Det har vært ganske vanlig å se på fritidsreiser som fy-fy, mens jobbreiser sorterer under "nødvendigheter". Om noe så har i alle fall de siste månedene vist at ikke bare er denne antagelsen gal, den er langt på vei også kontraproduktiv. Nå foreligger det temmelig konkrete planer om å kutte reisevirksomheten mye i norske virksomheter og sikkert også andre steder i verden, så får vi se om dette også går i glemmeboka etter hvert eller om det blir en ny normaltilstand som involverer betydelig mindre flyreiser fremover
Koronapandemien har tvunget norske ledere til å endre adferd. Men blir det permanent?
www.aftenposten.no
Danske Bank
– Poenget mitt er at vi skal kutte mye, og så får vi se hvor det nøyaktige tallet havner. Det vil fremdeles være behov for enkelte fysiske møter, og det tror jeg det skal være.
Konkret planlegger Danske Bank å kutte i det totale reisebudsjettet. Det skal være vanskeligere å få ja på spørsmål om å dra på forretningsreise. Dessuten skal alle møter om hovedregel være digitale.
DNB
DNB har kuttet antall jobbreiser med 96 prosent i andre kvartal, opplyser kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen hos DNB.
– Vi har en ambisjon om å halvere antall tjenestereiser i DNB sammenlignet med tiden før pandemien. Konsernledelsen har mål om det samme.
Telenor
I Telenor skal miljøvennlige reiser og digitale kommunikasjonsløsninger alltid betraktes som et alternativ til reise når det er mulig, sier pressesjef i Telenor-konsernet, Tormod Sandstø.
– I 2030 skal vi være karbonnøytrale i Norden, og vi skal redusere utslippene i våre asiatiske virksomheter med minst 50 prosent. Det betyr også redusert reisevirksomhet og økende bruk av digitale møter.
Om jeg skal svare for min egen del - jeg var også "utvalgt kunde" hos SAS, med Pandion-kort, noe jeg har fått kritikk for her inne.
Da jeg kunne erstatte reiser med videokonferanse kjøpte jeg anlegg som jeg plasserte hos mine kunder. (Ikke noe zoom den gang. Oppsett med kamera/mikrofon og software for oppkobling, P2P). De ble forbauset, men innså at dette var smart. Jeg sparte tid og penger og vi kunne ha mer jevnlig kontakt. Litt morsomt å tenke på nå.
Jeg tror at adferdsendringen som er skapt vha videokonferanser blir varig -- fordelene er store for virksomhetene, som faktisk opplever at de kan ha mer effektive og virkningsfulle møter på denne måten, samtidig som reisedødtid fjernes. (Selvsagt trist for dem i virksomhetene som har gjort det til sport å sanke Eurobonuspoeng eller fylle barskapet.)