til å bruke 3 timer på å kjøpe surdeigsbrød fra en dust med skjegg.
- Det første spørsmålet er om klimaendringene faktisk finner sted og blir påvirket av menneskelige utslipp. I dag er det nesten ingen som benekter at så er tilfelle.
- Det andre spørsmålet er hvilke konsekvenser klimaendringene allerede har ført til. Der vet man også en god del etter hvert. Generelt har økosystemene og klimasystemet reagert mye sterkere på temperaturstigningen som har funnet sted enn klimamodellene anslo, noe som ikke lover godt for fremtiden.
- Det tredje spørsmålet er hvilke konsekvenser klimaendringene vil få i fremtiden. Dette er usikkert, men det rasjonelle mulighetsutfallet spenner fra "vanskelig og med store utfordringer" over "ekstremt vanskelig og med enorme utfordringer" til "massedød og sivilisasjonskollaps". Selv håper jeg intenst at det bare blir "vanskelig".
- Det fjerde spørsmålet er hva vi kan gjøre med dette, hvordan vi kan gå frem, og hvilke konsekvenser kutt i klimautslippene vil få for oss som lever i dag. Her er det en del rasjonell uenighet.
Jeg klarer ikke se hvilken relevans de individuelle preferansene for vedfyring og bensinkjøring hos en person i det norske rustbeltet har for disse spørsmålene.
Jovisst, men det betyr ikke at det er stort man kan gjøre for å løse problemet. At et problem finnes betyr ikke at det også finnes en løsning. Jeg har kanskje en sterkere klokkertro på avmakten enn de fleste.Men om jeg får legge til en personlig merknad, på tross av dine menneskefiendtlige sarkasmer: Min svigerfamilie bor i Algerie. Dersom de mest dramatiske scenariene slår til, vil det ikke være mulig å bo der om 30 år. Min svigerbror og hele hans familie, feks, vil komme til å få visse utfordringer i så fall. Så rent personlig synes nok det er en subtoptimal holdning, kanskje, å la resten av verden fare sin egen sjø, og satse på at vi her i Norge kan surfe bølgen på første klasse noen tiår til.
Rent fysisk og økonomisk er det ikke vanskelig å avhjelpe klimaproblemet betydelig. Våre økonomier ville feks helt fint klart å overleve - etter en viss tilpaningsperiode - en reduksjon i flytrafikken på 95 prosent (mesteparten av varehandelen foregår via skip og tungransport på vei), og/eller en reduksjon i storfe-hold på 100 prosent. Det er ingen jernlover som tvinger oss til å fortsette å fly eller spise rødt kjøtt. Økonomien står og faller ikke på det. Tilsvarende ville det vært helt uproblematisk for økonomien i Europa hvis EU la ned totalforbud mot salg av bensin- eller dieseldrevne privatbiler fra 2020. Dette ville ikke vært nok i seg selv, selv om det ble implementert av alle land i verden, men det ville fått oss et langt stykke på vei.Jovisst, men det betyr ikke at det er stort man kan gjøre for å løse problemet. At et problem finnes betyr ikke at det også finnes en løsning. Jeg har kanskje en sterkere klokkertro på avmakten enn de fleste.Men om jeg får legge til en personlig merknad, på tross av dine menneskefiendtlige sarkasmer: Min svigerfamilie bor i Algerie. Dersom de mest dramatiske scenariene slår til, vil det ikke være mulig å bo der om 30 år. Min svigerbror og hele hans familie, feks, vil komme til å få visse utfordringer i så fall. Så rent personlig synes nok det er en subtoptimal holdning, kanskje, å la resten av verden fare sin egen sjø, og satse på at vi her i Norge kan surfe bølgen på første klasse noen tiår til.
-I got here the same way as the coin did.
Men politisk og sosial tyngdekraft er så sterk at mange problemer ikke realistisk lar seg løse, så forestillingen at vi kan om vi vil er illusorisk.Problemet dreier seg ikke om at disse tingene er umulige i seg selv. Problemet er heller at det sosialt og politisk er vanskelig å gjennomføre.
Dette er viktige poenger, som mange i miljøbevegelsen ofte overser, etter min mening. Klimatiltak har en kostnad, og dersom økonomien skulle gå dårligere er det de svakeste det aller først går ut over. Finnes en del forskning som viser at C02-avgifter går mer ut over de fattige enn de rike. De rike flyr mer, men de fattige bruker en langt større andel av sin disponible inntekt på karbonintensive produkter.Reduksjon i økonomisk aktivitet m.v. vil slå hardest for de lite bemidlede som allerede opplever politikk og endringer i økonomiske forhold og øvrige betingelser som noe som angår dem. Som norsk ungkar uten videre forpliktelser føler jeg meg skuddsikker - jeg vil leve godt med de fleste endringer til det verre. Mye av miljøentusiasmen kommer fra folk i tilvarende skjermet posisjon. Motstanden fra dem i landet og verden som er mer utsatt vil øke med forverring av materielle forhold. Jo mer man får til av endring, desto vanskeligere blir det å få til mer. Som å seile en skikkelig sluttstiv båt - den kan la seg krenge litt til å begynne med, men så er det stopp.Problemet dreier seg ikke om at disse tingene er umulige i seg selv. Problemet er heller at det sosialt og politisk er vanskelig å gjennomføre.
Det drar jo også noe av eksternalitetene inn i ligninga.Dette er viktige poenger, som mange i miljøbevegelsen ofte overser, etter min mening. Klimatiltak har en kostnad, og dersom økonomien skulle gå dårligere er det de svakeste det aller først går ut over. Finnes en del forskning som viser at C02-avgifter går mer ut over de fattige enn de rike. De rike flyr mer, men de fattige bruker en langt større andel av sin disponible inntekt på karbonintensive produkter.Reduksjon i økonomisk aktivitet m.v. vil slå hardest for de lite bemidlede som allerede opplever politikk og endringer i økonomiske forhold og øvrige betingelser som noe som angår dem. Som norsk ungkar uten videre forpliktelser føler jeg meg skuddsikker - jeg vil leve godt med de fleste endringer til det verre. Mye av miljøentusiasmen kommer fra folk i tilvarende skjermet posisjon. Motstanden fra dem i landet og verden som er mer utsatt vil øke med forverring av materielle forhold. Jo mer man får til av endring, desto vanskeligere blir det å få til mer. Som å seile en skikkelig sluttstiv båt - den kan la seg krenge litt til å begynne med, men så er det stopp.Problemet dreier seg ikke om at disse tingene er umulige i seg selv. Problemet er heller at det sosialt og politisk er vanskelig å gjennomføre.
Men nettopp på grunn av det har jeg blitt tilhenger av det som kalles "karbonavgift til fordeling" (KAF). Det går ut på at man samler inn en karbonavgift på alt som fører til karbonutslipp, og så fordeler det flatt til alle borgerne av rike. På den måte vil de som er mindre bemidlede faktisk tjene - relativt sett - på klimatiltakene. Det øker potensialet for en positiv sirkel, der innføring av karbonavgifter fører til politisk press for enda mer av det.
Det er ikke helt presist. I tillegg til C02-utslippene i seg selv, har fly andre utslipp som også bidrar til klimaendringer, og som blir aksentuert av at de slippes ut høyt oppe i atmosfæren. Flytrafikk er likevel langt mer forurensende enn andre former for transport: Den siste beregningen jeg så sa at en flytur t/r New York fører til like mye utslipp som et års intens bilkjøring. Når biltrafikk bidrar mer totalt, er det fordi store deler av menneskeheten kjører bil, men ikke har råd til å fly så mye (i motsetning til nordmenn).Flytrafikken står kun for et par prosent av klimagassutslippene. La folk fortsette å fly, for hvis internett skal være vårt eneste vindu mot omverdenen så kommer vi snart til å utryddes av krig uansett.
Det er det suverent største problemet også, altså at folk får unger. Erstatt barnetrygden med en barneskatt, 50% på barn 1, 80% på barn 2 eller noe sånt. I dag belønner staten det å få barn.Grunnen til at jeg nevnte flytrafikken er at det er et enkelt eksempel på noe som er fysisk og økonomisk mulig å redusere drastisk, men politisk veldig vanskelig å få gjort noe med.
Å, fra innlegg #881 som varmet opp med professoral hybris og geriatrisk regresjon kom det da mange påstander om tulling, fjols, idioti, naivitet og annet, i påfølgende innlegg, etterhvert som indignerte HFSere fyrte av mot disse hvalelskende drømmerne og pensjonerte legpersonene.At Lund har blitt kalt "skrulling" har jeg ikke fått med meg. Den eneste omtalen av ham i tråden jeg kan huske er ganske motsatt: http://www.hifisentralen.no/forumet...skerne-regnet-rett-hva-na-46.html#post2619888"Skrullingen"* Ketil Lunds innlegg i klimasøksmålet. Rettssakens forhandlinger ender idag.
– Vår generasjon har et hovedansvar | besteforeldre mot global oppvarming
*Tidligere høyesterettsdommer Lund er blitt kalt skrulling i tråden.
Legger til: god tegning fra Finn Graff i artikkelen:
https://www.dagbladet.no/kultur/kjempen-i-sjoen/68904887
Det regnestykket tar utgangspunkt i hvordan den industrielle verden ser ut I DAG. I en hypotetisk fremtid der vi har sluttet å fly og å kjøre bil i storbyene, feks, vil klimagevinsten ved ikke å få barn være mye mindre. Dersom vi klarer å dekarbonisere all energibruken vår 100 prosent, vil ikke mange barn utgjøre noe særlig problem. Så det er selvfølgelig der vi må sette inn støtet, på rask overgang til ikke-karbone energikilder.Det er det suverent største problemet også, altså at folk får unger. Erstatt barnetrygden med en barneskatt, 50% på barn 1, 80% på barn 2 eller noe sånt. I dag belønner staten det å få barn.Grunnen til at jeg nevnte flytrafikken er at det er et enkelt eksempel på noe som er fysisk og økonomisk mulig å redusere drastisk, men politisk veldig vanskelig å få gjort noe med.
Hehe, Kvåle og Seip, ja. Står ved den, Je regrette rien!Å, fra innlegg #881 som varmet opp med professoral hybris og geriatrisk regresjon
Gjelder det kun barn - dette at man kan sette seg godt ned i sofaen og vente på at teknologien rydder opp, eller er det allmengyldig ift klimaproblematikken...?Det regnestykket tar utgangspunkt i hvordan den industrielle verden ser ut I DAG. .Det er det suverent største problemet også, altså at folk får unger. Erstatt barnetrygden med en barneskatt, 50% på barn 1, 80% på barn 2 eller noe sånt. I dag belønner staten det å få barn.Grunnen til at jeg nevnte flytrafikken er at det er et enkelt eksempel på noe som er fysisk og økonomisk mulig å redusere drastisk, men politisk veldig vanskelig å få gjort noe med.