Dette må være feil. Registrerende vindmålere var installert der jeg jobba lenge før min tid, dvs en gang på 60-tallet.. Regulære met.kontorer hr vel hatt dette siden lenge før krigen, selv om de mange enkle målestasjonene enten brukte håndmålere.. eller kanskje en finger i luften...
EDIT: Digitale målinger og registring kom riktignok på 80-tallet... Norske Aanderå Instruments var tidlig ute med dette...
Joda, anemometer har eksistert i mange mange år. Men det artikkelen påpeker er at på de aller fleste målestasjoner i Norge hadde man ikke det. Mens f.eks flyplasser har jo hatt dette siden flyvningen startet. Instrumenteringen der er av en helt annen karakter. De er jo også målestasjoner. Slike målestasjoner rapporterer flere ganger i døgnet, og før blei dette sendt som telex. Utvalgte fyr var også av en slik type.
Vi hadde også værskip som lå oppe i Nord- Atlanteren. Våre het Polarfront 1 og 2. Det var opptil 13 værskip i havet i nord fra mange nasjoner. I 2010 sluttet vi med det. Det var værskip i drift i havområdet siden 1938, ja de hadde vindmålere !!!! Det var også vanlig på de fleste handelskip. Og selvfølgelig militære fartøy.
Jeg vokste opp (60-tallet) ved en av de mange målestasjoner av typen de fleste var. Et hvitt
værhus plassert fritt, og to meter over bakken samt ditto nedbørsmåler et stykke unna. Der gikk gamle Ragna en gang i døgnet, fire trinn opp, og leste av max/min temp,skydekke, samt luftrykk og nedbør, vinden leste hun av på skjønn ved å bl.a studere trær og vekster. Det var Beaforts vindskala som blei benyttet. Jeg var med som "assistent" mange ganger, rakk såvidt opp husket jeg. Gode minner.
Observasjonene blei sirlig ført i pennen i en logg som lå inni værhuset. Ved månedens slutt blei gjeldende side i loggen tatt ut og sendt til Meteorologisk institutt.
Målestasjonen blei nedlagt innpå 2000 tallet.
Aanderaa Instruments her i Bergen kjenner jeg godt til, min bedre halvdel jobbet i produksjonen der i en periode på tidlig 80-tall. HUN kan lodde !