Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Hva sier de troende om dette, det er jo de samme som er for nesten fri innvandring.

    Ny forskning viser at å få færre barn gir langt større klimaeffekt enn å kutte i flyreiser og bilbruk, ifølge magasinet Energi og Klima.

    Effekten av å ha ett barn mindre ligger på førsteplass, og kan bidra til en årlig utslippsreduksjon på 60 tonn CO2 per innbygger. Noe som har 25 ganger større effekt enn å leve bilfritt – som ligger på andreplass, ifølge magasinet. På tredjeplass er tiltaket å droppe transatlantiske flyreiser, som bidrar til en reduksjon på 1,6 tonn
    https://www.dn.no/nyheter/2017/08/07/0530/Klima/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt

    Den hvite mann snakker med 2 tunger
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    Det er ganske så fantasiløst av deg å tro at din erfaring med hvordan det flys gjelder alle. Jeg er nokså lik det du beskriver og de fleste vennene mine har planta beina godt på bakken. Allikevel er det flere i min omgangskrets og mere perifere jeg vet om, som reiser til England, Tyskland, Danmark ogsåvidere, med fly, kun for å enten shoppe, se på teater, gå på konsert eller se en fotballkamp. Det utgjør en del flyturer vi strengt tatt ikke trenger og som vi kanskje må innskrenke bruken av.
    Å bestemme hva som "trengs" blir en litt rar øvelse. Formålet spiller jo ingen verdens rolle. Det er - i utslippssammenheng - ingen forskjell på om man flyr tur/retur til Madrid kun fordi man liker å fly, vil se Real Madrid spille foppall, vil shoppe, gå på en konser eller delta i et jobbmøte en selv eller arbeidsgiver har bestemt er veldig viktig å være på. Hva om er høyverdig nok formål for å forsvare en flytur vil variere ganske mye fra person til person. For meg er det "viktig" å fly til Alpene en gang om året for å kjøre store, bratte fjell i store alpinanlegg. Å reise til London pga jobb er ikke så viktig for meg. Andre vil se annerledes på det.
    Så ditt forslag er, kjør på som i dag?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    Hva sier de troende om dette, det er jo de samme som er for nesten fri innvandring.

    Ny forskning viser at å få færre barn gir langt større klimaeffekt enn å kutte i flyreiser og bilbruk, ifølge magasinet Energi og Klima.

    Effekten av å ha ett barn mindre ligger på førsteplass, og kan bidra til en årlig utslippsreduksjon på 60 tonn CO2 per innbygger. Noe som har 25 ganger større effekt enn å leve bilfritt – som ligger på andreplass, ifølge magasinet. På tredjeplass er tiltaket å droppe transatlantiske flyreiser, som bidrar til en reduksjon på 1,6 tonn
    https://www.dn.no/nyheter/2017/08/07/0530/Klima/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt

    Den hvite mann snakker med 2 tunger
    Mulig det er to tunger ute å går, hva vet jeg...men du kan umulig ha to tanker i hodet samtidig. Hva har dette med innvandring å gjøre?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Så ditt forslag er, kjør på som i dag?
    har jeg sagt det noe sted?

    Poenget mitt var bare at du innfører konseptet "nødvendighet" for en (fly)reise. Jeg synest det er et helt håpløst konsept. Spesielt siden formålet er totalt uvesentlig for hva man ønsker å oppnå (reduserte utslipp fra flytrafikk).
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Er noen hundre fly på det bildet. Det er forøvrig noe sånt som 100 millioner krøtter og 300 millioner griser på samme område.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    Så ditt forslag er, kjør på som i dag?
    har jeg sagt det noe sted?

    Poenget mitt var bare at du innfører konseptet "nødvendighet" for en (fly)reise. Jeg synest det er et helt håpløst konsept. Spesielt siden formålet er totalt uvesentlig for hva man ønsker å oppnå (reduserte utslipp fra flytrafikk).
    Selvsagt er det ikke uvesentlig? Hvordan i alle dager kan du mene det? Forurenser ikke fly lenger?
    Få ned antall flyvninger og antall avganger med store cruiseskip, så gjør vi vel mere enn vi noengang kan gjøre med biltrafikken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.735
    Antall liker
    17.783
    Torget vurderinger
    2
    Konsensus burde være at vi tar ansvar for livsvilkårene til dem som skal komme etter oss. Men generasjoner som er trent opp til hyperkonsum er ikke i stand til å se forbi sin egen nesetipp.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    Så ditt forslag er, kjør på som i dag?
    Hvorfor ikke? Konsensus er jo at vi er føkka uansett.
    Det er ikke konsensus, det er kun din forståelse av det.
    Vel, det eneste som har blitt foreslått å hjelpe, er å innføre kommandoøkonomi og unntakstilstand som om man er i krig. Lykke til med det.
    Det er heller ikke sant, det er igjen din forståelse av det som er sagt. Jeg oppfatter det ikke slik. Jeg oppfatter de fleste forslag som en påminnelse om at storforbruket og bruk/kast mentalliteten må endres og det gir desverre noen "uheldige" (for noen) endringer av tankesett og væremåte. Spesielt for oss som forbruker mest.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Selvsagt er det ikke uvesentlig? Hvordan i alle dager kan du mene det? Forurenser ikke fly lenger?
    Få ned antall flyvninger og antall avganger med store cruiseskip, så gjør vi vel mere enn vi noengang kan gjøre med biltrafikken.
    Om det kuttes i "nødvendige" eller "unødvendige" (hvordan du nå definerer det) er uvesentlig for utslippene - det var poenget mitt.

    La oss rent hypotetisk si at hver voksne nordmann fikk en kvote på 2 flyreiser i året uavhengig av formål og disse ikke kunne videreselges. Jeg vedder da ganske mye på at omtrent ingen ville brukt de til å fly i jobbsammenheng.

    Fly står for øvrig for en relativt liten del av verdens samlede utslipp. Så man man over natten totalforbød fly over hele verden ville verdens utslipp gått ned med...trommevirvel... relativt lite.

    Fly er et fint eksempel på noe som brukes fordi det av en relativt stor andel av befolkningen - som allerede har "reist fra seg" og "sett verden" kan begrenses med relativt liten del av ubehang. Selv har jeg nesten sluttet å fly sammenlignet med for 10 år siden. Ikke for å redde verden, men fordi v muligheten til og lysten til spontane utflukter har gått dramatisk ned og kostnadene med hotell+mat+reise++ har økt ganske mye med fire fremfor to personer. Å dra til en europeisk storby med småbarn gir for meg personlig tilnærmet ingen mening siden jeg da ikke får gjort det jeg ville dra til en storby for uansett. Derfor gjør jeg det ikke.

    Så for meg er det p.t. ganske lett å mene at man kan kutte dramatisk på flyreiser. Det spiller nesten ingen rolle for meg. Til alpene kunne jeg endatil tatt tog.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Konsensus burde være at vi tar ansvar for livsvilkårene til dem som skal komme etter oss. Men generasjoner som er trent opp til hyperkonsum er ikke i stand til å se forbi sin egen nesetipp.
    Da bør vi sørge for at det ikke kommer så mange etter oss. Jeg har tatt min del av det ansvaret.

    Hva er forresten "hyperkonsum"? Jeg tror ikke jeg bedriver det.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    @WELD: Gud som du troller....
    https://www.nytimes.com/2017/07/27/climate/airplane-pollution-global-warming.html
    "Take one round-trip flight between New York and California, and you’ve generated about 20 percent of the greenhouse gases that your car emits over an entire year."

    Og det er lite?

    NB: https://news.nationalgeographic.com/news/2010/10/101005-planes-pollution-deaths-science-environment/
    There's a new fear of flying: You're more likely to die from exposure to toxic pollutants in plane exhaust than in a plane crash, a new study suggests.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    @WELD: Gud som du troller....
    https://www.nytimes.com/2017/07/27/climate/airplane-pollution-global-warming.html
    "Take one round-trip flight between New York and California, and you’ve generated about 20 percent of the greenhouse gases that your car emits over an entire year."

    Og det er lite?

    NB: https://news.nationalgeographic.com/news/2010/10/101005-planes-pollution-deaths-science-environment/
    There's a new fear of flying: You're more likely to die from exposure to toxic pollutants in plane exhaust than in a plane crash, a new study suggests.
    Du vet hva andel er for noe rart? Prosent og slikt? Flytrafikken står for rundt 2% av verdens totale menneskeskapte CO2-utslipp. Det er selvsagt et stort tall målt i tonn Co2, men i andel er det fortsatt bare 2%, eller 2/100 om du vil. Så om man sluttet med denslags over natten ville utslippene altså gå ned med 2% (eller hva nå tallet eksakt er). I tillegg ville selvsagt annen transport øke, noe som vil gjøre totaleffekten betydelig mindre. 98% + økning av utslippene ville fortsatt være igjen. Men for å ta eksempelet ditt: Det rasjonelle ville først og fremst være å selge bilen, ikke å kutte flyturen.

    Det ville hjelpe mye mer om alle ble vegetarianere, for eksempel.

    Du må gjerne synest det er trolling.

    Lurer forresten fortsatt på hva er en "nødvendig flyreise". Vi har lært at det ikke er shopping, teater og fotball. Men hva er det?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    @WELD: Gud som du troller....
    https://www.nytimes.com/2017/07/27/climate/airplane-pollution-global-warming.html
    "Take one round-trip flight between New York and California, and you’ve generated about 20 percent of the greenhouse gases that your car emits over an entire year."

    Og det er lite?

    NB: https://news.nationalgeographic.com/news/2010/10/101005-planes-pollution-deaths-science-environment/
    There's a new fear of flying: You're more likely to die from exposure to toxic pollutants in plane exhaust than in a plane crash, a new study suggests.
    Du vet hva andel er for noe rart? Prosent og slikt? Flytrafikken står for rundt 2% av verdens totale menneskeskapte CO2-utslipp. Det er selvsagt et stort tall målt i tonn Co2, men i andel er det fortsatt bare 2%, eller 2/1000 om du vil. Så om man sluttet med denslags over natten ville utslippene altså gå ned med 2% (eller hva nå tallet eksakt er). I tillegg ville selvsagt annen transport øke, noe som vil gjøre totaleffekten betydelig mindre. 98% + økning av utslippene ville fortsatt være igjen. Men for å ta eksempelet ditt: Det rasjonelle ville først og fremst være å selge bilen, ikke å kutte flyturen.

    Det ville hjelpe mye mer om alle ble vegetarianere, for eksempel.

    Du må gjerne synest det er trolling.

    Lurer forresten fortsatt på hva er en "nødvendig flyreise". Vi har lært at det ikke er shopping, teater og fotball. Men hva er det?
    For all del, la oss ikke starte et sted!
    Og la oss ihvertfall ikke gjøre noe med hverken bil eller cruiseskip (som tross alt er langt høyere), men la oss gå rett på den høyeste; KULL! Ta kullet fra de fattige, det mitt motto...og la oss få fly og kjøre bil i fred.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det er ikke konsensus, det er kun din forståelse av det.
    Vel, det eneste som har blitt foreslått å hjelpe, er å innføre kommandoøkonomi og unntakstilstand som om man er i krig. Lykke til med det.
    Det er heller ikke sant, det er igjen din forståelse av det som er sagt. Jeg oppfatter det ikke slik. Jeg oppfatter de fleste forslag som en påminnelse om at storforbruket og bruk/kast mentalliteten må endres og det gir desverre noen "uheldige" (for noen) endringer av tankesett og væremåte. Spesielt for oss som forbruker mest.
    Vel, du trykket "liker" på innlegg fra Odd J og Hardingfele hvor det ble ettertrykkelig fastslått at det som nytter er ugjennomførbart, mens det som er gjennomførbart ikke nytter. Da er det vanskelig å trekke noen annen konklusjon enn at vi er føkka. Demokratiet flytter seg som sagt langsomt og 60 år etter vitenskapelig konsensus om at tobakk er skadelig går fortsatt verdens sigarettkonsum opp. Så jeg er helt enig med dem, skal man få en reduksjon av CO2-utslipp som monner må man innføre kommandoøkonomi og unntakstilstand. På et globalt plan, hva vi gjør i Norge teller lite i den store sammenhengen. Så igjen: Lykke til med det.

    Å ta toget til Barcelona og slå seg på brystet etterpå er godhetsposering, intet mer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    @WELD: Gud som du troller....
    https://www.nytimes.com/2017/07/27/climate/airplane-pollution-global-warming.html
    "Take one round-trip flight between New York and California, and you’ve generated about 20 percent of the greenhouse gases that your car emits over an entire year."

    Og det er lite?

    NB: https://news.nationalgeographic.com/news/2010/10/101005-planes-pollution-deaths-science-environment/
    There's a new fear of flying: You're more likely to die from exposure to toxic pollutants in plane exhaust than in a plane crash, a new study suggests.
    Du vet hva andel er for noe rart? Prosent og slikt? Flytrafikken står for rundt 2% av verdens totale menneskeskapte CO2-utslipp. Det er selvsagt et stort tall målt i tonn Co2, men i andel er det fortsatt bare 2%, eller 2/100 om du vil. Så om man sluttet med denslags over natten ville utslippene altså gå ned med 2% (eller hva nå tallet eksakt er). I tillegg ville selvsagt annen transport øke, noe som vil gjøre totaleffekten betydelig mindre. 98% + økning av utslippene ville fortsatt være igjen. Men for å ta eksempelet ditt: Det rasjonelle ville først og fremst være å selge bilen, ikke å kutte flyturen.

    Det ville hjelpe mye mer om alle ble vegetarianere, for eksempel.

    Du må gjerne synest det er trolling.

    Lurer forresten fortsatt på hva er en "nødvendig flyreise". Vi har lært at det ikke er shopping, teater og fotball. Men hva er det?
    Dette er ikke så veldig presist, Weld. Grunnen til at flytrafikken bare står for noen få prosent av de globale utslippene, er jo at det er en veldig liten andel av verdens befolkning som flyr noe særlig. For oss som flyr (eller har flydd), utjør derimot flytrafikken en ekstremt stor andel av utslippene. Dersom vi skal kutte ned på utslipp, gir det vel mening å først kutte på tingene som ikke er nødvendige. Er oppvarming og aircondition nødvendig? Ja. Da kutter vi ikke der. Er ferieturer nødvendige? På ingen som helst måte.

    Likevel er nok 2 prosent-tallet modent for revisjon. Global turisme - alt inkludert - står for hele åtte prosent av de globale utslippene. https://www.carbonbrief.org/tourism-responsible-for-8-of-global-greenhouse-gas-emissions-study-finds
    Både turismen og flygning generelt opplever en sterk økning. Dersom det fortsetter slik, vil det om noen år være en ganske betydelig andel av utslippene. Utfordringen er å snu den pila.

    Det er heller ikke riktig at annen transport ville øke så mye hvis vi kuttet ned på flygningen. Det ville nok bli en viss økning i buss- og togtransport over mellomlange distanser. Men mye av de virkelig lange reisene ville antakelig bare forsvinne. Man kan dra på to ukers ferie til Maldivene til fly midt i sommerferien, men man rekker det ikke hvis man må ta båt dit.

    Jeg skjønner heller ikke denne whataboutism-greia med at kjøtt er viktigere. Selvfølgelig er kjøtt også viktig. Men er det et argument MOT flyreduksjoner at det finnes utslipp andre steder også? Selv verken flyr jeg, kjører bil eller spiser kjøtt. Jeg ønsker politiske reduksjoner over hele fjøla. Det er ikke et argument mot utslipp på et felt at det også finnes utslipp på andre felt. Absolutt alle utslipp må ned til null, så fort som mulig. Så enkelt er det. La oss heller diskutere hvordan vi kan få til det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Jeg påpekte bare det ulogiske i å henge seg så mye opp i sivil trafikk av - i følge deg - unødvendige flyreiser. Det er ikke der det store slaget står. Det er et ganske greit poeng at skal man ha stor reduksjon i utslipp så må man gå på de største utslippskildene. Som i dag er energiproduksjon og veitransport. Man kan gjerne hevde at det å fly så mye som vi gjør i dag ikke er bærekraftig og bør begrenses, men da vil man altså kun ha oppnådd litt. Siden man kun har kuttet litt. Mer komplisert er det ikke.

    Skal det kuttes mye, som jo er hovedmantra i denne tråden, så må man kutte der det slippes ut mye (fortatt målt i prosen av verdens total). Da kommer man ikke utenom energiproduksjon,(vei)transport,industri (vel spesielt semetproduksjon) og landbruk.

    Men igjen - hva er en "nødvendig" flyreise?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Er oppvarming og aircondition nødvendig? Ja. Da kutter vi ikke der. Er ferieturer nødvendige? På ingen som helst måte.
    Det er jeg helt uenig i. Hvis folk ikke kunne reise hadde nok Europa fortsatt lignet ganske mye på mellomkrigstida, eller de geopolitiske forholdene der folk ikke har mulighet til reising (midtøsten, Afrika m.v.). Krig, krig og atter krig.

    Hvis jeg skal ha masse fritid og ingen mulighet til å reise så er jo løypa lagt for å bli en xenofobisk internettkriger som fremmer nasjonalisme, velger den lokale Trump til statsleder og destabiliserer politikken hjemme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Dette er ikke så veldig presist, Weld. Grunnen til at flytrafikken bare står for noen få prosent av de globale utslippene, er jo at det er en veldig liten andel av verdens befolkning som flyr noe særlig. For oss som flyr (eller har flydd), utjør derimot flytrafikken en ekstremt stor andel av utslippene. Dersom vi skal kutte ned på utslipp, gir det vel mening å først kutte på tingene som ikke er nødvendige. Er oppvarming og aircondition nødvendig? Ja. Da kutter vi ikke der. Er ferieturer nødvendige? På ingen som helst måte.

    Likevel er nok 2 prosent-tallet modent for revisjon. Global turisme - alt inkludert - står for hele åtte prosent av de globale utslippene. https://www.carbonbrief.org/tourism-responsible-for-8-of-global-greenhouse-gas-emissions-study-finds
    Både turismen og flygning generelt opplever en sterk økning. Dersom det fortsetter slik, vil det om noen år være en ganske betydelig andel av utslippene. Utfordringen er å snu den pila.

    Det er heller ikke riktig at annen transport ville øke så mye hvis vi kuttet ned på flygningen. Det ville nok bli en viss økning i buss- og togtransport over mellomlange distanser. Men mye av de virkelig lange reisene ville antakelig bare forsvinne. Man kan dra på to ukers ferie til Maldivene til fly midt i sommerferien, men man rekker det ikke hvis man må ta båt dit.
    Selvsagt vil det øke jo flere som flyr. Det skjønner vel alle. Men om man skal kutte mye fra dagens nivåer av utsipp må man, som nenvt i forrige post, først og fremst se andre steder. Og mindre flyturer popper selvsagt opp andre steder i form av annen transport.

    Flyreiser spesielt og nå i det siste også cruisetrafikk har blitt en slags prügelknabe siden det for mange fremstår som "unødvendig" og "luksus", men det samme kan man si om relativt mye annet man konsumerer og gjør. Kjøre en bil 10-15.000 km pr år, for eksempel. Elller kjøpe billige varer fra andre siden av verden i stort monn. Eller bo i en stor enebolig. Jeg ser ikke helt hva som eventuelt skal være så spesielt med flyreiser, da med unntak av de "nødvendige" - hva nå det er for noe.

    Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at for å få store utslippskutt må man kutte der de allerede er store - målt i absolutte tall. Hva man eventuelt skal gjøre for å forhindre at utslippene øker er strengt tatt en annen diskusjon.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    Er oppvarming og aircondition nødvendig? Ja. Da kutter vi ikke der. Er ferieturer nødvendige? På ingen som helst måte.
    Det er jeg helt uenig i. Hvis folk ikke kunne reise hadde nok Europa fortsatt lignet ganske mye på mellomkrigstida, eller de geopolitiske forholdene der folk ikke har mulighet til reising (midtøsten, Afrika m.v.). Krig, krig og atter krig.
    Noe far fetched, eller? På grunn av reiser, ferier og turister, så er det mindre krig? Nåja, det er jo ikke slik at alt må kuttes ut, det må bare bli mindre. På sikt må kanskje reisevanene endres og nye fremdriftsmetoder på plass.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Hva sier de troende om dette, det er jo de samme som er for nesten fri innvandring.

    Ny forskning viser at å få færre barn gir langt større klimaeffekt enn å kutte i flyreiser og bilbruk, ifølge magasinet Energi og Klima.

    Effekten av å ha ett barn mindre ligger på førsteplass, og kan bidra til en årlig utslippsreduksjon på 60 tonn CO2 per innbygger. Noe som har 25 ganger større effekt enn å leve bilfritt – som ligger på andreplass, ifølge magasinet. På tredjeplass er tiltaket å droppe transatlantiske flyreiser, som bidrar til en reduksjon på 1,6 tonn
    https://www.dn.no/nyheter/2017/08/07/0530/Klima/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt

    Den hvite mann snakker med 2 tunger
    Mulig det er to tunger ute å går, hva vet jeg...men du kan umulig ha to tanker i hodet samtidig. Hva har dette med innvandring å gjøre?
    Så når du øker befolkningen i Norge med 800 000 mennesker som igjen er 25% mer forurensende enn at folk slutter å kjøre bil så har ikke innvandringen noe å gjøre med klima, nei to tanker i hodet er vanskelig for venstrevridde nisser som møter seg selv i døra hele tiden.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.488
    Antall liker
    2.936
    Sted
    Liten by
    Hva sier de troende om dette, det er jo de samme som er for nesten fri innvandring.

    Ny forskning viser at å få færre barn gir langt større klimaeffekt enn å kutte i flyreiser og bilbruk, ifølge magasinet Energi og Klima.

    Effekten av å ha ett barn mindre ligger på førsteplass, og kan bidra til en årlig utslippsreduksjon på 60 tonn CO2 per innbygger. Noe som har 25 ganger større effekt enn å leve bilfritt – som ligger på andreplass, ifølge magasinet. På tredjeplass er tiltaket å droppe transatlantiske flyreiser, som bidrar til en reduksjon på 1,6 tonn
    https://www.dn.no/nyheter/2017/08/07/0530/Klima/faerre-barn-gir-storst-klimaeffekt

    Den hvite mann snakker med 2 tunger
    Mulig det er to tunger ute å går, hva vet jeg...men du kan umulig ha to tanker i hodet samtidig. Hva har dette med innvandring å gjøre?
    Så når du øker befolkningen i Norge med 800 000 mennesker som igjen er 25% mer forurensende enn at folk slutter å kjøre bil så har ikke innvandringen noe å gjøre med klima, nei to tanker i hodet er vanskelig for venstrevridde nisser som møter seg selv i døra hele tiden.
    800.000 mennesker som allerede lever! Skulle vi heller skutt dem da, etter din magnifice forståelse av verden?
    Det var tross alt nyfødte artikkelen handlet om og antall nyfødte kan vi sikkert begrense, med og uten innvandring.
    Kan jo også hende at å ta folk vekk fra en verdensdel som forbruker kull i store mengder, er miljømessig bra? :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men igjen - hva er en "nødvendig" flyreise?
    Strengt tatt er vel de eneste virkelig nødvendige flyreisene de flyreisene som tas for å redde liv - syketransport, osv. Flygning til fredssamtaler mellom Nord-Korea og USA for å forhindre atomkrig? Kvalifiserer vel også.

    Men slike ting er jo alltid vurderinger. Hva som oppleves som nødvendig varierer fra person til person. Jeg sa nylig nei til å holde en keynote-forelesning på en internasjonal konferanse fordi jeg ikke kunne komme dit uten fly. For en ung forsker på mitt karrieretrinn er det et offer. Men siden jeg har fast jobb allerede er det ikke "nødvendig". Hadde jeg hatt midlertidig ansettelse, ville jeg uten å nøle sagt ja, da ville jeg opplevd det som nødvendig.

    Andre eksempler: Min forlovede kommer fra Midtøsten. Når vi skal besøke hennes familie der, tar vi tog gjennom Europa og båt over Middelhavet. Men når vi skal gifte oss om et par måneder, betaler vi uten å mukke flybilletter for hele familien hennes. For dem som ikke kan engelsk, er det ikke teknisk mulig å toge seg gjennom hele Europa - og jeg verken kan eller vil kreve noe slikt av dem (de har knapt hatt en flytur på ti år).

    Poenget er ikke å lage svart/hvitt-regler. Poenget er at vi bør få til en stor generell reduksjon av utslippsgenererende forbruk. Da får vi ta en vurdering på hva som er nødvendig, og hva det er ganske lett å klare seg uten.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke så veldig presist, Weld. Grunnen til at flytrafikken bare står for noen få prosent av de globale utslippene, er jo at det er en veldig liten andel av verdens befolkning som flyr noe særlig. For oss som flyr (eller har flydd), utjør derimot flytrafikken en ekstremt stor andel av utslippene. Dersom vi skal kutte ned på utslipp, gir det vel mening å først kutte på tingene som ikke er nødvendige. Er oppvarming og aircondition nødvendig? Ja. Da kutter vi ikke der. Er ferieturer nødvendige? På ingen som helst måte.

    Likevel er nok 2 prosent-tallet modent for revisjon. Global turisme - alt inkludert - står for hele åtte prosent av de globale utslippene. https://www.carbonbrief.org/tourism-responsible-for-8-of-global-greenhouse-gas-emissions-study-finds
    Både turismen og flygning generelt opplever en sterk økning. Dersom det fortsetter slik, vil det om noen år være en ganske betydelig andel av utslippene. Utfordringen er å snu den pila.

    Det er heller ikke riktig at annen transport ville øke så mye hvis vi kuttet ned på flygningen. Det ville nok bli en viss økning i buss- og togtransport over mellomlange distanser. Men mye av de virkelig lange reisene ville antakelig bare forsvinne. Man kan dra på to ukers ferie til Maldivene til fly midt i sommerferien, men man rekker det ikke hvis man må ta båt dit.
    Selvsagt vil det øke jo flere som flyr. Det skjønner vel alle. Men om man skal kutte mye fra dagens nivåer av utsipp må man, som nenvt i forrige post, først og fremst se andre steder. Og mindre flyturer popper selvsagt opp andre steder i form av annen transport.

    Flyreiser spesielt og nå i det siste også cruisetrafikk har blitt en slags prügelknabe siden det for mange fremstår som "unødvendig" og "luksus", men det samme kan man si om relativt mye annet man konsumerer og gjør. Kjøre en bil 10-15.000 km pr år, for eksempel. Elller kjøpe billige varer fra andre siden av verden i stort monn. Eller bo i en stor enebolig. Jeg ser ikke helt hva som eventuelt skal være så spesielt med flyreiser, da med unntak av de "nødvendige" - hva nå det er for noe.

    Det burde ikke være så vanskelig å skjønne at for å få store utslippskutt må man kutte der de allerede er store - målt i absolutte tall. Hva man eventuelt skal gjøre for å forhindre at utslippene øker er strengt tatt en annen diskusjon.
    Det spesielle med å fly er at det er den i særklasse mest karbonintensive aktiviteten det er mulig å drive med som menneske. Den eneste måten man kan klare å generere opptil flere tonn med C02-utslipp i løpet av et døgn, er å fly over atlanteren eller stillehavet. Ingenting annet kommer i nærheten.

    Og hvem snakker om bare å redusere på flygning? Flygning er en av bare mange ting man må redusere på. Bilkjøring er omtrent like viktig, selv om den gjennomsnittlige nordmannen antakelig slipper ut mer C02 ved å fly enn ved å kjøre bil (flyreiser registreres ikke i nasjonale C02-regnskap, så det er vanskelig å finne nøyaktig statistikk for dette).
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Er oppvarming og aircondition nødvendig? Ja. Da kutter vi ikke der. Er ferieturer nødvendige? På ingen som helst måte.
    Det er jeg helt uenig i. Hvis folk ikke kunne reise hadde nok Europa fortsatt lignet ganske mye på mellomkrigstida, eller de geopolitiske forholdene der folk ikke har mulighet til reising (midtøsten, Afrika m.v.). Krig, krig og atter krig.
    Noe far fetched, eller? På grunn av reiser, ferier og turister, så er det mindre krig? Nåja, det er jo ikke slik at alt må kuttes ut, det må bare bli mindre. På sikt må kanskje reisevanene endres og nye fremdriftsmetoder på plass.
    At verden har blitt mindre, er nok også en sterkt medvirkende årsak til at den har blitt fredligere, om det er jeg ikke i tvil.

    Og uansett kan vi jo sette alle fly på bakken og utslippene vil bare fortsette å øke. Du hoppet over #2658.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Står ved mitt: Å ta toget til Barcelona er intet mer enn godhetsposering.
    Grunnen til at jeg tar tog til Barcelona er at jeg ønsker politiske reguleringer som gjør det langt dyrere å ta fly, kjøre bil og spise kjøtt. Både min egen erfaring og den fagfellevurderte forskningen viser at folk tar den slags aktivisme mye mer seriøst når den ledsages av personlig handling, altså man viser at man ikke bare snakker, men "walks the walk". Det er også en måte å vise at det faktisk er fullt mulig å leve et helt ok, fint og meningsfylt liv med lavt karbonavtrykk.

    Det dreier seg ikke om posering, men rett og slett om å bidra til å skape politisk endring.
     
    6

    65finger

    Gjest
    senke tempen i boligen ned til 18 grader, ta på en genser, spise opp maten man kjøper. slutte med ferdigmat. slutte å bytte ut TV, mobil og annen elektronik hver gang det kommer en ny modell. kutte vulgærforbruket (noe er allerede nevnt) installere varmepumper, solarpanel etc. dette og en haug med andre ting påvirker ikke livskvaliten
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er noen hundre fly på det bildet. Det er forøvrig noe sånt som 100 millioner krøtter og 300 millioner griser på samme område.
    Jeg synes det er viktigere å spise kjøtt enn å ta et fly for å shoppe enda mer av det vi ikke trenger.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Men igjen - hva er en "nødvendig" flyreise?
    Strengt tatt er vel de eneste virkelig nødvendige flyreisene de flyreisene som tas for å redde liv - syketransport, osv. Flygning til fredssamtaler mellom Nord-Korea og USA for å forhindre atomkrig? Kvalifiserer vel også.
    Spør offentlige ansatte hvor mange av deres flyreiser som er "nødvendige".
    - Statlige
    - Fylkeskommunale
    - Kommunale

    Her er det svært enkelt for myndighetene å rett og slett sette et krav til alle tjenestereiser:

    "Ansatte i stat- og kommune skal planlegge reisen i god tid og skal så langt det lar seg gjøre benytte seg av lav-utslipps transportalternativ.
    Flytransport skal unngås og kan kun benyttes hvis forhåndsgodkjent av leder.
    Ikke godkjent flyreise vil ikke bli tilbakebetalt på reiseregning"


    Dette bil selvfølgelig koste samfunnet mye; de ansatte må reise dagen (eller dager) før for å rekke møte, og kanskje komme hjem dagen etter.
    Direkte kostbart i form av hotell og diett, men indirekte veldig kostbart med mindre produktivitet.

    Er vi villig til å ta denne kostnadsøkningen over skattesedlene? For noen må betale for det. "There's nu such thing as a free lunch"

    I privat sektor er det litt annerledes - her må myndighetene f.eks høyne flyskatter i så stor grad at det tvinger næringslivet til å flytte reisene over på lav-utslipps alternativer.

    Minner om det jeg har nevnt tidligere:
    det er 37 flyavganger på en vanlig ukedag Oslo-Bergen (inkl. Torp-Bergen) - og 37 tilbake igjen
    det er 24 flyavganger på en vanlig ukedag London-Paris (inkl. Heathrow-Gatwick-Stansted-Luton)

    det er ca 3 millioner mennesker på Østlandet og i Hordaland tilsammen!
    det er 26 millioner mennesker i metropole London og metropole Paris tilsammen

    Ja, jeg vet vi har et langt og kupert land, men noen har valgt feil strategi underveis her. Vi har fortsatt togskinner og tunneller som ble bygget før krigen. Noen steder er det blitt bedre, mye bedre - Flytoget er vel det beste eksempelet - vi kan hvis vi vil, men akk, disse togreisende skal jo ut å fly! :)

    Og er virkelig alle disse tjenstereisene i offentlig sektor helt nødvendige? Neppe.
    Tilsvarende for privat sektor - bruk videomøter!
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.735
    Antall liker
    17.783
    Torget vurderinger
    2
    Beskatt bonusordninger for flyreiser som personlig inntekt, med dyr kalkyle, og legg ned tax-free salget. Antallet flyreiser vil straks falle merkbart, mens bruk av videokonferanser vil øke tilsvarende. Kompensér ved å senke prisene på Vinmonopolet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.959
    Antall liker
    2.995
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert: for et par sider siden argumenterte du at klassesamfunnet ville forsterkes/gjeninnføres når man innfører klimatiltak som gir dyrere reiser og dyrere varer osv. Det er riktig, de rikeste vil alltid ha råd til å forurense mer gjennom sitt forbruk. Sånn er det nå også. Men ved et forbud er plutselig alle stilt likt uansett lommebok. Det handler da plutselig ikke om å ha råd, man får bare ikke lov. Når/hvis vi kommer så langt er plutselig klasseproblematikken sekundær. Og i bunn og grunn vil ikke klimaproblemene skåne noen til slutt. Det er utvilsomt de fattige som får smake pisken først, men det er nok til alle.

    Da andre verdenskrig dro med seg USA inn i krigen var de amerikanske bilfabrikantene lunkne til å skulle omstille til krigsproduksjon. De ville heller lage biler som før og drive butikk. ‘Gjerne det’ svarte staten, ‘men vi innfører totalforbud av salg av biler fra nå av’. Det gikk ikke lang tid før de lagde krigsmateriell....

    Krigens logikk. Etterhvert vil kanskje denne type vedtak også komme på aktiviteter som ødelegger klimaet for mye. Vi er i en tidlig fase av dette nå, ting vil bli mye verre utover århundret. Om tredve, førti år er tiltakene vi foreslår her nå Søndagsskole mot det man holder på med da for å redde det som reddes kan.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Står ved mitt: Å ta toget til Barcelona er intet mer enn godhetsposering.
    Grunnen til at jeg tar tog til Barcelona er at jeg ønsker politiske reguleringer som gjør det langt dyrere å ta fly, kjøre bil og spise kjøtt. Både min egen erfaring og den fagfellevurderte forskningen viser at folk tar den slags aktivisme mye mer seriøst når den ledsages av personlig handling, altså man viser at man ikke bare snakker, men "walks the walk". Det er også en måte å vise at det faktisk er fullt mulig å leve et helt ok, fint og meningsfylt liv med lavt karbonavtrykk.

    Det dreier seg ikke om posering, men rett og slett om å bidra til å skape politisk endring.
    Det kan jeg respektere. Selv har jeg ikke bil, har de siste fem årene bodd i en leilighet på 26m2 (skal snart opp på 35 dog, for øyeblikket leier jeg midlertidig rom i kollektiv), spiser kjøtt kanskje halvparten av dagene i uka og har generelt lavt matrielt forbruk. Kjøper nye klær når de gamle går i stykker, har én dress, tre-fire olabukser og noen gensere og jakker i klesskapet. Ett par sommersko og ett par vintersko. Datamaskinen min er fra 2007, TVen er fem år gammel. Sist jeg flyttet var hele flyttelasset på ca 8 kubikkmeter. Beveger meg stort sett rundt med elsykkel.

    Dette er ting som ikke går ut over min livskvalitet, men reise gjør jeg fortsatt. Det trenger jeg. Og jeg prøver heller ikke å være noen miljøposør, kanskje mer bohem, men dette er uansett valg som ikke er drevet av noen idé om å redde miljøet eller verden. Som fatalistene påpeker er det uansett piss i havet som ikke hjelper på noe som helst. Vi kan sette alle fly på bakken i dag og utslippene vil uansett bare fortsette å øke.

    Og forutenom at forbruksreduserende tiltak har alt for liten virkningsgrad, så har jeg også et problem med hvordan de rammer. Som sagt: De som flyr til London for å shoppe på Harrods, kjører Porsche og spiser indrefilét til middag vil ikke merke en dritt til om flyreisene, eller bilprisene, eller kjøttprisene, blir to eller tre ganger høyere. De kan fortsatt fly og spise biff og kose seg. Og forutenom at de bare vil føre til en marginal endring i utslippene, så vil også slike tiltak drive frem et nytt klassesamfunn hvor disse godene blir forbeholdt de rike. Og det har jeg et problem med, spesielt når de som fremmer slike forslag gjerne selv tilhører de rike og velbemidlede som kun i begrenset grad vil rammes.

    Men dersom fatalistene har rett er vi uansett føkka; gjennomførbare tiltak nytter ikke og tiltak som nytter er ugjennomførbare. Sånn sett har man slik jeg ser det egentlig valget mellom å være teknologioptimist, håpe/tro at katastrofescenariene er overdrevne og ikke vil utspille seg, eller bare erkjenne at menneskeheten er fortapt. Jeg har dog bedre ting å gjøre med livet enn å bekymre meg for slikt. Går det åt skogen går det åt skogen, jeg skal uansett ikke ha noen etterkommere.
     
    6

    65finger

    Gjest
    å reise i jobbsammenheng er en straff! slitsomt og ineffektivt. jeg påstår at videokonferanse er godt nok i minst 90% av tilfellene (arbeider med rekruttering for landsdekkende og internasjonale selskaper) At noen syntes reising i jobb er stas, er ubegripelig
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.735
    Antall liker
    17.783
    Torget vurderinger
    2
    95% av jernbanenettet vår er enkeltsporet. Jumbo i Europa (tror kanskje det er verre i Albania, eller var verre der).
    https://www.dagsavisen.no/innenriks/derfor-skinner-ikke-jernbanen-1.1172110

    Lillehammer til svenskegrensen og Sørlandsbanen er greie strekninger å bygge tospors hurtigtogbane på, men her har myndighetene prioritert som grautskaller. Frp frir til bilister og sender midlene dit og lovet togsatsing er blitt utsatt. Skylden kan fordeles på begge politiske fløyer.

    Da jeg arbeidet med næringsmuligheter i regionen i forbindelse med etablering av kommersiell drift på Rygge flyplass og åpning av ny Svinesundbro spurte jeg selvsagt hvorfor det var så dårlig togforbindelse mellom Oslo og Göteborg og hvorfor det hadde tatt så lang tid med flyplassen.
    "Det er Oslo og Göteborg som er blitt enige om at de ikke vil ha en ny næringshub i grenseområdet."

    Og jeg fikk malende beskrivelser av hvordan disse to byene i tiår hadde sørget for at både vei og bane var elendig og hvordan de hadde motarbeidet Rygge som flyplass.

    Da jeg var på den offisielle åpningen av Svinesundbroen kom initiativtaker for Rygge flyplass bort til meg og pekte på næringslivsledere fra Gøteborg og Oslo som stod og snakket sammen.
    "Du kan ta deg faen på at de vil gjøre hva de kan for at veldig få selskap får fly på Rygge."

    Man lærer litt om hvordan ting skjer -- eller ikke skjer -- etterhvert som årene går.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn