Kommentarene nedenfor gir ikke mye håp for menneskeheten. Hvor mange av disse som er bot’er vet jeg ikke, men Musks txitter har tydeligvis blitt hekkeplass for sånne.En hel sommers regnvær på 20 minutter. Not bad. Furevik arbeider i Bergen (professor, direktør for Nansen Environmental and Remote Sensing Center).
x.com
x.com
Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.Kommentarene nedenfor gir ikke mye håp for menneskeheten. Hvor mange av disse som er bot’er vet jeg ikke, men Musks txitter har tydeligvis blitt hekkeplass for sånne.
Vis vedlegget 1031964
De kommer dessverre aldri til å forstå det.Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.
Det blir mange "Å inn i helvete, hva faen har jeg gjort?" øyeblikk for dem i årene som kommer.
Man får, i det minste, håpe de har forberedt seg litt og forsøkt å ta noen kloke valg, for dette blir litt av et bukkeritt.
Hvis man tror at ekstremvær «egentlig» skyldes HAARP finnes det ikke håp for vedkommende.Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.
Nå var det vel du som påstår at klimaforandringene er menneskenes skyld men slapp av nå kjører halve Norge elbil så det går nok braKommentarene nedenfor gir ikke mye håp for menneskeheten. Hvor mange av disse som er bot’er vet jeg ikke, men Musks txitter har tydeligvis blitt hekkeplass for sånne.
Vis vedlegget 1031964
Jeg påstår det, ja, og det samme gjør 100 % av verdens vitenskapsfolk på området. Men det må nok litt mer enn det til for å løse det.Nå var det vel du som påstår at klimaforandringene er menneskenes skyld men slapp av nå kjører halve Norge elbil så det går nok bra
Likefullt tviler jeg på at noen av disse klimadustene er i nærheten av dine bidrag til global oppvarming, eller har to Teslaer, enebolig og feriehus i utlandet.Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.
Det blir mange "Å inn i helvete, hva faen har jeg gjort?" øyeblikk for dem i årene som kommer.
Man får, i det minste, håpe de har forberedt seg litt og forsøkt å ta noen kloke valg, for dette blir litt av et bukkeritt.
Du glemte å nevne en RIB og en MX-5 Miata i listen, pluss diverse annet leketøy. Likevel, det er ennå ingen som har greid å forklare meg på hvilken måte globale klimautslipp øker ved at jeg eier dette enn at noen andre gjør det. Så langt har jeg fått ned energiforbruket i den svenske eiendommen med ca 30 % siden jeg overtok. Det skal ned 20-30 % til, har jeg tenkt.Likefullt tviler jeg på at noen av disse klimadustene er i nærheten av dine bidrag til global oppvarming, eller har to Teslaer, enebolig og feriehus i utlandet.
Det er mildt sagt fascinerende at du greier å lure deg selv til å tro at du ikke har store utslipp med enebolig, feriehus i utlandet, 3 biler, båt og en haug med annet stasj - alt du eier er produsert med betydelige CO2 utslipp.Likevel, det er ennå ingen som har greid å forklare meg på hvilken måte globale klimautslipp øker ved at jeg eier dette enn at noen andre gjør det.
Tja, eller at jeg kjøpte eiendommen av noen som bor i USA, og at det går med en helskottans mindre fossiljuice om jeg triller ned hit i elbil enn om man flyr inn fra Miami eller San Diego hver gang man skal gjøre noe her.Det er mildt sagt fascinerende at du greier å lure deg selv til å tro at du ikke har store utslipp med enebolig, feriehus i utlandet, 3 biler, båt og en haug med annet stasj - alt du eier er produsert med betydelige CO2 utslipp.
Jeg skjønner jo at du gjerne vil regne bort anskaffelseskostnadene, men hvis jeg regner på samme måte som deg, og gjør følgende:Det marginale CO2-utslippet ved å kjøre en eksisterende elbil 1 km er stort sett utslippene fra 0,2 kWh elektrisitet på skandinavisk nett. Det er ca 15 g pr kWh, altså 3 g CO2 pr km.
For 20-30 år sia pleide jeg å si at det var vanvittig å bruke en maskin på 1 tonn for å frakte én kontorist til jobben.Tja, om du kastet ut den ti år gamle hybriden til fordel for en orntli’ elbil ville det ihvertfall hjelpe litt.
Generelt tenker jeg at det er langt bedre å ta vare på ting man har, vedlikeholde og reparere, heller enn stadig å kjøpe nytt og holde forbrukskarusellen gående. Det gjelder alt fra klær til hus, og (el)biler et sted imellom. Da kjøper man også ting av bra kvalitet som er tenkt å vare lenge og som lar seg vedlikeholde.
Er jo greit nok, da har man egentlig ingen argumenter å komme med, annet enn lattervekkende personangrep.Ad hominem er kjempegøy.
Mulig det, men jeg tar gjerne toget til jobben (hvis det en sjelden gang går). Et type 75 togsett veier 218 tonn og har 295 seter. Det er 740 kg pr sete, det også. Utenfor rushtiden går de beste fall halvfulle, på natten nesten tomme. Vanvidd?For 20-30 år sia pleide jeg å si at det var vanvittig å bruke en maskin på 1 tonn for å frakte én kontorist til jobben.
Nå veier for fanden den maskinen nærmere 2 tonn og vannviddet er ikke mindre.
Jeg er veldig enig i at det er bedre å ta vare på de tingene man har, og jeg tror det er bedre for klima og miljø jo mindre stash man har. Derfor tror jeg det er mye bedre for verden om jeg kjører min hybrid til den skrotes, fremfor å kjøpe en nyere elbil -> fordi den elbilen skal produseres - og å produsere en ny elbil er veldig ressurskrevende - ikke bare CO2 utslipp.Tja, om du kastet ut den ti år gamle hybriden til fordel for en orntli’ elbil ville det ihvertfall hjelpe litt. Det er de fremtidige utslippene du kan gjøre noe med, og den cabincruiseren ville senke årets CO2-budsjett for din del før du har kommet spesielt mange sjømil fra kai.
Generelt tenker jeg at det er langt bedre å ta vare på ting man har, vedlikeholde og reparere, heller enn stadig å kjøpe nytt og holde forbrukskarusellen gående. Det gjelder alt fra klær til hus, og (el)biler et sted imellom. Da kjøper man også ting av bra kvalitet som er tenkt å vare lenge og som lar seg vedlikeholde.
Inntil noen kommer opp med et sikringsskap som kan sortere fossil strøm fra grønn strøm, så er såkalte "grønne" strøm sertifikater verre scam og snake oil enn noen overprisa HiFi kabler.Jeg hopper ikke bukk over det, siden mine strømabonnementer er sertfisert fossilfri, men jeg syntes det var mer redelig å regne fra faktisk produksjonsmiks på nettet enn å påstå at det er eksakt lik null pga grønne sertifikater.
Fossilfri- och förnybar el
En viktig del i de globala klimatutmaningarna är att få ner förbrukningen av fossila bränslen. Men vad innebär fossilfri och förnybar el och elproduktion? Läs mer!www.fortum.se
Jeg kjøpte mine Tesla nye og MX-5 brukt, forresten, men den relevante beslutningen er hvilken av dem jeg bruker neste gang jeg skal til Trøndelag for å besøke slektninger. Det er påvirkbart.
Nå argumenterer vel jeg for at det Hansson gjør er best for miljøet/klima, mens Asbjørn argumenterer for at det er en stor klimagevinst om han vraker den og kjøper en 2 år gammel Tesla isteden.Pressen begynte å skrive om Hanssons dieselbil i 2015. De gjør det fortsatt.
Det beste hadde vel vært om Hansson lot være å kjøre bil?Nå argumenterer vel jeg for at det Hansson gjør er best for miljøet/klima, mens Asbjørn argumenterer for at det er en stor klimagevinst om han vraker den og kjøper en 2 år gammel Tesla isteden.
Tja, kommer an på hvem du spør. Enkelte har regnet seg frem til at det er bedre å kjøre Tesla enn gå.Det beste hadde vel vært om Hansson lot være å kjøre bil?
Da regner jeg med at du har det gøy nå....Ad hominem er kjempegøy.
Ja, det gjør jeg faktisk. Nå vet jeg ikke hvilken motorvariant han har, men en bensindrevet 2007-modell Toyota RAV4 er oppgitt til 202 g/km. Med «normale» 15000 km pr år er det tre tonn CO2 pr år.Nå argumenterer vel jeg for at det Hansson gjør er best for miljøet/klima, mens Asbjørn argumenterer for at det er en stor klimagevinst om han vraker den og kjøper en 2 år gammel Tesla isteden.
Inkrementelt stemmer jo det. Om jeg slipper ut ca 20 g CO2 pr time i ro blir det glatt det tredobbelte om jeg løper. Denne studien kom til 55 g/km for en person på 70 kg med vanlig fransk diett. Andre har regnet ut et merforbruk på ca 35 g CO2/km ved å gå vs å holde seg i ro.Tja, kommer an på hvem du spør. Enkelte har regnet seg frem til at det er bedre å kjøre Tesla enn gå.
Mao:Inkrementelt stemmer jo det. Om jeg slipper ut ca 20 g CO2 pr time i ro blir det glatt det tredobbelte om jeg løper. Man regner et merforbruk på ca 35 g CO2/km ved å gå vs å holde seg i ro. Denne studien kom til 55 g/km for en person på 70 kg. Det er nokså opplagt at jeg (85 kg på en god dag) slipper ut mer CO2 ved å gå eller løpe til butikken 2 km unna enn ved å kjøre elbil.