Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Siterer Ernas minneverdige utsagn fra Madrid.

    – Vi har selvfølgelig en krise, med så store klimautslipp, men klimakrisen kommer til å bli enda større i årene fremover.
    Derfor bør vi vente med å bruke de største ordene med en gang.
    Men om vi ikke får gjort noe, vil dette bli en stor, alvorlig krise for hele verden.


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Jeg tviler veldig på at " store deler av befolkningen har skjønt tegninga for lenge siden og er überklar for innsats". I alle fall har jeg ikke selv sett noen som helst indikasjoner på at det er tilfelle.
    Jeg tror også at rundt en milliard kinesere, ditto med indere og et stort lass av folk på det afrikanske kontinenet er temmelig interesserte i å få en betydelig høyere levestandard enn hva svært mange av de har i dag. Det er forsåvidt folk her oppe i steinrøysa i stor grad også, og det er stort sett ganske opplagt hva høyere levestandard fører med seg innenfor denne sfæren.

    Fela har sikkert noen tall på hvor mange nye kullkraftverk som skal bygges de neste årene, jeg regner med det er en god del av sorten.

    På det mer individuelle plan så mener jeg å ha sett en viss endring i mentaliteten rundtomkring de siste årene, men den går stort sett på småting som er helt uvensentlige i den store sammenhengen men sikkert er egenet til å gi litt bedre samvittighet for den enkelte, men fint lite annet.

    Vi har jo f.eks "gladsaker" som dette
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Whataboutism er alltid underholdende.

    Men du misforstår, Weld, jeg påstår ikke at dette kommer til å gå bra og regner ikke med tilstrekkelig innsats i tide. Økonomiske mål som trenger 3,5 klodes ressurser for å oppfylles åpner ikke for det. Norge er jo et rimelig opplyst land og her har vi tenkt å "drill baby, drill" til 2070.
    Om noe har vel det jeg ber om, vært at man skal forberede seg på endringene, fremfor å la seg overraskes av dem når de kommer.

    Når det er sagt er dette Kinas plan:

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det var mer påstanden fra OddJ om at befolkningene var überklar jeg fant noe merkelig. Jeg synes det er vanskelig å finne særlig med tegn på det, selv her i Norge hvor man kunne argumentere for at folk stort sett har det svært bra og fint burde være i stand til å ta et steg ned i levestandard.

    Eller, det er sikkert mange som ville svare "ja" på et spørsmål om de synes utslippene lokalt, nasjonalt og globalt må ned, men jeg tror ikke veldig mange vil svare "ja" på hva det faktisk innebærer.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    2.788
    Torget vurderinger
    1
    Som du riktig skriver, det er en påstand. Det jeg etterlyser er altså politikere som tør å utfordre dogmet om at Folket er en treig, uformelig masse som bare langsomt kan flyttes på. Ingen hàr egentlig testet ut hvordan et bredt klimaforlik - et som virkelig tar tak, og ikke bare later som - ville blitt mottatt. Koronakrisen lærte oss at folk kan reagere raskt og kraftig hvis de føler at det virkelig trengs. Vi trenger en krigslignende mobilisering snart for å ha mulighet til å påvirke utviklingen før tidsvinduet lukker seg. Det skjer selvsagt ikke uten at verdens politikere tar tak. Vi er jo ikke i nærheten av å klare Parisavtalen en gang.

    Jeg holder det for mest sannsynlig at verden fortsetter omtrent som nå til klimaet ettervert fjerner alle muligheter for å påvirke.noe som helst og der all energi går med til å overleve fra dag til dag. Når dette slår inn vil variere rundt kloden og vi vil være av de siste som får kjenne på han Gammelerik, men siden vi alle er i samme båt så hjelper det jo ikke så mye.

    Uansett vil unnskyldningene dagens politikere serverer for hvorfor det er så vanskelig å gjøre noe, at økonomien er viktigere etc fortone seg som arrogante og perverse uttalelser for de som kommer etter oss om en generasjon eller to. De ville ha gjort alt for å unngå klimaendringene, gitt at de fikk muligheten.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Koronakrisen lærte oss at folk kan reagere raskt og kraftig hvis de føler at det virkelig trengs.

    Det er vel der det ligger, tenker jeg. Leser man litt historie ser man veldig kjapt at menneskeheten så godt som aldri agerer før de stirrer katastrofen i hvitøyet.

    Problemet med den kommende katastrofen er at den er helt ulik alle andre vi har opplevd. Dessverre er det en voldsom treghet i systemet og selv om den er i full gang, og har vært det lenge, så har enn så lenge de fleste av oss bare indisier på at noe er på gang.

    Permafrosten i Sibir er i ferd med å forsvinne. Ja, men hva så? Her på Lista har vi ikke permafrost uansett.

    Isbreene i Himalaya er i ferd med å forsvinne. Ja, men hva så? Svartisen ligger der fremdeles.

    Kiribati og Tuvalu er i ferd med å forsvinne i havet. Ja, men hva så? Naustet mitt står fremdeles like trygt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Koronakrisen lærte oss at folk kan reagere raskt og kraftig hvis de føler at det virkelig trengs.
    Den har også lært folk at en nedgang i BNP på en 10-15% ikke er så veldig morro heller.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.488
    Antall liker
    8.022
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi får vente og se. Sjøl er jeg trolig dau før det begynner å bli veldig ille, så på egne vegne bekymrer jeg meg ikke overvettes.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror også at rundt en milliard kinesere, ditto med indere og et stort lass av folk på det afrikanske kontinenet er temmelig interesserte i å få en betydelig høyere levestandard enn hva svært mange av de har i dag. Det er forsåvidt folk her oppe i steinrøysa i stor grad også, og det er stort sett ganske opplagt hva høyere levestandard fører med seg innenfor denne sfæren.

    Fela har sikkert noen tall på hvor mange nye kullkraftverk som skal bygges de neste årene, jeg regner med det er en god del av sorten.

    På det mer individuelle plan så mener jeg å ha sett en viss endring i mentaliteten rundtomkring de siste årene, men den går stort sett på småting som er helt uvensentlige i den store sammenhengen men sikkert er egenet til å gi litt bedre samvittighet for den enkelte, men fint lite annet.

    Vi har jo f.eks "gladsaker" som dette
    som ett apropo

    Afrika tror jeg har klare ambisjoner om og høyne sin levestandard på sikt og Afrikanske regjeringer åpner for utviklingsmuligheter, og selskaper investerer tungt i nye områder i 2020 som
    Tanzania LNG Liquefaction Plant/ Cost: $30 billion - Rovuma LNG Liquefaction Plant Mozambique/Cost: $22.4 billion - Ogidigben Gas Revolution Industrial Park (GRIP) Nigeria/ Cost: $20 billion - Mozambique LNG Project/Cost: $15 billion - Etan & Zabazaba Oil Fields-Offshore Nigeria
    /Cost: $13.5 billion - Namibe Refinery Complex Angola/Cost: $12 billion - Dangote Refinery and Polypropylene Plant
    Nigeria/Cost: $11 billion

    Exploration drilling kartlegger som aldri før som offshore Argentina,Nicuragia,New Gunea ,New Zeland,South Africa,Ghana, pluss alle de andre hvor man allerede borer
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi står overfor en klassisk allmenningens tragedie, der hver enkeltaktør ønsker å bruke ressursen til eget formål, uten å innse at kumulativt overforbruk vil ødelegge ressursen. For å forsvare at man deltar i prosessen viser man til ulike unnskyldninger - "vi er så små at det vi gjør ikke vil utgjøre noen forskjell (Norge)" eller "vi er så mange at vi må sikre befolkningens livsvilkår (Kina)" eller "vi er så fattige og har vært så utnyttede at det nå må være vår tur (Afrika)".

    Resultatet er det samme. Her er en god illustrasjon av ressursene vi nå er i ferd med å påvirke. Havet fylles med plast og kjemikalier, varmes opp og fiskes tomt; luften får et tilskudd drivhusgasser som jordsystemet (Earth System) ikke takler å nulle ut.

    Vi innbiller oss at vi har masse luft og masse hav å ta av.

    Her er en illustrasjon jeg bruker i foredrag omkring dette. Til venstre, mengden luft (1ATM trykk, som ved havnivå), samlet i en kule, i rett proporsjon til Jorden. (Luftkulen er litt over 1900km i diameter). Og til høyre, mengden vann på kloden, alt havvann, alt i elver og innsjøer, alt som er fanget i luften, is og jordsmonn. (Ser man godt etter vil man se en stor, en litt mindre og en bitteliten blå kule i illustrasjonen til høyre.

    Folk jeg viser dette til pleier si at vannkulen umulig kan være sann, dette er jo vannplaneten. De glemmer at den kritiske sonen (Critical Zone i forskning) er tynn. Størrelsen på kloden har lurt oss til å innbille oss ressurspotensial som ikke finnes.

    Skjermbilde 2020-11-10 kl. 05.35.33.png

    Den største kulen: alt vann på kloden.
    Mellomste: Alt ferskvann i bakken, elver, myrer og innsjøer
    Minste: ferskvann i innsjøer og vassdrag.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det skal også bli 1-3 milliarder flere av oss, litt avhengig av hvilken prognose man tror på. Men akkurat det vil muligens regulere seg selv noe etter hvert.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Mest turbulente orkansesong som er registrert. Utviklingen bør være urovarslende. Hadde det vært jevne og invariable utslag mellom ytterpunkt var det lite å bekymre seg over. Det som skjer er asymmetrisk opptrapping og det burde få statsledere litt mer bekymrede enn de gir inntrykk av.

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4

    BP said that by 2030 it would be producing 30 to 40 percent less oil and gas than it does now. It promised to end exploration for hydrocarbons in new countries and to increase tenfold its stake in “low-carbon investment.”
    Det høres veldig fornuftig ut. Alle store oljeselskaper har high cost assets som man bør kvitte seg med. De har for stor risiko og liten mulighet for å tjene penger. Så BP har en god plan for omstilling.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det høres veldig fornuftig ut. Alle store oljeselskaper har high cost assets som man bør kvitte seg med. De har for stor risiko og liten mulighet for å tjene penger. Så BP har en god plan for omstilling.
    Og som det bl.a. står i artikkelen: (mine uthevinger)
    Two trends over the last 10 years have converged to produce this moment. First, a massive movement arose to challenge this industry. From small beginnings — for example, the remarkable indigenous campaigns to cut off funding for the development of Canada’s tar sands — this has become arguably the most widespread movement in human history. From Africa to Alaska, every new pipeline and coal port and frack well is fought, on the grounds of native sovereignty, local pollution and climate damage.

    And the largest divestment campaign in the planet’s history has persuaded portfolios worth more than $14 trillion to steer funds away from fossil fuels. As TV stock-picker Jim Cramer told viewers back in January, “divestment all over the world” had turned oil stocks into tobacco; there is no longer money to be made investing in them. Even things like BP’s sponsorship of art exhibits were regularly challenged in recent years — it, like the other oil majors, was a company under siege.
    Meanwhile, with help from the 2009 American Recovery and Reinvestment Act, engineers had spent the decade dropping the price of solar and wind energy by world-changing percentages — power from the sun cost barely a tenth in 2020 of what it did in 2010, and these renewable energies now provide electricity more cheaply than anything in human history.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alt dette samtidig som Europa investerer i gass for over 100 mrd EUR.
    All gassen som Europa skal bruke kommer ikke fra fossile kilder som sikkert noen tror. Skal EU greie sine CO2 krav om lavere utslipp vil det bli produsert hydrogen fra elektrolyse. Det gjør også EU mer uavhengig av energi import fra land utenfor unionen.
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Klimamål til tross: Europa vil investere for over 100 milliarder euro i gass

    "Olje- og gassindustrien vil investere over 100 milliarder euro i nye gassrørledninger. kraftverk og terminaler i Europa. Økonomer og klimaeksperter advarer: Dette kan låse oss til energi vi må løsrive oss fra."

    Skjermbilde 2020-11-13 kl. 09.53.49.png
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    .. har vel nevnt det før men det eneste alternativet til fossil kraft i stor skala er kjernekraft .. så her møter miljøklovnene seg selv i døren. Vi har et utslippsfritt alternativ med uendelig potensiale .... men der er ikke "grønt" nok for miljøhipsterne, veganerne og forståsegpåerne.

    .. da blir det gass, kull og olje i lang tid fremover... vindmøller og økologiske hamsterhjul er ikke realistiske alternativ så før skrotnissene blir parkert og realister kan få roret så vil det gå feil vei... sånn er det bare.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Meanwhile, with help from the 2009 American Recovery and Reinvestment Act, engineers had spent the decade dropping the price of solar and wind energy by world-changing percentages — power from the sun cost barely a tenth in 2020 of what it did in 2010, and these renewable energies now provide electricity more cheaply than anything in human history.
    Jeg får sitere meg selv her, slik at fossilklovnene nok en gang får se essensen i mitt tidligere innlegg.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg får sitere meg selv her, slik at fossilklovnene nok en gang får se essensen i mitt tidligere innlegg.
    Hva mener du om det som står i den artikkelen om gass investeringene i Europa? Du er jo veldig engasjert i dette så jeg vet at du har et synspunkt om det som står der.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg får sitere meg selv her, slik at fossilklovnene nok en gang får se essensen i mitt tidligere innlegg.
    Sol og vind er uregulert kraft, det skaper en god del ekstra utfordringer som ikke er kjempelett å løse.

    Men, det er åpenbart at løsningen er teknologi.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva mener du om det som står i den artikkelen om gass investeringene i Europa? Du er jo veldig engasjert i dette så jeg vet at du har et synspunkt om det som står der.
    Gass fra fossile kilder er viktig i noen år til, men fornybart er sterkt økende, får man rigget til strømproduksjon fra sol og vind i et system som lagrer overskuddsenergien i batterier og produksjon av hydrogen er mye gjort. Utviklingen i Europa går raskt den riktige veien. Oljeselskapene har forstått dette og ser for seg et helt annet energimarked når vi passerer 2030.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Gass fra fossile kilder er viktig i noen år til, men fornybart er sterkt økende, får man rigget til strømproduksjon fra sol og vind i et system som lagrer overskuddsenergien i batterier og produksjon av hydrogen er mye gjort. Utviklingen i Europa går raskt den riktige veien. Oljeselskapene har forstått dette og ser for seg et helt annet energimarked når vi passerer 2030.
    Ok.

    Bare lurte på om du i det hele tatt hadde lest den.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og samtidig som det skrives og diskuteres


    Og det skjer mer med BP.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Og mens man fortsetter å diskutere


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Too late.


    Den ene Koch-broren er død, den andre angrer på at han har støttet konservative saker og vil nå bruke sine ressurser på "bridging the social divide". Måtte sjekke kalenderen. Det er ikke 1. april.


    Han er 85 og nærmer seg Jesus, men det spørs om dette er tilstrekkelig for å oppveie all klimafornektelsen han og broren finansierte, med hundrevis av millioner av dollar.


    GOP mega-donor Charles Koch said he regrets his decades of partisanship and now wants to focus on bridging the political divide, The Wall Street Journal reported Friday.
    In an interview shortly before the election, the 85-year-old libertarian tycoon told the newspaper that after funding conservative causes, he is turning his attention to issues like poverty, addiction, gang violence, homelessness and recidivism.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Too late.


    Den ene Koch-broren er død, den andre angrer på at han har støttet konservative saker og vil nå bruke sine ressurser på "bridging the social divide". Måtte sjekke kalenderen. Det er ikke 1. april.


    Han er 85 og nærmer seg Jesus, men det spørs om dette er tilstrekkelig for å oppveie all klimafornektelsen han og broren finansierte, med hundrevis av millioner av dollar.


    GOP mega-donor Charles Koch said he regrets his decades of partisanship and now wants to focus on bridging the political divide, The Wall Street Journal reported Friday.
    In an interview shortly before the election, the 85-year-old libertarian tycoon told the newspaper that after funding conservative causes, he is turning his attention to issues like poverty, addiction, gang violence, homelessness and recidivism.
    Hvorfor er det slik mon tro? Er det frykten for helvete eller hva ?
    Folk som er 100% egoister, som bare tenker makt og penger blir ofte værre når de runder 60, den vannvittige nedsnødde perioden varer i noen år (tenk på Trump tilhengeren vår her på berget; Carl Ivar) for deretter plutselig bli sympatisk og altruistisk, (tenk Willoch)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Carl I har aldri vært sympatisk, Willoch har stort sett vært en sympatisk gentleman hele sin karriere - men mindre konservativ etter hvert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Carl I har aldri vært sympatisk, Willoch har stort sett vært en sympatisk gentleman hele sin karriere - men mindre konservativ etter hvert.
    Men hva er svaret ? Er det frykten for helvete ? Eller begynner de plutselig å tenke på barnebarna ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Han er i ferd med å dytte pengene sine inn i fornybart, så da er det ikke så viktig å pushe fossilt lenger. Kanskje Tony Seba overtalte ham.


    Skjermbilde 2020-11-14 kl. 16.59.26.jpg Skjermbilde 2020-11-14 kl. 17.00.28.jpg Skjermbilde 2020-11-14 kl. 17.02.04.jpg
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Fremtiden for norsk olje og gass er subsea tie-backs - da kan vi fint konkurrere med resten av verden

    Ærfugl is one of the most profitable development projects on the Norwegian continental shelf. The initial estimated break-even oil price was USD 18.5 per barrel (converted from gas). Due to increased reserves, earlier production, stronger dollar and accelerated tax depreciation, the break-even price has improved to below USD 15 per barrel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Undres hvordan verden vil reagere når folk (og styresmakter) innser konsekvensene av at vi har slått av kjøleanlegget for den nordlige halvkulen?

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Neida. Det kjøpes inn pumper og det bygges en mur
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mens vi venter på at det skal bli 2030


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Norges (NOGs) innsats som gass-pusher på EU går ikke så bra.


    Og uansett hvor mye vi tror på at gassen er fremtiden, blir det mer og mer tydelig at den ikke nødvendigvis er det. Norsk gass er bundet opp til Europa og Storbritannia, og når disse markedene endrer seg er det ikke gitt at de vil ha det produktet vi selger lenger.

    Norges forsøk på å «pushe» norsk gass på Europa som et grønt alternativ har ikke lykkes. Alt tyder på at både oljeselskapene og politikerne endelig ser dette, men at de ennå sitter litt fast i drømmen om at det helst skulle blitt slik de egentlig ønsket seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn