Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg har fortsatt Ikke møtt noen som er villig til å redusere egne utslipp i et omfang som monner og som er på et internasjonalt bærekraftig nivå.
    Hvordan definerer du «omfang som monner» og «internasjonalt bærekraftig nivå»? Du raljerer med felas tidligere Pandion-kort på SAS, men selv du må vel innrømme at det er en viss reduksjon fra å ha den livsstilen til å drive økologisk småbruk?

Jeg har ikke finregnet, men må da ha kuttet egne direkte CO2-utslipp med 80 % eller deromkring. To bensinslukere er byttet ut med elbiler, selv plenklipperen er elektrisk, teams-møter har erstattet det meste av flyreiser, tar toget til kontoret i stedet for å kjøre en av nevnte bensinslukere, fyrer med kortreist ved, utslippsfritt strømabonnenent, spiser knapt rødt kjøtt lenger, etc etc. Hva forventer du for å si at det «monner»?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.475
    Jo, men likevel. Sverige slipper ut 3,69 kg/capita/år, Danmark 4,99 mens Norge slipper ut 7,85, all vannkraft til tross. Hvorfor dobbelt så mye som nabolandene? Både Sverige og Danmark har halvert sine utslipp siden 1990.
    Olje/gassproduksjon står for 25% eller hva det er i Noege og Norge har betydelig større avstander enn Danmark og mer spredt befolkning enn Sverige, tipper det utgjør mye av forskjellen. Og så er nordmenn og den norske stat rikere og det slår rimelig direkte ut i generelt forbruk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.475
    Må vel også nevne at både Sverige og Danmark hår økt andelen vind- og solenergi og trappet ned på fossil kraftproduksjon.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.475
    Må vel også nevne at både Sverige og Danmark hår økt andelen vind- og solenergi og trappet ned på fossil kraftproduksjon.
    Ja men i Norge så er allerede strømproduksjon utslippsfri men like fullt så er norske utslipp / capita mye høyere. Danmark bruker også mye gass til oppvarming av boligmassen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den måtte jeg sjekke. Det siste stemmer faktisk, Norge 7,62 tonn/capita/år vs Kinas 8,85 (2022). Derimot stemmer ikke det første i det hele tatt. Land som Kyrgyzstan, Nord-Korea og Zimbabwe ligger definitivt ikke i Europa.
    Når dette er landene du nevner så sitter jeg vel med et inntrykk at påstanden er ganske riktig.
    Nord-Korea har økt sine utslipp de siste 10 årene.
    Zimbabwe og Kyrgyzstan har begge stiende trend de siste 2 årene.

Screenshot - 2024-03-02T171232.604.png

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan definerer du «omfang som monner» og «internasjonalt bærekraftig nivå»? Du raljerer med felas tidligere Pandion-kort på SAS, men selv du må vel innrømme at det er en viss reduksjon fra å ha den livsstilen til å drive økologisk småbruk?

Jeg har ikke finregnet, men må da ha kuttet egne direkte CO2-utslipp med 80 % eller deromkring. To bensinslukere er byttet ut med elbiler, selv plenklipperen er elektrisk, teams-møter har erstattet det meste av flyreiser, tar toget til kontoret i stedet for å kjøre en av nevnte bensinslukere, fyrer med kortreist ved, utslippsfritt strømabonnenent, spiser knapt rødt kjøtt lenger, etc etc. Hva forventer du for å si at det «monner»?
    Du kan sikkert finne tall selv på hvor mye utslipp vi tåler, så kan du ta det tallet og dele på 8 MRD - så har du jo din andel.

Om du har 2 relativt nye elbiler, elektrisk robotklipper til plenen, enebolig utenfor Oslo og stort feriested i Sverige og nyter godt av norsk helsevesen osv så skulle det være helt unødvendig å diskutere med et oppegående menneske at du har et ressursforbruk som er milevis over det som er bærekraftig for alle på kloden.
    Om tidligere har hatt et forbruk som har vært 5 ganger så høyt - så sier vel det mest om ditt tidligere forbruk.

Dette er jo ikke kritikk av deg som person - jeg har også et forbruk som er langt over hva kloden tåler - det har alle i Norge. Det som irriterer meg - er disse påstandene med ulike varianter av "hvorfor er det ingen som bryr seg". Og det er ikke det at folk ikke bryr seg - folk har ikke lyst på lavere levestandard. De kan gjerne forsake noe de ikke lengre trenger - godt voksne mennesker kan fly litt mindre (de er jo stort sett drit lei fly og hotell uansett) osv. Også symbolpolitikk - godt illustrert av deg som presterer å liste opp innkjøp av en selvgående motorisert gressklipper til sikkert 20 000 som et miljøgrep - og du har kanskje en i Sverige også.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, din påstand var at det bare er i Norge og Europa at CO2-utslipp per capita har gått ned. Det er veldig feil. Det er en hel skokk land som har mer enn halvert sine CO2-utslipp vs 1990-nivået, mange av dem utenfor Europa, og Norge er definitivt ikke blant dem.

Jeg tror ikke du svarte på det jeg spurte om. Riktig svar er 2,3 tonn pr år pr capita.

Skal jeg forstå deg slik at folk som fortsatt har et karbonavtrykk på mer enn 2,3 tonn pr år ikke er meningsberettigede, uansett hvor stor prosentvis reduksjon de har fra tidligere forbruk? Er det det du mener med at du ikke kjenner noen som er villig til å redusere eget utslipp «så det monner»?

Plenklipperen jeg nevnte er forresten håndskjøvet batterielektrisk. Jeg sa ikke at den var hverken selvgående eller robotisert. Byttet fra bensindrevet til elektrisk også der da den gamle ga opp ånden for et par år siden. Jeg så ingen grunn til å fortsette å søle med dinosaurjuice når jeg kunne slippe. Husqvarna-roboten jeg har i Sverige erstattet en fyr som het Roger, greenkeeper på nærmeste golfbane, som pleide å komme innom en gang i uken med en litt heftig plentraktor på tilhenger bak pickup’en. Fortsatt litt luksuriøst, kanskje, men definitivt lavere CO2-utslipp pr uke enn da Roger holdt på. Jeg har fortsatt noen bensindrevne dingser, men de åker ut etterhvert som de skal skiftes ut og bedre teknologi blir tilgjengelig.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, din påstand var at det bare er i Norge og Europa at CO2-utslipp per capita har gått ned. Det er veldig feil. Det er en hel skokk land som har mer enn halvert sine CO2-utslipp vs 1990-nivået, mange av dem utenfor Europa, og Norge er definitivt ikke blant dem.
    Hvis du skal flisespikke så skrev jeg vel " Europa og Norge vel er eneste sted hvor utslipp går ned" - altså noe som skjer nå. I de landene du så langt har nevnt - så går utslippene opp nå.

Jeg tror ikke du svarte på det jeg spurte om. Riktig svar er 2,3 tonn pr år pr capita.
    Så bra - det er vel en 70% reduksjon i snitt for den norske befolkningen.

Skal jeg forstå deg slik at folk som fortsatt har et karbonavtrykk på mer enn 2,3 tonn pr år ikke er meningsberettigede, uansett hvor stor prosentvis reduksjon de har fra tidligere forbruk?
    Hvor har du det fra? Du må mene så mye du vil for min del.

Er det det du mener med at du ikke kjenner noen som er villig til å redusere eget utslipp «så det monner»?
    Jeg kommenterer at jeg synes det er litt teit å komme med dommedagsprofetier om globalt armageddon og kritisere alle andre for å ikke ville gjøre noe, samtidig som man selv fortsatt har et forbruk som er skyhøyt over det som er globalt bærekraftig. Å bytte ut en bensinbil med en ny Tesla - løser ikke dette problemet i min verden.

Plenklipperen jeg nevnte er forresten håndskjøvet batterielektrisk. Jeg sa ikke at den var hverken selvgående eller robotisert. Byttet fra bensindrevet til elektrisk også der da den gamle ga opp ånden for et par år siden. Jeg så ingen grunn til å fortsette å søle med dinosaurjuice når jeg kunne slippe. Husqvarna-roboten jeg har i Sverige erstattet en fyr som het Roger, greenkeeper på nærmeste golfbane, som pleide å komme innom en gang i uken med en litt heftig plentraktor på tilhenger bak pickup’en. Fortsatt litt luksuriøst, kanskje, men definitivt lavere CO2-utslipp pr uke enn da Roger holdt på. Jeg har fortsatt noen bensindrevne dingser, men de åker ut etterhvert som de skal skiftes ut og bedre teknologi blir tilgjengelig.
    Flott det, men jeg tror nok fortsatt at du bruker mer ressurser/har større utslipp enn snittet her i Norge. (Og da tenker jeg faktisk ressursforbruk - ikke et lukket system hvor en ny tesla har lavere utslipp enn en 15 år gammel opel og en nytt svømmebasseng med motstrømsagreggat drevet av en solcelle/batterpakke til 500 000,- har mindre utslipp enn en gammel gresklipper).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.375
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer at jeg var blant "de utvalgte" da Pandion-kortet ble innført i 1996, og det hører med til historien at jeg skrev til SAS-sjefen og takket for at han så effektivt minnet meg om at jeg fløy for mye. Jeg tok grep for å redusere flyfrekvensen og satte opp videokonferanseopplegg hos meg og hos en rekke utvalgte kunder, slik at jeg ikke skulle behøve fly så mye som jeg hadde gjort. Jeg tror at tildelingen av Pandion til meg fikk en annen effekt enn den flyselskapet la opp til.

Men dette var altså for nesten 30 år siden, og du er tastaturtosk på elitenivå om du bruker slike argumenter i håp om å desavuere innspill om den klimakrisen vi befinner oss i. Vedkommende har selvsagt innbitt fastholdt standpunktet han meldte her inne så tidlig som i 2007, om klimaforskere som fusker, om andre effekter, om at "det snart vil bli kaldere", osv. Lykke til med det selvbedraget.

I 2015 skrev jeg følgende essay om klimakrisen vi dundrer inn i og om hva den vil kreve av oss, og om hvorvidt vi har forutsetninger for å kunne levere det som kreves. Det er et langt essay, med mange momenter, og intet av det som står er blitt tilbakevist av utviklingeni løpet av de ni årene som er gått siden jeg forfattet dette. Er snill gutt og deler noe som ellers er bak mur:

https://www.harvestmagazine.no/artikkel/fornybarsamfunnet-den-storste-ekspedisjonen?k=bce2a66

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du skal flisespikke så skrev jeg vel " Europa og Norge vel er eneste sted hvor utslipp går ned" - altså noe som skjer nå. I de landene du så langt har nevnt - så går utslippene opp nå.
    Tallene var for endring siden 1990, ikke hva som tilfeldigvis har skjedd siste år eller siste uke. Det er 1990 som er sammenligningsgrunnlaget i klimaavtaler, og det er fortsatt en hel masse land som har mer enn halvert sine CO2-utslipp siden 1990, ikke bare i Europa, men Norge er ikke blant dem. Din løse påstand er fortsatt helt feil.
    Jeg kommenterer at jeg synes det er litt teit å komme med dommedagsprofetier om globalt armageddon og kritisere alle andre for å ikke ville gjøre noe, samtidig som man selv fortsatt har et forbruk som er skyhøyt over det som er globalt bærekraftig. Å bytte ut en bensinbil med en ny Tesla - løser ikke dette problemet i min verden.
    […]
    Flott det, men jeg tror nok fortsatt at du bruker mer ressurser/har større utslipp enn snittet her i Norge. (Og da tenker jeg faktisk ressursforbruk - ikke et lukket system hvor en ny tesla har lavere utslipp enn en 15 år gammel opel og en nytt svømmebasseng med motstrømsagreggat drevet av en solcelle/batterpakke til 500 000,- har mindre utslipp enn en gammel gresklipper).
    Jeg har sikkert mye mer bygningsmasse enn strengt tatt nødvendig, men de Teslaene er også hhv 11 og 8 år gamle, og de bruker energi tilsvarende 0,2 liter fossiljuice på mila. Breakeven er passert forlengst. Noe svømmebasseng har jeg ikke, hverken med eller uten motstrømsaggregat.
    But if the same Tesla was being driven in Norway, which generates almost all its electricity from renewable hydropower, the break-even point would come after just 8,400 miles.
    Det er etter ca det første året med gjennomsnittlig kjørelengde, ca 13500 km.

Siden du er opptatt av faktisk ressursforbruk: Hvor tenker du at mine direkte CO2-utslipp liksom skulle komme fra? Det er jo ikke sånn at man automatisk slipper ut en masse molekyler bare fordi bankkontoen trives eller fordi man har skjøte på noen kvadratmeter tomt. Det kan ikke være fra oppvarming og transport, siden dette er på norsk/svensk strømnett med den produksjonsmiksen som er der, nesten bare fornybart. Dessuten garanterer strømleverandøren at alle elektronene som sendes til meg er produsert fossilfritt av vann-, vind-, sol- og atomkraft, så nada der. Husene står der siden før min tid, slipper ikke ut noe unntatt når jeg fyrer i ovnen eller i grillen, og det er med lokal ved og trekull. Jeg koster på meg en 50-60 liter bensin i båten hver sommer og et par liter i snøfreseren hver vinter, pluss en skvett diesel hver gang båten skal opp eller ned, men det er stort sett det hele. Tomtene i seg selv, med kjøkkenhage, plen og litt skog binder CO2, etter min grovregning ca to tonn i året. Jeg har veldig vanskelig for å komme til at jeg skulle slippe ut 2,3 tonn CO2 i året, med mindre du regner inn min andel av den norske oljeindustrien og bruker det som et sirkulært argument for å forsøke å diskvalifisere meg fra å kritisere samme industri.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene var for endring siden 1990, ikke hva som tilfeldigvis har skjedd siste år eller siste uke. Det er 1990 som er sammenligningsgrunnlaget i klimaavtaler, og det er fortsatt en hel masse land som har mer enn halvert sine CO2-utslipp siden 1990, ikke bare i Europa, men Norge er ikke blant dem. Din løse påstand er fortsatt helt feil.
    Ja, det er flott at det var det ditt motargument var basert på. Men det var altså ikke det jeg kommenterte.

Siden du er opptatt av faktisk ressursforbruk: Hvor tenker du at mine direkte CO2-utslipp liksom skulle komme fra?
    Ressursbruken din - biler, båter, snøfresere, fritidseiendommer, reiser, middager, vaksiner, sykehusbesøk, asfalt på veien du kjører, vann og kloakk, tilgang til internett, malingen du maler huset ditt med, maten du spiser, vinflasken du drikker, den ene ferieturen du tar, veden du brenner i peisen, høyttaleren i storstuen i Sverige osv.

Men for all del - om det kun er direkte utslipp som skal telle med - så slipper jo vi knapt ut noe vi heller - vi har en elbil og en hybrid, og her på vestlandet er strømmen ren selv om jeg brukte 6000kWh i januar så betyr jo ikke det noe. Jeg kunne jo til og med betale noen få tusenlapper CO2 kvoter så blir vil nullutslippere.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg aldri flyr, hverken privat eller i jobb så er det jo artig å pirke i folks flyvaner. Hvor mange fly-km har vi pr nordmann pr år sammenlignet med andre land rundt oss? Jeg antar vi flyr mest av samtlige og at uviljen til å gjøre noe med det (avgiftsbelegge til vi begynner å fly mindre) er en politisk no-gosone av dimensjoner.

Vi kunne jo starte med å bygge dobbeltspors høyhastighetstog fra Oslo til Bergen, for deretter å forby flyvning mellom byene. Ville gitt utslippsreduksjoner som monnet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ressursbruken din - biler, båter, snøfresere, fritidseiendommer, reiser, middager, vaksiner, sykehusbesøk, asfalt på veien du kjører, vann og kloakk, tilgang til internett, malingen du maler huset ditt med, maten du spiser, vinflasken du drikker, den ene ferieturen du tar, veden du brenner i peisen, høyttaleren i storstuen i Sverige osv.

Men for all del - om det kun er direkte utslipp som skal telle med - så slipper jo vi knapt ut noe vi heller - vi har en elbil og en hybrid, og her på vestlandet er strømmen ren selv om jeg brukte 6000kWh i januar så betyr jo ikke det noe. Jeg kunne jo til og med betale noen få tusenlapper CO2 kvoter så blir vil nullutslippere.
    OK, men det merkelige er at du bruker det som ad hominem argument for å kneble folk som mener noe annet enn deg «fordi man ikke er villig til å redusere egne utslipp så det monner», ikke engang om man kutter alt man selv kan påvirke til null komma null. Da må jo første tiltak være å flytte ut av Norge, slik at man ikke lenger er medansvarlig for alle utslipp fra oljeindustrien som finansierer nevnte veier og sykehus. Er det bare da man er meningsberettiget, mener du?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.475
    Siden jeg aldri flyr, hverken privat eller i jobb så er det jo artig å pirke i folks flyvaner. Hvor mange fly-km har vi pr nordmann pr år sammenlignet med andre land rundt oss? Jeg antar vi flyr mest av samtlige og at uviljen til å gjøre noe med det (avgiftsbelegge til vi begynner å fly mindre) er en politisk no-gosone av dimensjoner.
    Jeg synes det er litt gøy å spørre folk som mener å måtte fly masse i jobbsammeng om, dersom rent hypotetisk flyreiser var rasjonert per person, hvor mange av de rasjonerte reisene ville du da brukt på jobben. Svaret er stort sett null.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi kunne jo starte med å bygge dobbeltspors høyhastighetstog fra Oslo til Bergen, for deretter å forby flyvning mellom byene. Ville gitt utslippsreduksjoner som monnet.
    Sement gir store utslipp - så dette hadde vært en katastrofe mtp CO2 utslipp.

Og en helt vanvittig ressursbruk - da er det nok billigere å fly og faktisk ta inn utslippene med CCS. Men jeg støtter å øke avgifter litt - så folk flyr mindre av egen vilje.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ville det ikke, siden det ville gå med en helvetes masse betong, så den utslippsmessige tilbakebetalingstiden ville bli veldig, veldig lang, om noensinne.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    1
    Ja hvor er Svarta Bjørn og rallaren når vi trenger dem.

Ny månelanding påkrevet: sementproduksjon med lavt CO2-utslipp.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK, men det merkelige er at du bruker det som ad hominem argument for å kneble folk som mener noe annet enn deg «fordi man ikke er villig til å redusere egne utslipp så det monner», ikke engang om man kutter alt man selv kan påvirke til null komma null. Da må jo første tiltak være å flytte ut av Norge, slik at man ikke lenger er medansvarlig for alle utslipp fra oljeindustrien som finansierer nevnte veier og sykehus. Er det bare da man er meningsberettiget, mener du?
    Jeg greier ikke å følge den tankerekken her.
    Men om du mener at du med stor enebolig, 2 biler og en stor fritidseiendom i utlandet er bland de som drar verden mot lavere utslipp - så lar vi det ligge der. Pass.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.475
    Det ville det egentlig ikke, siden det ville gå med en helvetes masse betong, så den utslippsmessige tilbakebetalingstiden ville bli veldig, veldig lang.
    jeg har sett regnestykker på at CO2-tilbakebetalingstiden på høyastighetstog mellom Oslo og Bergen er 50-70 år, grunnet at det vil gå med helt forjævlig mye betong til broer og tuneller. Om det er korrekt eller ikke er jeg ikke kompetent til å mene spesielt mye om, men det er i alle fall et greit eksempel på at ting ikke her helt opplagt og utslipp kanskje ikke alltid skjer der man tror. Som Happy-Tom sa en gang "Charter til Kanariøyene forurenser, men rutefly til Toscana gjør det ikke": Av ting som er lett å karikere er den selverklært miljøbevisste øvre norske middelklasse svært langt oppe på listen.

En kompis av meg var tidligere i karbonbransjen og partiet med de mest miljøvennlige velgerene var i følge vedkommende FrP siden de hadde lavest disponibel inntekt. Det trumfer generelt det meste siden hva man gjør er mye viktigere enn hva man sier eller mener eller hvilke symbolhandlinger man nå gjør for å pleie sitt selvbilde.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg greier ikke å følge den tankerekken her.
    Men om du mener at du med stor enebolig, 2 biler og en stor fritidseiendom i utlandet er bland de som drar verden mot lavere utslipp - så lar vi det ligge der. Pass.
    Vel, du raljerer med at du ikke kjenner noen som er villig til å kutte sine utslipp så mye at det monner, men så viser det seg at du regner med vedkommendes andel i utslipp fra norsk oljeindustri så lenge vedkommende bor i Norge og f eks har tilgang til norsk helsevesen. Det argumentet er bra sirkulært.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, du raljerer med at du ikke kjenner noen som er villig til å kutte sine utslipp så mye at det monner, men så viser det seg at du regner med vedkommendes andel i utslipp fra norsk oljeindustri så lenge vedkommende bor i Norge og f eks har tilgang til norsk helsevesen. Det argumentet er bra sirkulært.
    Hææ?

Du skjønner at om alle i verden hadde levd som deg - så hadde vi hatt mer enn 2,3 tonn/capita i årlige utslipp.

Gjennomsnittet i Norge inkluderer også en haug med barn, minstepensjonister, sosialhjelpsmottakere og en stor andel som har relativt lite penger. Du skjønner at du ikke hører med blant den nederste halvdelen i Norge - hvis man skal rangere hver enkelt innbygger fra lite utslipp til mye? Og jeg tenker hele tiden på ressurbruk - det betyr at den elektriske robotklipperen som erstattet Roger - faktisk har et klimaavtrykk, det samme gjelder Teslaen og strømmen du bruker med opprinnnelsesgaranti.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg pleide å la bilen gå på tomgang døgnet rundt...
    nå skrur jeg den av om natta
    lenge leve kloden

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hææ?

Du skjønner at om alle i verden hadde levd som deg - så hadde vi hatt mer enn 2,3 tonn/capita i årlige utslipp.

Gjennomsnittet i Norge inkluderer også en haug med barn, minstepensjonister, sosialhjelpsmottakere og en stor andel som har relativt lite penger. Du skjønner at du ikke hører med blant den nederste halvdelen i Norge - hvis man skal rangere hver enkelt innbygger fra lite utslipp til mye? Og jeg tenker hele tiden på ressurbruk - det betyr at den elektriske robotklipperen som erstattet Roger - faktisk har et klimaavtrykk, det samme gjelder Teslaen og strømmen du bruker med opprinnnelsesgaranti.
    Selvfølgelig, men siden du stadig raljerer med folks påståtte klimaavtrykk, nåværende eller tidligere, som personangrep når man mener noe annet enn deg vil jeg fortsatt gjerne vite hva som kvalifiserer som å kutte «så mye at det monner» og dermed være meningsberettiget i ditt verdensbilde. Tydeligvis ingen som er bosatt i Norge, så lenge du regner med tilgang til helsevesen, veier, etc. Hva behøver en person i din beredskapskrets gjøre for «å kutte så mye at det monner»?

Edit: Roger, ja. Det var også en typisk Fjällbacka-historie. Etter den første sommeren i huset kom jeg nedover på høsten og møtte naboen på råsjöldagen i Grebbestad. Da fortalte hun at «Roger är död.» Han hadde fått hjerteattakk på plenklipperen og døde med støvlene på. Heldigvis ikke på min plen, for det kunne blitt en del papirarbeid i ettertid, men på golfbanen. Da var det bare å ringe Andrésen Maskin og bestille en Husqvarna. Den er vel en 5-6 år gammel allerede og grundig nedbetalt, både økonomisk og utslippsmessig. Sånt skjer stadig vekk i Fjällbacka.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selvfølgelig, men siden du stadig raljerer med folks påståtte klimaavtrykk, nåværende eller tidligere, som personangrep når man mener noe annet enn deg vil jeg fortsatt gjerne vite hva som kvalifiserer som å kutte «så mye at det monner» og dermed være meningsberettiget i ditt verdensbilde. Tydeligvis ingen som er bosatt i Norge, så lenge du regner med tilgang til helsevesen, veier, etc. Hva behøver en person gjøre for «å kutte så mye at det monner» i din bekjentskapskrets?
    Det er ikke mulig spør du meg. Du har jo lyst til å fortsette ditt gode liv, samtidig som du ikke vil være en del av klimaproblemet.

Men det går jo ikke - og det er jo relativt åpenbart synes jeg - siden vi nordmenn er helt i verdenstoppen når det gjelder levestandard og globale utslipp skal mye ned, og på toppen av det hele så er det noen milliarder mennesker som ikke slipper ut omtrent noe - og som har rett til å øke sine utslipp.

Den global gjennomsnittsinntekt er ca NOK 100 000,-, mens medianinntekten er bare 30 000,-.
    Hvis vi ikke greier å produsere varer og tjenester med mindre klimaavtrykk - så må ditt forbruk ned til 100 000,-/år - men så skal vi vel kutte utslippene fra dagens nivå også - så da må du kanskje ned til 50 000,-/år. Og det skjønner jo alle at det er ingen som er villig til.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke mulig spør du meg. Du har jo lyst til å fortsette ditt gode liv, samtidig som du ikke vil være en del av klimaproblemet.

Men det går jo ikke - og det er jo relativt åpenbart synes jeg - siden vi nordmenn er helt i verdenstoppen når det gjelder levestandard og globale utslipp skal mye ned, og på toppen av det hele så er det noen milliarder mennesker som ikke slipper ut omtrent noe - og som har rett til å øke sine utslipp.

Den global gjennomsnittsinntekt er ca NOK 100 000,-, mens medianinntekten er bare 30 000,-.
    Hvis vi ikke greier å produsere varer og tjenester med mindre klimaavtrykk - så må ditt forbruk ned til 100 000,-/år - men så skal vi vel kutte utslippene fra dagens nivå også - så da må du kanskje ned til 50 000,-/år. Og det skjønner jo alle at det er ingen som er villig til.
    Med andre ord, folk som bor i Norge kan bare holde kjeft og bli med på reisen, helt ned?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med andre ord, folk som bor i Norge kan bare holde kjeft og bli med på reisen, helt ned?
    Ja dessverre Asbjørn, med din store enebolig , 2 Teslar, stor hytte i utlandet med fett stereoanlegg, en kanonbra stereoanlegg i egen stue, selvbygde gitarer og sikkert en gullkanten pensjon og fet bankkonto - så kan du dessverre ikke påberope deg å leve på en måte som alle andre i verden kan mens vi kutter utslippene for å forebygge global oppvarming.

Beklager at det var jeg som måtte overbringe denne triste nyheten.

Spøk til side - vi kan selvsagt bidra, min kommentar var knyttet til følgende utsagn:
    Det har man visst siden tidlig 1980-tall, selvsagt. Og så har man innbilt seg at problemet kan trylles vekk ved hjelp av teknologi "som vil bli funnet opp, i fremtiden, tidsnok til at vi unngår både problemet og å måtte ta tak nå".

Undres hva alle som har bidratt til å utsette innsats, fra tastaturtosker til fossilindustriens ledere til politikere med faktisk innflytelse, vil føle om sitt bidrag til handlingslammelsen vi alle nå får betale en ekstremt høy pris for.

Dette var innlegget jeg kommenterte, og kommentaren du etterhvert grep tak i. (Det er senere presisert at det er jeg som er tastaturtosken)
    Basert på det jeg vet om deg her fra sentralen - så er du åpenbart en knakende grei fyr, men noen stort forbilde på CO2 utslipp og ressursbruk er du ikke. Ikke på 80-tallet og ikke i dag.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja dessverre Asbjørn, med din store enebolig , 2 Teslar, stor hytte i utlandet med fett stereoanlegg, en kanonbra stereoanlegg i egen stue, selvbygde gitarer og sikkert en gullkanten pensjon og fet bankkonto - så kan du dessverre ikke påberope deg å leve på en måte som alle andre i verden kan mens vi kutter utslippene for å forebygge global oppvarming.
    Selvfølgelig ikke, men nå spør jeg om din retorikk, og jeg merker meg at du vrir deg unna. Er det noe noen i din bekjentskapskrets kan gjøre som kvalifiserer til å «kutte så det monner» eller er alle som bor i Norge (eller Sverige, hvor jeg sitter nå) diskvalifisert fra å mene noe om klimautslipp?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Oslo
    Klart vi alle kan gjøre noe.
    Men uansett vil vi kutte fra et xtremt høyt nivå.
    Å forvente at fx folk i Burundi skal kutte %vis like mye er way beyond.
    Men så elektrifisert vi er med vannkraft, er det rart vi ligger så mye høyere enn Danmark og Sverige.
    Oljeindustrien og transport i et land der ingen kunne tru at nokon kunne bu er kanskje en del av forklaringa

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selvfølgelig ikke, men nå spør jeg om din retorikk, og jeg merker meg at du vrir deg unna. Er det noe noen i din bekjentskapskrets kan gjøre som kvalifiserer til å «kutte så det monner» eller er alle som bor i Norge (eller Sverige, hvor jeg sitter nå) diskvalifisert fra å mene noe om klimautslipp?
    Nei, jeg har ikke registrert noen som er villig til å gjøre noe som monner.
    Men det er flust av:
    • Flerbruksposer
    • Led pærer
    • Elbiler
    • Solceller
    • Elsykler
    • Jeg var ikke klar over at robotgressklippere var klimatiltak, men de er det også mange av
    • voksne menn som flyr litt mindre og bruker mindre penger på klær
    • Godt voksne som ikke kjøper mer stasj (Siden de allere har 2 stk av alt man noensinne kan få behov for)
    Men, de kan selvsagt mene og komme med innspill om klimatiltak - det gjør jo jeg også, men når ulike varianter av "vi vet hva som skjer, men er ikke villig til å gjøre det som kreves" - så blinker bullshitlampene hos meg når det kommer fra godt etablerte menn i +50 årene med et ressursforbruk som langt overgår hva som er bærekraftig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klart vi alle kan gjøre noe.
    Men uansett vil vi kutte fra et xtremt høyt nivå.
    Å forvente at fx folk i Burundi skal kutte %vis like mye er way beyond.
    Men så elektrifisert vi er med vannkraft, er det rart vi ligger så mye høyere enn Danmark og Sverige.
    Oljeindustrien og transport i et land der ingen kunne tru at nokon kunne bu er kanskje en del av forklaringa
    Formodentlig, men jeg synes dette er litt interessant:
    1709414147729.png
    Landet med nest lavest klimautslipp per capita i verden er nordiske Færøyene, langt under f eks Burundi og milevis under de bærekraftige 2,3 tonn. Så vidt jeg kan bedømme har færingene også en helt OK levestandard. De må definitivt sette seg på et fly om de har tenkt seg noe sted, som regel med Atlantic Airways.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Oslo
    Færøyene har ikke oljeutvinning, få motorveier og veier i det hele tatt, og om fiskeflåten går på DKs kvote blir det ikke mye igjen.
    På den andre siden: Det fins løgn, hvite løgner og statistikk

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg har ikke registrert noen som er villig til å gjøre noe som monner.
    Ja, det var det du sa tidligere, men nå spurte jeg om noen i din bekjentskap kan «kutte så det monner». Er det i det hele tatt teoretisk mulig å oppfylle det kriteriet ditt som bosatt i Norge eller Sverige, eller kan man trygt avfeie alle klimaargumenter fra nordmenn og svensker som bullshit fordi disse aldri vil være i stand til å møte ditt krav?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det var det du sa tidligere, men nå spurte jeg om noen i din bekjentskap kan «kutte så det monner».
    Ja, det skulle jo ikke være noe problem.

Det finnes jo en del som lever såpass "ekstremt". Men da har man jo ikke hytte, stort stereoanlegg, stor enebolig, Tesla, robotgressklipper osv.

Da bor man trangt, sykler/kollektivt til jobb, minimum med stasj og har hele tiden ressursfokus. Ikke slik du lever.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det finnes jo en del som lever såpass "ekstremt". Men da har man jo ikke hytte, stort stereoanlegg, stor enebolig, Tesla, robotgressklipper osv.

Da bor man trangt, sykler/kollektivt til jobb, minimum med stasj og har hele tiden ressursfokus. Ikke slik du lever.
    Er du sikker? De sykler jo på de samme veiene, har adgang til norsk helsevesen, og eier jo sin andel av oljerikdommen, de også. I virkeligheten har jeg mindre karbonavtrykk om jeg kjører Tesla til butikken enn om jeg løper dit, blir andpusten og slipper ut CO2 helt selv. Jeg har også lavere energiforbruk og CO2-avtrykk pr passasjerkilometer med den enn NSB’s tog. Hint: Et tog er tungt og krever en del effekt for å akselerere, og de fleste togavganger utenfor rushtiden er nokså tynt befolket.

Er det ikke du som lar deg blende av symbolhandlinger her?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Oslo
    Der MDG, Veganere, Fremtiden i våre hender, NOAH og andre grønne xtremister bommer, er å gjøre det grønne skiftet til et individual moralistisk spørsmål.
    Klart vi alle kan ta bedre valg, men dette må løses på overordnet politisk nivå.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.180
    Sted
    Oslo
    Er du sikker? De sykler jo på de samme veiene, har adgang til norsk helsevesen, og eier jo sin andel av oljerikdommen, de også. I virkeligheten har jeg mindre karbonavtrykk om jeg kjører Tesla til butikken enn om jeg løper dit, blir andpusten og slipper ut CO2 helt selv. Jeg har også lavere energiforbruk og CO2-avtrykk pr passasjerkilometer med den enn NSB’s tog. Hint: Et tog er tungt og krever en del effekt for å akselerere, og de fleste togavganger utenfor rushtiden er nokså tynt befolket.

Danskene regnet ut at pga CO2 i produksjonen må en Tesla kjøre minst 80.000.-km på grønn strøm før den har mindre CO2 utslipp enn en fossil bil.
    Men du slipper jo å bli varm og andpusten da.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.600

Uansett mener jeg dette først og fremst er et politisk ansvar.
    At lovverk og "pisk/gulrot" fungerer er jo elbil-politikken et soleklart eksempel på. Politikerne kan i prinsipp styre våre handlinger i ønsket retning med økonomiske midler. Gjør flybilletter åndsvakt dyre til London og New York, subsidier miljøvennlig drivstoff, skattlegg utslipp hardere osv.
    Om tanken er å overlate miljøinnsatsen til marked og privatpersoner, går det kjepprett dit du veit.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

OK - så din mening er at det er mer miljøvennlig å kjøre en 2 tonn Tesla enn å gå/jogge til butikken evt ta tog.

Da melder jeg pass. En veldig grei illustrasjon på hvorfor folk ikke gidder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn