Nå ligger selve artikkelen bak mur for meg - så jeg har ikke fått lest noe mer enn abstraktet.
Men jeg synes det er et merkelige utvalg av data. Vi snakker altså om utvikling av skogbranner:
- De har ikke sett på totalt areal som brenner (det har gått ned)
- De har ikke sett på antall skogbranner
- De har ikke sett på total biomasse som brennes.
Slik jeg tolker det de har gjort - så har systematisert alle skogbranner de siste 21 årene og rangert de innbyrdes etter hvor mye energi de frigjør per dag - så har de rangert dette og plukket ut de 0,01% øverste prosentene (1 av 10 000). Og så har de funnet at i den 21 års perioden de har undersøkt - så har hyppigheten på slik skogbranner økt.
Når jeg sier at jeg mistenker "datamining" - så er det fordi jeg synes det er en merkelig variable å måle på. Dette er jo relative tall - så selv med en betydelig nedgang i faktiske skogbranner så vil du kunne få en positiv utvikling av denne variabelen. Så jeg tenker vel at de har hatt samme oppfatning som flere her i tråden at det det brenner mye mer, og hadde lyst til å bevise det - men så pekte dataene feil vei. Det er jo en grunn til at vi i alle år har målt antall, areal og brent biomasse når det gjelder skogbranner (det gir et godt bilde av hva som skjer) - så da er det rart at man må finne en ny målemetode - "hyppighet av de 0,01% kraftigste brannene" - som heller ikke sier noe om hvor lenge det brenner). Også er jo 21 år en kort tidsserie - man blir jo nysgjerrig på hvordan ting så ut før det.
Men - dette innlegget tilfører jo ikke noe kunnskap så vidt jeg forstår.