Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor er usikkerhetsfaktorene i din modell, hvilke andre effekter påvirker temperaturen på brygga, hvor mye betyr vind?? Er du seriøs nå?

Det jeg gjorde med min analogi, var kun å påpeke hvordan du bommer grovt i din kritikk av modellenes "bom" i nær 100% av tilfellene, til tross for at de harmonerer mer enn bare rimelig greit med de faktiske forhold. Videre søker man ustanselig etter svar på avvik.

Disqutabel
    Usikkerheten i min modell er inkludert i bredden på søylene.

Hvis du tenker deg litt om nå, så skjønner du sikkert at min modell egentlig er IPCC modellen, og at jeg har byttet ut drivhuseffekten med en Reodor Felgen maskin og at jeg bruker bryggen i Bergen i stedenfor global temperatur. Også tenkte jeg kanskje at det var lettere å se "objektivt" på tallene dersom årsakssammenhengen ikke falt så "naturlig".

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Havet er stort og dypt. Vi bor på en vannplanet og oppgaven er stor og krevende. Men det er hva forskerne nå gjør fordi politikerne har bevilget penger til oppgaven. (Dvs GOP er mostandere, men det ordner seg, andre land slår til).
    Igjen - helt enig.

Men siden vi ikke greier å finne ut helt hvor varmt det er i sjøen på 2000 tallet med satelittmålinger og tusenvis av målestasjoner, så er det kanskje litt usikkerhet om sjøtemperaturer fra tidligere tider også da.

Mvh
    OMF

Sist redigert:
    H

Hardingfele

Gjest
    Her har vi en grei test. Man kan se på dette bildet og mene at "Ha! Det var like ille for femti år siden!"

Skjermbilde 2018-07-31 kl. 11.16.19.jpg

Eller man kan innse at det ble produsert langt mindre korn dengang, fordi det var færre nordmenn som skulle ha korn. (3,9 millioner - jeg avrundet oppover). Siden dentid er det blitt færre kornbønder, men hver enkelt produserer langt mer, pga mekaniseringen i landbruket. Dvs - de produserer mer når været er på lag.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...-gar-mot-darligste-kornavlinger-pa-over-50-ar

Det blir faktisk ganske kritisk over hele Europa i år, når det gjelder matforsyning og matberedskap. Størst utslag vil det gi for dem som driver med fé og som vil oppleve store økonomiske problemer fordi de ikke har kunnet sikre seg nok vinterfôr og alt nå må gi det de fikk inn til sine dyr, siden beitemarkene er forbrente av solen.

Sist redigert av en moderator:
    H

Hardingfele

Gjest
    I dag ble det lov å grille igjen på Vestlandet, ser jeg. Da kan vi kikke litt på nedbørstatistikken for Florida værstasjon i Bergen.

Det typiske for juli måned i Bergen er rundt 150mm regn. Om nedbøren lå der, med noe avvik i begge retninger, ville man snakket om naturlige klimavariasjoner.

Men legg merke til outlierne og når de har inntruffet, og legg merke til at dette er helt i tråd med klimaforskernes advarsler om "villere, våtere, varmere, tørrere og mer uforutsigbart". Været er allerede mer ekstremt og det vil bli enda verre. For bønder "går det faen ikke an" å ha ekstremtørke ett år, fulgt av ekstremnedbør, fulgt av tørke, og så burtetter. I gamle dager la man laftene på vogna og fant seg et bedre sted, i våre dager blir man klimaflyktning i eget land:
    https://www.nrk.no/hordaland/arne-_...-slektsgarden-og-rommer-vestlandet-1.14014883

Å ikke innse alvoret sier noe om vår evne til fornektelse når det vi fornekter er ubehagelig eller ubeleilig, og vi søker lise.

Skjermbilde 2018-07-31 kl. 11.36.19.jpg

Lokalavisen følger regnværet "direkte" fordi det er så ekstremt, OMF:
    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4dAEJG/Vi-folger-regnvaret-direkte

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner jo at din våte drøm om rekordtørke regner bort i disse dager, men da kan man jo selvsagt zoome inn og se om man finner en krise hvis man ser litt nærmere etter. Men det blir litt tamt synes jeg - når man ikke en gang greier å sette rekord når man har zoomet inn på 1 måned og kun 30 års historikk. Også var det jo værre i 1947 da - uten global oppvarming, det er jo litt kjedelig.

Men det er klart - det at BT har liveoppdatering på regnværet er bulletproof bevist på menneskapt global oppvarming. Egentlig unødvendig å komme med flere bevis, siden dårlig kornavling i forrige post også var en bombesikkert bevis på samme sak.

Rekordsalg av solkrem og øl, og ikke minst vil nok en telling av antall lesebrev fra frustrerte bønder i lokalaviser viser jo at oppvamingen er menneskeskapt. Sikkert greit med noen bilder av skogbrann også. Også pakker man det inn med litt dårlig samvittighet om generellt ressursbruk, uansvarlig økonomisk vekst også setter man bare hele greia på repeat.

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Her har vi en grei test. Man kan se på dette bildet og mene at "Ha! Det var like ille for femti år siden!"

Vis vedlegget 503252

Eller man kan innse at det ble produsert langt mindre korn dengang, fordi det var færre nordmenn som skulle ha korn. (3,9 millioner - jeg avrundet oppover). Siden dentid er det blitt færre kornbønder, men hver enkelt produserer langt mer, pga mekaniseringen i landbruket. Dvs - de produserer mer når været er på lag.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...-gar-mot-darligste-kornavlinger-pa-over-50-ar

Det blir faktisk ganske kritisk over hele Europa i år, når det gjelder matforsyning og matberedskap. Størst utslag vil det gi for dem som driver med fé og som vil oppleve store økonomiske problemer fordi de ikke har kunnet sikre seg nok vinterfôr og alt nå må gi det de fikk inn til sine dyr, siden beitemarkene er forbrente av solen.
    Om litt tørke inntreffer noen uvanlige steder hvert 50. år så skal vi sikkert overleve det også. Hadde dette vært normen så ville vi jo sett det mye oftere. Et par uker med tørke er ikke noen omen på katastrofens nære komme.

Om det til neste år regner litt for mye og det går mugg i avlingen før den kan høstes, så blir nok sikkert det er akkurat like alvorlig omen. (Eller var det i fjor det var vannet som var populært å skremme med?)

H

Hardingfele

Gjest
    En bonde med en god formulering i et innlegg på facebook, i siste avsnitt.

Fôrberging. Et uttrykk som har fått nytt innhold i sommer. For første gang har vi tatt oss bryet med å rake sammen og presse høybunter av det som rundballepressa ikke fikk med fra jordet. Takket være gode naboer, venner og bekjente har vi fått bruke engstykker og skoglapper som ikke har vært i bruk på 40 år, til beite. Dagene - og nettene - har stort sett gått med til å fylle vannkar og tråkke mil etter mil etter mil med elektrisk gjerde. Og dyrene har måttet finne seg i en strengere rasjonering på graset enn vanlig.

Tross alt har vi vært heldige. Vi har fått tilgang til vanningsanlegg til enga (et ikke helt arbeidsfritt prosjekt selsvsagt) og nå de siste dagene har vi kunnet kjøre kuene til fjells hvor graset fortsatt er grønt. Mange har det mye verre, tilgang til vanning og grønne beiter er langt ifra en virkelighet for de fleste. Noen av dem som rammes mest av situasjonen som har oppstått er unge bønder i en etableringsfase - bønder som har brukt alle sparepengene, og litt(!) til, på å investere i et produksjonsapparat som i år faller i grus.

Klimaendringene er antakelig rundt oss, og er akkurat som sjakk; bøndene står i fremste rekke og rammes først. Men som vi også veit av spillets regler: dess flere bønder som settes ut av spill, dess mer sårbare står andre brikker igjen på brettet. Og det er nettopp den moralen jeg håper at årets elendighet kan gi til ettertanke både hos mann i gata og politikere i posisjoner. At et jordbruk i ubalanse fort blir et samfunn i ubalanse. Og at det finnes en natur der ute - utenfor pc-skjermene, app’ene og pengene - med biologiske prosesser, hvor vi ikke bare kan kjøpe oss fri fra ubekvemlige konsekvenser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kliamendrinegne er antakeligvis årsaken til absolutt alt folk vil ha det til om de bare bruker fantasien eller lytter nok på andakten.

Å neiii, der er litt penvær noen uker, neiii det har regner nå og ikke etter innhøstingen, neiiiii en rev spiste 4 høns (det er nok en migrant fra det stigende havet i øyene litt sør for oss som har tvunget dem til å migrere). Klimaendringene er antakelig rundt oss! Vi må gå i full panikkmodus over hver minste ting som kan selges som "Klimaendringene er antakelig rundt oss, "

.. men ikke minst .... gi oss mer penger, staten må gi oss mer penger ... naturen har spilt oss et puss... og Klimaendringene er antakelig rundt oss! Bak hvert eneste gatehjørne!

"Årets elendighet" ... vi er de nye sultende etiopierne, Klimaendringene er antakelig rundt oss! Gjør noe nå og gi oss mer penger!

..

.. jeg er ikke helt imponert for å si det med andre ord.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men hva tenker du om hvordan de håndterte dette i rapporten som ble skrevet i 2014/2015. De visste jo ikke noe om at "man skulle ta igjen det tapte og vel så det"? Verdiene som jeg har sirklet i rødt var da i fremtiden.

Jeg vet jo at du har kjennskap til akademisk metode - hva tenker du om å bomme på over 97% av modellkjøringene og fortsatt bruke "extremely likely"..?

Man kan jo mistenke at man har bestemt seg for hva svaret skal være, og tilpasser modellen til den passer med ønsket svar.

Mvh
    OMF

Vis vedlegget 503238
    Den tanken har slått meg og, spesielt så lenge ingen har baller til å gjennomføre tiltak som svir, men stort sett bare tiltak som gir penger i kassa men som knapt har noen virkning. De fleste som forsker på dette har vel og en agenda.

Men, jeg er ingen fornekter lenger men observerer hva som skjer. Rapporten til klimapanelet fester jeg dog mindre lit til....
    Jeg er tilhenger av prinsippet om Ockhams barberkniv - at de minst kompliserte forklaringene ofte er riktige. I dette tilfellet: hva er den minst kompliserte forklaringen på at politikerne ikke innfører tiltak som har reell effekt, og som derfor - ja - vil svi? Jeg vil hevde at det er at politikerne er redde for å bli straffet av velgerne eller av viktige pressgrupper. Tenk deg selv: hvor sannsynlig er det at du eller de du kjenner ville stemt på et parti som ville forby privat bilkjøring? Det ville hatt effekt og det ville svidd. Men selv ikke MDG eller Rødt er i nærheten av å foreslå noe slikt.

Derfor ender man opp med med tiltak som koster mye penger, men som ofte får lite til ingen effekt. De tjue milliardene vi har brukt på regnskogsbevaring har antakelig vært bortkastet, om vi skal tro Riksrevisjonen. Det man kunne og burde gjort i stedet (eller i tillegg) er et internasjonalt inititiativ for å gå bort fra forbruk og produksjon av storfekjøtt, sammen med tilsvarende politikk her hjemme. Det er kjøtt-forbruket vårt som er den grunnleggende årsaken til at det er lønnsomt for folk i Brasil å hugge ned Amazonas (kjøtteksport + sojaeksport som brukes til for for storfe). Men i stedet for å gå i bresjen for dette, har norske myndigheter valgt å kaste masse penger etter fattige land, i håp om at det på mirakuløst vis skal få dem til å slutte å gjøre en aktivitet som er økonomisk lønnsom på grunn av vår egen etterspørsel.

Det er en gordisk knute, det her. Politikerne er redde for å gjøre innstramminger som svir for ikke å bli straffet av velgerne. Men når vi velgere ikke ser slike innstramminger, tenker vi gjerne at det ikke er så farlig. Selv har jeg derfor blitt mer opptatt av personlige eksempel. Skal politikerne oppleve at de har ryggdekning for ordentlige tiltak, må det være en kritisk masse av borgere som viser at slike ting faktisk er mulig.

Selv har jeg derfor valgt å slutte helt å fly, jeg sluttet å ha egen bil og gikk over til sykling/kollektiv/bildeling, og jeg sluttet å spise kjøtt (utenom vilt). Og jeg snakker høyt om det. Kanskje blir det bare slag i luften som ikke påvirker andre enn meg selv og mine nærmeste, men jeg har et håp om at det kan være et bittelite bidrag til en endring i kulturen og til slutt politikken.
    Demokratiets pris... Som sagt ser det ut til at det som duger er at hver og en tar tak i seg selv, men det er ikke så mye ros man får for ikke å reise en masse, forbruke en masse osv. Burde være mer av positive tiltak ikke bare avgifter (har ikke glemt elbilen som en av få).

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.024
    Kliamendrinegne er antakeligvis årsaken til absolutt alt folk vil ha det til om de bare bruker fantasien eller lytter nok på andakten.

Å neiii, der er litt penvær noen uker, neiii det har regner nå og ikke etter innhøstingen, neiiiii en rev spiste 4 høns (det er nok en migrant fra det stigende havet i øyene litt sør for oss som har tvunget dem til å migrere). Klimaendringene er antakelig rundt oss! Vi må gå i full panikkmodus over hver minste ting som kan selges som "Klimaendringene er antakelig rundt oss, "

.. men ikke minst .... gi oss mer penger, staten må gi oss mer penger ... naturen har spilt oss et puss... og Klimaendringene er antakelig rundt oss! Bak hvert eneste gatehjørne!

"Årets elendighet" ... vi er de nye sultende etiopierne, Klimaendringene er antakelig rundt oss! Gjør noe nå og gi oss mer penger!

..

.. jeg er ikke helt imponert for å si det med andre ord.
    Kan du ikke bare bytte ut "klimaendringer" med "islamister," og dra hele leksa omigjen? Ikke det, nei?

Disqutabel

H

Hardingfele

Gjest
    Kunsten å koke frosker.

Den uvanlige sommeren 2018 er verken vær eller klima. Den er snarere den neste i rekken av overraskelser på veien fra en klimatilstand til en annen. Norge har for tiden ikke noe veldefinert klima. Vi kan beregne hvordan været i gjennomsnitt vil endre seg i tiårene som kommer, men er vi i stand til å forvente det uventede?

Med ekstreme temperaturer, tørke og skogbranner noen steder, og ekstremregn, flom og ras andre, legger vi bak oss en værsommer for historiebøkene. Effektene merkes over mye av den nordlige halvkule – og ingen så det komme. Stillehavet er inne i en kald periode, så 2018 burde blitt et forholdsvis kjølig år – i den grad noe år er kjølig lenger.

www.nrk.no/ytring/sommeren-som-overrasket-alle-1.14146175
    Klima incognita
    Verken forskere, bønder, politikere eller forsikringsbransjen har erfaring med en verden så varm som i dag. Tross lokale og naturlige variasjoner har klimaet vært så å si stabilt siden slutten av forrige istid, for rundt ti tusen år siden. Det betyr at i løpet av en generasjon har vi alltid kunnet lære oss hva som er normalt, og hvor store overraskelsene kan være. I denne stabile perioden har vi bygget alt vi kjenner som den moderne verden, og tatt klimaet for gitt.

Vi er i en mellomtilstand; en rask endring fra en kjent situasjon og inn i det ukjente; og alt er nytt.
    Men nå endres klimaet, tjue ganger raskere enn da verden varmet seg ut av istiden. Vi forsøker å beregne de nye forholdene med modeller – men modellene har heller ikke vært i fremtiden. De klarer å forutsi endringene fra 1850 og frem til i dag, men det er likevel ingen garanti for at de regner riktig fremover. Til det er det for mange komplekse sammenhenger i klimasystemet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    For menigheten og presten er det selvsagt hysjing .. som er på sin plass. Snøfnuggene på HFS er jo i fistel hver gang det kommer et kremt fra noen med innsigelser til prosjektet deres.

klima.jpg

Jeg tenker at, en eller annen gang så vil selv de med downs syndrom le av slike endeløse dommedagsprofeter.

(Og jeg ikke engang motstander av at vi opplever oppvarming på kloden, i alvorlighetsgrad 1-1.5 grad C pr. 150 år. . og at den industrielle revolusjon/sivlisasjonen bidrar til dette).

Men fra det og hoppe på lokkekallet fra alle med ekstremt vikarierende motiver ... ja det er en annen historie og derfor bruker jeg et og annet ord du ikke finner i ordboken.

Mitt stalltips: Se på alt det andre de er opptatt av og legg to to to til sammen...

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    12.024
    For menigheten og presten er det selvsagt hysjing .. som er på sin plass. Snøfnuggene på HFS er jo i fistel hver gang det kommer et kremt fra noen med innsigelser til prosjektet deres.

Vis vedlegget 503264

Jeg tenker at, en eller annen gang så vil selv de med downs syndrom le av slike endeløse dommedagsprofeter.

(Og jeg ikke engang motstander av at vi opplever oppvarming på kloden, i alvorlighetsgrad 1-1.5 grad C pr. 150 år. . og at den industrielle revolusjon/sivlisasjonen bidrar til dette).

Men fra det og hoppe på lokkekallet fra alle med ekstremt vikarierende motiver ... ja det er en annen historie og derfor bruker jeg et og annet ord du ikke finner i ordboken.

Mitt stalltips: Se på alt det andre de er opptatt av og legg to to to til sammen...
    Problemet med bildet du legger ved, er at det IKKE er sånn det blir argumentert, det minner om en slags form av stråmann, det der.
    Det klimaendringer driver fram, er endringer i været, dvs, villere, våtere, tørrere, sterkere vind, fler uventede fenomener, og så bortetter. Derfor er det ingen selvmotsigelse i å hevde at det kan hende det blir både mer uvær og lengre tørkeperioder. Det som derimot med sikkerhet vil oppstå, er at det blir større vannmengder i sirkulasjon i atmosfæren ved høyere temperatur, ergo vil totalbildet vise økende nedbør. Men hvor? Og når? Og i hvilken form?
    Så jeg kan bare understreke at ditt innlegg er uredelig.

Den Europeiske tørken dette året er vær. Men det er mulig det er relatert til endringer i klimaet.

Disqutabel

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.275
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man ser hele perioden under ett (1951-2012) - så er modellen spot on mtp forventningsverdi som du viser til. Ikke så rart egentlig, det sørger jo regresjonen for.

Men så har man et problem.
    Man ønsker en sterk effekt av CO2, og CO2 utslippene vokser enormt, mens temperaturen ikke har steget like mye. Vises til venstre i figuren hvor over 97% av modellkjøringene viser for høy temperaturstinging. Det er jo ikke så lett å løse:
    Man kan justere effekten av CO2 i modellen, men det er jo ikke ønskelig.
    Man kan øke hva som er antatt som "naturlige svingninger" men det gjør jo modellen mindre presis

Så da lar man avviket stå, sier at modellen er riktig, og kommer med noen forklaringer til hvorfor modellen viste feil, selv om modellen er riktig.
    Og så kommer årene 2015, 2016, 2017 og 2018. Den midlertidige nedbremsingen rundt 2000-2010 viser seg å være høyst midlertidig, og vi er nå godt over 1-gradstreken. Da stemmer modellen ganske bra. Det eneste man behøvde å gjøre var å vente litt på at kortsiktige svingninger fikk jevnet seg ut. Endringen fra år til år er vær, ikke klima. Perioden 1998-2012 hadde tilfeldigvis et høyt år i starten og et lavt i slutten.

Rent modellteknisk er det mye enklere å forholde seg til likevektstilstander enn å forsøke å modellere kaotiske transienter. Dynamiske effekter som at havsirkulasjonen absorberte mye varme i årene like etter 1998 og slipper den ut igjen nå er nesten på nivået for langtidsværvarsel. Endringene går nå så fort at det vil bli flere dynamiske overraskelser, eksempelvis at jetstrømmen over Europa delte seg i to i våres og skapte tidenes mest stabile høytrykksrygg over Skandinavia. Langtidsvarselet fra Reading så sent som i april tydet tvert imot på en noe kaldere sommer enn gjennomsnittet. Tyder det på at Klimaforskerne Regnet Feil og Bommet Grovt? Neppe, det er fortsatt vær. Hvis du forventer millimeterpresisjon i værprognosene to-tre måneder eller år frem i tid vil du bli skuffet. Derimot ser det mer mistenkelig ut at stort sett hele den nordlige halvkule har satt temperaturrekorder i sommer, i et La Nina-år hvor havtemperaturene typisk skulle vært lave. Da snakker vi kanskje klima.

Den sikreste prognosen er at det blir mer vær på grunn av mer energi i systemet, at gjennomsnittstemperaturen øker noe, og havnivået stiger. Vi er nok fortsatt på vei ut av en istid og går naturlig mot en tilstand (før eller senere) hvor all is i breer og polkalotter har smeltet og havnivåene står 80-100 meter høyere enn i dag. Vi vet ikke om reisen dit blir gradvis eller preget av plutselige vippepunkter og katastrofale omslag. Det haster ikke så veldig med å komme dit, men vi gir bokstavelig talt full gass i utforbakke. Spenn fast sikkerhetsbeltene.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Argumentasjonen til et par bergensere her er kverulering og ingenting annet.
    nett-troll.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.275
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt påfallende med de bergenshusiske innslagene i denne diskusjonen. Her jeg sitter nå er landhevingen etter istiden fortsatt tre-fire millimeter i året. Hvis vi trekker fra havstigningen er det fortsatt netto landheving i mange, mange år til. På Sørvestlandet er derimot landhevningen allerede null eller negativ, så man får havstigningen rett inn av stuedøra. Er det trassig fornektelse vi ser, mens torsken svømmer over Bryggen på egen hånd?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Landhevning
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/landhojning-och-havsvatttenstand-1.3437
    https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...geodetisk-matning/Referenssystem/Landhojning/

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er litt påfallende med de bergenshusiske innslagene i denne diskusjonen. Her jeg sitter nå er landhevingen etter istiden fortsatt tre-fire millimeter i året. Hvis vi trekker fra havstigningen er det fortsatt netto landheving i mange, mange år til. På Sørvestlandet er derimot landhevningen allerede null eller negativ, så man får havstigningen rett inn av stuedøra. Er det trassig fornektelse vi ser, mens torsken svømmer over Bryggen?

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/landhojning-och-havsvatttenstand-1.3437
    Det må det være. Alternativet er som nevnt tidligere et ord som starter på t og slutter på l.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Viktig å forstå hvem som skriver innleggene:

FCF28D3A-5887-41E7-833B-D03724A6A533.jpeg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å ta i bruk hele dyret. Ut i fra et klimaperspektiv.
    Hva? Har du virkelig klart å spise din egen hjerne?
    Ikke bare er dette svært imponerende, men det forklarer jo en hel del om det katastrofalet fallet i kvalitet på innleggene dine de siste årene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og så kommer årene 2015, 2016, 2017 og 2018. Den midlertidige nedbremsingen rundt 2000-2010 viser seg å være høyst midlertidig, og vi er nå godt over 1-gradstreken. Da stemmer modellen ganske bra. Det eneste man behøvde å gjøre var å vente litt på at kortsiktige svingninger fikk jevnet seg ut.
    Du vet i mine øyne så er det vel et lite tegn på faglig svakhet, når troverdigheten til rapporten reddes av temperaturen stiger etter at rapporten er skrevet.

Rent modellteknisk er det mye enklere å forholde seg til likevektstilstander enn å forsøke å modellere kaotiske transienter. Dynamiske effekter som at havsirkulasjonen absorberte mye varme i årene like etter 1998 og slipper den ut igjen nå er nesten på nivået for langtidsværvarsel. Endringene går nå så fort at det vil bli flere dynamiske overraskelser, eksempelvis at jetstrømmen over Europa delte seg i to i våres og skapte tidenes mest stabile høytrykksrygg over Skandinavia. Langtidsvarselet fra Reading så sent som i april tydet tvert imot på en noe kaldere sommer enn gjennomsnittet. Tyder det på at Klimaforskerne Regnet Feil og Bommet Grovt? Neppe, det er fortsatt vær. Hvis du forventer millimeterpresisjon i værprognosene to-tre måneder eller år frem i tid vil du bli skuffet. Derimot ser det mer mistenkelig ut at stort sett hele den nordlige halvkule har satt temperaturrekorder i sommer, i et La Nina-år hvor havtemperaturene typisk skulle vært lave. Da snakker vi kanskje klima.
    Jeg har vel aldri snakket om millimeterpresisjon, eller forlangt det. At så godt som samtlige modellkjøringer viser store avvik over en 15 års periode er vel ikke akkurat å snakke om millimeterpresisjon. Mitt poeng i denne runden har jo vært nettopp det motsatte – at her er det mye vi ikke vet, og at dette fortsatt er en vitenskap med mye usikkerhet og hvor veien i stor grad blir til mens vi går.

Den sikreste prognosen er at det blir mer vær på grunn av mer energi i systemet, at gjennomsnittstemperaturen øker noe, og havnivået stiger. Vi er nok fortsatt på vei ut av en istid og går naturlig mot en tilstand (før eller senere) hvor all is i breer og polkalotter har smeltet og havnivåene står 80-100 meter høyere enn i dag. Vi vet ikke om reisen dit blir gradvis eller preget av plutselige vippepunkter og katastrofale omslag. Det haster ikke så veldig med å komme dit, men vi gir bokstavelig talt full gass i utforbakke. Spenn fast sikkerhetsbeltene.
    Dette er jo også ett av mine poeng.
    Denne gradvise oppvarmingen som vi har hatt flere ganger før og som ved forrige runde endte opp mye varmere enn i dag – er vi sikre på at den skal skje sakte og stabilt – eller kan det komme et hopp på 1 grad i løpet av 100 år..slik som nå.

Mvh
    OMF

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Du vet i mine øyne så er det vel et lite tegn på faglig svakhet, når troverdigheten til rapporten reddes av temperaturen stiger etter at rapporten er skrevet.

Hvis jeg forstår deg riktig så kaller du det faglig svakhet at rapporten stemte bra? Hvis ikke hadde det vært faglig svakt at den ikke stemte? Mao feil uansett? Korriger meg gjerne hvis jeg misforsto deg.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel også slik å forstå at europeiske miljøåndelige med sine prognoser, krystaller, flaggermusvinger og sannsyn mente sommeren 2018 skulle bli 2 grader kaldere enn normalt i nord-europa. Dette mente de for 6 måneder siden. Det kan virke som om det er muligheter for fortegnsfeil i fortran koden og/eller behov for lett justering av initialbetingelser. Evt ny modell. Og de samme geistlige melder været i 2050 med stor sikkerhet. Hva med å få kontor med vindu og termometer, evt barometer.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Moro å argumentere med stråmenn? Det hadde forresten vært drithyggelig om kritikkekspertisen en gang for alle hadde kunnet dra opp en presis klimamodell og vise hvordan det virkelig skal gjøres. Akkurat DET må da skråsikkerhetsadelen lett kunne levere med et glass Armagnac i høyre hånd.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.429
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Hvis jeg forstår deg riktig så kaller du det faglig svakhet at rapporten stemte bra? Hvis ikke hadde det vært faglig svakt at den ikke stemte? Mao feil uansett? Korriger meg gjerne hvis jeg misforsto deg.
    Rapporten stemte jo ikke bra. Når rapporten ble skrevet så hadde ingen av disse varme årene vi har hatt nå skjedd. Så da stod man med en modell som for de siste 15 årene - de nyeste årene i simuleringen - (1998 til 2012) simulerte temperaturene rett til værs, mens målingene viste at temperaturen knapt steg. Og på det tidspunktet så synes jeg det er rart at man fortsatt konkluderer med stor sikkerhet at modellen er riktig.

Du kunne jo prøvd å gjøre samme eksersis på feks en hovedoppgave i finans.
    Lage en regresjonsmodell over en eller annen børsindeks i perioden 1951 til 2012, kjøre en haug med simuleringer og presentere et resultat hvor grafen din følger utviklingen fint frem til 1998, også bommer du grovt fra 1998 til 2012. Også skriver du en rapport i 2013/14 og sier at modellen er helt sikkert riktig, og at feilen skyldes noen avvik som modellen ikke fanger opp.

Mv
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.275
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ...og så oppfører markedene seg plutselig eksakt som modellen tilsier igjen fra 2013 og demonstrerer at du hadde helt rett og at det midlertidige avviket bare var tilfeldig kortsiktig variasjon. Det skal nok litt selvsikkerhet til for å levere inn en slik hovedoppgave, men den ville blitt desto mer legendarisk i ettertid. Det ville vært litt «Einstein og den kosmologiske konstanten» over det.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.274
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt påfallende med de bergenshusiske innslagene i denne diskusjonen. Her jeg sitter nå er landhevingen etter istiden fortsatt tre-fire millimeter i året. Hvis vi trekker fra havstigningen er det fortsatt netto landheving i mange, mange år til. På Sørvestlandet er derimot landhevningen allerede null eller negativ, så man får havstigningen rett inn av stuedøra. Er det trassig fornektelse vi ser, mens torsken svømmer over Bryggen på egen hånd?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Landhevning
    https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...geodetisk-matning/Referenssystem/Landhojning/
    Både Danmark og Nederland er tilsynelatende lite bekymret over den kommende havstigningen. Det burde de vel være? Det hadde uansett ikke skadet med lite føre-varpolitikk, men foreløpig har de is i magen (meh, den var billig....).

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.274
    Torget vurderinger
    1
    I framtida (ganske snart, vi begynner nå) kommer det til å bli kjempet drabelig og heroisk mot de negative effektene av den globale oppvarmingen. Om man bare kunne ha kjempet pittelitt mer drabelig og heroisk for den aller enkleste veien; å redusere utslippene nå. Danskene kunne for eksempel ha vært 100% over på fornybart innenfor transport nå, men tør ikke. Og sånn er det over hele fjøla.

Vi hadde spart oss uendelig mye slit, strev og motgang senere.

D

Danke

Gjest
    Egentlig skulle vi vært fremsynte nok til å startet på 90 tallet. Vi lærte allerede om drivhuseffekten på skolen på slutten av 80 tallet. Det var pensum på barneskolen.

Jeg er ikke kommunist selv om jeg er i et "verdi"liberalt venstreparti som ikke finnes.

Men jeg mener at det demokratiske markeds ide syn vi har hatt i vesten er vanskelig for miljøet.

Det går på to til fireårsvalg der ingen tør ha upopulære politikk, det står mellom alle skal med og alle skal få mer.

En egoistisk menneskelig feil.

Når isen stiger Danmark og Nederland blir borte, og danskene invaderer oss Da skjønner vi det.

Når kornet svikter og brød blir dyrt og veksten bremser, økonomien som skulle vokste opp til mars eller noe ikke gjør det...

Da kommer vi til å skjønne det.

Spørsmålet er om det skjer snart nok, og hvor jævlig vondt det kommer til å svi.

For våre barn og barnebarn...

Vil ikke forundre meg om i beste fall oljebransjen får et tobakkstempel... Men de har vel det allerede...

I Værste fall vil det sammenlignes med nazismen, holocaust og det kommer til å svi mye på vestens syn i verden. Isis blir barnemat iforhold.

Altså ideen om Vekst inn i himmelen og ideen om å skuffe sannheten under teppet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.275
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Korreksjon: Det ser ikke ut til at 2018 blir et nytt rekordår, bare fjerde varmeste år noensinne globalt. Rekordtemperaturene på nordlige halvkule oppveies delvis av noe lavere temperaturer på sydlige halvkule.

97937A11-2A38-4D7B-A66F-C6ADDF9DF1E5.jpg
    https://edition.cnn.com/2018/07/28/us/2018-global-heat-record-4th-wxc/index.html

Det ser ut til at vi kommer inn lavere enn både 2016 og 2017. Hvis man ser nøye etter var februar 2018 til og med litt lavere enn februar 1998. Da ser jeg frem til en ny runde med selektivt plasserte linjaler over korte tidsserier og triumferende «klimaskeptikere» som forkynner at «Temperaturene går nedover! Flere år på rad! Klimaforskerne Regnet Feil! Modellene fungerer ikke! The greatest hoax ever!!»

Andre bekymrer seg for sånt som dette:
    China could face deadly heat waves due to climate change

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Det er mange som vil komme til Europa, og ikke sikkert alle kommer med hvite flagg...

H

Hardingfele

Gjest
    Det er mange som vil komme til Europa, og ikke sikkert alle kommer med hvite flagg...
    Det avhenger av i hvilken grad Europa er levelig og i stand til å brødfø seg selv. Det er verdensdelen ikke i stand til idag ... den importerer i stort monn fra resten av verden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tja..

EU trade in food - Product - Eurostat

In 2016, the European Union (EU) imported almost 93 million tonnes of food from outside the EU, worth a total of €101 billion. Compared to 2012, food imports have increased by 6% in terms of volume and by 18% in terms of value.

On the other hand, in 2016 the EU exported 91 million tonnes of food outside of its borders. These exports were worth €84 billion. Compared with five years ago, this is an increase of 42% in volume and 20% in value.

The EU Member States imported mainly fruit and vegetables (almost €30 billion, or 30% of total extra-EU food imports), fish (€24 billion, 24%) and coffee, tea, cocoa and spices (€19 billion, 19%) from third countries.

..

Så trekker man fra kaffe, te, kakao og krydder så er man godt på plussiden i Europa.

Skulle den store katastrofen komme neste onsdag så kan man med andre ord klare seg fint i Europa om man bruker litt mindre kardemomme i kaffekoppen.

Snaker vi om tonnasje og ikke verdi, så er det 93 mtonn i import og 91 mtonn i import. .. så likt som du får det med andre ord. Man handler mye, men om det røyner på så er det ingen fare her heller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn